Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:51

Lara_Silver schreef:
Even erg vind ik. Ik denk dat haar kwaliteit van leven er beter van zal worden ja. Ze is immer al gewend aan het leven als 'gehandicapte'. Ook mensen die zich laten opereren aan een lichaamsdeel dat een ongewenste vorm heeft, als zij zich er beter van voelen dan moeten ze het vooral doen. Al ben ik van mening dat mensen met een verslaving aan chirurgische ingrepen ook niet meer 100% gezond zijn, maar dat is een hele andere discussie.

Tessa: Ga even wandelen en tot rust komen als je een simpele discussie op bokt niet aan kunt.

Als jij echt wat meer verstand hebt van psychische problemen, zou je moeten weten dat dit natuurlijk nergens op slaat. Om als gezond persoon te leven als een gehandicapte, en daadwerkelijk gehandicapt zijn zit nog altijd een heel groot verschil. Niemand die weet hoe die vrouw gaat reageren als ze daadwerkelijk verlamd is. Dan kan ze niet zomaar een keer opstappen uit haar rolstoel, of met haar voet aan haar andere voet "krabben" als ze jeuk heeft.

Persoonlijk vind ik de vergelijking - correctie flaporen - en iemand verlamd maken ook niet opgaan.

Ik persoonlijk kan me er niks bij voorstellen dat je dit wilt. Ik heb zelf vorig jaar op drie plekken mijn rug gebroken en ik heb heel veel geluk gehad dat ik niet in een rolstoel ben beland. Ben nog nooit in mijn leven zo bang geweest en ik wens dat echt niemand toe.

Als zij dit wil is het natuurlijk haar eigen keuze, maar dan moet ze niet na een x aantal maanden of jaren gaan lopen janken dat ze er spijt van heeft. En ondanks haar ziektebeeld ben ik er nog niet 100% zeker van dat ze er geen spijt van gaat krijgen..

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:52

Ik ga deze discussie ook verlaten, ga maar eens slapen. Vond het erg interessant om te lezen. Slaaplekker alvast.

Goudlokje1

Re: Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:57

En ik ben wel weer klaar met deze discussie, pardon, hoop ellende.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 02:01

AnneXxX schreef:
Goede psychologische hulp zou er ook voor kunnen zorgen dat zij niet meer het idee heeft dat zij verlamd wil zijn en dmv deze hulp een 'normaal' leven kan gaan lijden.
Er zijn toch ook een hoop depressieve mensen die dood willen ipv verlamd zijn, dan zegt de arts toch ook niet: '' Ja geef maar een spuitje.'' om te voldoen aan de wensen van de patiënt.
Daarbij proberen ze de mensen toch ook over deze depressie(ziekte) heen te helpen (genezen).

Aangezien de diagnose bij deze vrouw vijf jaar geleden al gesteld is durf ik wel te concluderen dat ze niet onbekend is met psychologische hulp. Bovendien geeft ze aan dat ze deze gevoelens al heeft zolang als zij zich kan herinneren. Dat vind ik niet te vergelijken met een depressie. Niet alles is met psychologische hulp op te lossen. Overigens vind ik dat daar waar er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden (dus ook bij depressies die zich niet laten behandelen) de wens van het individu centraal hoort te staan, zelfs als die wens de dood betekent.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 02:02

Nynke1 schreef:
Als jij echt wat meer verstand hebt van psychische problemen, zou je moeten weten dat dit natuurlijk nergens op slaat. Om als gezond persoon te leven als een gehandicapte, en daadwerkelijk gehandicapt zijn zit nog altijd een heel groot verschil. Niemand die weet hoe die vrouw gaat reageren als ze daadwerkelijk verlamd is. Dan kan ze niet zomaar een keer opstappen uit haar rolstoel, of met haar voet aan haar andere voet "krabben" als ze jeuk heeft.

Persoonlijk vind ik de vergelijking - correctie flaporen - en iemand verlamd maken ook niet opgaan.

