Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:20

sanne1221 schreef:
Tegen acne zou je ook kunnen overwegen om Roaccutane te gebruiken.

Nou vergelijk je wel een paardenmiddel tegen de pil :) ...Roaccutane wordt eigenlijk maar enkele keren voorgeschreven (als kuur) en op een gegeven moment 'mag' je niet nog meer binnen krijgen. Het helpt wel echt, maar wordt met mate gebruikt omdat het een bombardement van o.a. (een overschot aan) vitamine A is en ook erg slecht voor een lichaam kan zijn. Maar ja, misschien zijn het nu wel allebei paardenmiddelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:36

Koper schreef:
Varekaj schreef:
geloof me, door de pil alleen al van een bijna C-cup afzakken naar nog maar amper een AA, dat doet pijn.

Of juist niet, als je een tuiger hebt ofzo :P

_O-

Mijn tuiger is paar jaar terug verkocht en mijn huidige paard gooit niet zo hoog op :=

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:12

wizewo schreef:
Dames, mag ik er even op wijzen dat het veel riskanter is om een zwangerschap te hebben dan de pil? Ook voor embolen en dergelijke?

Dat zei mijn HA gister ook... Toch ben ik overgestapt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:18

Depende schreef:
Kwanyin, vanmiddag hoorde ik in een verklaring van minister Schipper (die ik wel serieus neem op dit gebied, serieuzer dan kranten die geen tijdsspanne weergeven) dat het gaat om doden sinds de pil is geïntroduceerd in 1987, 11 mogelijke(!) doden in ruim 25 jaar dus.

Vandaar dat ik het echt niet begrijp waar al die ophef nu ineens van komt :? . Dat wist ik al toen ik aan de pil ging dat een pil verhoogde kans geeft om niet zo leuke dingen als tromboses. Het staat notabena heel uitgebreid in de bijsluiter te lezen. Het is al jàren geweten en ja als je iets oploopt kan je jammer genoeg doodgaan. Dat staat ook al in de bijsluiter, dat een trombose niet altijd geneest maar dodelijk kan aflopen in een zeer laag percentage van de gevallen.
Dus vanwaar nu ineens die paniek en iedereen van de pil af terwijl het gewoon niets nieuws is :? .

Verosjaak

Re: Diane-35 links laten liggen - mogelijk 10 doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:25

Nog voor deze ophef was ik (door verhuizing) van een mannelijke dokter naar een vrouwelijk dokter gegaan. Vanwege andere klachten vroeg ze naar mijn pilgebruik en ze schrok dat ik al vanaf mijn 18e (nu 23) de Diane gebruikte vanwege o.a. acne (maar dus ook anticonceptie). Ze gaf aan dat met de jaren er een grote kans is dat ik de Diane niet eens nodig had en stelde een andere pil voor. Wel echt merk en geen nepperd, want daar is ze ook geen voorstander van. Dit werkt nu super en ben toch wel blij dat ik van de Diane weg ben. Vooral de Diane had een verhoogd risico.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:25

Ik kan me herinneren van heel vroeger dat de voorloper van de huidige Diane-35 pil oorspronkelijk een middel was bij huidproblemen en overbeharing, maar dat het als bijwerking had dat het schadelijk was voor de ontwikkeling van het ongeboren kind. Vandaar dat men er daarom maar voor zorgde dat het middel tegelijkertijd als anti-conceptiepil werkte, om dat te voorkomen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:36

Zoolgangster schreef:
Ik kan me herinneren van heel vroeger dat de voorloper van de huidige Diane-35 pil oorspronkelijk een middel was bij huidproblemen en overbeharing, maar dat het als bijwerking had dat het schadelijk was voor de ontwikkeling van het ongeboren kind. Vandaar dat men er daarom maar voor zorgde dat het middel tegelijkertijd als anti-conceptiepil werkte, om dat te voorkomen.

