Is een mens wel een omnivoor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Is een mens wel een omnivoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:34

Alleen al het feit dat we b12 niet zelf aanmaken zegt genoeg TS, dan kun je naar tanden kijken wat je wil (die kleiner zijn geworden door onze gewoonte ons vlees zachter te maken dmv kooktechnieken).
B12 valt ook binnen te krijgen via eieren, dus in principe hebben we idd geen vlees nodig. Maar dat we herbivoren zouden zijn is volstrekte onzin.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:41

interessante discussie, ik moest heeeeeeel hard lachen om de Omnomnomnomnivoor :D

Mij boeit het weinig waarvoor ik in beginsel ben gemaakt/ontstaan...ik eet wat ik lust. Gekookt, rauw, verzadigd, onverzadigd, het zal me aan mijn bips oxideren. Ik lust sla, ik lust vlees, ik lust eigenlijk alles, dus kom maar op :Y) (vlees- danwel slavork)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:45

vanLotje schreef:
interessante discussie, ik moest heeeeeeel hard lachen om de Omnomnomnomnivoor :D

Mij boeit het weinig waarvoor ik in beginsel ben gemaakt/ontstaan...ik eet wat ik lust. Gekookt, rauw, verzadigd, onverzadigd, het zal me aan mijn bips oxideren. Ik lust sla, ik lust vlees, ik lust eigenlijk alles, dus kom maar op :Y) (vlees- danwel slavork)

En de reden dat je dat allemaal kunt eten is juist precies dat je een omnivoor bent, en je verteringsstelsel in staat is om van alles te verteren.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:47

ik prefereer toch echt de term Omnomnomnivoor :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:48

Da's voor omnivoren die graag chocola lusten :9

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:50

Ook herbivoren zijn niet vies van chocolade hoor :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:51

Herbivoren kunnen per definitie helemaal geen chocolade eten ;)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:53

LOL

nee, inderdaad. Dus alle herbivoren dienen hun chocolade af te staan aan de omnonmnomnivoren. Wel zo eerlijk :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:53

Jawel hoor, vraag het maar aan mij en mijn pony :))

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:54

Wanneer je naar het maagdarmstelsel kijkt, kun je er uit opmaken dat wij vleeseters zijn. De indeling van de maag, wat voor soort klieren er zijn, alles wijst op de carnivoor. In de loop der jaren zijn wij wel meer groen gaan eten, zaden, vruchten waardoor onze maag iets is aangepast.
Maar: kijk eens naar de echte planteneters. Het rund met zijn hele voormagencomplex, en dit alles om het groene voer te kunnen verteren. Een rund leeft samen met een microbiele flora en fauna in zijn pens. Zelf kan hij de stoffen anders niet goed verteren en opnemen.
Als wij echte herbivoren geweest zouden zijn dan hadden wij ook een voormagencomplex gehad. En niet een maagdarmtractus wat je goed kunt vergelijken met een maagdarmtractus van bijvoorbeeld een hond.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:56

Nadine___ schreef:
Wanneer je naar het maagdarmstelsel kijkt, kun je er uit opmaken dat wij vleeseters zijn. De indeling van de maag, wat voor soort klieren er zijn, alles wijst op de carnivoor. In de loop der jaren zijn wij wel meer groen gaan eten, zaden, vruchten waardoor onze maag iets is aangepast.
Maar: kijk eens naar de echte planteneters. Het rund met zijn hele voormagencomplex, en dit alles om het groene voer te kunnen verteren. Een rund leeft samen met een microbiele flora en fauna in zijn pens. Zelf kan hij de stoffen anders niet goed verteren en opnemen.
Als wij echte herbivoren geweest zouden zijn dan hadden wij ook een voormagencomplex gehad. En niet een maagdarmtractus wat je goed kunt vergelijken met een maagdarmtractus van bijvoorbeeld een hond.

Carnivoren? De meeste primaten zijn of herbivoor, of omnivoor. En darmflora hebben wij ook. Dus 'carnivoor' vind ik een beetje overdreven.

En chocola: lactovegetariërs kunnen dat eten, veganisten niet. Die moeten zich behelpen met soja-cacaoproducten, de stakkers. :)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:58

even terug en serieuze vraag: klopt het dus dat onze verteringssystemen en onze gebitten tegenstrijdige info geven over wat 'we zouden moeten eten' ? Of intrepeteer ik dat verkeerd?

Nadine

musiqolog schreef:
Nadine___ schreef:

Carnivoren? De meeste primaten zijn of herbivoor, of omnivoor. En darmflora hebben wij ook. Dus 'carnivoor' vind ik een beetje overdreven.

