Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liesjecryos schreef:Eerlijk gezegd sta ik daar ook van te kijken Shirley.
Wij hebben vee in de uiterwaarden lopen en toen bekend werd dat er hoog water aankwam zijn wij we meteen vertrokken om ze te halen.
Het water,weten we uit eigen ervaring,ineens erg hard stijgen.
Ik haal liever mijn beesten 3 keer te vaak weg voor niks dan 1 te weinig.
Kahawa schreef:liesjecryos schreef:Eerlijk gezegd sta ik daar ook van te kijken Shirley.
Wij hebben vee in de uiterwaarden lopen en toen bekend werd dat er hoog water aankwam zijn wij we meteen vertrokken om ze te halen.
Het water,weten we uit eigen ervaring,ineens erg hard stijgen.
Ik haal liever mijn beesten 3 keer te vaak weg voor niks dan 1 te weinig.
Ja wij ook en idd ook een tijdje geleden weggehaald.
Maar thuis is nog genoeg plek in de stallen en eventueel in de weide als we ze bijvoeren..
Als alle stallen en grond in de uiterwaarden hadden gelegen had ik het ook niet geweten waar dat allemaal heen moest.. En iedereen wil natuurlijk evacueren, dan maakt het bijzonder lastig om een plekje te vinden.
Misschien lukt het om een deel ergens onder te brengen, maar de hele veestapel net niet.
Esplendido schreef:Hoeveel ik ook van mijn dieren houd, ik snap wel dat bij zo'n ramp de autoriteiten vinden dat een mensenleven voor een dierenleven gaat. Zij zijn degenen die zich later moeten verantwoorden. Ook dieren nemen plek en tijd in bij een evacuatie. Wat nu als er door het redden van dieren verschillende mensen niet gered kunnen worden. Ook die mensen zijn iemands ouders, kinderen, opa en oma, broertje of zusje. Als ik moet kiezen tussen het redden van mijn dieren en mijn kinderen, gaan mijn kinderen voor.
Als je het risico niet wilt lopen dat jouw dieren niet gered kunnen worden, kun je ze (indien mogelijk) bij de eerste waarschuwing zelf naar een veilige plek brengen. Als dit niet mogelijk is, is de tijd waarschijnlijk zo dringend dat het redden van alle mensen al moeilijk genoeg is.
F_Orumster schreef:Wonende in een risico gebied moet elke dierenhouder misschien wel een plan in zijn hoofd hebben wat te doen met een dergelijke situatie.
Hulpverlenende instanties mogen zich simpelweg niet bezig gaan houden met evacuaties van dieren.
Dat kán ook gewoon niet.
F_Orumster schreef:Hulpverlenende instanties mogen zich simpelweg niet bezig gaan houden met evacuaties van dieren.
Dat kán ook gewoon niet.
Cassidy schreef:Sorry, een dergelijke rampzoals er in Duitsland gaande is zie je aankomen en helemaal in dit jaargetijde is er genoeg omheen te plannen. Ja, dat houdt in dat je je veestapel gaat verhuizen als er hoogwater aankomt en niet af gaat wachten of en wanneer er dijken breken. Gedeeltelijk is de veehouder schuld maar gedeeltelijk ook de overheid die na allerlei watersnoodrampen lege beloftes heeft gedaan om eea aan te passen, de dijken te verhogen en te voorkomen dat voorgaande rampen nog nogmaals voor kunnen komen, maar uiteindelijk daar geen ene moer aan hebben gedaan.
Dus degene die met een vinger wijzen naar de veehouder, er zijn drie vingers die naar jezelf wijzen. Wat hebben jullie gedaan om dit te voorkomen?
F_Orumster schreef:Precies, er zijn geen gebieden waar overtollig water 'veilig' heen kan, en dat is wel belangrijk.