1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:16

little_king schreef:
Tigra_ schreef:
De boer is en blijft verantwoordelijk voor z'n eigen vee. Wel lekker makkelijk om de consument maar de schuld te geven omdat die niet meer wil betalen. Je bent als boer zelf verantwoordelijk hoe je je bedrijf wil runnen.

Dus moeten ze maar stoppen, dat is het andere alternatief.
Nog meer werkelozen op onze 8,3 procent?
Nog minder belasting betalers? Dus nog een hogere staatschuld?
Minder uitvoer van vlees maar juist meer invoer, nog duurder en slechter vlees.
Ja dat kan ook.

Dat kan maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden zeker dit ongeluk was te voorkomen geweest om dan nu over andere zaken te beginnen. Dit is de boer z'n eigen schuld moet z'n vee beter controleren. Je kiest ervoor om boer te worden en dan heb je keuze's. Keuze om dieren te houden in het oog van het welzijn of om gewoon zo min mogelijk ruimte te verbruiken en zo veel mogelijk erop te verdienen. Als je er geen probleem mee hebt om ze op te proppen in stallen waarbij ze nooit daglicht zien behalve als ze opgestapeld vervoert worden. Dan heb je inderdaad de keuze dat "normaal" te vinden of er niet aan mee te doen.
De rest heeft daar niets mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-06-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:17

spicegirl schreef:
het hoeft niet,maar de kans is wel groot ..

de kans is niet groot want er zijn regels voor.
Ze liggen niet kleiner dan andere bedrijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:17

Vreemd dat het alarm niet gewerkt heeft. Meestal is dit alarm aangesloten op bijvoorbeeld de mobiele telefoon van de boer of het vaste nummer thuis. Zodoende weet men normaal gesproken direct of er iets mis is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:18

Gini schreef:
Dus varkensboer zijn is toch een nine to five-job. :+

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Alleen maar met de vinger naar de boer wijzen is misschien hypocriet, maar om de boer nu volledig in te dekken want 'ocharme ze hebben het zo moeilijk'. Mwah. Als zoveel dieren een verschrikkelijke dood sterven (en je komt er relatief laat achter) ben je enorm nalatig geweest en daar heeft Europa en Nederlandse wetgeving en biologisch vlees en dergelijke niets mee te maken

Ja, en als het niet zo bloedheet was geweest was dit waarschijnlijk nieteens gebeurd. Dit is gewoon stomme pech dat juist déze dagen die ventilatoren ermee gestopt zijn. Geen nalatigheid, puur stomme pech.

Maar hey... Als er bij jou wordt ingebroken dan kan ik toch ook zeggen dat je nalatig bent geweest omdat je geen alarm hebt gekocht? Of is het dan stomme pech omdat er bij jóu is ingebroken en niet bij de buurman?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:19

de consument heeft niet zo veel te bepalen hoor... de prijzen zijn nu eenmaal de prijzen. je kan niet zeggen nou, ik geen een euro meer voor die varkens nee, dat komt niet aan hoor...

unihorses

Winged schreef:
unihorses schreef:
afhankelijk van hoe deze beestjes stonden, kan ik trouwens pas oordelen hoe sneu ik het vind, maar als er 1100 varkens waren... zal het wel knus zijn geweest

Makkelijke aanname, dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

want er zijn regels? die regels zijn nog steeds sneu, naar mijn mening.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:19

Winged schreef:
Gini schreef:

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Alleen maar met de vinger naar de boer wijzen is misschien hypocriet, maar om de boer nu volledig in te dekken want 'ocharme ze hebben het zo moeilijk'. Mwah. Als zoveel dieren een verschrikkelijke dood sterven (en je komt er relatief laat achter) ben je enorm nalatig geweest en daar heeft Europa en Nederlandse wetgeving en biologisch vlees en dergelijke niets mee te maken

Ja, en als het niet zo bloedheet was geweest was dit waarschijnlijk nieteens gebeurd. Dit is gewoon stomme pech dat juist déze dagen die ventilatoren ermee gestopt zijn. Geen nalatigheid, puur stomme pech.

Maar hey... Als er bij jou wordt ingebroken dan kan ik toch ook zeggen dat je nalatig bent geweest omdat je geen alarm hebt gekocht? Of is het dan stomme pech omdat er bij jóu is ingebroken en niet bij de buurman?

