CNN spreekt over verkrachters alsof zij de slachtoffers zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: CNN spreekt over verkrachters alsof zij de slachtoffers zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:52

Of die griet elk weekend volkomen lam op de bank/ grond/ bed lag hoort er helemaal niet toe te doen. De heren onder ons krijgen nu nog steeds alleen maar te horen dat ze van vrouwen af horen te blijven, punt. In een gunstig geval uitroepteken! Maar zolang er geen daadwerkelijk wederzijds! respect wordt aangeleerd en men in de opvoeding blijft hameren op "stoere mannen" en "lieve meiskes" zal verkrachting op deze schaal blijven voorkomen. Het blijven zoeken naar een zondebok heeft geen enkele zin. Ze zijn allemaal niet bepaald handig geweest, maar daarvoor hoeven geen levens compleet verwoest te worden!

Met als vrouw alleen roepen dat je in principe in je nakie over straat moet kunnen lopen kom je er echt niet. Feitelijk klopt het wel, maar het leert niemand iets.

Begin eens met die hele huiverigheid over seks en seksualiteit weg te halen. Er is niets lacherigs of grappigs aan seks of seksualiteit. Pas als dat taboe weg is kan er openlijk gepraat worden, en kan er serieus iets gedaan worden waar uiteindelijk iedereen, man en vrouw, beter van worden (en een hoop bedrelaties kunnen een heel stuk beter worden). Maar in een cultuur waarin er al vreemd wordt gekeken als een vader op de foto staat terwijl hij zijn 4-jarige dochter in bad stopt en normaal wast, dus ook tussen de beentjes, hoe kan je dan verwachten dat mensen normaal kunnen praten over seksualiteit? Hoe kan je dan verwachten dat het ene geslacht respect heeft voor het andere? Hoe kan je verwachten dat er normaal over gepraat kan worden?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:02

Je hebt helemaal gelijk Mick75... er moet nog heel wat gebeuren voordat er normaal over gesproken kan worden en dat er voldoende respect is. Ik denk ook niet iets dat zomaar opgelost is... en eigenlijk is het al heel goed dat er over gesproken wordt.
Maar ik heb het idee dat de opvoeding steeds meer sekse specifiek wordt ipv minder... speelgoed heeft bijna altijd of meisjes of jongens als doelgroep... en dat wordt commercieel ook steeds meer uitgebuit. Hoe je daar als mens door die beelden heen moet komen ... dat kan bijna niet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:11

Dat is geen gevoel, daarvoor hoef je alleen maar om je heen te kijken. Speelgoed geschikt voor beide seksen is er amper nog. Je hebt zelfs jongens-ballen en meisjes-ballen en er worden kinderen aangesproken als ze per ongeluk met een "verkeerde" bal spelen. De meisjes mogen niet met de Cars-bal spelen maar moeten een Dora-bal hebben want het zijn meisjes... Vrijwel elk speelgoed wordt tegenwoordig in 2 versies uitgebracht, een jongensversie en een meisjesversie. En owee als je als ouder de verkeerde koopt! Dan komen ouders van vriendjes en vriendinnetjes klagen!

Maar gelijktijdig moeten (met name jongens, die hebben gemiddeld genomen meer last van testosteron en daaraan gerelateerde problemen) kinderen leren dat jongens en meisjes gelijkwaardig aan elkaar zijn en respect leren hebben voor elkaar. Hoe dan? Als ze amper samen mogen spelen uit angst dat ze doktertje gaan spelen in een donker hoekje van de speeltuin om de hoek?

Ik voorzie een hoop meer problemen rondom seksualiteit in de niet zo verre toekomst, als de kindertjes van nu in de puberteit komen. En dat duurt niet zo lang meer.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:17

Ik denk inderdaad dat het een cirkel is waar je niet als grote groep zomaar uitbreekt. Society en machthebbers gaan toch voor het makkelijke en niet per se voor de oplossing, zo ook bij bijvoorbeeld speelgoed. Daarbij is er nog zoveel discriminatie en sexisme...af en toe word ik er moe van.

