Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:44

Jeetje wat zijn sommige mensen van jullie naïef := Willem Alexander hoeft niet hard te werken?? En enig idee wat het koningshuis OPBRENGT per jaar? Daar kan dat loontje best vanaf hoor. Ben wel van mening dat het koningshuis net als de rest van Nederland best belasting kan betalen, ze zijn immers ook inwoners.

Edit: Ik had de post van Blue_eyes nog niet gezien, helemaal mee eens dus.
Laatst bijgewerkt door dressagelady op 15-04-13 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:44

En daar gaan we weer, allemaal ophef over 1!! salaris.
Stel dat het minder zou worden, of hij gaat belasting betalen, dat lost de crisis niet op....

patatkraam

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:47

Het gaat mij niet per sé om dit salaris, maar om de buitensporigheid van het salaris en nee ik ontken niet dat hij hard werkt. Zal zijn baan ook zeker niet willen hebben. Maar directeuren van bedrijven vind ik vaak ook dat ze veel te veel verdienen, zoveel geld dat je er wel 3 x goed van kan leven. Lijkt me onzin..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:48

Dat hij dat salaris krijgt, maakt me niet uit. Ik vind echter niet dat de Oranjes vrij hoeven zijn van belasting. Ik vind dat zij evengoed belasting moeten betalen als elke andere nederlander.
Iedereen moet bezuinigen en inleveren en ik zou dat de eerste stap van solidariteit vinden met het nederlandse volk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:49

Maar waarom zouden ze belasting betalen? Het komt uit dezelfde pot als waar de belasting dan weer ingaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:50

Denk je dat die mensen verder geen privebezit hebben? Dus niet alleen inkomensbelasting, maar ook vermogensbelasting.
Wij moeten over de koophuizen onroerendgoed belasting betalen bijvoorbeeld. Waarom zouden zij dat niet moeten betalen? Net zo goed als een opknapbeurt van de groene draeck, waarom moet de overheid dat betalen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:53

Omdat die paleizen niet van hen zijn maar van de staat? :)* Daarom hoeven ze er geen belasting over te betalen. Het is staatseigendom. Het onderhoud van de Groene Draeck was gewoon onderdeel van het geschenk destijds, en daar wordt dus al aan veranderd, de koningin betaalt al een deel zelf (terwijl dat niet hoefde).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:54

Voor mij is het best dat hij dit bedrag krijgt. Het is vele malen minder dan menig hoofd of directeur van een bedrijf verdient. Die zitten op de miljoenen en helpen dan nog een bedrijf om zeep.

Hij moet altijd klaar staan voor ons nederlanders. Gebeurt er ergens iets vreselijks moet hij er zijn, wat hij ook doet op dat moment. Altijd beveiligers en personeel om je heen moeten hebben voor je veiligheid. Privacy is er niet, hij kan nooit eens uit zijn bol gaan op een feestje of een rare zwembroek aantrekken voor de grap.

Hij is het geld meer dan waard.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:56

Wildgirl schreef:
Och och wat een verbittering, wat een jaloezie, wat een ''ja-maar-ik-werk-harder-en-ik-verdien-toch-ook-niet-zoveel'' mentaliteit.
Wmb verdient Alex het 3dubbele, ik hoop dat hij er van kan genieten!
Dat er überhaupt mensen zijn die hun tijd besteden aan het tekenen van een petitie, get a life and stop complaining!

Heeft niets met jaloezie te maken.. ik vind het schandalig dat in een land als NL.. dat zo goed verdeeld allemaal zou moeten zijn.. dat er mensen van een bijstandsuitkering moeten rondkomen, oudere mensen elke euro moeten omdraaien... en hun zo een inkomen opstrijken. Meerdere keren op vakantie kunnen, meerdere huizen hebben. Nee dat vind ik alles behalve eerlijk!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:04

Sommige reacties zijn wel heel primair. := Vind maar eens de juiste persoon die deze baan kan doen. Het is niet voor niets dat de voorbereiding op het koningschap jaren in beslag neemt. Er bestaat simpelweg geen opleiding voor en zelfs als die er al wel was, waren er maar weinig geschikte kandidaten. Het is niet zomaar een baantje waarbij je wat lintjes doorknipt en gezellig samen dineert. Er bestaat een onderzoek waarin gesteld wordt dat het koningshuis 40 miljoen kost en vier tot vijf miljard oplevert. Ook al zijn het indirecte verdiensten en is er geen rekening waar die miljarden op gestort worden. Een bedrijf met zo'n verdienmodel zou gezien worden als voorbeeld. Een CEO van zo'n bedrijf zou waarschijnlijk veel meer verdienen dan die acht ton en die zou in ieder geval meer privacy hebben.

