Internaat voor kleuters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:12

Jis_ schreef:
Lianne86 schreef:

hoe kan een kind rust krijgen als die geen echte liefde krijgt ?

Als ik soms bij mensen zie hoe de kinderen van her en der worden gesleept zonder echt aandacht te krijgen (ok, ze vragen negatieve aandacht) etc. Dat ouders meer bezig zijn met huishouden, hun eigen ding en het kind echt aan z'n lot overlaten... Dan denk ik dat sommige beter af zijn aan quality-time ;)

Zeg ook wel dat die mensen het allemaal niet goed op een rijtje hebben en ik zelfs denk dat sommige hun kids als "last" zien.... (Nouja, dat zei ze ook letterlijk :')) Kind was ziek, moest mee want anders kon zij haar ding niet doen... Kind gaat huilen, wordt ze boos omdat ie huilt.... "van een beetje koorts ga je niet dood hoor"... Het vroor toen :') Ideaal weer om buiten te spelen omdat mamma per se wil paardrijden... Als ik daar aan denk (nog steeds haren die recht overeind gaan staan), kind uiteindelijk maar met een fleecedeken om omdat ie het zo koud had, in de kantine gezet... dan liever een internaat :+

;( En dan maar hopen dat zo'n kind het op een internaat beter heeft dan bij zijn moeder.
Zoveel uren, dag in dag uit bij mensen die je helemaal niet kent en waarvan je niet zeker bent of ze lief zijn voor jouw kleine schat, moet er niet aan denken.

iemand die zijn of haar kind in het internaat stopt houdt niet van zijn/haar kind. vind ik dan

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:24

Nee, is ook mijn mening... Of nouja.... Post *komt niet op het woord* depressie... Niet in staat zijn om... Dan is het wel fijn dat het opgevangen wordt als familie dat niet kan doen... En ik er even vanuit ga dat een kind daar fatsoenlijk wordt opgevangen. Beter dat je dan zelf voor een oplossing kunt kiezen dan wachten tot iemand ingrijpt omdat het nodig is..

Maar kan me stiekem ook niet voorstellen dat "normale" mensen (normaal als in: leven op orde, voor het kind kunnen zorgen etc.) zeggen van "dag kleutertje, veel plezier... tot volgende week" :S

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:28

little_birdy schreef:
dat is handig zeg :)
heb je ook niet de hele dag dat gejank aan je kop als je moe bent

goede oplossing +:)+

nu nog iemand vinden die het ter wereld kan brengen en je hebt echt alleen maar de lusten en niet de lasten :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:40

@ bello2005, Dacht al, heb ik dat allemaal geschreven? Maar het qouten is niet helemaal goed gegaan.

Ben het op zich met je eens. Een klein kind hoort lekker bij mama of papa te zijn, en als mama en papa er voor kiezen om beide fulltime te werken omdat ze zo graag decadent willen leven, Groter huis, duurdere auto en kleding, vaak op vakantie dan vind ik het zeer kwalijk dat dat ten koste gaat van de kinderen in dat gezin. Wat geef je ze ook mee dan hè, materialen zijn belangrijker dan een goede band, geborgenheid en liefde.

Maar er zijn ook ouders, alleenstaande, die binnen de fam. geen oppas kunnen vinden waarbij zo'n opvang wel een uitkomst is. (Vind internaat ook wel een negatieve benaming eigenlijk.) Denkend aan ouders die ook nachtdiensten moeten draaien. Dus ik wil ook niet alle mensen over 1 kam scheren die hun kind naar een opvang brengt. Lijkt mij heel moeilijk om mijn kind achter te laten bij vreemde en ben blij dat ik thuis ben en kan zijn voor de kinderen en merk ook dat zij dat erg waarderen maar soms loopt het niet zoals je gehoopt had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:26

geerke schreef:
little_birdy schreef:

nu nog iemand vinden die het ter wereld kan brengen en je hebt echt alleen maar de lusten en niet de lasten :')

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:32

Jis_ schreef:
@ bello2005, Dacht al, heb ik dat allemaal geschreven? Maar het qouten is niet helemaal goed gegaan.

Ben het op zich met je eens. Een klein kind hoort lekker bij mama of papa te zijn, en als mama en papa er voor kiezen om beide fulltime te werken omdat ze zo graag decadent willen leven, Groter huis, duurdere auto en kleding, vaak op vakantie dan vind ik het zeer kwalijk dat dat ten koste gaat van de kinderen in dat gezin. Wat geef je ze ook mee dan hè, materialen zijn belangrijker dan een goede band, geborgenheid en liefde.

Maar er zijn ook ouders, alleenstaande, die binnen de fam. geen oppas kunnen vinden waarbij zo'n opvang wel een uitkomst is. (Vind internaat ook wel een negatieve benaming eigenlijk.) Denkend aan ouders die ook nachtdiensten moeten draaien. Dus ik wil ook niet alle mensen over 1 kam scheren die hun kind naar een opvang brengt. Lijkt mij heel moeilijk om mijn kind achter te laten bij vreemde en ben blij dat ik thuis ben en kan zijn voor de kinderen en merk ook dat zij dat erg waarderen maar soms loopt het niet zoals je gehoopt had.

sorry, heb daar vaker problemen mee....

je hebt altijd wel uitzonderingen, maar om je kind dan te dumpen in het internaat om er dan 5 dagen van de week af te zijn ?? hmms dan heb ik zo mijn twijfels. dat je je kind naar de opvang brengt daar en tegen maar ook daar heb ik zo mijn twijfels, je hoort tegenwoordig te veel dingen die daar gebeuren.
het zou een erge rot situatie inderdaad zijn, ik zou denk ik dan toch eens kijken naar iemand die bij mij thuis zou kunnen komen oppassen, niet dat deze mensen wel 100% te vertrouwen zijn maar het zal een stuk minder aan je portomonee zitten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:33

bello2005 schreef:
het zou een erge rot situatie inderdaad zijn, ik zou denk ik dan toch eens kijken naar iemand die bij mij thuis zou kunnen komen oppassen, niet dat deze mensen wel 100% te vertrouwen zijn maar het zal een stuk minder aan je portomonee zitten

Dat betwijfel ik... Ik las hier ergens dat het internaat 250 euro per maand kost. Iemand die bij jou thuis komt oppassen en daar ook nachtdiensten bij draait, dat haal je echt bij lange na niet met 250 euro per maand...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:37

geerke schreef:
little_birdy schreef:

Nu nog wat voor in het weekend ;)

bello2005

Re: Internaat voor kleuters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:40

Blue_Eyes schreef:
bello2005 schreef:

Dat betwijfel ik... Ik las hier ergens dat het internaat 250 euro per maand kost. Iemand die bij jou thuis komt oppassen en daar ook nachtdiensten bij draait, dat haal je echt bij lange na niet met 250 euro per maand...

internaat heb ik geen prijzen van, maar weet dat opvang wel duur is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:45

Ik heb het gauw even globaal uit zitten rekenen (wat lastig is met zo weinig gegevens) maar ik kom voor 40 uur gastouderopvang zonder nachtdiensten en zonder gastouderbureaubijdrage etc, echt sec 40 uur opvang, al uit boven de 600 euro per maand.

Het internaat (staat in de link in de OP) is 11,50 per dag, dus 249 euro per maand (uitgaande van 5 dagen per week). En dat inclusief alles wat een kind dagelijks kost aan eten, drinken, water, verwarming etc. Die dingen moet je er thuis nog bij tellen. Dat scheelt toch!

Niet dat ik er een voorstander van ben, helemaal niet! Maar het is niet zo dat het goedkoper is om je kind thuis op te laten vangen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:46

Dit vind ik toch heel schrijnend :( Ik vind het al vreselijk dat er kleine kinderen (beneden 4 jaar) zijn die 4 of 5 dagen per week, hele dagen op een KDV zitten. Vooral bij hele kleine kindjes vind ik toch dat die veel behoefte hebben aan hun mama/papa.

Maar een internaat waarbij ze moeten overnachten, nee dat is voor mij echt de grens voorbij. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn dochter van 5,5 jaar niet kan slapen of een nachtmerrie heeft en mama of papa daar niet is. Dat een relatief vreemde haar moet troosten. En wat als een kindje ineens ziek wordt, dan wil een kindje toch niets liever dan bij mama/papa zijn?
En wat als je kindje daar slecht slaapt en daardoor andere kinderen wakker houdt? Hebben die nanny's dan nog steeds zoveel geduld? Ik weet het niet, maar ik zou het mijn kinderen niet aan willen doen. Ik snap niet dat je dan aan kinderen begint.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:53

Blue_Eyes schreef:
Ik heb het gauw even globaal uit zitten rekenen (wat lastig is met zo weinig gegevens) maar ik kom voor 40 uur gastouderopvang zonder nachtdiensten en zonder gastouderbureaubijdrage etc, echt sec 40 uur opvang, al uit boven de 600 euro per maand.

Het internaat (staat in de link in de OP) is 11,50 per dag, dus 249 euro per maand (uitgaande van 5 dagen per week). En dat inclusief alles wat een kind dagelijks kost aan eten, drinken, water, verwarming etc. Die dingen moet je er thuis nog bij tellen. Dat scheelt toch!

Niet dat ik er een voorstander van ben, helemaal niet! Maar het is niet zo dat het goedkoper is om je kind thuis op te laten vangen.

ik praat niet over en gastouder, maar iemand die 'zwart' komt babysitten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:55

Dan zit je nog steeds op die prijs, als het niet meer is. Ik heb gerekend met 3,50 per uur, 40 uur per week, normale prijs voor iemand die zwart (en eigenlijk in zijn eigen huis) babysit. Als iemand de nachten blijft en ook nog eens bij je thuis, betaal je toch algauw meer.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:59

ja klopt inderdaad, maar een wat ouder kindje gaat al naar school dus dan zou het een na school se oppas moeten zijn. en het feit dat ze op een internaat er ook slapen,, gaat bij mij gewoon te ver.
maar dat is ieder aan zijn eigen ,, kunnen wij helaas als buitenstaander toch niets aan doen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:00

Ik denk dat je met slaapuren erbij ook wel aan de 40 komt buiten de schooluren :)

Maar zoals gezegd: het zou mijn keus ook niet zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:02

Percy schreef:
Een internaat is redelijk gebruikelijk in België. Aan vrijwel elke school is een internaat verbonden. Het internaat is alleen geen onderdeel van de school maar staat hier los van. Het bedrag is landelijk vastgesteld en betaalt elke ouder voor een kind op internaat.

Mijn dochter van 15 zit ook op internaat. Niet omdat ik te lui ben om voor haar te zorgen maar omdat haar school bijna 130 km. van ons huis af is. Zij doet een middelbare schoolopleiding waar een paardensportopleiding aan vast zit. Zij wilde dolgraag naar deze school alleen ligt deze school in Belgisch Limburg terwijl wij in de kempen wonen. Bij haar op internaat zitten ook basisschoolkinderen, zelfs vijfjarigen. Daar had ik echt niet aan moeten denken. Ik vind het al erg genoeg om haar elke zondagavond weer op de trein te zetten en haar pas vrijdagavond weer te zien. Ik ben er nu wel aan gewend geraakt en het kan gewoonweg niet anders. Veel van haar schoolgenoten zitten ook op het internaat omdat er kinderen uit heel België op die school zitten.

Ik zou er zelf nooit voor gekozen hebben als er een geschikte schoolopleiding in de buurt zou zijn geweest.

Dat is ook heel anders, ze koos er zelf voor omdat ze op die school wilde en ze is 15 jaar.

Dat is toch anders dan kindjes daar dumpen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:08

Blue_Eyes schreef:
Ik denk dat je met slaapuren erbij ook wel aan de 40 komt buiten de schooluren :)

maar als ouder zijnde ben je toch ook gewoon thuis na het werk, neem aan dat een alleenstaande het liefste naar haar/zijn werk gewoon bij het kindje wil zijn

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:11

Ik heb een hele tijd geleden eens een soort documentaire of reportage gezien over internaten voor zulke jonge kinderen. Ik heb toen bedacht dat ik dat met m'n kinderen toch niet zou willen. Daarbij denk ik ook niet dat je dat met elk kind kan doen. Voor mij persoonlijk had dat als kind meer slecht dan goed gedaan. Ik was graag thuis bij moeder, in m'n eigen kamer, op m'n eigen plekje, met m'n eigen speelgoed. 1000 keer liever in de opvang dan naar een internaat.

De commentaar op (naschoolse) opvang en werkende ouders hier in t topic vind ik dan wel weer overdreven. Er zijn hoe langer hoe meer alleenstaande ouders die fulltime moeten werken en dan moeten de kinderen inderdaad naar een opvang. Gaan ze daar dood aan? Nee. Zijn ze getraumatiseerd? Nee. Denken ze dat mama en/of papa dan minder van ze houden? Nee. Ik denk dat hier behoorlijk overdreven wordt op dat vlak. Kinderen zien echt het verschil wel tussen mama en papa die 'niet willen en alleen maar aan zichzelf (carrière bv.) denken' en mama of/en papa die 'niet anders kunnen'. Ik was kind van de laatste. Daarbij is het voor modale gezinnen, en dan bedoel ik koppels, ook hoe langer hoe moeilijker om rond te komen, een huis te kopen, genoeg geld binnen te brengen om de hele boel te onderhouden. Velen onder hen moeten stilaan allebei fulltime werken om goed rond te kunnen komen. (Dat kwam een poos geleden nog op het nieuws.) Ja, daardoor moeten kinderen worden opgevangen door familieleden/bekenden of een opvang, maar dat is echt niet zo dramatisch en droevig als sommigen hier doen uitschijnen. Ik ben ook al als erg jong kind naar het kleuterklasje gegaan omdat het simpelweg niet anders kon. Ben er niet slecht van geworden en het heeft ook zeker niet altijd met gemakzucht of onwil van ouders te maken oid.

Nu weet ik dat opvang in België en Nederland nogal verschilt. Ik kon gewoon op school blijven tot mijn moeder me op kwam halen want daar was opvang tot half 7 geloof ik. Ik moest niet naar een naschoolse opvang ofzo.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:12

vol verbazing heb ik het zitten lezen , echt belachelijk

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:15

xHaithi schreef:
Ik heb een hele tijd geleden eens een soort documentaire of reportage gezien over internaten voor zulke jonge kinderen. Ik heb toen bedacht dat ik dat met m'n kinderen toch niet zou willen. Daarbij denk ik ook niet dat je dat met elk kind kan doen. Voor mij persoonlijk had dat als kind meer slecht dan goed gedaan. Ik was graag thuis bij moeder, in m'n eigen kamer, op m'n eigen plekje, met m'n eigen speelgoed. 1000 keer liever in de opvang dan naar een internaat.

De commentaar op (naschoolse) opvang en werkende ouders hier in t topic vind ik dan wel weer overdreven. Er zijn hoe langer hoe meer alleenstaande ouders die fulltime moeten werken en dan moeten de kinderen inderdaad naar een opvang. Gaan ze daar dood aan? Nee. Zijn ze getraumatiseerd? Nee. Denken ze dat mama en/of papa dan minder van ze houden? Nee. Ik denk dat hier behoorlijk overdreven wordt op dat vlak. Kinderen zien echt het verschil wel tussen mama en papa die 'niet willen en alleen maar aan zichzelf (carrière bv.) denken' en mama of/en papa die 'niet anders kunnen'. Ik was kind van de laatste. Daarbij is het voor modale gezinnen, en dan bedoel ik koppels, ook hoe langer hoe moeilijker om rond te komen, een huis te kopen, genoeg geld binnen te brengen om de hele boel te onderhouden. Velen onder hen moeten stilaan allebei fulltime werken om goed rond te kunnen komen. (Dat kwam een poos geleden nog op het nieuws.) Ja, daardoor moeten kinderen worden opgevangen door familieleden/bekenden of een opvang, maar dat is echt niet zo dramatisch en droevig als sommigen hier doen uitschijnen. Ik ben ook al als erg jong kind naar het kleuterklasje gegaan omdat het simpelweg niet anders kon. Ben er niet slecht van geworden en het heeft ook zeker niet altijd met gemakzucht of onwil van ouders te maken oid.

Nu weet ik dat opvang in België en Nederland nogal verschilt. Ik kon gewoon op school blijven tot mijn moeder me op kwam halen want daar was opvang tot half 7 geloof ik. Ik moest niet naar een naschoolse opvang ofzo.

blijkbaar heb jij dan nooit het nieuws gezien,, al genoeg kinderen die zijn aangerand door mensen die daar werkte

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:18

Ik vind het gestoord. Kleuters horen nog lekker bij papa en mama te zijn met die leeftijd. De bso waar ik werk is in de vakantie 11 uur per dag open, nou dat vind ik voor een 4 of 5 jarige al echt te veel uren.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:23

Als het "maar" 250 kost per maand... Dan is een kind spontaan weer betaalbaar :') Hier betaal je voor een opvang dat al voor 1 dag in de week bijna...

Vraag me trouwens echt af waar jullie je "zwarte" oppas vandaag hebben... Als ik hier kijk, is de officiele opvang 5 euro per uur... (zeg dat een kind er zo'n 40 uur zit...) zit ik al op 200 euro per week :S Het is toch bijna niet meer te betalen... Mijn halve salaris zou opgaan aan kinderopvang dan :')

Ik ben geen voorstander van een internaat, maar vraag me af waarom dat wel zo goedkoop kan en een gewone opvang niet? (Lijkt me dat personeel duurder is door de onregelmatigheid etc.)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:23

@ bello2005: Wat is dat nou weer voor een onnozele en niet-relevante reactie. Aanranding is nooit goed. Niet op school, niet in opvangtehuizen voor gehandicapten, niet thuis, niet in de kerk en niet in een naschoolse opvang (die ik hier in België, waar het per slot van rekening nog altijd over gaat, nog niet op die manier gezien heb trouwens). Zeggen dat een naschoolse opvang slecht is omdat er gevallen van aanranding zijn in bepaalde opvangen is hetzelfde als zeggen dat je kind naar de kerk laten gaan slecht is omdat er gevallen van aanranding zijn met bepaalde geestelijken. Dat heeft niks met het gegeven 'opvang' te maken en of ouders goed of slecht zijn omdat ze hun kinderen erheen laten gaan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:31

bello2005 schreef:
Blue_Eyes schreef:

maar als ouder zijnde ben je toch ook gewoon thuis na het werk, neem aan dat een alleenstaande het liefste naar haar/zijn werk gewoon bij het kindje wil zijn

Dat hangt er dus vanaf wanneer je werkt :) Maar goed, dat is off topic. Bottomline is dat je een stuk minder uren opvang nodig hebt om aan die 250 te komen die dat internaat per maand kost, namelijk ongeveer 70 uur per maand, dus ongeveer 17.5 uur per week. Daar zit je zomaar aan als je een fulltime baan hebt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:35

Inderdaad, mijn dochters keus (tenminste, het ging niet anders) en zij is ouder maar, zoals ik al schreef, ook bij haar zitten kleuters. Overigens heeft zij een enorme hekel aan het internaat. Ze zijn heel erg streng. Lopen (rennen) en stoeien mag niet. Doen ze dat wel mogen ze de rest van de avond op een stoel zitten en ja, ook de kleuters. Ik snap dat ze streng moeten zijn met zoveel kinderen maar soms gaat het wel erg ver. De ouderen snappen het dan tenminste nog wel maar die kleintjes willen zich gewoon af en toe eens uitleven en dat mag niet.
Een Nederlands internaat is vaak een instelling voor probleemjongeren en dus niet te vergelijken met een Belgisch internaat.

Het is te hopen dat op een speciaal kleuterinternaat de regels ook meer aangepast worden aan de kleuters.

Hier in de kempen zat bij elke secundaire school overigens een internaat. Ik ben er bij meerdere gaan kijken toen mijn dochter de overstap moest maken naar secundair onderwijs.

Internaat kost 290 per maand. Wij betalen soms iets meer omdat ze al op zondag daar gaat slapen en soms ook een vrijdagnacht in het internaat doorbrengt i.v.m. dienst.