Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NathalietjeB schreef:tjah dodenherdenking vind ik iets persoonlijks en ook niet echt meer iets voor de tijd van nu vind t zelf altijd zo gedwongen gedoe....
vind t meer iets voor mensen die ook daadwerkelijk hun geliefde of vrienden ofzo aan de oorlogen hebben verloren..
vind ook dat dodenherdenking er moet zijn voor de mensen die er behoefte aan hebben en niet dat je op elke tv zender ofradio of wat dan ook dat er maar stil gestaan moet worden...niet iedereen heeft er behoefte aan.
bevrijdingsfeest volgens mij weet de jeugd van tegenwoordig al niet eens meer waarom t zo heet... t is gewoon een vrije dag vol feestjes ..
Winged schreef:Als ik voor de keuze zou worden gezegd 'vechten of je familie gaat eraan' dan zou ik gaan vechten. En ik denk dat in de oorlog veel meer mensen zo gedacht hebben.
lieveli schreef:Misschien is het voor veel mensen interessant om eens naar het Joods Historisch Museum te gaan. Daar leer je meer over hoe het begonnen is. Ik heb nog brieven van mijn overgrootvader, geschreven in '38. Heel luguber.
Fiffill schreef:En dat gaat ook op voor donkere mensen, etc. etc. Joden zijn ook erg goed in mensen haten overigens... Word er ook altijd een beetje kriegel van (misschien scheelt het dat er hier zoveel Joden in de buurt wonen en dat ik er dus ook vrij veel mee in aanraking kom), dat "zielige" gedoe. Het is ontzettend erg wat er is gebeurd, maar dat betekend niet dat ze de enige zijn en ook niet dat er alleen aan hen aandacht mag worden geschonken bij dit soort herdenkingen.
lieveli schreef:Nee snap ik en Hitler heeft 'goed gebruik' gemaakt van de depressie met al zijn beloftes. Maar Hitler heeft de jodenhaat niet uitgevonden, zoiets is van alle tijden.
Winged schreef:lieveli schreef:Nee snap ik en Hitler heeft 'goed gebruik' gemaakt van de depressie met al zijn beloftes. Maar Hitler heeft de jodenhaat niet uitgevonden, zoiets is van alle tijden.
Sterker nog, Hitler had in 1933 al de volledige macht in handen... dmv een grondwetwijziging. Vanaf toen werd alles erger... (als ik de boeken moet geloven)
En ja, er zijn veel mensen slachtoffer geworden....
lieveli schreef:Ja hij was toen bondskanselier en heeft de democratie om zeep geholpen. Maar in de middeleeuwen werden joden al opgejaagd, dat is niet iets typisch 'Hitlers'.
Fiffill schreef:Dat gaat uiteraard ook niet over alle Joden, je kan nooit voor één hele groep spreken en dat zal ik dan ook nooit doen. Maar hier in de buurt zitten extreem orthodoxe Joden en Joden die wat minder streng zijn (en alles ertussen in), zit vaak een heel verschil tussen. Sommige willen met dit soort dingen (Vuijsje) juist helemaal niks te maken hebben.
Winged schreef:lieveli schreef:Ja hij was toen bondskanselier en heeft de democratie om zeep geholpen. Maar in de middeleeuwen werden joden al opgejaagd, dat is niet iets typisch 'Hitlers'.
maar dan klopt de hele herdenking sowieso niet, want dat is vanaf WOII.
Ik ben zelf van mening dat niemand mij oplegt wie, wat en waarom ik herdenk. Ik denk ook niet dat je zulke zaken aan mensen op moet (willen) leggen. Wie bepaald of iemand herdenkingswaardig is of niet? Wie bepaalt of het ene leven meer waard is dan het ander? Ik denk aan de mensen die, op welke wijze dan ook, slachtoffer zijn geworden tijdens en ná de oorlog tot en met nu. Aan de mensen die hebben gevochten voor onze vrijheid en ik ben blij dat wij wel in vrijheid mogen leven.
Winged schreef:Lieveli, ik weet wat 4 mei en 5 mei wordt gevierd (woon vlakbij Kamp Westerbork, sta er dus ook als het even kan dit jaar). Maar tijdens die 2 minuten ben ik tegelijkertijd ook dankbaar dat wij wél vrij zijn. En ik zeg volgens mij nergens aan welke groepen ik denk. Ik denk aan de slachtoffers, niet aan bepaalde groepen.
Fiffill schreef:Dat gaat uiteraard ook niet over alle Joden, je kan nooit voor één hele groep spreken en dat zal ik dan ook nooit doen. Maar hier in de buurt zitten extreem orthodoxe Joden en Joden die wat minder streng zijn (en alles ertussen in), zit vaak een heel verschil tussen. Sommige willen met dit soort dingen (Vuijsje) juist helemaal niks te maken hebben.
MarcoBorsato schreef:Winged schreef:Lieveli, ik weet wat 4 mei en 5 mei wordt gevierd (woon vlakbij Kamp Westerbork, sta er dus ook als het even kan dit jaar). Maar tijdens die 2 minuten ben ik tegelijkertijd ook dankbaar dat wij wél vrij zijn. En ik zeg volgens mij nergens aan welke groepen ik denk. Ik denk aan de slachtoffers, niet aan bepaalde groepen.
Nee ik impliceerde niet aan welke groepen je denkt. Maar ik wilde alleen maar zeggen dat 4 mei zich niet beperkt tot de Joden. Of, zoals een homoseksuele klasgenoot tegen mij zei toen we in het Anne Frank huis waren: 'Ja, gelukkig ben ik Arisch, ik was veilig geweest'.![]()
Die had er eventjes geen kaas van gegeten
Ik ga overigens 4 mei naar de schouwburg, stenen neerleggen bij de namen van mijn overovergrootouders.
Marjoow schreef:Wel vind ik, dat "vieringen" uitsluitend over de WOII moeten gaan, en dat daar enkel Nederlanders herdacht worden. Ik vind dat er in de Nederlandse Dodenherdenking geen plek is voor Duitsers enzo.
Zoolgangster schreef:En terecht: want de Joden die met Vuijsjes ideeën niets te maken willen hebben, hebben door dat zijn plan zorgt voor meer antipathie van Nederlanders tegen Joden, en daarmee dreigt groei van anti-semietisme. Want veel mensen zijn geneigd alle Joden over 1 kam te scheren. wat Hitler trouwens ook deed.