Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Neon schreef:En wie houdt het wolvenbestand vervolgens in balans? De wolf heeft hier ook geen natuurlijke vijanden... en zal hier genoeg te vreten vinden... (of gaan we ze allemaal per ongeluk doodrijden... om een vijand te creëren. ..)
tamary schreef:Zijzelf.
Wolven zijn territoriaal en zullen onbekende wolven in hun gebied verjagen/doden. Je zal dus geen ongebreidelde groei krijgen enkel gebaseerd op het voedselaanbod. Enkel het alpha paar krijgt jongen (wel zo fijn, want rest is familie) en die dieren vertrekken als ze ergens tussen de 2 en 4 jaar zijn om zelf een territorium te zoeken, dieren die dat niet lukt sterven grotendeels. Het is niet voor niets dat de populatie zo langzaam groeit.
anneliesdj schreef:Eén lijkt me nog niet zo erg, maar een roedel van 6/7...
anneliesdj schreef:Er wordt al jaren over gepraat om wolven uit te zetten in NL.
Als ze er vanzelf komen, sporadisch, prima. Ik geloof niet dat ze zullen blijven.
Maar echt groepen gaan uitzetten of het ze naar de zin maken zodat ze blijven, dat moet je niet willen.
tamary schreef:anneliesdj schreef:Eén lijkt me nog niet zo erg, maar een roedel van 6/7...
Juist enkelingen gaan eerder aan de schapen, want een wild zwijn of ree krijgen die in hun uppie niet te pakken.anneliesdj schreef:Er wordt al jaren over gepraat om wolven uit te zetten in NL.
Als ze er vanzelf komen, sporadisch, prima. Ik geloof niet dat ze zullen blijven.
Maar echt groepen gaan uitzetten of het ze naar de zin maken zodat ze blijven, dat moet je niet willen.
Lastige is dat je of toe moet geven dat je in NL het "wild" (incl. begrazing) als mens moet bejagen om de populatie onder controle te houden wil je inderdaad natuurlijk bezig zijn (en het is in het buitenland al erg duidelijk dat een te hoge wildstand bar slecht is voor bv aparte en zo gewenste! plantensoorten en bosverjonging) of je laat het aan grote roofdieren over. Maar dan moeten die er wel (genoeg) zijn en dat is nu niet zo. De halfzachte acties van nu zijn in elk geval niet bevorderlijk voor het wild hoe tegenstrijdig dat ook mag lijken. Wil je een goed evenwicht in je wild populaties, dan moet je of grote roofdieren de mogelijkheid geven zich te vestigen of je gaat als mens serieus die rol vervullen en eens goed onderzoeken hoeveel wild per km2 nodig is voor het natuurlijk evenwicht.
Er moet absoluut wat veranderen en of een wolvenroedel die taak kan overnemen is een interessante vraag. Qua publieke opinie (stad), is de keus tussen jagers en wolven redelijk simpel : wolven, want natuur (mensen die weerloze beestjes doodmaken zijn gemeen). De mensen die de aanwezigheid van de wolf in hun omgeving moeten meenemen in beslissingen over hoe ze hun dieren houden zullen daar heel anders over denken.
tamary schreef:Wolf op hondebrokken? Laatste voerbeurt die ik in de dierentuin zag was het toch echt hele kip wat er in het verblijf geslingerd werd, die spijsvertering is toch iets anders.
anneliesdj schreef:Hmm, ik vind het niet zo'n goede ontwikkeling.
Als ze uit zichzelf hierheen komen, ok. Maar aanmoedigen zou ik zeker niet doen, liever ontmoedigen.
Denk aan de horror die de grote grazers in de oostvaardersplassen elke winter moeten doormaken maar dan met roofdieren die zich niet laten tegenhouden door hekken.
Als blijkt dat hier echt permanent roedels wolven gaan leven is het eerste wat ik doe een wapenvergunning halen.
En wbt; ik heb helemaal voor natuur in nl, maar het moet wel mogelijk zijn. Hekken weg, dieren zelf hun weg laten zoeken, geen natuurtje meer spelen met dieren binnen hekken en zich vervolgens niet willen bemoeien als het mis gaat.
anneliesdj schreef:Voor roofdieren is NL te klein en te overbevolkt .
Kuggur schreef:tamary schreef:Wolf op hondebrokken? Laatste voerbeurt die ik in de dierentuin zag was het toch echt hele kip wat er in het verblijf geslingerd werd, die spijsvertering is toch iets anders.
Iets ja, honden kunnen zetmeel wat beter verteren, verder maakt het dusdanig weinig uit dat hondebrokken prima wolvenvoer is.
Wel leuker voor het publiek, een karkas.
anneliesdj schreef:Neon schreef:En wie houdt het wolvenbestand vervolgens in balans? De wolf heeft hier ook geen natuurlijke vijanden... en zal hier genoeg te vreten vinden... (of gaan we ze allemaal per ongeluk doodrijden... om een vijand te creëren. ..)
Wolf op je motorkap zit je ook niet op te wachten volgens mij.
Maar dit is dus precies waar ik bang voor ben. De eerste paar jaar vreten ze zich helemaal vol met alle grazers die in NL lopen (incl de tamme grazers) en O jubel wat gaat het goed met de wolf in NL!
Teveel? Nee we mogen niet ingrijpen, het is natuur!!
Vervolgens is alles op, wordt het winter en breekt de pleuris uit want waar moeten ze dan vreten halen??
En wat is dan de volgende, enig overgebleven en makkelijkste prooi??
Maartje1990 schreef:Ik blijf de combi Nederland en overbevolkt erg apart vinden. Want waar halen 'ze' dat in godsnaam vandaan? Wanneer is een land overbevolkt? Want zoals ik al eerder in een post zei, 17% van Nederlands is maar (!!!) bevolkt. Wat nou overbevolkt?!
anneliesdj schreef:Vervolgens is alles op, wordt het winter en breekt de pleuris uit want waar moeten ze dan vreten halen??
En wat is dan de volgende, enig overgebleven en makkelijkste prooi??