Melkpoeder (baby voeding)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:39

[
Kayleigh__ schreef:
Kayleigh, daar gaat het niet om, ik als as moeder zou gewoon de keuze moeten kunnen maken in voeding en niet "verplicht" worden om een b merk te gebruiken omdat buitenlanders alle voeding inslaan.
Ik vind niet dat ik mij qua voeding moet aanpassen in mijn eigen land!

Daar ben ik het sowieso mee eens en ik snap zeker de frustratie van jou en andere moeders.
Ik snap zelf alleen niet zo goed waarom er gekozen word voor -inmiddels slecht te verkrijgen- A merken, terwijl de B merken volop te verkrijgen zijn. Lees hier in het topic dat er maar minimale verschillen inzitten.
Natuurlijk zou iedereen de melk naar keuze gewoon moeten kunnen krijgen, maar dat lukt op dit moment niet. En ik denk zelf dat het nog wel even gaat duren voordat er wél genoeg melk in de winkels ligt voor iedereen. Dus waarom dan 'moeilijk' doen terwijl het 'makkelijk' kan. En dan snap ik dat overstappen niet zo gedaan is, maar als je baby nog geen melkpoeder heeft gehad, zou ik toch zeker eerst een B merk proberen.
Maargoed, ik ben zelf geen moeder, dus misschien dat ik iets te makkelijk oordeel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:41

maaike5581 schreef:
Is dat wat er aan de hand is dan?
Nee, maar jouw voorgaande reacties en deze erbij slaan nergens op.

Nee, wat er aan de hand is is dat Chinezen hier melkpoeder kopen omdat dat van hun niet goed is. Groot gelijk.

Verder zou ik het fijn vinden als je gewoon aardig zou blijven. :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:43

myk_en_shant schreef:
Baby's mogen pas vanaf één jaar gewone koemelk hebben. Dit ivm hun spijsvertering. Daarvoor kunnen hun darmen het nog niet goed verteren.

Nou dat waag ik te betwijfelen, mijn kinderen nu 26,23 en 19 jaar kregen gewoon vanaf een halfjaar gewone melk. Opvolg melk was er toen nog niet en ze zijn prima zonder problemen opgegroeid. Imo is het geld uit de zak klopperij die opvolg melk.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:50

Anthea schreef:
maaike5581 schreef:

Nee, wat er aan de hand is is dat Chinezen hier melkpoeder kopen omdat dat van hun niet goed is. Groot gelijk.

Ik reageer netjes.
Dat jij het normaal vind dat buitenlanders babyvoeding opkopen voor een ander land en Nederlandse ouders problemen krijgen om hun kindje fatsoenlijk kunnen voeden tsja dat is jou standpunt.
Prima dat dat jou gedachtengang is, maar ik als as moeder ben het daar niet mee eens.
En voel je dan niet gekrenkt dat iemand het niet met jou eens is.
Maar ik zie dat je in Canada woont, dus jij hebt er toch geen last van.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:54

+:)+
pizza64 schreef:
myk_en_shant schreef:
Baby's mogen pas vanaf één jaar gewone koemelk hebben. Dit ivm hun spijsvertering. Daarvoor kunnen hun darmen het nog niet goed verteren.

Nou dat waag ik te betwijfelen, mijn kinderen nu 26,23 en 19 jaar kregen gewoon vanaf een halfjaar gewone melk. Opvolg melk was er toen nog niet en ze zijn prima zonder problemen opgegroeid. Imo is het geld uit de zak klopperij die opvolg melk.

Mag je even mijn dochter lenen. Eén enkele voeding moedermelk van voor de tijd dat ik zelf alle koemelk liet staan. 3 dagen kotsen van baby, darmen compleet overhoop. Baby is negen maanden. Het zal dus best wel kunnen, maar niet voor ieder kind. Ik zou er niet aan mogen denken als ik flesvoeding zou geven en ik zou "mijn" poeder niet kunnen krijgen wat er dan zou gebeuren. Dus in die optiek kan ik snappen dat je niet zo graag switcht.

