Chinezen vieren zonnewende met stoofpot van 10.000 honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:30

Geryon schreef:
Blue_Eyes schreef:
Zal wat zijn he, als je het begrip 'cultuur' niet begrijpt :')

Oh ik begrijp heel goed wat cultuur is hoor. Maar cultuur sluit niet zomaar een deel van je hersenen af hoor. ;)

Nee, dat niet. Maar als jij heel je leven geleerd hebt dat dieren geen ziel en geen gevoel hebben, dus dat je ze gerust kunt martelen (en dat is niet eens echt martelen, want ze hebben toch geen gevoel) en je wordt daar zelf ook nog eens beter van (hogere potentie e.a.), dan kom je echt niet zo gauw op de gedachte dat dat weleens anders zou kunnen zijn. Of je nou hersenen hebt of niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:32

Blue_Eyes schreef:
Geryon schreef:

Oh ik begrijp heel goed wat cultuur is hoor. Maar cultuur sluit niet zomaar een deel van je hersenen af hoor. ;)

Nee, dat niet. Maar als jij heel je leven geleerd hebt dat dieren geen ziel en geen gevoel hebben, dus dat je ze gerust kunt martelen (en dat is niet eens echt martelen, want ze hebben toch geen gevoel) en je wordt daar zelf ook nog eens beter van (hogere potentie e.a.), dan kom je echt niet zo gauw op de gedachte dat dat weleens anders zou kunnen zijn. Of je nou hersenen hebt of niet.

Klopt. Dat betekent echter niet dat de ogen gesloten moeten worden, als iedereen dat zou doen/zou hebben gedaan, dan was o.a. de slavernij nooit afgeschaft.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:33

Cultuur is een soort bril. Er zijn mensen met een andere bril en die kijken anders naar dingen. Ook zijn er groepen met dezelfde bril. Wat zij zien door hun bril (bijv martelen=goed) zien wij niet, wij zien anders (martelen=slecht) wij kunnen niet door hun bril kijken en we kunnen hun bril niet veranderen.
(Als voorbeeld)

Alsnog.. walchelijk!
Laatst bijgewerkt door Fry op 21-07-13 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:33

Blue_Eyes schreef:
Geryon schreef:

Ik snap je punt. Dan vraag ik mij af, zit er iets mis in deze mensen hun hersenen dat zij geen empathisch vermogen hebben? Ik neem aan dat de dieren laten zien dat zij pijn hebben en ik neem ook aan dat deze mensen de kenmerken van pijn wel kennen en deze dus ook kunnen herkennen in dieren..

Daarbij lijkt het mij ook niet zo dat zij nog nooit van een ander hebben gehoord dat dieren wél pijn kunnen ervaren. Maar dat boeit ze dan weer geen reet. Kom je weer terug op hoe walgelijk die mensen wel niet zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:34

Je hersenen 'weten' toch alleen wat erin gestopt wordt, zonder twijfel ook geen andere antwoorden.

San, ik eet wél vlees, vind het lekker en voel me niet geroepen om er wat aan te doen, later als ik een grote tuin heb zal ik zeker wat kippen in de tuin zetten om te scharrelen en eieren te leggen maar ik ga geen kalveren, varkens etc. houden, dat de staat od. er maar wat aan doet, ik heb als persoon en consument niet zo veel macht, en zelfs al had ik het wel (met een groep anderen) zou dat weer slecht zijn voor de economie gok ik, nah bedankt.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:38

Ha ha ha , OK, het gaat mij er om dat er niet zo iets bestaat als 'die Chinezen' , want die Chinezen dat zijn wij, wij mensen, niet 'die' mensen. Persoonlijk denk ik altijd in 'wij', nooit in 'die'.

En, geloof me, ....als ik zou moeten kiezen tussen al het kwaad en het onrecht wat dieren wordt aangedaan overal ter wereld , geef mij maar NEDERLAND.... :) Echter , het blijft een keuze tussen 'kwaden', helaas! :oo

xSlvna

Re: Chinezen vieren zonnewende met stoofpot van 10.000 honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:41

Dan maar gaan voor het minst kwade en zorgen dat dit nog minder kwaad wordt he ;)

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:41

xSlvna schreef:
Dan maar gaan voor het minst kwade en zorgen dat dit nog minder kwaad wordt he ;)

Mijn idee *\o/*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:10

Gelukkig zijn er in China ook nog chinezen die wel van dieren houden:

http://careforchineseanimals.net/

zij zetten zich in om dit soort praktijken te stoppen.

En ja cultuur....die kun je best veranderen. Dat is al vaak genoeg gebeurd.