dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesjecryos

Re: dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:21

Ik kan zelf geen woord duits maar wat doet de dierenbescherming voor acties eigenlijk in Duitsland??
Wel balen dat ik duits niet machtig ben anders had ik er zelf op gegoogled

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:32

liesjecryos schreef:
Eerlijk gezegd sta ik daar ook van te kijken Shirley.
Wij hebben vee in de uiterwaarden lopen en toen bekend werd dat er hoog water aankwam zijn wij we meteen vertrokken om ze te halen.
Het water,weten we uit eigen ervaring,ineens erg hard stijgen.
Ik haal liever mijn beesten 3 keer te vaak weg voor niks dan 1 te weinig.

Ja wij ook en idd ook een tijdje geleden weggehaald.

Maar thuis is nog genoeg plek in de stallen en eventueel in de weide als we ze bijvoeren..

Als alle stallen en grond in de uiterwaarden hadden gelegen had ik het ook niet geweten waar dat allemaal heen moest.. En iedereen wil natuurlijk evacueren, dan maakt het bijzonder lastig om een plekje te vinden.

Misschien lukt het om een deel ergens onder te brengen, maar de hele veestapel net niet.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:33

Shirley schreef:
Flinke vent die mij van mijn boerderij af zou krijgen ZONDER mijn dieren !

Daar moet je als eigenaar toch het eerste zorg voor dragen ?
Kan me niet voorstellen dat dat niet het eerste is wat in je opkomt ... verschrikkelijk :n

idd!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:41

Kahawa schreef:
liesjecryos schreef:
Eerlijk gezegd sta ik daar ook van te kijken Shirley.
Wij hebben vee in de uiterwaarden lopen en toen bekend werd dat er hoog water aankwam zijn wij we meteen vertrokken om ze te halen.
Het water,weten we uit eigen ervaring,ineens erg hard stijgen.
Ik haal liever mijn beesten 3 keer te vaak weg voor niks dan 1 te weinig.

Ja wij ook en idd ook een tijdje geleden weggehaald.

Maar thuis is nog genoeg plek in de stallen en eventueel in de weide als we ze bijvoeren..

Als alle stallen en grond in de uiterwaarden hadden gelegen had ik het ook niet geweten waar dat allemaal heen moest.. En iedereen wil natuurlijk evacueren, dan maakt het bijzonder lastig om een plekje te vinden.

Misschien lukt het om een deel ergens onder te brengen, maar de hele veestapel net niet.

Er zíjn daar dus bijna geen uiterwaarden.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:43

Ik ga waarschijnlijk een rare opmerking maken. Maar over zo veel jaar zijn wij er ook zo aan toe als we zo blijven omgaan met onze aarde.

Natuurlijk zou ik ook niet vertrekken zonder mijn dieren maar soms kan je echt niet anders. Een natuuurramp stuurd je geen sms met 'ik kom er aan, maak dat je weg komt'. Die staat zo voor je deur. Je kunt niet altijd alles. Ze vrijlaten is dan vaak nog het enigste wat je kan doen. Of je moet zelf al een geweer in je bezit hebben en eerlijk zijn om hem ter plekke af te maken om al het leed niet mee te hoeven maken. Maar er zijn mensen met goede hoop. Mensen die denken dat ze het overleven en hun eeuwig dierbare dier weer terug krijgen. Dan wel een periode mee gemaakt maar ze gaan door. Of mensen die denken dat het wel mee zal vallen en niets doen. Wat al meerdere malen gezegd is. Je wordt echt letterlijk mee genomen. Een mensen leven staat nu bij veel voor een dieren leven. Als jij met je vrachtwagen met vee steeds in en uit het gebied rijd en de hulpdiensten moeten er door dan zetten ze je echt wel aan de kant of weigeren ze je de toegang weer terug in het gebied.

Hier is het kort geleden nog gebeurt toen ze dachten dat de dijken van het Eemskanaal door zouden breken. Er waren mensen die vertikte wat te doen, maar andere waren dagen bezig. Wel eens waar voor niets maar je wou wat. Familie heeft daar een knaagdierenopvang maar heeft er alles aan gedaan alle dieren weg te krijgen. Na een paar uur werd mij de toegang ontnomen omdat ze de mensen uit het gebied wouden en niet er in. Als jij daar steeds met je vee heen en weer zou rijden snap ik dat ze je dat weigeren. Het leven is hard. Dat is nou eenmaal zo.

Het liefst zou ik zelf ook heen gaan om te helpen maar hoe en met wat. Je kan niet alles en moet ook na mijn mening aan je zelf denken.