En Mick75, ik merk het ook hoor. :j mijn beste vrienden zijn jongens met wie ik heel makkelijk het over seks kan hebben en ook vragen aan ze kan stellen (en ook heel gemakkelijk aan mijn vriendje) maar ik hoor ook over veel relaties waar er totaal niet open over seks gesproken wordt. Mijn huidige vriendenkring is sowieso heel erg niet-veroordelend, maar in mijn oude vriendengroep liep ik er altijd tegenaan dat als iemand het over masturberen had er een behoorlijke IEEEEEL door de vriendengroep ging. Mijn ouders zijn gelukkig altijd heel open geweest, en waar sommige mensen echt hun oren dichtstoppen zodra het woord seks valt kan ik er makkelijk over praten. Het is fijn en ik vind het totaal niet iets om mij voor te schamen.

Om nog even terug te komen over zelfverzekerdheid, ik voel mij eigenlijk nooit echt bang voor iets. Ik ga "uitlokkende" situaties uit de weg (niet na 11 uur in mijn eentje door mijn buurt lopen, vriendje moet mij bij het beruchtste metrostation ophalen na 11 uur) maar ik vind het wel heel belangrijk te weten wat je moet doen mocht er iemand toch op je af rennen. Zelfs al ben je niet sterker dan die persoon, dan kan je instelling je redden. Weet je dat je zelf schade aan kan richten (bijvoorbeeld cursus zelfverdediging) dan wordt je minder angstig en zal je veel eerder in staat zijn om met behulp van adrenaline iemand van je weg te duwen. In dat opzicht vind ik dat een zelfverdedigingscursus/zelfvertrouwencursus iets goeds is, dat het als anti-verkrachtingscursus aangegeven wordt vind ik dan weer jammer.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:16

Ach ja, football spelers in de VS zijn toch een soort volkshelden. Toen er een jongen was overleden op de high school waar ik een jaar zat hielden we twee minuten stilte. Mijn klasgenoten zeiden dat we een dag vrij zouden hebben gehad als het een football speler zou zijn geweest :') .

Ja het is erg voor het meisje. Maakt dat dan dat het niet erg is voor de carriëre en de families van die jongens? Dat is toch óók erg? Waarom mag dat niet uitgesproken worden?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 01:17

Urbiezira schreef:
Ik heb het filmpje niet eens af kunnen kijken. Ik werd er zo misselijk van! Hoe die verkrachters in een slachtofferrol worden gezet en hoe het meisje dat het echte slachtoffer is amper aandacht krijgt!

Ik ga maar 1 ding zeggen: Amerikaanse media is vreselijk.
Kijk maar eens zo'n uitzending over de school-shootings, daar wordt gewoon veel te veel aandacht besteed aan degene die het gedaan heeft. Heel zijn persoonlijke leven wordt dan onderzocht en uitgebreid over gesproken, terwijl je aandacht zou moeten besteden aan de slachtoffers.. En dan trigger je gewoon weer nog een aantal school-shootings, omdat die mensen al gek in hun hoofd zijn die zoiets doen en wel van die aandacht houden. En dat snapt de media jammer genoeg niet..
Of eigenlijk snappen ze het waarschijnlijk wel, ze laten gewoon de kans op weer zo'n 'kijkcijfer-verhaal' niet schieten..

Evelijn schreef:
speelgoed heeft bijna altijd of meisjes of jongens als doelgroep... en dat wordt commercieel ook steeds meer uitgebuit. Hoe je daar als mens door die beelden heen moet komen ... dat kan bijna niet.

Ik wil wel even zeggen (en ik hoop dat ik het mee mag rekenen als een soort 'speelgoed' in deze zin, hoewel er zat volwassenen zijn) dat bijvoorbeeld de gaming-community steeds meer vrouwen en meisjes telt. Ik zelf ben hier ook een onderdeel van, en we zijn als meisjes/vrouwen al met een stuk meer dan een paar jaar geleden. Maar het rollenpatroon van voor/tijdens en eventjes na de Tweede Wereldoorlog is nog niet helemaal doorbroken. Er zijn op bokt nog altijd een stuk minder jongens en mannen, die er waarschijnlijk ook niet echt naar uitkijken om in de groep met meiden binnen te vallen lijkt me. Het is jammer. Maar we zijn wel alsnog de goede kant op aan het gaan met z'n allen. ;)

Nu is deze persoon eigenlijk een video-game commentator, maar hij heeft mij o.a. heel goed uit kunnen leggen waarom de media in de US(en ook de BBC!) zo slecht bezig is.