16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:28

Rebeccaa schreef:
mooney1 schreef:
Zwemlessen zouden eigenlijk verplicht moeten worden voor iedereen in dit waterrijke land!!

Weet je wel niet hoe duur zwemles is..?

Is het nu wel of niet? ;)
Ik vind zwemlessen verplichten ook wel een goede hoor, je investeert duidelijk in jezelf (of in je kinderen), wanneer zij eens in nood komen.
Daarbij is het ook leuk om met vrienden/vriendinnen te kunnen gaan zwemmen, toch? Dagje aan het strand of eens in een zwembad? :)

Anoniem

Re: 16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:38

Mijn kind zou ook gelijk zwemles krijgen vanaf het eerste moment dat het kan,
maar hier in het zwembad betaal je per kind voor een A + B diploma bijna 1000 euro. Kan me voorstellen dat niet elke ouder dat zomaar heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:41

Rebeccaa schreef:
Mijn kind zou ook gelijk zwemles krijgen vanaf het eerste moment dat het kan,
maar hier in het zwembad betaal je per kind voor een A + B diploma bijna 1000 euro. Kan me voorstellen dat niet elke ouder dat zomaar heeft.

Zijn ook goedkopere verenigingen, bovendien betaal je het vaak echt niet in 1 keer maar over een tijdsperiode verspreid. Daarnaast hebben veel gemeenten ook een soort sportfonds waar je als ouder aanspraak op kunt maken voor een financiële bijdrage.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:42

mooney1 schreef:
Zwemlessen zouden eigenlijk verplicht moeten worden voor iedereen in dit waterrijke land!!

Kun je wel zeggen, maar mijn autistische zoon is panisch voor water dat dieper is dan zijn knieen, en oh wee als zijn haar nat wordt (douchen is hier ook heeeeel gezellig, t zal me niets verbazen als we nog eens de kinderbescherming op ons dak krijgen) dus die kan ik wel "verplicht" op zwemles doen, maar dat gaat toch niet werken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:43

Rebeccaa schreef:
mooney1 schreef:

Als je kinderen neemt weet je dat je veel geld kwijt bent, zo simpel is het leven wel.
En dan je kind zwemlessen onthouden die wel degelijk het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen .... :n

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:48

Telpeva schreef:
Waar staat beschreven dat het uit geloofsovertuiging was dat de jongen niet kon zwemmen? dat zie ik nergens?

Kijk ik eroverheen?

Hee ja, waar komt deze aanname eigenlijk vandaan? Ik zie het nergens in de officiële berichten staan.
De meeste 'strenge' gelovigen ( de gelovigen die heel nauw volgens regeltjes en tradities leven ) die ik trouwens ken ( ik kom ook uit dat wereldje ) sturen hun kinderen gewoon naar zwemles.
Zo heel veel komt het geloof ik niet voor? Een enkel geval misschien, wanneer de ouders het niet altijd fijn vinden dat hun kinderen met grote groepen mensen gaan zwemmen,
maar ook weer veel daarvan hebben alsnog wel leren zwemmen, naar mijn idee.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:49

Mootje schreef:
Er zijn genoeg kinderen die niet kunnen zwemmen waarvan de ouders niet gelovig zijn.
Leef en laten leven. Het is overduidelijk een 'weloverwogen' beslissing geweest van de ouders.

Laten leven gaat nu voor die jongen niet meer op.
Zwemles verplichten, punt uit

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 01:13

Ik vind dit eigenlijk een goed punt om het schoolzwemmen, dat op veel plaatsen afgeschaft is, weer ter discussie te stellen. Zwemmen zou je in Nederland, een land met zo gruwelijk veel water, gewoon behoren te kunnen. In elk geval het A-diploma zou iedereen moeten behoren te halen, voor de veiligheid van zichzelf en anderen.

Helaas word zwemles voor velen tegenwoordig te duur. Niet elke gemeente heeft een fonds waarvan mensen hun kinderen kunnen leren zwemmen en schoolzwemmen zoals ik dat vroeger kreeg is hier in elk geval al heel lang afgeschaft, te duur en eigen verantwoordelijkheid ouders. Alsof iedere ouder een zwemcursus voor het kind kan bekostigen! Veelal moet dat particulier hier en dat is tegen een uurloon van de zwemleraar. Leuk dus als je kind geen natuurtalent is (zoals ik, ik heb 3 jaar gedaan over mijn A-diploma en dat is het enige wat ik heb). Hier worden ook bijna geen groepslessen meer gegeven, alleen prive-lessen met bijbehorende tarieven. Wat in het gunstigste geval uitkomt op rond de 1000 euro per kind en heel rap op kan lopen tot vele duizenden Euro's per kind. Je zal maar 2 kinderen hebben die geen zwemtalenten zijn en net als ik gedurende 3 jaar lang wekelijks les moeten hebben...