Vind ik een rare vergelijking, bij een inbraak is er toch duidelijk iemand schuldig lijkt me :Y)

little_king

Tigra_ schreef:
Dat kan maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden zeker dit ongeluk was te voorkomen geweest om dan nu over andere zaken te beginnen. Dit is de boer z'n eigen schuld moet z'n vee beter controleren. Je kiest ervoor om boer te worden en dan heb je keuze's. Keuze om dieren te houden in het oog van het welzijn of om gewoon zo min mogelijk ruimte te verbruiken en zo veel mogelijk erop te verdienen. Als je er geen probleem mee hebt om ze op te proppen in stallen waarbij ze nooit daglicht zien behalve als ze opgestapeld vervoert worden. Dan heb je inderdaad de keuze dat "normaal" te vinden of er niet aan mee te doen.

En de consument betaald niet voor die andere wegen en hebben er geen moeite mee.
Net als ik.
Ik vind ze niet opgepropt zitten.
Het vervoer vind ik wel discutabel, naar Nederlandse slachterijen geen probleem mee, naar het buitenland mag van mij stoppen.

Zoveel mogelijk verdienen is tegenwoordig niets anders als net de kop boven water houden.
Soms niet meer dan bijstand niveau.
Waarom denk je dat er bijna geen kinderen de bedrijven meer overnemen? Gewoon een simpel baantje bij de baas verdient beter en minder zorgen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:20

Marjoow schreef:
Vind ik een rare vergelijking, bij een inbraak is er toch duidelijk iemand schuldig lijkt me :Y)

Puur een vergelijking om te laten zien hoe stomme pech werkt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:21

ik zeg ook niet dat ze slechter zijn als bij andere bedrijven. maar bij zulke aantallen heb je het wel over massa-productie . en niet over biologisch, of een hobby boer.dus stapelwerk.
en dat ze zich aan de regels houden, is niet meer als normaal. de regels zijn er, om erger te voorkomen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:22

Winged schreef:
Marjoow schreef:

Puur een vergelijking om te laten zien hoe stomme pech werkt.

Stomme pech? Ik vind falende mechanismen toch iets anders dan een aso die inbreekt en dingen van jou steelt....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:22

Marjoow schreef:

Hier ook, Den haag die de eisen aan de stallen stelt.
De installateur van het alarm.

Met andere woorden er is niemand schuldig, gewoon samenloop van omstandigheden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:24

moeten we dan zonder eisen aan de stallen werken ? dan word het hier net als in het buitenland.
ik vind de eisen toch minder als minimaal.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:24

Marjoow schreef:
Stomme pech? Ik vind falende mechanismen toch iets anders dan een aso die inbreekt en dingen van jou steelt....

Ja, en wie weet heeft die boer eergister alles nog gecontroleerd.

Geloof mij: met dit hete weer zijn de boeren er écht wel mee bezig hoe ze de boel koel moeten houden. Maar ik begrijp dat jij vindt dat die boer hoe dan ook schuldig is. Misschien tijd om de oogkleppen af te zetten en te zien wat er wérkelijk gebeurd ipv alleen maar wakkerdier en PvdD te volgen. (over propaganda gesproken)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:25

Winged schreef:
Marjoow schreef:

Ja, en wie weet heeft die boer eergister alles nog gecontroleerd.

Geloof mij: met dit hete weer zijn de boeren er écht wel mee bezig hoe ze de boel koel moeten houden. Maar ik begrijp dat jij vindt dat die boer hoe dan ook schuldig is. Misschien tijd om de oogkleppen af te zetten en te zien wat er wérkelijk gebeurd ipv alleen maar wakkerdier en PvdD te volgen. (over propaganda gesproken)

Als je wilt gaan vergelijken met een inbraak: wie heeft hier dan de duidelijke schuld? Bij de inbraak is dat de inbreker. Ik geloof niet dat je hier een duidelijke schuld ergens kan opleggen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:25

little_king schreef:
Tigra_ schreef:

En de consument betaald niet voor die andere wegen en hebben er geen moeite mee.
Net als ik.
Ik vind ze niet opgepropt zitten.
Het vervoer vind ik wel discutabel, naar Nederlandse slachterijen geen probleem mee, naar het buitenland mag van mij stoppen.

Zoveel mogelijk verdienen is tegenwoordig niets anders als net de kop boven water houden.
Soms niet meer dan bijstand niveau.
Waarom denk je dat er bijna geen kinderen de bedrijven meer overnemen? Gewoon een simpel baantje bij de baas verdient beter en minder zorgen.