Ik persoonlijk kan me er niks bij voorstellen dat je dit wilt. Ik heb zelf vorig jaar op drie plekken mijn rug gebroken en ik heb heel veel geluk gehad dat ik niet in een rolstoel ben beland. Ben nog nooit in mijn leven zo bang geweest en ik wens dat echt niemand toe.

Als zij dit wil is het natuurlijk haar eigen keuze, maar dan moet ze niet na een x aantal maanden of jaren gaan lopen janken dat ze er spijt van heeft. En ondanks haar ziektebeeld ben ik er nog niet 100% zeker van dat ze er geen spijt van gaat krijgen..

De eerste alinea, ben ik met je eens. Ik zie verder niet in wat dat te maken zou hebben met mijn basiskennis van psychische problemen, maar dat terzijde. Flaporen was geen letterlijke vergelijking maar enkel een antwoord op de vraag die Vjestagirl tussendoor stelde. (te vinden in haar posts) Een lichamelijke aandoening en de emoties die dit met zich mee brengt is absoluut niet hetzelfde als een psychische aandoening. Jij bent mentaal gezond en was lichamelijk gezond en het is dus niet meer dan normaal dat een dergelijke klap op je systeem angst met zich mee brengt, dat is een kenmerk van een gezond functionerend lichaam. Deze mevrouw is dit niet, het is voor een buitenstaander dan ook heel moeilijk om te begrijpen. Het is nu al ruim 5 jaar terug dat ik dit lesmateriaal onder de neus heb gekregen, en eerst reageerde ik zoals velen hier, dus ergens begrijp ik het wel.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 02:08

Lara_Silver schreef:
Nynke1 schreef:

De eerste alinea, ben ik met je eens. Ik zie verder niet in wat dat te maken zou hebben met mijn basiskennis van psychische problemen, maar dat terzijde. Flaporen was geen letterlijke vergelijking maar enkel een antwoord op de vraag die Vjestagirl tussendoor stelde. (te vinden in haar posts) Een lichamelijke aandoening en de emoties die dit met zich mee brengt is absoluut niet hetzelfde als een psychische aandoening. Jij bent mentaal gezond en was lichamelijk gezond en het is dus niet meer dan normaal dat een dergelijke klap op je systeem angst met zich mee brengt, dat is een kenmerk van een gezond functionerend lichaam. Deze mevrouw is dit niet, het is voor een buitenstaander dan ook heel moeilijk om te begrijpen. Het is nu al ruim 5 jaar terug dat ik dit lesmateriaal onder de neus heb gekregen, en eerst reageerde ik zoals velen hier, dus ergens begrijp ik het wel.

Omdat je eerder aangaf waarschijnlijk iets meer kennis te hebben van psychische problemen dan de meesten hier ;) ( wat natuurlijk heel goed kan! ). Ik snap dat dat niet hetzelfde is en ik doelde dan ook meer op het stukje uit de OP, waarin vermeld staat dat deze vrouw zichzelf eerder probeerde te verwonden door van een podium te fietsen en toen toch wel angstig werd. Vandaar dat ik er ook niet 100% zeker van ben dat als zij zichzelf laat verlammen, erg geen spijt van gaat krijgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 02:09

Ze werd angstig van het idee dat ze ook andere dingen zou kunnen beschadigen. Delen van haar lichaam die ze wel als gezond ziet. Niet van het idee dat ze verlamd zou raken.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 02:12

Ik kan ook wel lezen, Vjestagirl. Ook al is het al laat :+ . Jezelf laten verlammen lijkt mij ook niet geheel zonder risico's. Maar moet zeggen, dat ik me daar niet in verdiept heb :D .

En dan nog, ondanks haar ziektebeeld, houd ik er mijn twijfels over.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 02:13

AnneXxX schreef:
Toch vind ik niet dat het een arts zijn taak is om dit soort dingen te doen. Bedoel die heeft zijn tijd hard nodig met leven redden en dan nog een het geld wat de operatie zelf kost en de verzorging van iemand die daadwerkelijk verlamd is. Kan mevrouw in kwestie dit haar leven lang zelf betalen, prima, maar ik vind niet dat dit ten koste moet gaan van de verzorging van andere gehandicapten.

