halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:19

In het filmpje gaat het expliciet over de 'religieuze bereidingswijze' en niet over slachten. En dat staat heel nadrukkelijk niet los van de islam.

Belangrijkste voorbeeld daarvan is kaas lijkt me: er is nogal een groot verschil tussen 'halal omdat het kalf halal geslacht is' of 'halal omdat er andere enzymen worden gebruikt.' Vanuit dierenliefde kun je de tweede variant niet afwijzen - maar het gaat in het filmpje blijkbaar om de bereidingswijze (religieus! Oh nee!) en niet om de slachtmethode. Dat vind ik klinken als een openlijke uitnodiging om voedsel dat afkomstig is / geschikt voor moslims te boycotten. En dat vind ik een ongelofelijk verwerpelijke houding.

mayniac_val

Re: halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:22

@degene die de opmerking over vegetariërs maakte: ik eet gewoon vlees hoor :) Ik vind het alleen onzin om als vleeseter te zeuren over de manier waarop het stukje dier dat op mijn bord ligt geslacht is. In de meeste gevallen is het immers geslacht omdat IK vlees wil, da's al banketstaaf genoeg.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:25

En behoor je alsnog de keuze te hebben op welke wijze het dier geslacht is dat op je bord ligt ipv het onbewust naar binnen te werken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:26

Ik ben het met je eens shadow. Ik ken de hele docu en daar gaat het wel over slachten e.d. De meeste mensen nemen het n.a.v. Dit filmpje ook zo op. Als je bij mensen begint over halal denken zij meteen aan deze vorm van slachten dus ik denk dat die link snel gemaakt word.
Maar als je puur kijkt naar bereidingswijze: als die kaas halal is en gewoon vegetarisch zal het mij een rotzorg wezen, daar hoef ik ook niet over geinfomeerd te worden (en ik denk veel mensen met mij). Het gaat mij puur om dat ik wil weten hoe dit dier geslacht is.

Mayniac: dat is jou keuze. Ik vind het absoluut walgelijk om halalgeslacht vlees te eten. Imo is dat nog 100x meer dierenmishandeling dan alle bio-industrie bij elkaar. En ik wil graag zelf de keuze kunnen maken wat ik wel eet en wat niet en meewerken aan deze afschuwelijke praktijken. Nt zoasl men de keuze moet kunnen maken om biologisch te eten.
Vlees van een halalgeslacht dier is altijd taaier. Simpel omdat hetdier in zijn laatste periode zoveel adrenaline en paniek heeft gehad dat het vlees er onder lijd. Dat is echt walgelijk...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:27

secricible schreef:
Ik ben het met je eens shadow. Ik ken de hele docu en daar gaat het wel over slachten e.d. De meeste mensen nemen het n.a.v. Dit filmpje ook zo op. Als je bij mensen begint over halal denken zij meteen aan deze vorm van slachten dus ik denk dat die link snel gemaakt word.
Maar als je puur kijkt naar bereidingswijze: als die kaas halal is en gewoon vegetarisch zal het mij een rotzorg wezen, daar hoef ik ook niet over geinfomeerd te worden (en ik denk veel mensen met mij). Het gaat mij puur om dat ik wil weten hoe dit dier geslacht is.

Mayniac: dat is jou keuze. Ik vind het absoluut walgelijk om halalgeslacht vlees te eten. Imo is dat nog 100x meer dierenmishandeling dan alle bio-industrie bij elkaar. En ik wil graag zelf de keuze kunnen maken wat ik wel eet en wat niet en meewerken aan deze afschuwelijke praktijken.

Kaas is niet vegetarisch.