Ik vind dat hier toch een stukje verantwoordelijkheid ligt bij de overheid. Zeker in waterrijke gemeentes, waar ook regelmatig kinderen verzuipen, zou de overheid ook haar verantwoordelijkheid moeten nemen aangezien zwemlessen bepaald niet gratis zijn en minima hebben echt wel andere priortiteiten.

Neemt niet weg dat kunnen zwemmen geen garantie is dat je niet verdrinkt. Het grootste deel van de verdrinkingsslachtoffers in Nederland kan prima zwemmen, heeft meerdere diploma's en vaak ook zwemvaardigeheidsbewijzen. Maar tegen dingen als stroming, verstrikking in rondzwervende dingen in het water waaronder al dan niet legale visnetten, ongelukken als hoofd stoten of vast komen te zitten in iets kan je weinig doen. De beste zwemmer verdrinkt als ie vast komt te zitten in een visnet of iets anders, of net op een rotte plek te water raakt of het te laat wordt opgemerkt dat iemand te water is geraakt. Hier bij mij is een grote recreatieplas die inmiddels al meer dan 100 doden heeft opgeeist, allen goede en ervaren zwemmers. Die gegrepen zijn door de stromingen die er in deze plas zitten (komt een ondergrondse rivier op uit die aparte stromingen en een sterke neerwaartse kracht verzorgt, het is dan ook ten strengste verboden om buiten de afzettingen te zwemmen. Helaas zijn er altijd mensen die zich daar niet aan houden omdat ze denken dat ze goed genoeg kunnen zwemmen). En dan is er geen redden aan. Deze mensen zijn op 30 meter diepte gevonden, als ze al gevonden zijn. Sommigen zijn meegesleurd door de ondergrondse rivier die onbereikbaar is, zelfs met moderne apparatuur. Die kunnen theoretisch vele kilometers zijn meegesleurd.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 01:25

Wat vreselijk voor die jongen zeg.. het zal je maar gebeuren :(
Veel sterkte voor de nabestaanden.. en ik hoop idd dat ze dit aan het denken zet..

Ik kan niks positiefs zeggen over de kerk en alles er om heen ( niet aanvallend bedoeld, mijn mening )
Maar misschien moeten ze eens hun ogen openen,
En wij in 2013 leven, inplaats van 1900 ofzo...

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:24

Rebeccaa schreef:
mooney1 schreef:

Ja dat weet ik want heb zelf ook kinderen en die hebben ook allebei hun diploma`s!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:27

Rebeccaa schreef:
mooney1 schreef:

Niet half zo kostbaar als het leven van je kind.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:54

stomme vraag misschien: maar bestaat schoolzwemmen niet meer dan?

Vroeger moest iedereen verplicht mee op zwemles, diploma A en B.
ik kan me ook niet voorstellen dat mijn ouders daar aan mee moesten betalen.
Let wel, is wel een hele tijd geleden... :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:13

Ik heb ook nog op school leren zwemmen, maar ik was toen wel al twaalf.

De zoon van mijn zus kon extra goedkoop op zwemles toen ze in de bijstand zat, ik weet niet of die regeling nog bestaat? Daarbij, je kunt ZELF je kind leren zwemmen hoor, dat kost helemaal niets.

Maar nogmaals, kunnen zwemmen is geen garantie dat je niet verdrinkt.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:04

_Nadia_ schreef:
mooney1 schreef:

Kun je wel zeggen, maar mijn autistische zoon is panisch voor water dat dieper is dan zijn knieen, en oh wee als zijn haar nat wordt (douchen is hier ook heeeeel gezellig, t zal me niets verbazen als we nog eens de kinderbescherming op ons dak krijgen) dus die kan ik wel "verplicht" op zwemles doen, maar dat gaat toch niet werken.

