iPad scholen valt goed voor de kamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:10

belachelijk,, !!! ik ben tegen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:12

bello2005 schreef:

Wat een goede reden zeg!

Nee, serieus onderbouw je mening eens?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:11

Kennen jullie het verhaal, de Robot van de Rommelmarkt? Een kinderboek die ik ooit eens heb gelezen en die ik als leuk maar belachelijk achtte.. Maar die straks nog werkelijkheid word ook.

Mijn vader komt net naar boven, dat er op tv een nieuwsitem was.. Helaas weet hij de zender niet meer en kom ik met google niet ver, want ik wilde de bron hebben.. Maar goed, hij zei, dat ze een paar studenten een laptop hadden gegeven om mee te werken en een paar studenten niet. Die moesten het met alleen boeken doen. Ze moesten allemaal een presentatie geven. Degenen met de laptop hadden de mooiste presentaties, met behulp van de computer natuurlijk. Degenen met de laptop hadden de betere presentatie dan degenen zonder en kregen een hoger cijfer..

Echter werden er daarna nog vragen aan ze gesteld over het onderwerp, als in een toets. Degenen met de laptop wisten minder van het onderwerp af waarover ze moesten presenteren, dan degenen zonder de laptop. Zij hoefden immers minder informatie op te slaan, want het stond allemaal al zo'n beetje kant en klaar op internet, terwijl degenen met de boeken meer moeite hadden moeten doen en dus ook meer informatie hadden opgeslagen.

Waarom doet me dat denken aan een kinderboek? Nou, dat verhaal gaat over de toekomst. Kinderen hebben allemaal hun eigen huiswerkrobot. Deze robot doet hun huiswerk, rekent en leest voor ze. Niets hoeven ze zelf te doen. Worden ze gevraagd om in de klas voor te lezen, dan schuiven ze hun boek onder een voorleesrobot.. Oftewel ze kunnen allemaal niet lezen en schrijven.. Eén kind heeft ook een robot thuis, maar deze robot is altijd druk, doet namelijk ook het huishouden etc en dus hij wil een eigen robot. Dat mag van zijn ouders, maar dan mag hij hun robot niet meer gebruiken en hij moet het zelf betalen. Hij koopt een robot op de rommelmarkt. Deze kan echter tooootaal niets! Dat moet allemaal nog geprogrammeerd worden.. En dus leert de jongen alle letters en zet die het erin, leert hij rekenen met snoepjes en alles en zet hij het in de robot. Hij is daar zo druk mee bezig, dat hij niet beseft dat hij zelf al die dingen aan het leren is. Tot hij op een dag op school word gevraagd om voor te lezen. Hij pakt een boek en in plaats van die onder de leesrobot te schuiven, begint hij zelf te lezen. Iedereen is in shock, want wow.. Hij doet het zelf...Word bestempeld als een genie en gaat naar een school voor slimmerds :')

Ik denk niet dat dit verhaal straks ver van de waarheid is. Alle informatie staat zo ongeveer kant en klaar op internet. Onze onderwijs richt zicht steeds meer op het vinden van kennis dan het onthouden van kennis en dat vind ik geen goede ontwikkeling.

Anoniem

Re: iPad scholen valt goed voor de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:41

Wat is het nut van kennis in je hoofd stampen, terwijl die kennis overal te vinden is.

Vaardigheden om informatie te vinden, informatie te beoordelen, informatie te analyseren, en uiteindelijk informatie creëren vind ik belangrijker.

Waarom vindt jij het belangrijk om kennis te onthouden ?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:13

Annemeik schreef:
bello2005 schreef:

Wat een goede reden zeg!

Nee, serieus onderbouw je mening eens?

wat moet een klein kind op een ipad, belachelijk en later zeuren dat ze niet goed kunnen schrijven.
wat is er mis met de oude methode???

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:16

Euhm... De wereld veranderd, de methode dus ook ;)

Zie jij nog mensen met inktpotjes en een kroontjespen schrijven op school? Ipad en digitale skills zijn onmisbaar in de huidige en toekomstige maatschappij.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:21

Op mijn MBO werd er standaard les gegeven met online methodes, vond 't echt vreselijk. Geef mij maar lekker een boek, ik kan me totaal niet concentreren achter een scherm.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:24

wat :oo Ben ik blij dat ik nu niet meer op de basisschool zit... Lijkt me ook helemaal niet goed voor zo'n kind om zo lang naar een schermpje te kijken?
Mijn broertje (1 vwo) zit nu ook in een Ipad klas, maar daar heeft hij dus zelf voor gekozen.