En jij vindt 15 minuten dierenleed erger dan een heel leven dierenleed?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:27

om de vraag die er uiteindelijk staat te beantwoorden : ik vind dat het er op zou moeten staan als het dier wat in een product verwerkt is, halal is geslacht, ja ik eet (beperkt) vlees(minimaal scharrel, geen bio industrievlees) ik wil dat het dier wat ik consumeer een goed leven heeft gehad en ook netjes aan zijn eind is gekomen
de keel doorhalen zonder verdoving vind ik niet netjes, dus wens het ook niet te eten en daarmee die wijze van slachten te ondersteunen.

dieren eten is in mijn ogen niet zielig, maar als mens moet je wel de verantwoordelijkheid willen dragen voor een goed leven en een correct einde.

religieuze bereidingen daar kan ik dan weer niet wakker van liggen, kijk naar orthodoxe joden, die scheiden bij het bereiden van de voeding ook allerlei productgroepen (iets met melk en vlees wat niet bij elkaar mag komen geloof ik en nog een heel setje spijswetten) daar zie ik dan weer geen enkel probleem in :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:28

Vjestagirl schreef:

wat is er niet vegetarisch aan microbieel gestremde melk??

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:28

Omdat die dieren een minuut geleden hebben in plaats van hun hele leven :\ ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:29

Het ene lijden praat het andere niet goed.
Ik wil vlees van dieren die een goed leven gehad hebben en die snel en pijnloos gedood zijn.
Als producenten mij een rad voor de ogen draaien door te liegen of dingen te verzwijgen dan wordt dit voor de consument idd moeilijk. In een ander topic over een bijna-gelijkaardig onderwerp (dieren eten) werd alle schuld in de schoenen van de consument geschoven.
Lekker makkelijk natuurlijk. Want die kan je alles wijsmaken en die kan toch niets wezenlijks doen/veranderen. Met als gevolg dat de consument zich enorm schuldig voelt of zich juist volledig ervan afsluit -het kan me allemaal niets meer schelen. En zij van de andere kant? Die blijven gewoon door doen met hun wansmakelijke praktijken, want he, hen treft geen blaam.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:29

Sonja_vR schreef:
Vjestagirl schreef:

wat is er niet vegetarisch aan microbieel gestremde melk??

De meeste kaas wordt nogsteeds gemaakt met stremsel uit de maag van n kalf. Dat er daarnaast ook vegetarische kaas te krijgen is is fijn, maar dat is niet de grote meerderheid.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:30

er is schokkend veel microbieel gestremde kaas te krijgen, ik kan een willekeurige super binnen lopen en zij zullen een uitgebreid assortiment vegetarisch gestremde kaas hebben, juist microbieel stremmen begint tegenwoordig de overhand te krijgen.
ik haal dalijk bij de appie, zoals gewoonlijk , gewoon weer vega gestremde kaas, dit puur per toeval, ik ben namelijk geen vegetariër, maar vind de betreffende kaas gewoon lekker
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-07-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:31

Vjestagirl schreef:
secricible schreef:

Mayniac: dat is jou keuze. Ik vind het absoluut walgelijk om halalgeslacht vlees te eten. Imo is dat nog 100x meer dierenmishandeling dan alle bio-industrie bij elkaar. En ik wil graag zelf de keuze kunnen maken wat ik wel eet en wat niet en meewerken aan deze afschuwelijke praktijken.

Wanneer is het 'een heel leven dierenleed'? Ik vind dat dus de runderen waar wij vlees van krijgen alsmede de runderen die wijzelf vroeger hadden (niet-biologisch) niet dat ze een 'heel leven dierenleed' hebben gehad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:32

secricible schreef:
En ik wil graag zelf de keuze kunnen maken wat ik wel eet en wat niet en meewerken aan deze afschuwelijke praktijken. Nt zoasl men de keuze moet kunnen maken om biologisch te eten.

Als ECHT wilt weten wat je eet zou je alles in eigen beheer moeten houden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:32

Ik ben vast de enige, maar ik zou zo graag eens met een heleboel bokkers boodschappen doen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:33

Het maakt mij ook niet uit.

En je hebt ritueel slachten en halal slachten.
Want in sommige grote slachthuizen word er geschoten door een moslimman die dan de tekst uitspreekt en de koe staat richting mekka (dat is de belangrijke plaats toch?) dus dan is dat vlees ook halal. En dat gaat echt om hele grote slachthuizen.
Dus grote kans dat het stukje koe op je bord daar vandaan komt. Heb daar echt geen problemen mee.

mayniac_val

lieveli schreef:
Ik ben vast de enige, maar ik zou zo graag eens met een heleboel bokkers boodschappen doen.