Ik begrijp die gevoelens wel, maar waar je aan voorbijgaat is dat deze vrouw net zo min voor haar aandoening heeft gekozen als ieder ander met een handicap. Zij functioneert nu ook niet als een normaal persoon en heeft deze operatie juist nodig om (in haar ogen) normaal te kunnen functioneren. Wat maakt dan dat zij minder recht heeft op hulp dan een ander?

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 02:19

Ik had dit topic nog bij mijn "eigen berichten" staan, toen viel mij iets op. De titel klopt eigenlijk voor geen meter. Deze vrouw is, buiten dat ze dan nog niet verlamd is om, niet gezond. ;)

Ik ga me nu voorlopig niet meer in de discussie mengen, wanneer er weer met respect met elkaars meningen om wordt gegaan ben ik misschien weer te vinden, maar voor nu laat ik het even gaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 02:20

Nynke1 schreef:
Omdat je eerder aangaf waarschijnlijk iets meer kennis te hebben van psychische problemen dan de meesten hier ;) ( wat natuurlijk heel goed kan! ). Ik snap dat dat niet hetzelfde is en ik doelde dan ook meer op het stukje uit de OP, waarin vermeld staat dat deze vrouw zichzelf eerder probeerde te verwonden door van een podium te fietsen en toen toch wel angstig werd. Vandaar dat ik er ook niet 100% zeker van ben dat als zij zichzelf laat verlammen, erg geen spijt van gaat krijgen.

Ik heb in het verleden inderdaad een hele hoop aandoeningen, therapieën en algemene leerstof over de menselijke psyche voorgeschoteld gekregen. Hoewel het me heel erg interesseert vond ik de basis al te complex en niet abstract genoeg en ben er dus niet mee door gegaan. Anyways, lekker onnuttige info. Ik probeerde (om even grof samen te vatten) duidelijk te maken dat een psychisch probleem zeer complex kan zijn en niet 1-2-3 te begrijpen is voor sommigen. Ik durf niets te zeggen over je laatste zin, want het kan goed mogelijk zijn! In het overgrote deel van de gevallen voelt het individu zich daadwerkelijk beter, maar het tegendeel is niet onmogelijk.

En nu moet ik echt naar bed, welterusten iedereen. :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 02:25

_Summertime schreef:
Ik had dit topic nog bij mijn "eigen berichten" staan, toen viel mij iets op. De titel klopt eigenlijk voor geen meter. Deze vrouw is, buiten dat ze dan nog niet verlamd is om, niet gezond. ;)

Ik ga me nu voorlopig niet meer in de discussie mengen, wanneer er weer met respect met elkaars meningen om wordt gegaan ben ik misschien weer te vinden, maar voor nu laat ik het even gaan.

Het is de titel van het nieuwsbericht.

Maar ik ben het 100% met je eens.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 02:31

goeroe schreef:
AnneXxX schreef:
Toch vind ik niet dat het een arts zijn taak is om dit soort dingen te doen. Bedoel die heeft zijn tijd hard nodig met leven redden en dan nog een het geld wat de operatie zelf kost en de verzorging van iemand die daadwerkelijk verlamd is. Kan mevrouw in kwestie dit haar leven lang zelf betalen, prima, maar ik vind niet dat dit ten koste moet gaan van de verzorging van andere gehandicapten.

Ik begrijp die gevoelens wel, maar waar je aan voorbijgaat is dat deze vrouw net zo min voor haar aandoening heeft gekozen als ieder ander met een handicap. Zij functioneert nu ook niet als een normaal persoon en heeft deze operatie juist nodig om (in haar ogen) normaal te kunnen functioneren. Wat maakt dan dat zij minder recht heeft op hulp dan een ander?

