Jongeren aan steeds meer alcohol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boooo

Re: Jongeren aan steeds meer alcohol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:46

Ik merk vooral dat de kinderen bij wie het wordt verboden meer drinken dan bij de kinderen met ouders van wie het wel mag. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:57

Gister even aan mijn vader gevraagd hoe hij eerder was. Hij werd regelmatig de kroeg uitgesleurd door zijn vader toen hij nog 13/14 was. Werd opgesloten op zijn kamer, ging via het raampje naar buiten. En ging weer net zo hard naar de kroeg toe.

Maar eerder was het ook normaal dat je rond je 13/14 dronk en rookte. Dus weinig verandering. Alleen nu komt het meer in het nieuws, en zijn er meer onderzoeken na.

En ik heb altijd mogen roken en drinken. Alleen had er nooit behoefte aan. Nu drink ik af en toe wel, omdat ik het lekker vind. Maar meestal is het na een paar glazen toch weer aan de sinas.
En ik woon midden op het platteland.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:10

boooo schreef:
Ik merk vooral dat de kinderen bij wie het wordt verboden meer drinken dan bij de kinderen met ouders van wie het wel mag. :j

Dat is ook niet zo raar. De meeste pubers willen volgensmij graag tegen hun ouders in gaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 00:01

Ik denk dat het wel meevalt. 20 jaar geleden kwamen wij s'ochtends al stomdronken de klas in gerold, hadden we al een halve fles likeur achter de kiezen en niemand die daar zelfs maar wat van zei. Ik heb zelf mijn examens stomdronken gemaakt (en gehaald) en was niet bepaald de enige. En de slijter vond het geweldig zo vlak bij een school te zitten, betekende lekker veel klandizie. Bij ons op school gingen de flessen drank en de blokken hasj openlijk van hand tot hand en de leraren deden gewoon mee,veel ouders ook.

Drank was in die tijd veel normaler, en er lag ook niet zo'n stigma omheen. En op een gegeven moment was het klaar, was je over die fase heen gegroeid. En we hebben er niets aan over gehouden, behalve een hele leuke schooltijd.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:09

Wat ik altijd grappig vind zijn dit soort posts;
'Mensen bij mij in de klas doen ook aan comazuipen, echt idioot! Zo slecht voor je hersens. Ik drink ook elke week wel wat maar ik hou het bij 2 glazen'.

Kijk je in het profiel. Zijn ze 14/15. Snappen die kinderen dan niet dat ze net zo dom bezig zijn met hun 2 glazen per week? :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:14

Marit schreef:
Wat ik altijd grappig vind zijn dit soort posts;
'Mensen bij mij in de klas doen ook aan comazuipen, echt idioot! Zo slecht voor je hersens. Ik drink ook elke week wel wat maar ik hou het bij 2 glazen'.

Kijk je in het profiel. Zijn ze 14/15. Snappen die kinderen dan niet dat ze net zo dom bezig zijn met hun 2 glazen per week? :')

2 per week gaat mij nog te ver, en ik word over 3 weken 16.

Oudjaars avond heb ik mij 2 glaasjes Malibu cola gedronken, maar bleef uiterst 'nuchter', moest zo wat op alle 15, 16 en 17 jarige letten want onderling was iedereen te dronken om op zich zelf te letten. :')
Had het te druk met snijwondjes te verzorgen, een dronken vriend aan iets anders dan alcohol te helpen etc

Heb op 4 maanden twee keer alcohol gedronken, het waren dan ook de enige 2 gelegenheden (oud op nieuw en carnaval) waarbij, vind ik, wat gedronken mag worden door jongeren. Maar goed, wie ben ik :+

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:35

Ik denk dat de 'alcoholproblemen' van alle tijden zijn.
De jeugd vindt het stoer en probeert grenzen op te zoeken. (en doet ook veel aan grootspraak, dus geloof je klasgenoten niet altijd hoor TS)
Als ze dan wat ouder worden, begint het besef te komen dat je ook op een verstandige wijze met alcohol om kunt gaan zonder er minder plezier in te hebben.