http://www.at5.nl/artikelen/41870/konin ... miljard-op

Het heffen van belasting over de toelages levert alleen maar administratieve rompslomp op. Dat is niet voor niets afgeschaft. Het is een flink misverstand dat de koninklijke familie helemaal geen belasting betaalt. Volgens mij betalen ze gewoon vermogensbelasting e.d.

spicegirl schreef:
lees dit maar eens; nederland heeft het duurste koningshuis van europa, terwijl beatrix de op 1 na rijkste vrouw ter wereld is..

Niet waar. De familie van Oranje behoort tot de rijkste families van de wereld. Dit betekent niet dat Beatrix de op één na rijkste vrouw ter wereld is.

Blue_Eyes schreef:
Ik zou liever zien dat ze de beveiliging van iemand anders met een bekend kapsel eens wat zouden terugschroeven, want die heeft er zelf voor gekozen, de koningin niet.

:D

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:09

*quote van verwijderde post*

en dat niet alleen, wat doen ze voor het geld?
werken doen ze niet hoor.. af en toe vakantie houden of een bezoekje brengen aan een sportvereniging.. wij hebben helemaal geen koning nodig, want we worden kapot bezuinigd in nederland en de koning of koningin doet er niks aan!

we worden geleefd in nederland

ik teken zeker de petitie
Laatst bijgewerkt door Hilli op 17-04-13 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderde post verwijderd.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:12

my_precious schreef:
werken doen ze niet hoor.. af en toe vakantie houden of een bezoekje brengen aan een sportvereniging.. wij hebben helemaal geen koning nodig, want we worden kapot bezuinigd in nederland en de koning of koningin doet er niks aan!

Zonder staatshoofd kan je een land net zo goed opdoeken..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:15

pluklief schreef:
my_precious schreef:

de regering is de gene die bepaald wat er gaat gebeuren, dus een koning is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:18

Blue_Eyes schreef:
Omdat die paleizen niet van hen zijn maar van de staat? :)* Daarom hoeven ze er geen belasting over te betalen. Het is staatseigendom. Het onderhoud van de Groene Draeck was gewoon onderdeel van het geschenk destijds, en daar wordt dus al aan veranderd, de koningin betaalt al een deel zelf (terwijl dat niet hoefde).

Het oude loo is privebezit, drakensteijn is privebezit en ook het huis van maxima en wa is privebezit en niet van de staat ;)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:19

Citaat:
Zonder staatshoofd kan je een land net zo goed opdoeken..[/

Ja tuurlijk :x alsof alles afhangt van dat koningshuis. Nederland kan makkelijk zonder. Bespaard ons een hoop geld :$
Kan Rutte staatsbezoekjes doen, doet ie ook eens wat nuttigs.
Laatst bijgewerkt door TuttiFrutti_ op 15-04-13 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:20

my_precious schreef:
pluklief schreef:

de regering is de gene die bepaald wat er gaat gebeuren, dus een koning is niet nodig.

Er zijn landen waar het staatshoofd inderdaad het hoofd van de regering heeft, vs bijv. dan krijg je dus een president en die verdient toch wel wat meer dan onze minister-president Rutten.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:22

TuttiFrutti_ schreef:
Citaat:
Zonder staatshoofd kan je een land net zo goed opdoeken..[/

Ja tuurlijk :x alsof alles afhangt van dat koningshuis. Nederland kan makkelijk zonder. Bespaard ons een hoop geld :$

Ken jij landen is de wereld die draaien zonder staatshoofd? Ik persoonlijk niet en dat is echt niet voor niets.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:22

Buitensporig veel geld. Om te beginnen: de kroonprins mag en kan afzien van de troon. Als hij zich na eens goed nagedacht te hebben besluit om op die troon te gaan zitten vind ik het van de zotte dat daar zo´n salaris aan vast zit. Het is en blijft een baan. En van een baan kun je afstand doen. Daar nog zijn complete familie bij opgeteld die lekker meeteerd, de kosten van het personeel, onderhoud paleizen,auto´s, privé jets etc: kappen ermee.
Wil je een huishoudster, chauffeur of vliegtuigje? Betalen van je eigen salaris! Want daar zit bij mij het probleem: ieder mens betaald zijn onderhoud/leven van zijn inkomen. En zij krijgen zowel een inkomen als onderhoud! Waar gaat dat salaris van ze dan eigenlijk aan op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:23

Vudress schreef:
Het heffen van belasting over de toelages levert alleen maar administratieve rompslomp op. Dat is niet voor niets afgeschaft. Het is een flink misverstand dat de koninklijke familie helemaal geen belasting betaalt. Volgens mij betalen ze gewoon vermogensbelasting e.d.