Omdat het niet levensbedreigend is oid...Ik blijf er bij dat er eerst het uiterste uit de psychologische hulp gehaald moet worden, deze vrouw is duidelijk 'ziek' en de genezing is niet het verlammen, maar er voor zorgen dat zij geestelijke 'normaal' functioneert.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 02:56

AnneXxX schreef:
goeroe schreef:

Omdat het niet levensbedreigend is oid...Ik blijf er bij dat er eerst het uiterste uit de psychologische hulp gehaald moet worden, deze vrouw is duidelijk 'ziek' en de genezing is niet het verlammen, maar er voor zorgen dat zij geestelijke 'normaal' functioneert.

Als mensen alleen behandeld zouden worden in levensbedreigende situaties zou dat erg positief zijn voor het kostenplaatje van de gezondheidszorg (en ook alleen daarvoor). Dat haar aandoening niet levensbedreigend is zou ik trouwens niet durven zeggen, gezien haar geschiedenis met gevaarlijke 'ongelukken'. Verder twijfelt zij zelf waarschijnlijk niet aan haar geestelijke gezondheid, want zij weet niet anders dan dat haar benen verlamd zouden moeten zijn. Volgens haar is er sprake van een lichamelijk probleem, vergelijkbaar met een transgender die in een verkeerd lichaam is geboren. Vind jij dat we die ook net zo lang tegen hun zin moeten behandelen totdat ze zich naar onze normen gedragen?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 03:49

Nee zeker niet, maar deze kunnen zowel als man als vrouw goed functioneren en dan heb ik het over de zelfredzaamheid.
Het kan nooit de bedoeling zijn met een behandeling de zelfredzaamheid van iemand te verkleinen, wat je dus met een verlamming wel veroorzaakt.

Het geval wat je noemt over de transgender, hierbij spelen hormonen ook een grote rol, ik ken geen hormoon waardoor je je benen verlamd wilt hebben, dus de oorzaak ligt dan weer heel anders.

En heeft niet een groot deel van de geestelijk zieke het niet zelf niet door? Waar zie je trouwens dat ze zelf niet weet dat het een geestelijke 'fout' oid is? Dan nog kan zij het gevoel hebben dat haar benen verlamd moeten zijn.

Er is gewoonweg te weinig informatie om hier goed over te kunnen oordelen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:50

Ach haar keuze maar dan ook haar zorg.... dus zelf bekostigen en ook de rest van extra kosten de rest van haar leven zelf bekostigen.

Maar niet liggen miepen dat de samenleving ervoor op moet draaien... als ze het echt wilt moet ze dat ook tonen..... en als ze andere mensen in gevaar brengt met haar gekke kunsten moet ze gestraft worden imo.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:39

Apart... ben het eens met de mening van TS :j

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:43

Dat mens is gek, en eenmaal verlamd moet de gemeenschap zeker voor haar opdraaien (ziektekosten, thuiszorg, uitkeringen en subsidies?!)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:49

Nouja ik zou het prima vinden als ze ook zelf voor alle kosten gaat opdraaien. Dus dat wil zeggen geen hulp van andere. Geen uitkering omdat ze gedeeltelijk afgekeurd wordt end. Want dat zou belachelijk zijn een "gezonde" vrouw die gewoon in staat is om te werken maar zichzelf laat opereren omdat ze het anders wil. Dat is haar ding en dat zal ze mijn inziens ook volledig voor alles moeten opdraaien.
Verder lijkt het me voor een dokter wel erg lastig je wil mensen beter maken en niet slechter.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:02

Misschien is deze mevrouw verlamd en wel beter in staat te functioneren dan in de situatie waarin ze zich nu bevind. En niet arbeidsongeschikt Maar juist weer arbeidsgeschikt. Met hulp vanwege de beperking vanwege de verlamming Maar geestelijk in orde om te werken.
Haar psychische ziekte kost de maatschappij ook vast veel Geld.

Als ze het zelf betaald.... mag het, vind ik ook krom.