Zonder te willen vervallen in die eindeloze discussie : mits fysiek mogelijk (zoals in Maaike's verhaal, knap dat je wil proberen +:)+ ), een goede begeleiding (waar het vaak aan schort) en realistische verwachtingen zou borstvoeding de eerste tijd prima moeten kunnen. Is het daarna moeilijk of onmogelijk om het te combineren met werken (al valt dat met een goede dubbelzijdige kolf en koeltas best mee) dan kan je alsnog overschakelen op flesvoeding. Niemand die je daarom veroordeelt, vaak probeert men je wel te helpen al wordt dat niet als dusdanig aanvaardt. En kan het echt niet, dan is er vast nog wel poedermelk verkrijgbaar. Misschien moet je er wat meer moeite voor doen, misschien is overstappen naar een B-merk een optie. En misschien wil die lieve winkeljuf voor jou als vaste klant wel wekelijks een pot opzij houden? Gebeurt dat soms?

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:55

Het is gewoon niet eerlijk want de baby's in Nederland hebben niks meer. Ze moeten in China zelf maar lekker melkpoeder gaan produceren !

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:06

Valerieex schreef:
Het is gewoon niet eerlijk want de baby's in Nederland hebben niks meer. Ze moeten in China zelf maar lekker melkpoeder gaan produceren !

Er is zat hoor ze komen in Nederland niet om van de honger.

tanjaatjuhh

Re: Melkpoeder (baby voeding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:13

De fabriek draait momenteel 7 dagen in de week 24 uur lang door er kan nu even niet meer gemaakt worden. Een nieuwe fabriek kun je ook niet snel realiseren. Campina geeft de boeren al meer geld maar de koeien kunnen ook niet meer melk geven.

Ik werk zelf op een bedrijf met 200 melkkoeien waarvan 170 aan de melk. Wij produceren momenteel volop.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:19

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:21

Valerieex schreef:

China produceert zelf ook melkpoeder/babyvoeding, maar helaas mankeert daar vaak behoorlijk wat aan. Na een aantal schandalen met baby's die in het ziekenhuis moesten worden opgenomen en waarbij een aantal baby's zelfs zijn overleden, is het vertrouwen in de babymelk uit eigen land dusdanig gedaalt dat men het niet meer wilt kopen. En dus importeren ze onze melk;)

En de productie is inderdaad al opgevoerd, maar er zit helaas toch echt een maximum aan de productiecapaciteit die niet binnen enkele weken is op te lossen.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:28

grrr hier idd ook 1 die zich hier aan stoor.

ik heb nog een ''half zuigelingetje die alleen savonds nog een flesje krijgt maar ik moet dus zowat overstappen op iets anders om dat mijn merk niet zo makkelijk te verkrijgen is grrr dat die mensen niet gewoon de tiet geven of zo / of gewoon beperkt voeding inslaan net als ons..

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:36

caboclo schreef:
grrr dat die mensen niet gewoon de tiet geven of zo

Dat vind ik dan weer behoorlijk onrespectvol. Zowel tov die Chinese moeders die, en hoe zou je zelf zijn, het beste willen voor hun kind, als tov moeders die hun kind wel de borst geven. Klinkt nogal negatief zo, alsof het een seconde choice lijkt. Terwijl het eigenlijk toch net andersom hoort te zijn. En dat het fijn zou zijn mochten mensen dat iig netjes verwoorden.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 15:55

hier wil ik wel even wat op toelichten, de meeste chinezen vrouwen werken al binnen 2 weken na de bevalling en veelal 10 uur per dag!!! De arbeidsomstandigheden zijn niet zo als die van ons, zij krijgen geen tijd om te kolven of even de baby te voeden. De voeding die ze hebben neemt dan snel af...dus zijn ze wel toegewezen op fles melk. Bovendien zijn er ook nog andere redenen dat ze misschien wel aangewezen zijn op fles melk. Borstvoeding is prachtig als je het geven kunt, maar er zijn zoveel omstandigheden waardoor het niet kan of lukt.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:05

bridgetF schreef:
hier wil ik wel even wat op toelichten, de meeste chinezen vrouwen werken al binnen 2 weken na de bevalling en veelal 10 uur per dag!!! De arbeidsomstandigheden zijn niet zo als die van ons, zij krijgen geen tijd om te kolven of even de baby te voeden. De voeding die ze hebben neemt dan snel af...dus zijn ze wel toegewezen op fles melk. Bovendien zijn er ook nog andere redenen dat ze misschien wel aangewezen zijn op fles melk. Borstvoeding is prachtig als je het geven kunt, maar er zijn zoveel omstandigheden waardoor het niet kan of lukt.