Middelen met een mutageen effect zou dan niet meer zomaar uitgeschreven worden. Stel dat je zwanger raakt door verkeerd gebruik en vervolgens je kind beschadigt door deze pil, dat kan natuurlijk niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:42

Wat vreemd dat iedereen nu overstapt op een andere pil. Iedereen weet toch dat elk medicijn risico's met zich meebrengt? Elf mogelijke doden in 25 jaar? Op hoeveel miljoen gebruikers?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:43

Ik stap niet over hoor - zou niet durven ivm kaal worden. Dat wil je als vrouw ook niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:49

Dat kan ik me voorstellen, Forumster, dat je daar niet op zit te wachten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:51

chevax schreef:
Wat vreemd dat iedereen nu overstapt op een andere pil. Iedereen weet toch dat elk medicijn risico's met zich meebrengt? Elf mogelijke doden in 25 jaar? Op hoeveel miljoen gebruikers?

Precies, als je gewoon de bijsluiter leest staat het er al heel mooi en uitgebreid in geschreven dus het niks nieuws onder de zon := .

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:53

Muppett schreef:
wizewo schreef:
Dames, mag ik er even op wijzen dat het veel riskanter is om een zwangerschap te hebben dan de pil? Ook voor embolen en dergelijke?

We zijn natuurlijk niet jaren zwanger :D

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:56

Ik ben ook begonnen met de Diane-35, maar toen deze niet meer werd vergoed standaard een andere gekregen met wel dezelfde bestanddelen. Ik slik deze nou bijna 5 jaar, helpt goed tegen de acne en overbeharing, maar krijg er wel onwijze migraine aanvallen van. Ben trouwens in de 5 jaar dat ik hem gebruik ook niet zwanger geweest :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:09

F_Orumster schreef:
Muppett schreef:

We zijn natuurlijk niet jaren zwanger :D

Foute vergelijking, aangezien het risico bij de Diane vooral schijnt te liggen bij nieuwe gebruikers, en dus niet bij mensen die hem al langer gebruiken.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:19

Het is al lang bekend dat de diane en ook andere pilsoorten. Zeker die met dezelfde vbestanddelen maar ook anderen gevaar voor embolie geven. Zeker in combinatie met roken wordt het risico een stuk groter. Waar die ophef nu ineens vandaan komt??

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:43

Kwanyin schreef:
Depende schreef:
Kwanyin, vanmiddag hoorde ik in een verklaring van minister Schipper (die ik wel serieus neem op dit gebied, serieuzer dan kranten die geen tijdsspanne weergeven) dat het gaat om doden sinds de pil is geïntroduceerd in 1987, 11 mogelijke(!) doden in ruim 25 jaar dus.

Vandaar dat ik het echt niet begrijp waar al die ophef nu ineens van komt :? . Dat wist ik al toen ik aan de pil ging dat een pil verhoogde kans geeft om niet zo leuke dingen als tromboses. Het staat notabena heel uitgebreid in de bijsluiter te lezen. Het is al jàren geweten en ja als je iets oploopt kan je jammer genoeg doodgaan. Dat staat ook al in de bijsluiter, dat een trombose niet altijd geneest maar dodelijk kan aflopen in een zeer laag percentage van de gevallen.
Dus vanwaar nu ineens die paniek en iedereen van de pil af terwijl het gewoon niets nieuws is :? .

Dat ligt m.i. toch vooral aan de media die dit brengen als groot nieuws en gebruikers die niet op de hoogte zijn van de risico's (en geen bijsluiter lezen, nu doe ik dat zelf ook niet of niet volledig, maar hiervan was ik wel op de hoogte) Vooral ook omdat er geen tijdsspanne genoemd wordt in de artikelen, als het nu 11 mogelijke doden in 5 maanden was dan had ik ook wel even moeten slikken en 2 keer nagedacht of een puist vrije huid het risico waard was.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:08

Ik overleg met mijn huisarts heb ik besloten m'n strip af te maken en dan over te gaan op een ander. :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:57

Maar waarom nu ineens? Was je dan niet al op de hoogte van de risico's? En wat als in de bijsluiter van de nieuwe pil ook staat dat er een verhoogd risico is op bloedproblemen/kanker? Ik heb voor de lol eens een paar bijsluiters opgezocht en ben er nog geen enkele tegen gekomen waar niets staat over verhoogd risico op oa trombosevorming bij het gebruik van de betreffende pil...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:57

wizewo schreef:

Ja - maar de vergelijking is wel kreupel.