Dat laatste is met de meeste dingen zo dat heeft niet zozeer betrekking op boeren. Iedereen die eigen bedrijft runt weet dat er een enorme kostenpost is als je ook nog personeel wil hebben. Daar is een boer echt geen uitzondering op. Als baas van een bedrijf zijn het nu eenmaal slechte tijden omdat je als personeel veel meer voordelen hebt.
Ik weet niet of je ooit in varkensstallen geweest bent maar ik vind het echt walgelijk en zeer onvriendelijk. Als dierenvriend kan ik dat niet aanzien en des te triester dat een boer dit dagelijks aan wil zien maar goed zelfde met koeien die je ook nauwelijks nog in de weides ziet rondlopen(maar die hebben vaak veel meer open stallen). Varkens zie je al helemaal nergens meer buiten en dat vind ik sowieso niet acceptabel en zeker niet gezond.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:26

Marjoow schreef:
Als je wilt gaan vergelijken met een inbraak: wie heeft hier dan de duidelijke schuld? Bij de inbraak is dat de inbreker. Ik geloof niet dat je hier een duidelijke schuld ergens kan opleggen.

Nee, jij wijst de mechanismen aan als schuldige. Lees je eigen berichten eens na.
Laatst bijgewerkt door Winged op 20-06-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Winged schreef:
Gini schreef:

De zorg voor dieren pas je idd aan aan de weersomstandigheden. Ik ben de laatste week ook vaker naar de paarden getuft. Extra water bijvullen, vliegenmasker op, dan toch weer af. 's Avonds uiercrème smeren want anders gaan ze schuren. 's Ochtends om 6 uur op stal om te mesten want anders is het te heet. Staldeuren open of dicht laten naargelang het voorspelde weer. Ook het weer vind ik dus een slap excuus.

En over de inbraak? Het is idd zo dat als er bv. in je auto ingebroken wordt en er kan bewezen worden dat je er niet alles aan gedaan had om die auto veilig achter te laten (op slot, alarminstallatie inschakelen, geen waardevolle dingen open en bloot laten slingeren) dat de verzekering dan idd niets uitbetaald omdat jij als eigenaar nalatig geweest bent.

Ik vind het gek dat er 1100 dieren de dood vinden en men totaal geen schuld in de handen van de boer wil leggen. Mijn enige paard zou eens op de wei moeten sterven door een zonneslag omdat er geen schaduw was. Ik denk dat ik levend gevild zou worden door bokt. Maar 1100 varkens, meh, who cares.

little_king

spicegirl schreef:
ik zeg ook niet dat ze slechter zijn als bij andere bedrijven. maar bij zulke aantallen heb je het wel over massa-productie . en niet over biologisch, of een hobby boer.dus stapelwerk.
en dat ze zich aan de regels houden, is niet meer als normaal. de regels zijn er, om erger te voorkomen.

Maar als bij een hobby boer 2 varkens dood gaan aan een ziekte die betreden kan worden maar niet mag door het biologische aspect is dat dan niet zielig?

Dit is een beetje als dat een ramp met een vliegtuig ook over de hele wereld gaat omdat er 200 doden zijn.
Terwijl er in heel Nederland wel meer verkeersdoden zijn in een jaar en dat nieuws blijft regionaal.

dit van 1100 komt nu in beeld, maar als je dan gaat kijken hoeveel bedrijven er in productie zijn is het weer niets.

xSlvna

spicegirl schreef:
de consument bepaald helemaal niks. niet hoe de dieren op elkaar gepakt moeten worden, en de prijs ook niet. als je de prijzen ziet in de supermarkt, en die meerdere malen per jaar stiekem omhoog gaan, kan ik wel zeggen dat ik een flinke prijs betaal. de biefstuk is b.v. in ruim een jaar van 12,50 naar 22,50 een kg. gegaan. supermarkt prijs, en niet biologisch. en ik reken nog steeds weleens om naar de gulden. dan is het helemaal schrikken.
de boeren krijgen blijkbaar weinig voor het vlees,maar de supermarkt rekent veel.
maar zeg niet dat wij "niet willen betalen "want de vleesprijzen in de winkel zijn hoog genoeg.en er is dan ook nog niet KUNNEN betalen.
de boer wil de maximale winst halen uit een stukje grond/ stal.begrijpelijk,maar ik vraag niet of ie 10 varkens in een stal wil doen, i.p.v. 3 , laat staan dat ik het bepaal.
enigste wat je als consument kan doen, is scharrelvlees kopen.