Dat is ook zo. Ik denk dat wij dan in onze handen mogen wrijven met onze sociale wetgeving !

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:04

ik heb het er ook over hier in NL allemaal best maar veel kopen het en verkopen het door naar hun moederland dat vind ik gewoon sgandalig en ja misschien grof gezegt maar een mening mag je geven of het nou grof over komt of niet.

als ze het in NL houden prima maar niet kopen er verkopen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 17:30

Tja, maar waar trek je de grens? Ik snap dat Nederlandse moeders boos zijn als ze niets meer vinden in het schap en verder moeten reizen, maar Chinezen hebben net zoveel recht op goede melk. Ik vind wel dat er een soort grens moet komen (zoals al bij veel supermarkten) van bijvoorbeeld niet meer dan 1 pak per klant.
Nederland verdient er nu goed aan, aan die export van melkpoeder. Tenminste de mensen die het produceren en de boeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:34

Voor ouders van kinderen die geen opvolgmelk kunnen krijgen en die slecht tegen gewone koemelk kunnen: is geitenmelk een optie?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:38

Dat werd ons afgeraden Cassidy, ik mag dit zelf niet eens eten. Vroeger werd dat inderdaad aanbevolen maar het blijkt dat kindjes die reageren op koemelk vaak toch ook reageren op geiten- of paardenmelk.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:46

Misschien een tip voor diegene die het in de supermarkt niet kunnen krijgen,Hier(Wageningen) staat het bij de apotheek ook gewoon in de schappen.
Dus misschien eens bij de apotheek proberen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:54

Ik ben ook zo'n moeder die regelmatig een jacht maakt op nutrilon...
Tsjah het is en blijft een probleem die chinezen. Daarintegen heeft het voor ons ook nog een gunstig effect :o Wij hebben zelf namelijk een melkveebedrijf en hopen eigenlijk dat door deze marktwerking de melkprijs weer gaat stijgen... Maar goed dat is de andere kant van het verhaal. Echt vrolijk word ik er iig niet van als ik voor lege schappen sta in de winkel :7

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:01

Kwam dit topic ineens tegen, heb eerlijk gezegd niet alles gelezen, maar voor de moeders hier...lang leve facebook :) Wij hadden ook weer zo'n moment dat alles hier in de buurt op leek te zijn (viel uiteindelijk mee, er zijn zo veel winkels waar bijv Nutrilon te krijgen is...alhoewel ik de apotheek nog niet verzonnen had!), toen schreef mijn man er al foeterend iets over op zijn fb en vervolgens moesten we echt mensen afremmen, want iedereen rende meteen naar de winkel om te halen voor ons. En we hoeven nu ook weer geen jaarvoorraad heh :) Maar gebruik je social media zou ik zeggen...En ga op tijd weer nieuwe halen. Het bederft niet zomaar en stress over je babyvoeding is niet cool!

Ik weet niet of het al gezegd was, maar Nutricia verkoopt schijnbaar ook rechtstreeks aan China...schijnbaar blijft er daarom een tekort hier...geen idee of het echt waar is, ik heb me er niet in verdiept. Ik vind het slecht als er hier zoveel te weinig is, maar kan me voorstellen dat je de Chinezen wil helpen en als je er dan ook nog es 3x zoveel voor krijgt....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 01:00

Ik ben van mening dat iedereen recht heeft op kwalitatief goede voeding. Jong, oud, rijk, arm, geboren in Nederland, Canada, China, Mongolië of Australië. Ik ben ook van mening dat als de kwaliteit van je voeding of die van je kinderen in eigen land dusdanig onbetrouwbaar is dat je het risico loopt dat je kinderen er dood aan gaan, je alle recht hebt om het ergens anders vandaan te halen.