Ze is ziek, en wil graag geholpen worden. Dat is wat ik lees.
En dan let ik niet op klachten, psychisch of lichamelijk.

En ja ik kan ook zeggen dat als iemand de beperkingen die ik heb, en heeeeel graag kwijt zou willen, bewust zou willen creeeren ik nog steeds medelijden met deze persoon zal hebben, vanwege haar enorme psychische Problemen.
Deze mevrouw is net als ik beperkt en wil net als ik graag geholpen worden.
Punt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 12:25

antje_vip schreef:
Apart... ben het eens met de mening van TS :j

Heel soms banketstaaf ik niet uit mijn nek :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:35

Ik zou er geen problemen mee hebben als deze vrouw haar benen wil laten verlammen, het is immers haar lichaam en haar leven. Ik sanp wel dat dit voor een dokter een hele lastige klus zal zijn, en vele het ook zouden weigeren. Wel vind ik dat ze alle psychische hulp gehad moet hebben, zodat er echt uitgesloten is dat ze nog enigzins te genezen valt.
Maar de vraag is dan weer, wie gaat dat allemaal betalen als ze in een rolstoel zit? Ze moet een aangepast huis, misschien een traplift, aangepast toilet, aangepaste keuken, noem maar op. Waarschijnlijk ook thuiszorg... Ik ben het er niet mee eens als de samenleving dit dan zou moeten betalen, maar ik kan me niet voorstellen dat de persoon in kwestie dit alles zelf kan betalen, want er zit een heel hoog kostenplaatje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:13

AnneXxX schreef:
Ik denk dat deze vrouw meer aan goede psychologische hulp heeft dan aan een operatie.
Even heel plat gezegd, wat denk je dat het kost? iemand verzorgen die verlamd is...én de operatie natuurlijk niet te vergeten.
De zorg moet gegeven worden aan mensen die er niets aan kunnen doen dat zij gehandicapt zijn en dus niet aan mensen die dit expres zouden veroorzaken door bijv. een operatie.

Goede psychologische hulp kan misschien wel even duur zijn. Ik zal wel eerlijk zijn, ik ben daar niet zeker van, maar het kan goed zijn dat het zo is. Om zo'n probleem te behandelen kom je er niet met eens per week praten met een psycholoog, daar is meer bij nodig.

1 opnamedag kost gemiddeld 350 euro.
1 consult kost gemiddeld 180 euro. En met 10 gesprekken ben je er niet......

Een halfjaar zijn 180 verpleegligdagen x 350 = E 63.000,-
25 gesprekken x 180 = E 4.500,-

Totaal E 67.500,-

Ik vermoed dat deze dame mét deze (echt heel minimale) behandeling toch nog wel thuiszorg nodig gaat zijn, deze zorg zou in NL onder de AWBZ vallen, wat betekent dat deze ook een paar duizend per jaar gaat kosten.......

Zo even rekenende vermoed ik dat ze met een operatie à 18.600 + huishoudelijke zorg thuis vrij wat minder geld kost.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:17

Vjestagirl schreef:
De Britse krant The Sun brengt een opmerkelijk verhaal van een volkomen gezonde vrouw die niets liever wil dan gehandicapt zijn. Chloe Jennings-White wil de rest van haar leven doorbrengen in een rolstoel, en is bereid daarvoor een operatie te ondergaan die haar benen moet verlammen.

Jennings-White, die geboren werd in Londen maar nu in de Verenigde Staten woont met haar vrouw Danielle, zegt dat ze al gehandicapt wil zijn zolang ze zich kan herinneren. De 58-jarige vrouw gedraagt zich ook alsof haar benen verlamd zijn, en verplaatst zich in een rolstoel.

Diagnose
Vijf jaar geleden kreeg ze de diagnose Body Integrity Identity Disorder, een aandoening waarbij het mentale beeld dat mensen hebben van hun lichaam niet overeenkomt met hun fysieke lijf. Sommige patiënten willen de 'overbodige' lichaamsdelen laten amputeren terwijl anderen, zoals Chloe, ze willen laten verlammen. 'Iets in mijn hersenen zegt dat mijn benen eigenlijk niet zouden mogen werken', vertelt ze aan The Sun.