En chocola: lactovegetariërs kunnen dat eten, veganisten niet. Die moeten zich behelpen met soja-cacaoproducten, de stakkers. :)

Wij zijn inderdaad omnivoor, maar toch lijkt ons maagdarmtractus redelijk op die van de carnivoren. Dat bedoel ik hier mee te zeggen. We zijn in ieder geval veel meer carnivoor dan omnivoor.
Lengte/grootte van alles wat zich in je lichaam bevindt is hier op aangepast! Een rund of paard heeft een zeer lange dikke darm bijvoorbeeld vergeleken met de mens. Denk aan extra draaiingen, windingen etc. Wij hebben geen flora en fauna in onze darmen zoals het rund , de geit of het paard.

Appelmoes_11

Nee hoor, vrijwel alle pure chocolade is zonder melk. Er is ook rijstmelkchocolade. Met soja heb ik het nog nooit gezien, waar vind ik dat? En nu heb ik zin in choco, thanks _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:06

Ik heb altijd enorme drang naar vlees, zou me niet kunnen voorstellen dat ik geen vlees zou kunnen/mogen eten. heb ook echt het gevoel dat ik het "nodig" heb wordt namelijk erg naar in mijn lijf als ik het een poosje niet eet net zoals sommige mensen niet fit worden als ze geen groenten eten.. Ik kan echter geen vlees eten wat een "gezicht" heeft, dus waarvan je kan zien wat het is. Dus dat is dan wel weer een btje raar als je kijk naar andere vleesetende dieren...

Maar ff iets anders, wij mensen hebben toch rare gewoontes ontwikkeld... Wij zijn het enige "zoogdier" dat na het "afspenen'' nog melk(producten) drinken (en eten). En zo zijn er wel meer dingen denk ik..

[Edit] Was laatst trouwens op tv een man die alleen nog maar rauw vlees at, al 2 jaar lang... En serieus die man zag me er een partij gezond uit!! Verbaasde me erover!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-13 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:06

vanLotje schreef:
LOL

nee, inderdaad. Dus alle herbivoren dienen hun chocolade af te staan aan de omnonmnomnivoren. Wel zo eerlijk :)

:j

Appelmoes jouw pony doet alleen maar alsóf ze de chocola opeet. Stiekum smeert ze 't in d'r vacht :P

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:11

Share schreef:
Ik heb altijd enorme drang naar vlees, zou me niet kunnen voorstellen dat ik geen vlees zou kunnen/mogen eten. heb ook echt het gevoel dat ik het "nodig" heb wordt namelijk erg naar in mijn lijf als ik het een poosje niet eet net zoals sommige mensen niet fit worden als ze geen groenten eten.. Ik kan echter geen vlees eten wat een "gezicht" heeft, dus waarvan je kan zien wat het is. Dus dat is dan wel weer een btje raar als je kijk naar andere vleesetende dieren...

Maar ff iets anders, wij mensen hebben toch rare gewoontes ontwikkeld... Wij zijn het enige "zoogdier" dat na het "afspenen'' nog melk(producten) drinken (en eten). En zo zijn er wel meer dingen denk ik..

Was laatst trouwens op tv een man die alleen nog maar rauw vlees at, al 2 jaar lang... En serieus die man zag me er een partij gezond! Verbaasde me erover!

volgens mij is dit een behoefte aan voedingsstoffen die o.a. in vlees zitten (ijzer? dacht ik?)
Neemt niet weg dat ik nooit en never supplementen zou gaan slikken als ik ook 'n stukje dood dier mag eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:20

Ja daar heb je een punt maar dat hebben omnivoren natuurlijk ook, die hebben ook juist die voedingstoffen nodig. Ik kan ook erg genieten van het afscheuren van vlees met mijn tanden en het kauwen erop. Gek onderwerp eigenlijk, normaliter denk je niet echt na over dit soort zaken. Haha

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:32

Share schreef:

Mis. Dit is in het Westen het geval, waar we veel veeteelt kennen (heeft te maken met grondsoorten). Hier drinken en eten we na het afspenen nog melk en dergelijke, in Azië bijvoorbeeld weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:37

mayniac_val schreef:
TS, pak eens een echt wetenschappelijk boek over evolutie van de mens, een over het civilisatieproces en gewoon een random geschiedenisboek. Lees die en open dan een topic in plaats van met zulke plaatjes aan te komen zetten..

Eeen paard dat een hotdog opeet..... wordt hij daar opeens een omnivoor van?
Ik ken de menselijke geschiedenis, en de enige conclusie die ik eruit kan trekken is dat het blijkbaar voor sommigen heel erg moeilijk is om in vrede met de rest van de wereld te leven, mensen zijn blijkbaar heel erg dol op moorden en vechten. In dat licht is de vleesindustrie idd wel logisch. Blijft het voor mij wel staan dat, sec kijkend naar het gebit, een dier dat vrijwel vegetarisch leeft een indrukwekkender gebit heeft dan een menselijke 'omnivoor'.
Nadine___ schreef:
Een paard heeft ook geen voormagencomplex.
Geen herbivoor dan?
En hoe verklaar je dan dat het hele verteringsproces bij een hond een halve dag (hooguit) in beslag neemt, en een hond prima kan leven op eens per dag eten, terwijl mensen aangeraden wordt zo'n 6 keer op een dag te eten, en het hele verteringsverhaal 2 dagen in beslag neemt?
mayniac_val schreef:
Share schreef:

Mis. Dit is in het Westen het geval, waar we veel veeteelt kennen (heeft te maken met grondsoorten). Hier drinken en eten we na het afspenen nog melk en dergelijke, in Azië bijvoorbeeld weer niet.