Aan de andere kant snap ik het ook wel weer, omdat we steeds meer met computers enz bezig zijn...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:26

Als je kindren niet met dit soort dingen.laat werken hebben ze straks een achterstand... lijkt me niet handig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:30

Eileen_ schreef:
wat :oo Ben ik blij dat ik nu niet meer op de basisschool zit... Lijkt me ook helemaal niet goed voor zo'n kind om zo lang naar een schermpje te kijken?
Mijn broertje (1 vwo) zit nu ook in een Ipad klas, maar daar heeft hij dus zelf voor gekozen.

Aan de andere kant snap ik het ook wel weer, omdat we steeds meer met computers enz bezig zijn...

Hoezo is dat niet goed? Ik hoor wel eens dat het slecht voor de ogen zou zijn. Er is echter nog nooit een causaal verband gevonden tussen slechte ogen en TV kijken. TV kijken of computeren heeft geen invloed op de sterkte van je ogen ;)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:30

verootjoo schreef:
Euhm... De wereld veranderd, de methode dus ook ;)

Zie jij nog mensen met inktpotjes en een kroontjespen schrijven op school? Ipad en digitale skills zijn onmisbaar in de huidige en toekomstige maatschappij.

niet voor mijn kind dus

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:31

F_Orumster schreef:
Als je kindren niet met dit soort dingen.laat werken hebben ze straks een achterstand... lijkt me niet handig.

dus met andere woorden hebben wij allemaal een achterstand,, laat me niet lachen..
en erg goed voor de oogjes van die kleine.. nou geef ze maar allemaal een ipadje in de hand.. belachelijk

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:35

bello2005 schreef:
F_Orumster schreef:

dus met andere woorden hebben wij allemaal een achterstand,, laat me niet lachen..
en erg goed voor de oogjes van die kleine.. nou geef ze maar allemaal een ipadje in de hand.. belachelijk

Wij zijn toch van een andere generatie. Voor ons was het de computer. Beeld je je in dat je niet overweg kan.met een computer? Veel suvlccesvolle banen zijn dan.ongeschikt.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:45

F_Orumster schreef:
bello2005 schreef:

Wij zijn toch van een andere generatie. Voor ons was het de computer. Beeld je je in dat je niet overweg kan.met een computer? Veel suvlccesvolle banen zijn dan.ongeschikt.

maar wij hebben op de lagere school niet fulltime met computers geleerd/gewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:46

verootjoo schreef:
En jij zit zeker nog niet op het hbo, waar vrijwel alle toetsen allang via de computer gaan... Komt geen pen aan te pas.

Vandaar dat ik vandaag 5 pagina's aan tentamenvragen op het HBO heb volgeschreven. :Y) Ik heb gedurende mijn 2 jaar maar 2 toetsen op de pc hoeven te doen en dat resulteerde in drama (toetsen te laat online enzovoort).

Gevoelsmatig vind ik deze vooruitgang slecht, ik bedoel schrijven en boeken is iets wat imo nooit helemaal zou verdwijnen daarom moet het onderhouden worden.

Ach, de fysiotherapeuten hebben straks iig genoeg patiënten. :Y)

Edit, wat hierboven ook is geschreven over dat kinderboek, amen! Wat mijn ouders allemaal weten, die ratelen zo de topografie of wiskundige formules op en weten het haarfijn toe te passen. Dát is imo pas onderwijs en dat mis ik persoonlijk ook op het HBO. Ik ben een boekenwurm en zou dit ook altijd blijven, niets leukers dan een middagje literatuuronderzoek en dan je verslag in te leveren voor een mooi cijfer. Vele malen beter dan een IPad.
Trouwens, boeken lopen niet vast, hebben geen glasschade, hoeven geen stroom ga zo maar door. Ze wegen alleen wat en moeten af en toe vervangen worden door een nieuwe versie (net als al het elektronische spul).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:01

bello2005 schreef:
F_Orumster schreef:

Computer/tv/ipad is allang van bewezen dat het niet schadelijk is voor de ogen. Er is geen enkel causaal verband te vinden ;)

En ik denk idd dat als je niet al snel begint met digitaliseren, de generatie van de toekomst een achterstand heeft. Net als dat nu veel ouderen een achterstand hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:03

Het zijn niet alleen de ogen. Denk aan de nek, schouders en armen bijvoorbeeld. Overigens weet ik uit praktijkvoorbeelden dat mensen best last van de ogen kunnen hebben na een dag met zoiets gewerkt te hebben. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:03

Ik loop er best tegenaan dat mijn ouders pas laat mee gigen in de computers. Commandos geven in msdos heb ik overgeslagen en daar loop ik nu weleens tegenaan (bio informatica verwerken).
Kinderen leren de huidige trends en mechanica te latenvolgen is belangrijk, maar ook het oude. Statistiek ook.leren met de hand uit te werken, niet alleen op de rekenmachine.