Eerlijk zou ik niet weten wat ik zelf zou doen in zo'n geval. Ik zeg nu mijn hond meenemen en de paarden los laten (bij een natuurramp dan). Maar mijn knaagdieren? Die laat je niet zomaar los omdat je nu ook al wel kan bedenken dat dat het nu al niet zou overleven buiten met zichzelf. Maak ze de dan af? En waarom zij wel en je hond of paard niet? Of toch wel alles. En als je de keus hebt zelf te verzuipen en alles dus achter je te laten (je dierbaren) of jezelf nog in veiligheid te brengen en te hopen op het beste. Ik weet het niet hoor..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:04

Mix2000: idd voor het zelfde geld waren wij aan de beurt geweest en had bij ons alles onder gestaan.

Geen idee wat ik zou doen, ik zou mijn hond niet achter kunnen laten, maar als het echt niet anders kan zou ik op de zolderverdieping een berg voer en een grote bak water achter laten in de hoop dat hij het uit houdt tot we weer terug mogen. En dan duimen draaien dat het water niet boven de 7 meter uit komt. In 1995 had het maar weinig gescheeld of alles hier had ook zo ver onder water gestaan. Dat gegeven hou ik toch altijd wel in mijn achterhoofd. Gelukkig zijn er wel een aantal plaatsen in NL waar we heen zouden kunnen, vooropgesteld dat we genoeg tijd hebben om veilig weg te komen.

Vind het trouwens nog steeds niet te vatten dat de media aandacht in NL zo summier is, terwijl het echt een ramp van grote omvang is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:14

F_Orumster schreef:
Er zíjn daar dus bijna geen uiterwaarden.

Lager gelegen gebied dan, waar nu hele bedrijven onder water staan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:16

Precies, er zijn geen gebieden waar overtollig water 'veilig' heen kan, en dat is wel belangrijk.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:32

Hoeveel ik ook van mijn dieren houd, ik snap wel dat bij zo'n ramp de autoriteiten vinden dat een mensenleven voor een dierenleven gaat. Zij zijn degenen die zich later moeten verantwoorden. Ook dieren nemen plek en tijd in bij een evacuatie. Wat nu als er door het redden van dieren verschillende mensen niet gered kunnen worden. Ook die mensen zijn iemands ouders, kinderen, opa en oma, broertje of zusje. Als ik moet kiezen tussen het redden van mijn dieren en mijn kinderen, gaan mijn kinderen voor.

Als je het risico niet wilt lopen dat jouw dieren niet gered kunnen worden, kun je ze (indien mogelijk) bij de eerste waarschuwing zelf naar een veilige plek brengen. Als dit niet mogelijk is, is de tijd waarschijnlijk zo dringend dat het redden van alle mensen al moeilijk genoeg is.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:40

Esplendido schreef:
Hoeveel ik ook van mijn dieren houd, ik snap wel dat bij zo'n ramp de autoriteiten vinden dat een mensenleven voor een dierenleven gaat. Zij zijn degenen die zich later moeten verantwoorden. Ook dieren nemen plek en tijd in bij een evacuatie. Wat nu als er door het redden van dieren verschillende mensen niet gered kunnen worden. Ook die mensen zijn iemands ouders, kinderen, opa en oma, broertje of zusje. Als ik moet kiezen tussen het redden van mijn dieren en mijn kinderen, gaan mijn kinderen voor.

Als je het risico niet wilt lopen dat jouw dieren niet gered kunnen worden, kun je ze (indien mogelijk) bij de eerste waarschuwing zelf naar een veilige plek brengen. Als dit niet mogelijk is, is de tijd waarschijnlijk zo dringend dat het redden van alle mensen al moeilijk genoeg is.

Precies. Vanuit dat perspectief moet je ook kijken al zijnde persoon nog zonder kinderen. Je bloed eigen moeder zou ook niet blij wezen als jij jezelf verzuipt incl. je dieren om maar een poging gedaan te hebben (ik noem even iets)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:42

Wonende in een risico gebied moet elke dierenhouder misschien wel een plan in zijn hoofd hebben wat te doen met een dergelijke situatie.

Hulpverlenende instanties mogen zich simpelweg niet bezig gaan houden met evacuaties van dieren.
Dat kán ook gewoon niet.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 15:51

F_Orumster schreef:
Wonende in een risico gebied moet elke dierenhouder misschien wel een plan in zijn hoofd hebben wat te doen met een dergelijke situatie.

Hulpverlenende instanties mogen zich simpelweg niet bezig gaan houden met evacuaties van dieren.
Dat kán ook gewoon niet.

ik vind dat als elke persoon uit gebied is gehaald en er is tijd over om dieren te gaan evacueren met vrijwilligers erbij of vrijwilligers alleen die dit willen doen ,dan moet dat niet zo zijn dat dit word geweigerd op grond van dat het een maar een dier is ,als hulpverlener ben je voor elk levend wesen

ander balletje ,nog zo geweldig voorbeeld ,bevers die hun toegewezen gebied uitgespoeld zijn en nu op verkeerde plek rondzwemmen en zich pogen te nestelen aan een dijk mogen zonder pardon geschoten worden

ook hier vind ik invangen meer van toepassing ,eerst zijn ze zeldzaam en dan knal ze maar af ,dat afknallen kost net zoveel tijd als een vangkooi opstellen

iets verderop in artikel te lezen
http://www.ndr.de/regional/mecklenburg- ... r1261.html

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:01

Ik vind dit toch wel heel erg !