Het is jammer voor Nederlandse a-merkbabymelkpoeder moeders (leuk woord voor galgje) dat Chinezen nu massaal hier hun melkpoeder (laten) kopen, maar ik vermoed ook dat wij niet het enige land zijn met dit probleem. Aan de andere kant denk ik dat het voor Nederlandse moeders makkelijker is om bijvoorbeeld over te stappen naar een B-merk, online te bestellen of bij een apotheek te laten dan dat het is voor Chinese moeders om een andere veilige bron van melkpoeder te vinden.

Al met al vind ik het voor een groot gedeelte van de babymelkpoeder gebruikers een luxe probleem*. Er zijn alternatieven beschikbaar die door alle wet en regelgeving hier van net zulke hoge kwaliteit is. Overstappen zou naar mijn idee net zo moeten kunnen als met (bijvoorbeeld) kattenvoer. Vandaag doen van 4 schepjes Nutrilon en 1/2 schepje kruidvat. Morgen doen we 3,5 schepje Nutrilon en 1 schepje kruidvat etc. Ik kan me slecht voorstellen dat iedere baby daar moeilijk over gaat doen.

Verder vind ik het min of meer schandalig dat je als caissière in de supermarkt je klanten veroordeeld op het feit dat ze geven om hun familie, die misschien niet in Nederland woont, maar wel net zo veel voor hen betekend als dat onze families hier voor ons betekenen en dat ze voor hen willen zorgen. Dat je probeert je manager over te halen om jullie voorraden voor hen onbereikbaar te maken, omdat je Nederlanders belangrijker vindt (want dat komt eruit. Als je Chinezen net zo belangrijk vond dan had je hier geen moeite mee). Er is te weinig van een bepaald product, laten we dat dan vooral delen met onze medemens. We delen al een planeet, dan moet melkpoeder toch ook te doen zijn?

*Disclaimer: ik realiseer me dat er genoeg baby's zijn die om medische redenen o.i.d. echt niet over kunnen stappen. Die vallen buiten de groep die ik bedoel.

Gaat zitten en wacht op de oliebol die wel weer zal komen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:53

Anthea schreef:
maaike5581 schreef:

en dat heeft als gevolg dat er hier in nl een tekort ontstaat wat betreft melkpoeder van bepaalde merken, dus dat is wel degelijk een probleem.

Vjestagirl, het is echt niet puur familie die hier inslaan en naar huis sturen, het is juist een zeer lucratieve handel die merendeels niets met familieliefde te maken heeft maar met centen op de bank.

edit: en het blijft gewoon bizar dat een land continu faalt in zeer fundamentele volksgezondheidszaken
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 21-05-13 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:53

Ik ben het grotendeels wel met jou eens hoor vjestagirl :j Maar dat betekend niet dat ik het niet vervelend vind dat er hier lege schappen zijn!

En overstappen van een b merk zou een alternatief kunnen zijn. Vanwege medische redenen is een ander verhaal, maar juist de "aparte" voeding laten de chinezen staan! Mijn vriendin geeft haar kindje een ander soort nutrilon en die staat eigenlijk altijd in het schap, terwijl het schap van de standaard voeding bijna altijd leeg is!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:07

Die chinezen doen maar lekker wij hebben er in elk geval geen last van omdat ik de Hypoallergene van Nutrilon via apotheek bestel en sla ik een voorraad voor in gelijk.

Onze eerste kreeg borstvoeding ruim 9 maanden lang. En onze tweede krijgt Nutrilon hypoallergeen.

Het lijkt me voor ieder andere ouder(s) die dus wel in supermarkt ed. voeding haalt keer op keer flink loopt te balen. Maar juist de speciale voeding o.a. Hypoallergeen, Pepti, Omneo enz.. kan men volledig vergoed krijgen via je verzekering.