+1

Vjestagirl

mayniac_val schreef:
lieveli schreef:

+1

+2

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:34

fransje23 schreef:
secricible schreef:
En ik wil graag zelf de keuze kunnen maken wat ik wel eet en wat niet en meewerken aan deze afschuwelijke praktijken. Nt zoasl men de keuze moet kunnen maken om biologisch te eten.

Als ECHT wilt weten wat je eet zou je alles in eigen beheer moeten houden.

sja, maar dan heb je helaas een lap grond nodig die voor de meeste mensen niet betaalbaar is.
eigenlijk zou je gewoon aan moeten kunnen op de blauwe ogen van de fabrikant, maar helaas.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:34

lieveli schreef:

Je mag wel een keer met me mee hoor :')
Ik koop gewoon aanbieding spul. Kijk niet wat er op staat puur of ik het lust.
Of het nou paard, koe, schaap, varken is en op welke manier het gehouden etc word dat maakt me vrij weinig uit.
Ben een beetje makkelijk daarin.
Kaas etc koop ik ook gewoon waar het het goedkoopst is

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:35

lieveli schreef:

+3

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:36

mayniac_val schreef:
lieveli schreef:

+1

Waarom? Om dan lekker cynisch te kunnen doen? :+

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:36

Maar als je eigen slacht dieren houd wordt dat ook vaak als zielig gezien of dat mensen je raar aan kijken.
Mijn buurvrouw wil een varken gaan houden in haar enorme kennel/hondenren. En die laten slachten bij de plaatselijke slager. Nou je had de buurt moeten horen :+
Ze werd direct uit gemaakt voor dierenbul terwijl dat varken het 100x beter zal hebben dan de gemiddelde varken. het zou buiten lopen, een stalletje hebben en gevarieerd voedsel krijgen.
Ik heb daar dus geen moeite mee. Haal soms ook wel een kippie bij me zwager lekker vers en het dier heeft zijn leven lang buiten gescharreld. Jammie!
Ik heb zelfs zelf dieren geslacht.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:38

Gezellig een boktmeeting in de albert heijn :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:38

Vjestagirl schreef:
secricible schreef:

Een paar berichtjes eerder had shadow het over kaas in een winkel die vegetarisch was en daarom halal was. Daar doelde ik dus ook op.

En ja, ik vind een dier zo extreem veel stress veroorzaken door het eerst in een apparaat vast te binden en daarna zijn keel doorsnijden met gemiddeld 5 snedes waarna het nog vaak niet goed is. Daarna bloed het dier met extreme pijnen dood maar kan niks meer laten merken, heeft het gevoel dat het verdrinkt in zijn eigen bloed enz. Vergeleken bij wat ik dan zie in se huidige bio-industrie die echt al een heel stuk verbeterd is weegt dit niet op. Waarmee ik bio-industrie overigens niet als "goed wil bestempelen. Op schaal van 0-10 in dierenleed krijgt bio-industrie van mij een 8 en halalslachten een 15.

Feit blijft dat de discussie niet gaat over wat ik erger vind. Het gaat er om dat iemand een keuze meot hebben en niet bewust owetend gehouden moet worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:40

blokje schreef:
lieveli schreef:

Je mag wel een keer met me mee hoor :')
Ik koop gewoon aanbieding spul. Kijk niet wat er op staat puur of ik het lust.
Of het nou paard, koe, schaap, varken is en op welke manier het gehouden etc word dat maakt me vrij weinig uit.
Ben een beetje makkelijk daarin.
Kaas etc koop ik ook gewoon waar het het goedkoopst is

Haha nee, dan ben ik echt jouw tegenovergestelde.

Maar meer zodat we gezamenlijk de feiten kunnen checken ipv dat er een wel-niet dicussie ontstaat.