Citaat:
In de Grondwet is een aantal belastingvrijstellingen vastgelegd:
-
over de uitkeringen van de leden van het Koninklijk Huis hoeven geen persoonlijke belastingen betaald te worden. Met andere woorden over de uitkeringen wordt geen loon- en inkomstenbelasting betaald;
-
de leden van het Koninklijk Huis die een uitkering genieten hoeven geen persoonlijke belastingen te betalen over de vermogensbestanddelen die dienstbaar zijn aan de uitoefening van hun functie;
-
wat de koning(in) of vermoedelijke troonopvolger erft of krijgt van een lid van het Koninklijk Huis is vrij van de rechten van successie, overgang en schenking. Koningin Beatrix en prins Willem-Alexander hoeven dus geen successierechten te betalen over hun erfenissen of schenkingen van andere leden van het Koninklijk Huis;
-
er bestaat een mogelijkheid om via de wet verdere belastingvrijstellingen toe te kennen.
Over andere inkomsten dan de uitkering en over privé-vermogen moeten de betreffende leden van het Koninklijk Huis wel belasting betalen.

Je hebt idd gelijk, over privebezit wordt wel belasting betaald, excuus. Successie weer niet.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:23

kennen jullie het gezegde nog van vroeger.

de arme worden armer en de rijken worden rijker.. dit is ook echt zo.

ik vraag mij wel eens af of de koning of koningin enig idee hebben, hoe het is voor mensen die heel veel minder bedeeld zijn en die niet kunnen rondkomen.. en dan heb ik het over eigen land.
ik ken zoveel mensen om mij heen die het erg slecht hebben, en die er alles aan doen om toch eten op de plank te krijgen..
en dat is ons eigen land.. en maar geld uitbesteden aan griekenland enz enz maar naar ons zelf kijken doen ze niet.

als de koning maar in zijn mooie pak met kindertjes zijn vakanties in prive vliegtuig kan afleggen en een enorm groot huis kan bewonen waar vele zelfs de rijkste nog van kunnen/willen dromen..
ik vind het schande dat de koning zoveel moet verdienen terwijl hij makkelijk met minder kan doen.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:31

my_precious schreef:
ik vind het schande dat de koning zoveel moet verdienen terwijl hij makkelijk met minder kan doen.

Hoe weet jij (bedoel ik niet persoonlijk naar jou, ik reageer op de uitspraak) of het "makkelijk" met minder kan? En hoeveel minder?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:36

Grappig dat ook in dit topic de meest ongenuanceerde reacties een veelvoud aan spelfouten bevatten.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:37

Minimaal 75% minder als hij de 10 x per jaar dure vakanties, duren kleren, prive vliegtuig, dikke auto(s) en beveiliging en heleboel personeel en poetsdames eens zou laten.
Nouska schreef:
my_precious schreef:

Hoe weet jij (bedoel ik niet persoonlijk naar jou, ik reageer op de uitspraak) of het "makkelijk" met minder kan? En hoeveel minder?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:39

Met als gevolg dat personeel en poetsdames op straat komen te staan, jeeejjj, weer een stel werklozen erbij...
Zo simpel is het niet.
Rijke mensen zijn belangrijk voor de economie, héél belangrijk.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:43

Tsja misschien verdienen ze het wel hoor.. Kan er niks over zeggen want ik ben zelf nooit koningin geweest. :P

Maar eigenlijk, vind ik dat mensen met zo'n belachelijk salaris en zelfs ook nog een voorbeeldfunctie achtig iets, zelf zouden moeten beslissen een deel van hun salaris terug te geven. Gewoon omdat ze toch genoeg hebben, omdat ze het kunnen missen (als ze het kunnen missen maar vast wel), omdat ze willen laten zien dat we samen in de crisis zitten en zij er dus ook op achteruit gaan.

Maar als het om geld gaat steekt het egoisme en de hebberigheid weer de kop op vrees ik, tot nu toe nog niemand die een deel van zijn loon opgeeft voor anderen. :P