Een tablet heeft imo nou niet echt een sterke toegevoegde waarde, het zijn ondingen voor de leuk, een.keer een fotootje, muziekje en voor de kids leerzame spellen en educatiemogelijkheden.

Met de komst van alle nieuwe snufjes leren we niet zozeer oppervlakkiger maar we leren met de vele info om te gaan en verbanden en conclusies te leggen. Heel handig. Er is wel een basiskennis vereist, ook machines gaan niet vanzelf.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:06

Klopt, in de biochemie zijn er talrijke apparaten maar reken er maar op dat wij net zo goed alles met de hand en uit het hoofd moeten doen. Dat is imo veel beter voor je ontwikkeling dan dat je de techniek alles maar laat doen. Voor oud én jong.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:09

verootjoo schreef:
Eileen_ schreef:

Hoezo is dat niet goed? Ik hoor wel eens dat het slecht voor de ogen zou zijn. Er is echter nog nooit een causaal verband gevonden tussen slechte ogen en TV kijken. TV kijken of computeren heeft geen invloed op de sterkte van je ogen ;)

Ik heb geen woord over ogen gezegd :P Dat bedoelde ik nml ook niet. Ik merk zelf sowieso gwn de concentratie. Zowel bij mezelf, bij m'n broertje en bij vriendinnen. Met computers kan je veel tegelijk doen, niet goed voor je concentratie. Ben nu ook een mooi voorbeeld; zit achter bokt terwijl ik toch echt weer naar wrts.nl moet voor woordjes leren. Het lijkt me ook niet goed om de hele dag achter de computer te zitten ipv buiten spelen. Zie het nog wel gebeuren dat die kindjes liever achter hun computertje zitten dan buiten te zijn (gebeurd nu al). Nog ff en we hoeven helemaal niks meer te doen want we hebben robots die alles voor ons doen. Zie de toekomst met allemaal dikke mensen wel voor me als t zo door gaat.
al lijkt t me ook niet goed voor de ogen, al helemaal voor zo'n jong iemand.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:11

verootjoo schreef:

Computer/tv/ipad is allang van bewezen dat het niet schadelijk is voor de ogen. Er is geen enkel causaal verband te vinden ;)

En ik denk idd dat als je niet al snel begint met digitaliseren, de generatie van de toekomst een achterstand heeft. Net als dat nu veel ouderen een achterstand hebben.

waar baseer je dat op ?
Laatst bijgewerkt door bello2005 op 24-06-13 20:17, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:15

Dat vraag ik mij ook af, de eerste link van Google is al een voltreffer wat bij de meeste fysiotherapeuten en opticiens ook gezegd wordt: http://www.natuurlijkzien.com/computer-ogen.html.

Overigens gaat het niet alleen om ogen, ook om de rest van je bovenlichaam. Bijvoorbeeld tennisarmen of vermoeide schouders- en nekspieren. Ook allemaal klachten die voortkomen uit lang gebruik met de computer/Ipad/aanverwanten. Het is niet voor niets dat er complete Arbo-wetgeving bestaat omtrent het gebruik hiervan. Dus waarom jonge kinderen hier al aan bloot stellen? En dan bedoel ik niet dat ene computeruurtje per week, maar dagelijks intensief gebruik wat straks 'in' gaat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:42

bello2005 schreef:
verootjoo schreef:

waar baseer je dat op ?

Op onderzoeken die gedaan zijn en op een familielid die een oogarts en professor in de oogheelkunde is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:45

Als er volledig in het donker naar een tablet gestaard wordt lijkt me dat funest, daar kan ik niet tegen, maar met goed licht zal het wel meevallen. Dit geldt ook voor tv kijken overigens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:47

Het komt niet uit de lucht vallen dat fysiotherapeuten en oogartsen deze en aanverwante klachten steeds meer treffen in de praktijk.

Daarnaast zijn het niet alleen de ogen, nogmaals. ;)