Dan nog is er geen andere soort die zoiets bedenkt. Er is ook geen andere soort die het verzint om de baby's van de moeder te scheiden, omdat ze de melk zelf willen hebben. Ergens is het imo nogal vreemd gedrag.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:38

Onze voorouders waren in oorsprong op vlak van vlees geen jagers maar aaseters. Opportunistische verzamelaars dus, van alles wat verteerbaar was, plantaardig en dierlijk. Je mag daar op vlak van vers voedsel ook de maden, wormen en insecten niet bij vergeten, allemaal mooie en makkelijke vormen van calorieën. Actief jagen voor een deel van het dieet komt pas later, en zoals we nog steeds weten verteert dat 'vers' vlees (in de praktijk laten we dat nog steeds enige dagen versterven) makkelijker gekookt. Wie denkt een echte jager of vleeseter te zijn kan altijd eens een bloedend stuk hert proberen te verteren :Y)

We zijn er ook nog steeds goed aan aangepast, aan rottend, vergist of half-verteerd voedsel, kijk maar eens in je koelkast. Alleen zijn de bacteriestammen waar we als moderne mens resistent tegen zijn (waar onze maag en darmen dus op voorzien zijn) anders als wat zo'n aasetende voorouder in de maag had zitten. Maar voor een groot stuk is dat kwestie van blootstelling, en we zijn dus voorzien van een heel flexibel maag-darmsysteem. Als je heel je leven uit je eigen groene gistende poel drinkt is dat niet zo'n probleem, maar als je daar als toerist één slokje van neemt ... :r :# Als je heel je leven vers runderbloed met rauwe melk recht van de koe drinkt, dan lukt dat ook prima.. maar afrader als je als Europeaan op vakantie bent in Kenia.

Ik zag hier een gorilla voorbij komen. Als we onszelf met een mensaap gaan vergelijken is een chimpansee of een bonobo eigenlijk een betere keuze. Beiden verschillen maar voor 1,3 % van hun DNA met dat van ons. Zoals aan de schedels op het eerste blad goed te zien is, zijn tanden niet de enige eigenschap waar je naar moet kijken om eetpatronen te vergelijken (hoe voor de hand liggend dat ook lijkt).
Van dit hertje zou je denken dat het een vleeseter is dan:
Afbeelding

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:39

@mayniac_val: over onnatuurlijke eetgewoontes gesproken, gelet op jouw onderschrift kan je kat er ook over meepraten. :)

Komt nog bij natuurlijk dat alleen wij westerlingen in meerderheid lactose blijvend kunnen afbreken. In Oost-Azië worden ze daar ziek, zwak en misselijk van.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:42

Yamcha schreef:
Ik ken de menselijke geschiedenis, en de enige conclusie die ik eruit kan trekken is dat het blijkbaar voor sommigen heel erg moeilijk is om in vrede met de rest van de wereld te leven, mensen zijn blijkbaar heel erg dol op moorden en vechten. In dat licht is de vleesindustrie idd wel logisch. Blijft het voor mij wel staan dat, sec kijkend naar het gebit, een dier dat vrijwel vegetarisch leeft een indrukwekkender gebit heeft dan een menselijke 'omnivoor'.

Daar ga je weer. Reageer nou eens puntsgewijs op die post van Focussed op de eerste pagina.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:44

musiqolog schreef:
Komt nog bij natuurlijk dat alleen wij westerlingen in meerderheid lactose blijvend kunnen afbreken. In Oost-Azië worden ze daar ziek, zwak en misselijk van.

Baby's krijgen hier ook al heel vroeg koemelk naar binnen gegoten. En moeten daar dan even aan aanpassen. Doe je dat niet (zoals ik aan mezelf kan vaststellen :P ) dan blijft lactose een moeilijk punt :r :Y)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:48

Onze ogen zijn naar voren geplaatst, iets wat we gemeen hebben met andere carnivoren die jagen. Voor mensen die eventueel denken dat chimpansees 100% herbivoor zijn, maar wel naar voren geplaatste ogen: dream on, chimps kunnen bijvoorbeeld franjeaapjes heerlijk oppeuzelen en maken daar zelfs jacht op. :Y)

Onze moderne primitief levende medemensen jagen trouwens ook, en eten vlees.
Zie de Pygmeeën, bosjesmannen (Kalahari bewoners) en Zuid-Amerikaanse indianen.