Ik zit nu overigens in Engeland, dat relativeert ineens een hoop. Hier hebben ze pas échte alchoholproblemen.
Ik heb aardig wat studenten (van de prestigieuze Cambridge University) om me heen hier en daar wordt pas gezopen.
Waar we in Nederland een bier-cultuur hebben, waar je best dronken van kunt worden en ook goed ziek, is hier meer een mix-cultuur.
Dát gaat pas hard (in die oncharmante Engelse pint glazen), het vult veel minder en er gaat steeds meer sterke drank en minder fris in de mix. En daar tussendoor dan die grote bierglazen, want mixen moet je ook letterlijk nemen soms.

Mijn vorige huisgenoten hier (die allemaal al klaar waren met studeren en gewoon een baan hadden) zitten standaard vrijdag én zaterdagavond aan de flinke drankspellen, om daarna een taxi de stad in te nemen waarna ze zowat strompelend thuis komen met een camera vol oncharmante foto's (die heel Engeland de volgende dag gewoon op Facebook knikkert, want kijk ons eens dronken zijn).
Mij vinden ze maar saai omdat ik niet aan drankspellen doe en na een paar biertjes over ga op fris. En als ik ze dan vertel dat ik nog nooit écht ziek ben geweest van alcohol of ooit een avond 'kwijt' was door drank, zijn ze absoluut verbaasd.
Hier gaan de meesten uit om dronken te worden en dat herhalen ze erg vaak.

Ik weet niet hoe het hier met middelbare scholieren zit, de alcoholgrens ligt op 18 dus misschien is dat een reden waarom het er op de universiteit zo buitensporig aan toe gaat.
Ik blijf me ook verbazen over de alcoholsloten op sterke drank in de supermarkt, en de beveiliger die er 's avonds steevast bij staat. Dat geeft al aan dat er een probleem is.
Het valt me ook op dat er vaak mensen van middelbare leeftijd stomdronken over straat zwalken met een fles wijn in de hand.

Cultuurverschil zullen we maar zeggen
Dan valt het ineens best mee in Nederland. :')

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:39

Mijn ouders maakt het niet uit wat ik doe.
Blowen, roken en drinken doe wat je niet laten kunt joh!
Nog nooit geblowd
Nog nooit gerookt ( totaal geen behoefte erna en met mijn astma zal ik waarschijnlijk ook stikken als ik rook :') )
Tja drank
Op mijn 15e drink ik wel eens een jilz met vriendinnen (allemaal ouder dan ik)
Nog nooit ziek geweest of wat dan ook.
Ik merk alleen wel naarmate ik meer uitga ook wel wat meer drink
maar zeker niet om stoer te doen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 03:36

Moet je hier is komen wonen niet normaal wat er aan alcohol doorheen gaat. soms spenderen ze gerust 300 dollar per week. en dan heb ik het overjeugd en volwassen :+ is vrij normaal hier, maar ze kunnen er ook behoorlijk goed tegen haha. ik ben al behoorlijk aan het inburgeren kan ik je vertellen :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 03:51

Ik weet eigenlijk niet of ik veel drink of niet... Vind het niet vies en soms drink ik 2/3 dagen achter elkaar, maar dan wel maar een half glas alchohol, gemengd met sinasappelsap :+ Meestal 4 glazen sap en daarover dan een half glas alcohol verdeeld.

Ben nog nooit dronken geweest ofzo... Zit denk ik wel goed. Zijn ook wel maanden bij dat ik helemaal niet drink.

Ik drink iig nooit in het bijzijn van anderen dan mijn ouders en zus... Heb dus ook geen kans dat ik over mijn grenzen heenga door anderen :)

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 04:01

casperrr schreef:
Moet je hier is komen wonen niet normaal wat er aan alcohol doorheen gaat. soms spenderen ze gerust 300 dollar per week.