Mijn zoon was ook panisch voor water en die hebben we gewoon zelf zwemmen geleerd, het feit dat je zoon autist is (of gewoon pdd nos ) is geen excuus om hem dan maar het risico te laten lopen dat hij verdrinkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:24

Pardon, maar een kind dat niet in het water WIL, zal er ook wel bij weg blijven dus de kans dat hij verdrinkt is zeer klein.
Als je op een boot gaat, doe je gewoon een zwemvest om.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:30

Knakker schreef:
stomme vraag misschien: maar bestaat schoolzwemmen niet meer dan?

Vroeger moest iedereen verplicht mee op zwemles, diploma A en B.
ik kan me ook niet voorstellen dat mijn ouders daar aan mee moesten betalen.
Let wel, is wel een hele tijd geleden... :)

Mijn 2 jongste kinderen (nu bijna 15 en 13 jaar) hebben nog meegekregen dat er minder gezwommen werd op de basisschool, ze gingen van 1 keer in de week naar om de week. :(

Ik heb ze daarnaast ook nog op zwemles gehad, wel zo fijn voor ze om te kunnen zwemmen en voor pap en mam een hele geruststelling. Al blijf ik het spannend vinden tot ze volwassen zijn denk ik. :P Altijd weer even uitleggen wat te doen bij kramp tijdens het zwemmen enzo.
Waar andere ouders voor kiezen moeten ze zelf weten maar heb er wel een mening over, het is gewoon dom. Zeker als je dan weer zo'n bericht leest, de jongen had hoogst waarschijnlijk nog geleefd als hij wel kon zwemmen.

Zit wat in Lusitano maar de meeste jongens van 16 gaat echt geen zwemvest om doen.
Er zijn altijd uitzonderingen maar vind wel dat het op zwemles gaan van kinderen bij de opvoeding hoort.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 12:39

Ik ben lusitanA (er is ook een lusitano op bokt, anders zou ik er geen punt van maken) en ik heb eerder ook genoemd dat als je jong en stoer bent je geen zwemvest omdoet, maar het ging hier even om een autistische jongen waarbij ik dan maar even aanneem dat DE OUDER het zwemvest bij hem om kan doen.
Ik weet niet hoe autonoom hij is.

Wat het hoogst waarschijnlijk nog leven betreft, dat kunnen we niet weten. Goede zwemmers verdrinken helaas ook nog steeds.
Vooral als je warm bent en in koud water plonst zijn je reflexen niet zo denderend.
Ik heb als 12 jarige ook nog eens mijn vriendinnetje gered die uit de rubberboot viel. Ging recht naar beneden, kon nog net een hand grijpen. Die zei ook letterlijk dat ze gewoon was verdronken als ik haar niet had gegrepen omdat ze gewoon verstijfde van schrik.
En zij had dus gewoon een zwemdiploma...

Als ik die hand niet had gegrepen en ik had haar achterna moeten springen, had ik haar niet makkelijk gevonden in het vieze slootwater.

Ik weet dus dat het echt geen verzekering is dat je niet verdrinkt als je kunt zwemmen.

Buiten dat vind ik wel dat het bij je opvoeding hoort om te leren zwemmen, maar als iemand een reden heeft waarom haar kind niet te water wil, dan heb ik daar begrip voor.
.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:14

Excuus voor het verkeert schrijven van je naam Lusitana.

Ik schreef al uitzonderingen daargelaten.

We weten allemaal dat je meer kans maakt om te overleven in het water als je kunt zwemmen, zo ook deze jongen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:37

Jis_ schreef:
Altijd weer even uitleggen wat te doen bij kramp tijdens het zwemmen enzo.

Wat moet je doen dan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:43

Jis_ schreef:
Excuus voor het verkeert schrijven van je naam Lusitana.

Ik schreef al uitzonderingen daargelaten.

We weten allemaal dat je meer kans maakt om te overleven in het water als je kunt zwemmen, zo ook deze jongen.

Ja, maar jij hebt het over "hoogstwaarschijnlijk nog geleefd hebben." Die waarschijnlijkheid is helemaal niet zo hoog.
Dat je kansen vergroten wil niet zeggen dat DEZE jongen "hoogst waarschijnlijk nog had geleefd" als hij wel had kunnen zwemmen.