Word het niet eens tijd dat ze voor dit soort rampen tijdig alle dieren in veiligheid brengen.
Zo'n foto van een paard helemaal alleen , omsloten door het stijgende water, afschuwelijk !
Echt dit moet voortaan anders geregeld worden.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:07

Alles weten maakt niet gelukkig!
En ik vind dit een mooi voorbeeld....
Als er dan tijd is....als er dan mensen zijn.....wààrom dan niet????
Ik snap het dan niet meer hoor :r

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:36

Als er na het redden van de mensen nog de mogelijkheid is om dieren te redden, moet dat zeker gebeuren.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:37

Ik snap dat ze mensen eerst willen redden, maar ik snap niet dat ze vrijwilligers niet de dieren laten helpen. Hoewel.. dat zal dan ook wel weer met de veiligheid van die mensen te maken hebben.. moeilijk moeilijk maar ik vind toch dat ze iets meer moeite zouden moeten doen om óók de dieren te helpen

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:37

Esplendido schreef:
Als er na het redden van de mensen nog de mogelijkheid is om dieren te redden, moet dat zeker gebeuren.

Dat vind ik ook.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:26

F_Orumster schreef:
Dat kán ook gewoon niet.

Waarom zo egoïstisch, waarom moeten mensen wéér op de eerste plek komen?
Wij warmen de wereld sneller op dan dat die uit zichzelf doet, zorgen voor zure regen en alles, en als er dan een ramp is staan we ook nog op de 1e plek? Oké, fijne gedachte, heel fair.

Ben ik toch blij dat ik in Limburg woon, kans op overstromen is nihil, hoef ik ook niet bang te zijn dat mijn dieren verdrinken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:12

Wat vreselijk !! Ik zou nooit, maar dan ook nooit weggaan zonder mijn dieren.
Mogen ze niet mee? prima, dan blijf ik zitten waar ik zit !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:16

Sorry, een dergelijke rampzoals er in Duitsland gaande is zie je aankomen en helemaal in dit jaargetijde is er genoeg omheen te plannen. Ja, dat houdt in dat je je veestapel gaat verhuizen als er hoogwater aankomt en niet af gaat wachten of en wanneer er dijken breken. Gedeeltelijk is de veehouder schuld maar gedeeltelijk ook de overheid die na allerlei watersnoodrampen lege beloftes heeft gedaan om eea aan te passen, de dijken te verhogen en te voorkomen dat voorgaande rampen nog nogmaals voor kunnen komen, maar uiteindelijk daar geen ene moer aan hebben gedaan.

Dus degene die met een vinger wijzen naar de veehouder, er zijn drie vingers die naar jezelf wijzen. Wat hebben jullie gedaan om dit te voorkomen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:19

Cassidy schreef:
Sorry, een dergelijke rampzoals er in Duitsland gaande is zie je aankomen en helemaal in dit jaargetijde is er genoeg omheen te plannen. Ja, dat houdt in dat je je veestapel gaat verhuizen als er hoogwater aankomt en niet af gaat wachten of en wanneer er dijken breken. Gedeeltelijk is de veehouder schuld maar gedeeltelijk ook de overheid die na allerlei watersnoodrampen lege beloftes heeft gedaan om eea aan te passen, de dijken te verhogen en te voorkomen dat voorgaande rampen nog nogmaals voor kunnen komen, maar uiteindelijk daar geen ene moer aan hebben gedaan.

Dus degene die met een vinger wijzen naar de veehouder, er zijn drie vingers die naar jezelf wijzen. Wat hebben jullie gedaan om dit te voorkomen?

Wat zeg jij nu weer? :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:20

F_Orumster schreef:
Precies, er zijn geen gebieden waar overtollig water 'veilig' heen kan, en dat is wel belangrijk.

Die gebieden zouden er echter na de laatste ramp wel komen. En daar heeft de politiek toch serieus steken laten vallen....want er is echt geen ene moer terecht gekomen van al die mooie verhalen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:20

Lara_Silver schreef:
Wat zeg jij nu weer? :')

Problemen met begrijpend lezen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:21

Nee hoor, ik ken enkel geen touw vastknopen aan je laatste zin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:25

Dan wil ik je vragen om de reactie nogmaals door te lezen en het tijd te geven even om het je in te laten werken. Ik acht je intelligent genoeg om dan wel uit te kunnen vinden wat ik met de laatste zin bedoel. Wijzen is zo makkelijk, maar er ligt een verantwoording bij de veehouder. Die echt niet iedere veehouder nakomt. Om wat voor reden ook. Maar ga dan niet naar een ander wijzen, want ergens ben je zelf tekort geschoten....als veehouder zijnde, en als persoon die veilig achter zijn computer naar anderen gaat wijzen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-06-13 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt