Discussie 'het is maar een dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:35

Mindim schreef:
Ik vind sommige mensen belangrijker dan een dier, maar de meesten niet.
Mensen vind ik over het algemeen niet erg leuk, uitzonderingen daargelaten. De mens is nogal tot vreselijke dingen toe in staat, waarvan dieren nogal eens de dupe zijn. Dus het is maar een dier, nee, dat denk ik nu nooit. Ik heb minder moeite met zielige mensen op tv bijvoorbeeld, dan met zielige dieren.

+1

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:40

Samblabla schreef:
Mindim schreef:
Ik vind sommige mensen belangrijker dan een dier, maar de meesten niet.
Mensen vind ik over het algemeen niet erg leuk, uitzonderingen daargelaten. De mens is nogal tot vreselijke dingen toe in staat, waarvan dieren nogal eens de dupe zijn. Dus het is maar een dier, nee, dat denk ik nu nooit. Ik heb minder moeite met zielige mensen op tv bijvoorbeeld, dan met zielige dieren.

+1 +1 = 2

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:36

annebe schreef:
Mijn kinderen gaan voor alle dieren die we hebben, in dat opzicht is het inderdaad maar een dier, maar zolang het kan op welk gebied dan ook, zal ik er alles aan doen om "dit dier" te blijven verzorgen en koesteren.

Daar ben ik het mee eens: ik zal ook te allen tijde eerst voor mijn kind/gezin kiezen (dat zal een moederdier in de natuur ook doen). Verder hoop ik nooit voor die keuze te hoeven staan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:06

Voor mij zijn dieren net mijn kinderen/familie. Als ik ooit voor de keuze gesteld word om te kiezen tussen mijn dieren en mensen, of dat nou familie of vrienden zijn, dan kies ik ten alle tijden voor mijn dieren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:17

De uitspraak 'het is maar een dier' vind ik werkelijk een belachelijke uitspraak. Wie is een ander om te oordelen wat juist dat dier voor iemand betekend heeft?!?!?! Vind het net zo stom als dat iemand al een paar kinderen heeft, dolgraag er nog een kindje bij zou willen, dat niet lukt en mensen dan durven te zeggen, je hebt er toch al.......
Vind dat het er niets mee te maken heeft wat een dier voor iemand zelf betekend. Je kunt rekening met een ander houden en je medeleven tonen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:59

nee, bij mij is het niet zomaar een dier..

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:09

Als iemand roept 'het is maar een dier' dan heb je in mijn ogen totaal geen respect voor andere leefwezens. Sinds wanneer zijn mensen superieur? Wij maken, als mensen, veel meer kapot dan dat een dier ooit zal doen. En wij, als mensen, hebben zelfs een geweten en overzien onze handelen en de consequenties daarvan en tóch maken we zo veel kapot.

Urielle

Re: Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:16

Voor mij geldt een mensenleven wel zwaarder als een dierenleven.

Als ik met de trailer op pad ben en er steekt ineens een kind over, of een slechtziende bejaarde ofzo, en ik heb de keuze tussen het mens doodrijden of mijn paard met mijn remactie lanceren, dan is mijn rationele keuze dat het me enorm spijt voor mijn paard.
Ik zou het toch nooit meer kunnen rijden zonder te moeten denken aan de mens die zijn leven heeft moeten geven voor mijn paard :o
Wat voor mij heel zwaarwegend is, is dat een mens nooit alleen is, een mens is altijd ook vader, moeder, broer of zus, kind, kleinkind, een beste vriend(in) van iemand. Het lijkt me afschuwelijk als je de boodschap krijgt dat je geliefde nooit meer thuis zal komen omdat iemand zijn paard belangrijker vond.

Neemt niet weg dat het natuurlijk ook afschuwelijk is als een dier overlijdt, maar ik vind dat wel minder erg dan een mens dus.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:21

Grappig, ik heb deze keus ooit moeten maken.
Ex vriend vond het wel leuk geweest met het paard en als ze de deur niet uit zou gaan zou onze relatie geen stand meer houden. :wave: Daar is het gat van de deur. Uiteraard is er wel wat meer geweest dan hoe ik dit in 1 zin omschrijf.
Er zijn mensen die me veel waard zijn en hetzelfde verhaal met dieren. Ik heb wel geleerd dat de liefde van dieren onvoorwaardelijk is en omdat mensen de mogelijkheid hebben tot liegen en bedriegen deze niet altijd onvoorwaardelijk is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:26

Dat vind ik weer een andere situatie Mallow, dan zeg ik altijd: mijn paard zal me nooit vragen een keuze te maken. Iemand die mijn paard weg wil, hecht niet genoeg waarde aan mijn belangen om zo'n belangrijke rol in mijn leven in te kunnen nemen.
Maar in zaken van leven of dood gaan mensen voor mij boven. Als er brand uitbreekt, gaan eerst de kinderen (ben ooit al een nacht ellendig geweest omdat ik zat te bedenken dat ik daar dan ook nog moet kiezen wie het belangrijkste is :x ) en dan de dieren en dan de dierbare spullen als foto's. Als mijn vriend bijv. out is, eerst de kinderen en dan sleep ik hem eruit (proberen :+ ) en dan probeer ik de katten buiten te krijgen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:29

Het probleem van de mensen die hier zo boos over worden, is dat ze dieren met mensen gaan vergelijken. Of dat is iets wat ik merk, want als jij zegt ''het is maar een dier'' dan komen ze aan met dingen als ''maar als het je moeder was dan...'' of ''maar als het je kind was dan...'' je dier is een dier, geen mens.

Voor mij is het ook maar een dier, op het moment dat zo'n beestje overlijd denk ik dan wel van hoe kan je zo harteloos zijn?! Maar achteraf weet ik wel beter en dan bedenk ik me ook, tja het is ook maar een dier...

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:04

Lisa_H schreef:
Het probleem van de mensen die hier zo boos over worden, is dat ze dieren met mensen gaan vergelijken. Of dat is iets wat ik merk, want als jij zegt ''het is maar een dier'' dan komen ze aan met dingen als ''maar als het je moeder was dan...'' of ''maar als het je kind was dan...'' je dier is een dier, geen mens.

Voor mij is het ook maar een dier, op het moment dat zo'n beestje overlijd denk ik dan wel van hoe kan je zo harteloos zijn?! Maar achteraf weet ik wel beter en dan bedenk ik me ook, tja het is ook maar een dier...

Maar hoezo 'het is maar een dier'? Dan betekend dat eigenlijk dat je jezelf hoger stelt dan een dierenleven, maar waarom is een dierenleven ondergeschikt aan een mensenleven? Ik heb het dan nu niet over wie je als eerste gaat redden, een kind of een dier, maar gewoon het stukje wie ondergeschikt is aan wie en waarom. Kunnen we dan zonder dieren leven? Hebben we ze dan echt niet nodig? Zijn wij dan echt veel beter dan dieren?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:04

Ik vind dieren aangenaam om mee te leven maar NODIG niet nee, ik zou niet doodgaan zonder huisdieren en alsnog een prettig leven op kunnen bouwen. Zonder andere mensen in de buurt zou ik wel heel erg eenzaam zijn, ik werk nu al een tijd niet en leef alleen met de kinderen thuis en dan merk ik wel dat ik echt mijn social talk nodig heb op het schoolplein of in de winkel ofzo.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:06

Ik zou ábsoluut niet zonder dieren (niet alleen van mezelf, maar ook van alles om me heen) kunnen leven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:07

De keuze die je maakt, zegt vooral iets over jezelf.. wat jij nodig hebt of denkt te hebben...
Stel deze vraag nou eens aan je paard/dier... :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:09

'Het is maar een dier' is gewoon geen uitspraak die je doet wanneer iemands huisdier net is overleden. Hoe je ook tegenover dieren staat.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:16

senna21 schreef:
De keuze die je maakt, zegt vooral iets over jezelf.. wat jij nodig hebt of denkt te hebben...

En daar ga je dus de fout in: je kunt deze vraag namelijk niet aan je paard stellen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:18

chevax schreef:
senna21 schreef:

En daar ga je dus de fout in: je kunt deze vraag namelijk niet aan je paard stellen.

Waarom niet dan? .... hij is toch mijn beste vriend :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:22

Hoe wil je aan je paard vragen "wie vind je belangrijker?".

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 13:26

Wat denken sommige mensen hier raar over. Zouden jullie het dan ook accepteren als het een familielid van jullie betreft? Sorry van je moeder, ik heb eerst mijn kat uit het brandende gebouw gehaald en toen was het voor je moeder helaas te laat? Ik ken jouw moeder immers niet en mijn kat is mij dierbaar.
Persoonlijk zou ik nooit een dier boven een mens stellen als het gaat om leven of dood. Dan is het idd maar een dier. In het geval van een overleden huisdier is het harteloos om iemands verdriet te bagatelliseren met zo'n uitspraak. En dan hebben we ook nog de context van de OP en dan kan ik hem weer wel begrijpen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:05

chevax schreef:
Hoe wil je aan je paard vragen "wie vind je belangrijker?".

Grapje.. al denk ik dat de meeste dieren soortgenoten boven mensen verkiezen. Niet vanwege 'waarde', maar omdat ze beter bij elkaar aansluiten.
(als ik mijn paard in een mooie grote weide met wat vriendjes zet, red hij zich best... Bij mij in de huiskamer wordt het wat moeilijker)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:54

Dieren hebben elkaar instinctief nodig om te kunnen overleven. Ik denk niet dat mijn konijnen van mij houden, ze hebben elkaar dus wat heb ik daar nou te zoeken. Ondanks dat ga ik mezelf niet boven hun verplaatsen en zie ik mezelf niet als beter oid.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:59

Als je je eigen leven op dezelfde waarde schat als dat van je konijnen, moet je toch even op je hoofd krabben hoor... ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:21

chevax schreef:
Als je je eigen leven op dezelfde waarde schat als dat van je konijnen, moet je toch even op je hoofd krabben hoor... ;)

Hoezo zou ik op mijn hoofd moeten krabben als ik mijn eigen leven op dezelfde waarde schat als dat van mijn konijnen?

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:30

Ik zal ook zeker voor mijn dieren gaan. Als je de mens leert kennen ga je van dieren houden, deze uitspraak geldt bij mij zowiezo. Ben al een aantal keer bedondert door mensen, dat ik gewoon klaar met ze ben. Mijn dieren zijn mij alles en bedonderen mij zeker niet.