Dwz.: bij zwangerschap IS het risico groter, maar daarom word je als vrouw je hele zwangerschap goed in de gaten gehouden door de verloskundige, huisarts en hoe te maar uitkomt.

Bij ACpillen is zelfs de halfjaarlijkse pilcontrole afgeschaft...

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:00

Ik heb ook maar het zekere voor het onzekere genomen en ben overgestapt op een tweede generatie pil..
Aangezien er hart&vaatziekten in de familie zit, wil ik het risico absoluut niet lopen.

Zou je dit soort dingen ook met de nuvaring/spiraaltje kunnen hebben? Of worden de hormonen daarvoor te plaatselijk afgegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:23

Als je zo bang bent voor een trombose of embolie, ga je dan ook het vliegtuig mijden als je op vakantie gaat? Door mijn werk in een ziekenhuis zie ik jaarlijks genoeg mensen op de miljoenen reizigers die thuiskomen met 1 van beide problemen, of een vermoeden van. Daarbij zullen vast wel meer dan 11 gevallen op 25 jaar zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:27

Varekaj schreef:
Als je zo bang bent voor een trombose of embolie, ga je dan ook het vliegtuig mijden als je op vakantie gaat? Door mijn werk in een ziekenhuis zie ik jaarlijks genoeg mensen op de miljoenen reizigers die thuiskomen met 1 van beide problemen, of een vermoeden van. Daarbij zullen vast wel meer dan 11 gevallen op 25 jaar zitten...

Nou idd.. Om de vergelijking nog even verder te trekken, laten we het niet over verkeersdoden hebben.. Dat zijn er veeele malen meer, moeten we dan het hele verkeer ook maar afschaffen?

Er wordt imo veel teveel paniek gezaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:56

De artsen zijn van de bijwerkingen op de hoogte, het staat goed en duidelijk aangegeven in de bijsluiter. Als jij aan je arts niet meegeeft dat er risico's of lijders van hart- en vaatziekten in je familie zijn kan je arts daar ook geen maatregelen rond nemen en misschien een ander soort anticonceptie voorschrijven, of aanraden om je bij het condoom te houden met bijvoorbeeld zaaddodende pasta.

Deze medicijnen zijn ellenlang getest, onderzocht, verbeterd, weer onderzocht en getest voor ze op de markt zijn gekomen, de wetenschap gaat ook steeds verder vooruit en alle medicatie blijven ze onder de loep nemen om te verbeteren en veilig te maken. Ik ga er dan ook van uit dat het gevaar echt zoveel mogelijk beperkt is. En verder probeer ik heel wat andere troep uit mijn lijf te houden. Als ik ziek ben lig ik liever in bed met fruit, licht verteerbare voeding en rust dan gewoon doorgaan en volgepropt met medicatie rondlopen.

Zo is aspirine bijvoorbeeld ook gekend om het effect als bloedverdunner. Wil dat dan zeggen dat iedereen massaal in paniek moet slaan als ze een wondje oplopen indien ze dit type medicatie hebben ingenomen?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:42

Je eerste alinea is wat irrelevant. De diane is niet simpelweg anticonceptie en is dus niet te vervangen door een zaaddodende pasta. De diane wordt als medicijn gebruikt en dan als bijkomst dat het een anticonceptie is. Anders had ik , als het niet anti conceptueel was, er nog een pil bij moeten slikken.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:47

ik heb hem vanaf mijn 13e geslikt! 15 jaar lang totdat ik zwanger raakte en daarna mocht ik niet meer slikken van mijn huisarts vanwege de grotere kans op trombose!
Maar ze hadden toch ook klachten over 3 andere pillen? zoiezo ook de yasmin wat ik had gelezen?