Ongelukken
Toen ze jonger was, probeerde Jennings-White opzettelijk in ongelukken verzeild te raken om haar benen te verlammen. Zo reed ze op negenjarige leeftijd expres met haar fiets van een podium. Ze landde op haar nek, waarna ze wel bang werd dat ze meer zou beschadigen dan enkel haar benen. Toch nam ze nog deel aan risicovolle sporten en klom ze in bomen. Ze brak vijf botten tussen haar 12de en 16de, en probeerde ook op latere leeftijd tijdens het skiën nog expres gevaarlijk te vallen.

Operatie
De vrouw vond een chirurg die haar wil helpen haar benen voorgoed te verlammen, maar de ongeveer 18.600 euro kosten voor de operatie houden haar tegen. 'Ik zal me dat nooit kunnen permitteren, maar ik weet dat ik het me niet zal beklagen als ik het ooit wel kan,' zegt ze. 'Ik snap niet waarom het mensen choqueert. Het is hetzelfde als een transseksuele man die zijn penis laat wegsnijden. Die komt nooit terug, maar ze weten dat ze dat willen.'

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... aken.dhtml

Informatie van Wikipedia over haar aandoening:
Citaat:
Body Integrity Identity Disorder (BIID) is het zeldzame fenomeen waarbij het mentale lichaamsbeeld van een mens niet overeenkomt met het daadwerkelijke lichaam. Deze mensen voelen zich pas 'compleet' als een bepaald lichaamsdeel mist of is aangetast. Zo zouden sommigen graag een been geamputeerd hebben -ook wel apotemnofilie genoemd-, terwijl anderen een geparalyseerde variant prefereren.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Body_Integ ... y_Disorder

---------------------------------------

Wat vindt bokt hier nou van?

Ik zelf vindt het raar dat de kop begint met 'gezonde vrouw' terwijl er in het stuk duidelijk aan wordt gegeven dat ze wel een 'disorder' (een kwaal) heeft. Ze is wel ziek, alleen niet in haar benen maar letterlijk in haar hoofd.

Aan de ene kant denk ik: als dit haar gelukkig gaat maken, waarom dan niet? Aan de andere kant zou ze de staat meer geld gaan kosten, want ze zal allemaal voorzieningen nodig hebben.

dat er een chirurg is die dat wilt doen, en echt een hoog bedrag vraagt ze er niet voor vind ik eerlijk.
maar pff wat een gestoord mens.
die is psychisch echt niet in orde.
en hoezo nu pas ??? ze is nu al (oud) en waarom niet gewoon 'gezond' in een rolstoel blijven zitten

wat een rare,,, kom er echt niet over uit.. gekke engelse

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 15:19

bello2005 schreef:
dat er een chirurg is die dat wilt doen, en echt een hoog bedrag vraagt ze er niet voor vind ik eerlijk.
maar pff wat een gestoord mens.
die is psychisch echt niet in orde.
en hoezo nu pas ??? ze is nu al (oud) en waarom niet gewoon 'gezond' in een rolstoel blijven zitten

wat een rare,,, kom er echt niet over uit.. gekke engelse

Nee, ze is idd psychisch niet in orde, ze heeft n afwijking.

Al oud? Ze is 58! Ze kan nog makkelijk 30 of 40 jaar mee. Waarom zou ze nog een keer die tijd ongelukkig moeten blijven als je medisch gezien niet hoeft?

Dat is trouwens ook voor iedereen die claimt dat ze dan arbeidsongeschikt wordt: tegen de tijd dat ze het hele voortraject doorlopen heeft etc. is ze sowieso al pensioen gerechtigd, dus van arbeidsongeschiktheid is dan geen sprake. Gezien ze al jaren doorbrengt in een rolstoel vermoed ik dat ze, als ze een baan heeft, die nu ook uitvoert in haar rolstoel.