Dat zijn 20 kratten bier. :oo

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 05:54

Ja soms beginnen ze al om 10am met drinken :=

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 05:57

Zelfs dan val je toch al om bij 1 krat per dag, was het geen 20 kratten in de maand?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:05

Alcohol is vrij duur hier, voor 6 flessrn betaal je al gerust 16 dollar. Het drinken van alcohol is vrijwel normaal te noemwn hier. bier gaat er voornamelijk doorheen, daarna wijn en dan mixdrankhes. omdat het leven zich hier voornamelijk buiten afspeelt is een biertje bij dr buren hier heel normaal. We kennen hier niet echt weekend, iedere dagg is byna hetzelfde. feestjes op een maandag avond zijn ook niet zo heel vreemd...

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:08

En nog geen alcoholstokerijen zoals bijv. in Scandinavische landen?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:10

Aan zo'n 30 blikjes bier ben je hier makkelijk 60 dollar kwijt en een fles rum (naar mijn ervaring naast bier en wijn het meest gedronken drankje, rum en cola) is zo'n 36 dollar, dus dat is geen 20 kratten bier hoor, maar het is nog steeds redelijk wat :P
Edit: Ah zie dat ik te laat ben :Y)

Ah en om op de discussie in te gaan. Ik moet zeggen dat ik het allemaal wel mee vond vallen toen ik in de 3e/4e zat. Natuurlijk, iedereen probeert wat, velen gaan eens (veel) te ver maar weten daarna ongeveer hoe en wat. De periode waar het stoer was om je drankjes te tellen enz duurde ook maar een jaar oid. Zeker niet de leeftijdsgrens omhoog leggen, ik verwacht dat het dan allemaal al snel een stuk erger wordt. Dat maakt het vele malen interessanter.
Laatst bijgewerkt door Colorado op 11-04-13 06:19, in het totaal 3 keer bewerkt

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:14

Rum is vrij simpel om zelf te maken. :P

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:25

Zie dat hier niet echt gebeuren, zit niet echt in de cultuur zo te zeggen :+ Enorm lange werkdagen (in de outback iig) waarna je gewoon lekker met je vrienden/familie een paar biertjes naar achteren wilt gooien en zo nu en dan even vreselijk (heerlijk) achterlijk wilt doen, zelf brouwen past niet in dat plaatje. Zullen vast mensen zijn die het doen, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:10

Ik ben ze ook nog niet tegen gekomen. Ze trekken liever een biertje open. (De manager naast me doet dat met zijn tanden als het even kan :+ )

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:16

Er is toevallig enige tijd terug een documentaire geweest over het drankgebruik in West-Friesland. (Het verdriet van westfriesland). Ik denk niet dat alcoholgebruik nu meer is dan toen ik 16 was (5 jaar terug) en al zeker niet toen mijn ouders jong waren. Het is nu alleen veel meer in het nieuws en er wordt onwijs veel onderzoek naar gedaan.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:00

Toen ik nog op de middelbare was was uitgaan, drank, wie met wie had gezoend, wie er gekotst had en wie er op z'n muil was geslagen het gespreksonderwerp van maandag t/m donderdag. Op vrijdag ging het er dan over waar ze hun eigen dan weer klem zouden zuipen. :O

Nu zit ik op het MBO en ik hoor hier echt niks over drank. Een enkele keer maar en dat is met carnaval of met Koninginnedag.

Denk dat het aan de leeftijd ligt en aan de regio. Ik woon in een boeren omgeving en er word hier heel wat afgezopen elk weekend. En de belangrijkste nog wel; hoe je bent opgevoed. Mijn broertje is nu 15 en die heeft totaal geen behoefte aan drank. Iedere keer als pap vraagt of ie 'n biertje wil is het nee ik hoef niet, hij vraagt er ook nooit om.