Hij MOET winst maken om rond te komen, als hij meer komt te betalen kan die niet even een nieuw gebouw erbij pakken want dat kost ook weer geld, waarmee die alleen meer verliest/minder verdient.
Doordat die meer geld moet maken met de zelfde rotstal, komen er meer varkens in een stal, hij kán niet anders.

Jawel, hij kán wel anders. Weinig varkens houden, het vlees duur zien te verkopen (succes) of verlies maken, wat gevolgd word door faillissement en weer een werkeloze erbij, een gezin dat uitkering nodig heeft, omscholing en ga maar door.
De consument heeft het wél in de hand, maar hier is nu eenmaal 'crisis', weinig geld betekend eerst aan eigen huis denken, en dan pas aan de dieren, medemens.
Ja ik eet ook 7 dagen in de week 'goedkoop vlees' (vaak kip, maar ook veel rund en varken) dus ik werk er zelf, jammer genoeg, ook aan mee, maar ik ga geen boeren de schuld geven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:27

propaganda, of de waarheid ? de foto's en filmpjes die je weleens ziet, zijn de waarheid.een uitzondering ? - misschien, ik hoop het ! maar niet ge-ensceneerd door WD, of anti-bio-industrie activisten.
de boeren vinden wakker dier propaganda. de rest van NL. vind wat de boeren zeggen propaganda.
makkelijk woord, door beide zijdes te gebruiken ;)

de boeren hebben een keuze hierin, niet de consument.en de boeren hebben niet de schuld,maar de consument wel ?
en een failliete boer kan gewoon werken, als ie een baan vind.en als ze maar net op bijstandsniveau werken, zoals gezegd wonen ze wel schitterend , als je in de stad in de soos zit, woon je op een armoedig appartementje .
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 20-06-13 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:27

Winged schreef:
Marjoow schreef:

Nee, jij wijst de mechanismen aan als schuldige. Lees je eigen berichten eens na.

Ik geef niets de schuld ik weet niet??

Het mechanisme heeft gefaalt dat is niet echt een schuldige lijkt me? Tenminste, in mijn wereld kun je een ding niet schuldig noemen maargoed :Y)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:29

Nog een voorbeeldje,
als een chauffeur verblind door de zon het rode licht niet ziet en doorrijdt en hierbij een fietser raakt. Dan is dat domme pech. De chauffeur heeft dat niet gewild. Het was een ongeluk. Maar toch zal hij schuldig bevonden worden en een schadevergoeding moeten betalen.

Pech sluit schuld niet uit.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:29

Tigra_ schreef:
Dat laatste is met de meeste dingen zo dat heeft niet zozeer betrekking op boeren. Iedereen die eigen bedrijft runt weet dat er een enorme kostenpost is als je ook nog personeel wil hebben. Daar is een boer echt geen uitzondering op. Als baas van een bedrijf zijn het nu eenmaal slechte tijden omdat je als personeel veel meer voordelen hebt.
Ik weet niet of je ooit in varkensstallen geweest bent maar ik vind het echt walgelijk en zeer onvriendelijk. Als dierenvriend kan ik dat niet aanzien en des te triester dat een boer dit dagelijks aan wil zien maar goed zelfde met koeien die je ook nauwelijks nog in de weides ziet rondlopen(maar die hebben vaak veel meer open stallen). Varkens zie je al helemaal nergens meer buiten en dat vind ik sowieso niet acceptabel en zeker niet gezond.

Ja ik ben meerdere malen op stallen geweest en ik vind ze niet opgepropt.

Dat je een kostenpost hebt dat klopt, maar jij sprak hier alsof de boer winst maakt waar je van achterover slaat en zijn dieren maar aan zijn lot over laat. (althans zo kwam het mij over)
De boer komt amper rond, dus zou hij anders willen kan hij niet eens. (plus een tegen werkend Den Haag want milieu is erg belangrijk in NL)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:30

Marjoow: Je wijst indirect een schuldige aan. Het installeren / controleren van zo'n mechanisme is namelijk mensenwerk. Maar ik neem aan - zo deden wij dat op ons pluimveebedrijf - dat die dingen met regelmaat gecontroleerd worden, zeker met een hitte als die van de afgelopen paar dagen. Wie zegt dat deze ventilatorenniet nét die avond ervoor nog zijn gecontroleerd en een halfuur daarna zijn uitgevallen?