Stilstaan tijdens de dodenherdenking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:34

purny schreef:
Meloen schreef:

Ik vind het onrespectvol als men niet stilstaat op 4 mei om 20.00 bij datgene wat zich ca. 70 jaar geleden heeft afgespeeld. Deze mensen zijn gesneuveld voor ons. Hebben er voor gezorgd dat wij in een land kunnen leven waar vrijheid is.
Natuurlijk, denk ook gerust aan andere oorlogen. Maar sta ook hier bij stil.

Wil je dat niet doen, die twee minuten? Gebrek aan normen en waarden. En gemis bij je opvoeding.

En heb je er vandaag of in de afgelopen dagen nog bij stil gestaan?

Ik eigenlijk wel :'), nog steeds bijna elke dag

LoveBodin

Re: Stilstaan tijdens de dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:45

Ik sta er ook regelmatig bij stil :j
Als ik met de bus ga, naar hki, word ik er sowieso aan herinnerd en sta ik er even bij stil. Da's toch wel 1x per week oid :).

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:01

Ik sta er ook bijna dagelijks nog even bij stil. :j En juist als je er niet heel veel bij stilstaat, vind ik 4 mei een prima gelegenheid om het wél even te doen.

Anthea schreef:
Serieus, was dat gisteren? Zit in Canada en heb er helemaal niks van meegekregen. Apart :=
Komt omdat het Nationale Dodenherdenking is en geen Mondiale Dodenherdenking. :) In de Commonwealth landen is Remembrance Day op de elfde november, je ziet rond die tijd ook alle poppy's tevoorschijn komen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:23

Purny, ja!

Want mijn oude buurman kwam langs, man is nu 87 en heeft hele verhalen tegen me verteld,
heb de oren van zijn kop gevraagd over de tweede wereld oorlog dan.
Dan sta je er ook bij stil, en krijg je een beter beeld van hoe het leven toen was.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:15

Behalve 4 mei sta ik op andere momenten ook altijd wel stil bij het feit dat de vrijheid die we nu hebben niet vanzelfsprekend is en dat een heleboel mensen hun leven ervoor hebben moeten laten, veel gezinnen verscheurd, hele gezinnen weggevaagd..

Van de week ben ik op de Canadese Begraafplaats in Holten geweest. Het is heel heftig om te zien dat al die mensen vlak vóór en tijdens de bevrijding (óók op 5 mei) zijn gestorven voor míjn/ onze vrijheid. Heel heftig om ook foto's en onderschriften van familie te zien op de begraafplaats. Er waren ook wat andere mensen die daar echt kwamen om te rouwen. Het was dan weer heel jammer om te zien dat er na ons een gezin met een hoop bombarie en afval de begraafplaats opgingen. Ze toonden IMO weinig respect, maar wie ben ik om daarvan dan wat te zeggen.

Gister nog bij de gedenkplek van 'rijks werkkamp Twilhaar' geweest, was behoorlijk heftig om te lezen dat het werkkamp in eerste instantie was ontstaan om de werkeloosheid in bijvoorbeeld IJmuiden tegen te gaan, maar dat 'de Duitsers' algauw het kamp overnamen en gebruikten als tussenstuk voor joden. De joden werden daar uiteindelijk afgevoerd in het kader van 'gesinshereniging', ze werden alleen rechtstreeks naar bijvoorbeeld kamp Sobibor afgevoerd..