Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vanLotje schreef:interessante discussie, ik moest heeeeeeel hard lachen om de Omnomnomnomnivoor
Mij boeit het weinig waarvoor ik in beginsel ben gemaakt/ontstaan...ik eet wat ik lust. Gekookt, rauw, verzadigd, onverzadigd, het zal me aan mijn bips oxideren. Ik lust sla, ik lust vlees, ik lust eigenlijk alles, dus kom maar op(vlees- danwel slavork)
Nadine___ schreef:Wanneer je naar het maagdarmstelsel kijkt, kun je er uit opmaken dat wij vleeseters zijn. De indeling van de maag, wat voor soort klieren er zijn, alles wijst op de carnivoor. In de loop der jaren zijn wij wel meer groen gaan eten, zaden, vruchten waardoor onze maag iets is aangepast.
Maar: kijk eens naar de echte planteneters. Het rund met zijn hele voormagencomplex, en dit alles om het groene voer te kunnen verteren. Een rund leeft samen met een microbiele flora en fauna in zijn pens. Zelf kan hij de stoffen anders niet goed verteren en opnemen.
Als wij echte herbivoren geweest zouden zijn dan hadden wij ook een voormagencomplex gehad. En niet een maagdarmtractus wat je goed kunt vergelijken met een maagdarmtractus van bijvoorbeeld een hond.
musiqolog schreef:Nadine___ schreef:Wanneer je naar het maagdarmstelsel kijkt, kun je er uit opmaken dat wij vleeseters zijn. De indeling van de maag, wat voor soort klieren er zijn, alles wijst op de carnivoor. In de loop der jaren zijn wij wel meer groen gaan eten, zaden, vruchten waardoor onze maag iets is aangepast.
Maar: kijk eens naar de echte planteneters. Het rund met zijn hele voormagencomplex, en dit alles om het groene voer te kunnen verteren. Een rund leeft samen met een microbiele flora en fauna in zijn pens. Zelf kan hij de stoffen anders niet goed verteren en opnemen.
Als wij echte herbivoren geweest zouden zijn dan hadden wij ook een voormagencomplex gehad. En niet een maagdarmtractus wat je goed kunt vergelijken met een maagdarmtractus van bijvoorbeeld een hond.
Carnivoren? De meeste primaten zijn of herbivoor, of omnivoor. En darmflora hebben wij ook. Dus 'carnivoor' vind ik een beetje overdreven.
En chocola: lactovegetariërs kunnen dat eten, veganisten niet. Die moeten zich behelpen met soja-cacaoproducten, de stakkers.
Share schreef:Ik heb altijd enorme drang naar vlees, zou me niet kunnen voorstellen dat ik geen vlees zou kunnen/mogen eten. heb ook echt het gevoel dat ik het "nodig" heb wordt namelijk erg naar in mijn lijf als ik het een poosje niet eet net zoals sommige mensen niet fit worden als ze geen groenten eten.. Ik kan echter geen vlees eten wat een "gezicht" heeft, dus waarvan je kan zien wat het is. Dus dat is dan wel weer een btje raar als je kijk naar andere vleesetende dieren...
Maar ff iets anders, wij mensen hebben toch rare gewoontes ontwikkeld... Wij zijn het enige "zoogdier" dat na het "afspenen'' nog melk(producten) drinken (en eten). En zo zijn er wel meer dingen denk ik..
Was laatst trouwens op tv een man die alleen nog maar rauw vlees at, al 2 jaar lang... En serieus die man zag me er een partij gezond! Verbaasde me erover!
Share schreef:Maar ff iets anders, wij mensen hebben toch rare gewoontes ontwikkeld... Wij zijn het enige "zoogdier" dat na het "afspenen'' nog melk(producten) drinken (en eten). En zo zijn er wel meer dingen denk ik..
mayniac_val schreef:TS, pak eens een echt wetenschappelijk boek over evolutie van de mens, een over het civilisatieproces en gewoon een random geschiedenisboek. Lees die en open dan een topic in plaats van met zulke plaatjes aan te komen zetten..
Nadine___ schreef:Een paard heeft ook geen voormagencomplex.Wanneer je naar het maagdarmstelsel kijkt, kun je er uit opmaken dat wij vleeseters zijn. De indeling van de maag, wat voor soort klieren er zijn, alles wijst op de carnivoor. In de loop der jaren zijn wij wel meer groen gaan eten, zaden, vruchten waardoor onze maag iets is aangepast.
mayniac_val schreef:Share schreef:Maar ff iets anders, wij mensen hebben toch rare gewoontes ontwikkeld... Wij zijn het enige "zoogdier" dat na het "afspenen'' nog melk(producten) drinken (en eten). En zo zijn er wel meer dingen denk ik..
Mis. Dit is in het Westen het geval, waar we veel veeteelt kennen (heeft te maken met grondsoorten). Hier drinken en eten we na het afspenen nog melk en dergelijke, in Azië bijvoorbeeld weer niet.
Yamcha schreef:Ik ken de menselijke geschiedenis, en de enige conclusie die ik eruit kan trekken is dat het blijkbaar voor sommigen heel erg moeilijk is om in vrede met de rest van de wereld te leven, mensen zijn blijkbaar heel erg dol op moorden en vechten. In dat licht is de vleesindustrie idd wel logisch. Blijft het voor mij wel staan dat, sec kijkend naar het gebit, een dier dat vrijwel vegetarisch leeft een indrukwekkender gebit heeft dan een menselijke 'omnivoor'.
musiqolog schreef:Komt nog bij natuurlijk dat alleen wij westerlingen in meerderheid lactose blijvend kunnen afbreken. In Oost-Azië worden ze daar ziek, zwak en misselijk van.