Lieve mensen dit is geen aanval van mij, ik wil jullie er eens op wijzen te verdiepen in de culturen van vluchtelingen.
Afrikanen (Somalië, Eritria, Mali etc) Middenoosterlingen (Irak, Iran, Afganistan etc) en aziaten.
We gaan hier te gemakkelijk er van uit dat deze mensen net als ons functioneren maar in veel culturen heerst enorm veel trots.
Voor dat je als begeleider weet door te dringen in deze cultuur is men zo een aantal jaar verder.
Je kunt wel heel gemakkelijk zeggen dat niemand aan zijn lot over wordt gelaten in Nederland en dat er altijd wel iemand is die hen kan helpen met het financiële aspect maar dan moeten ze wel echt eerst die grens van hun eigen trots over.
Voor de meeste mensen is het echt een schande voor de familie om naar buiten te treden met schulden en voor een man betekend het in veel culturen dat hulp zoeken een vorm van zwakte is.
Ze zullen het eerst zelf proberen op te lossen.
Er is een gezegde je kunt een mens uit de oorlog halen maar je haalt de oorlog niet zomaar uit de mens.
Zo geldt dat ook voor culturen, die cultuur is niet zomaar weg uit die persoon.
En de meesten passen zich echt wel aan maar dat stukje trots dat is echt iets waar ze niet zomaar over heen kunnen stappen.
In het geval van die man en zijn dochter weet je eigenlijk te weinig informatie om daar echt over te kunnen oordelen.
Ik heb met vluchtelingen gewerkt en kan je verzekeren dat de meesten zoveel verschikkelijke dingen hebben gezien dat ze psychisch helemaal kapot zijn en nog lachen ze naar je, zijn ze vriendelijk en bedanken ze je.
Want dat is die trots ze willen niet laten zien dat ze verteert zijn door verdriet.
Amaris De rechter baseerd zijn uitspraak idd op feiten die bewezen zijn en zij zal zich niet laten leiden door emotie.
De rechter volgt de richtlijnen van de wet.
Je hoeft daarmee niet de beslissing in twijvel te trekken maar je mag daar wel wat van vinden.
Soms werkt een wet namelijk niet goed genoeg en is het belangrijk om er over na te denken of die beter zou kunnen werken.
Nu is het in Nederland zo dat wanneer je een strafbaarfeit pleegt als vluchteling of asielzoeker je Nederland per direct moet verlaten ongeacht de situatie in het land van herkomst.
Ik vind dat persoonlijk helemaal niet verkeerd maar ik kijk daarnaast wel naar verzachtende omstandigheden.
In sommige situatie is zo'n vluchteling of asielzoeker beter af in de gevangenis want terug keer is dan het zelfde als een doodvonnnis.