Nuance verschil ;)

En excuus aanvaart. :D

Overigens is vandaag een 15 jarige jongen overleden die gisteren uit het water gehaald is. Deze ging buiten de boeien zwemmen...
Mensen die wel kunnen zwemmen kunnen zijn ook niet meteen automatisch verantwoordelijk bezig...
Er zitten meer lagen aan opvoeden... en er is eigenwijsheid/roekeloosheid van pubers. Zwemles alleen is nog niet genoeg.
Maar wel een goed begin.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:51

lisa_pluisje schreef:
Mijn zoon was ook panisch voor water en die hebben we gewoon zelf zwemmen geleerd, het feit dat je zoon autist is (of gewoon pdd nos ) is geen excuus om hem dan maar het risico te laten lopen dat hij verdrinkt.

Kom jij maar terug als je weet waar je het over hebt. Voorlopig loopt hij uberhaupt geen risico gezien hij nergens heen gaat zonder ons, en nee ik ga mijn zoon niet dwingen om te leren zwemmen als hij daarvan dusdanige paniekaanvallen krijgt dat hij dagen van slag is en zelfs stopt met ademen. Je hebt panisch en je hebt panisch, en die van mij kan dat niet handelen, dus hoeft dat voor nu niet. We zijn nu al hard genoeg bezig om het dagelijks leven normaal te laten verlopen. En zelf leren zwemmen? vertel mij maar hoe als hij al compleet over de zeik gaat als we alleen al langs het zwembad lopen (en helaas moeten we dat elke dag, zit hier om de hoek) en niet eens in de regen naar buiten durft/kan?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:54

Haha ja ach, :D Het is natuurlijk ook niet met zekerheid te zeggen dat jouw vriendin niet alsnog zelf omhoog was gekomen zonder jouw hulp.

ik heb op wedstrijdzwemmen gezeten en ben een erg goede zwemmer, heb 1 keer gehad dat ik bij een duik en een koprol er achteraan onder water even helemaal de weg kwijt was, helemaal dizzie, niet in paniek raken is dan wel erg belangrijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:04

Mijn eerste brandende vraag: Wat doet een kind zonder zwemdiploma op een boot!?

Die horen aan wal, niet op een boot!

Potverdorie... dit is niet niets.
Ik weet als geen ander hoe het is om een drenkeling proberen te redden, zonder succes!
Dit blijft je je hele leven bij, en komt bij elk nieuwsbericht over drenkelingen weer naar boven!

Ik heb hier nu even geen woorden voor.. en ga even rustig de nieuwsberichten doorlezen.

Edit: Heb er weinig meer op te zeggen...
Dat iemand eerst een kind moet verliezen om dan pas bij zinnen te komen, of ook niet.
Want zullen er nu écht meer mensen zwemles nemen die zo gelovig zijn? Geloof er niets van.
Dit zijn mensen die zitten zó hoog in hun geloof, die staan los van de buitenwereld lijkt het haast wel.
Die leren niet van dit soort dingen.

Als dit kind had kunnen zwemmen... Had hij zichzelf nog kunnen redden...
Maar nu.. Koppie onder, één hap lucht = water, en je bent WEG.... WEG naar de bodem om niet meer terug te komen...

Triest.... In en IN triest!
En ik maak mij daar echt kwaad over!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:14

Ik werd vroeger ook meegenomen op de roeiboten die we huurden, voordat ik kon zwemmen. Het was gewoon van "netjes blijven zitten" en de hoop dat iemand van het gezin me wel zou grijpen als het mis zou gaan. Tja, niet verstandig, maar het gebeurt. En dat is dan nog wel onder supervisie van mijn ouders!

Pubers zijn gewoon stoer en eigenwijs en kunnen de gevolgen niet overzien. Als vrienden zeggen ga je mee, dan gaat je mee. Wie rekent er nu op dat je overboord gaat?

Ik snap wel hoe zo iets kan gaan hoor.

En nee, kunnen zwemmen is niet automatisch dat je jezelf ook kunt redden, lees maar even terug over wat voorbeelden.
Ook mensen die kunnen zwemmen verdrinken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:17

F_Orumster schreef:
Jis_ schreef:
Altijd weer even uitleggen wat te doen bij kramp tijdens het zwemmen enzo.

Wat moet je doen dan?

Op je rug gaan drijven rustig blijven ademen en de pijn verbijten. Veel mensen raken in paniek, gaat spartelen, raken vermoeid.....