Geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:45

En toch is het mooiste cadeau voor die kids vaak dat pakje water ballonen, die 3 autotjes of dat stukje playmobile. Ik herken dat wel, had een baas die altijd gigantische cadeaus gaf aan haar zoontje: een step, een speelhuisje, een trampoline, een nieuw konijntje en een electrisch autotje, allemaal voor dat kind z'n 5de verjaardag. En het mooiste cadeau? Het scheetkussen van mij...

Maar ik vind dat ook lastig, bepalen wat n goed cadeau is. Ik probeer altijd wat leuks te kopen of maken, dan kan ik m'n hand een beetje op de knip houden en vaak vallen die cadeautjes toch ook wel goed.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:53

Mijn nicht heeft 2 dochtertjes (van 1 en 3) en die wilde voor hun verjaardag van iedereen geld.. -O-
Ik vond dat echt raar.. Nooit meer gehoord wat er met dat geld gebeurd is. :roll:

Ik doe daar trouwens nooit aan mee, voor kinderverjaardagen vind ik rond de 10 euro echt genoeg.
Als het je eigen kinderen zijn is het anders maar dat hoeven ook geen enorme cadeaus te zijn hoor :n

Vjestagirl

Re: Geld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:54

Wat moet een kind van 1 met geld? Dat gaat toch regelrecht mama d'r pamperfonds in?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:57

Dat was dus ook de gedachte van onze familie :o

Als ze nou zouden zeggen; van het geld kopen we voor de meiden een zwembadje of
een zandbak ofzo weet ik veel.. Maar nu hoorde niemand er meer iets van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:58

Nou ja, opzich hoeft dat ook niet. Het is leuk om te horen wat ermee gebeurd, maar zo niet, soit. Maar ik vind het wel vreemd als zulke kleine kinderen al geld moeten krijgen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:58

Snap heel goed wat er hier bedoeld wordt. Ikben zelf student en woon samen, mijn vriend betaalt het meest, ik alleen boodschappen en andere dingen voor in huis, denk aan accessoires of beddengoed enzo. Maar ik heb zelfs tegenover mijn vriend dat het een lastig en gevoelig onderwerp is(er speelt meer in mijn relatie op t moment, maar dat even terzijde).

Met vrienden doen we eigenlijk nooit moeilijk, goede afspraken vooraf maken scheelt een hoop onenigheid.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:01

Als ik zelf dure kado's geef en zelf £5 terug krijg of een goedkoop dingetje terug krijg dan zou ik er ook snel klaar mee zijn.

Mijn nichtje krijgt van ons met haar verjaardag een duur kado omdat we haar enige oom en tante zijn en ze geen contact met opa en oma's hebben.

Maar met kerst - pasen - rapport etc krijgt ze van ons een schattig Disney Princess tasje van de poundshop en dat vullen we dan met leuke kleine dingetjes zoals inderdaad waterballonnen, glitterstiften, disney princessen dagboekje etc.

Ze krijgt trouwens nooit geld van ons, ze is 6 jaar en ze vind juist mijn /onze kado's juist het leukst en het is hartstikke leuk om haar daar mee rond te zien lopen elke keer als we haar zien.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:02

Over geld praten blijft iets lastigs. Iedereen wil het liefst van elkaar weten hoeveel diegene heeft en wat er wordt besteed. Denk aan opmerkingen zoals: WOW, die gaat alweer op vakantie? En waar haalt ze al die kleding vandaan? Waar komt de auto vandaan?
Mij interesseert het niet wat mensen kopen, al is het nog zo duur. Uiteindelijk hebben wij daar allemaal niet aan mee hoeven betalen, personen werken er zelf voor.

Ook ik vind dat het lijkt alsof je niet rijk mag zijn. Om mij heen lijkt het tegenwoordig een strijd te zijn, wie heeft het minst te besteden?
Ik hoor mensen roepen: ja ik moet dit zelf betalen, ik moet dat zelf betalen, nee ik krijg helemaal niks van mn ouders! Of ja we hebben het nu even heel krap, etc etc etc.
Vooral onder jongeren hoor ik dit heel vaak! En ja, je kunt het zeker krap bij kas zitten en minder geld te besteden hebben. Daar heeft iedereen wel eens last van. Maar tegen elkaar opbieden wie het meeste zelf moet betalen? Ik vind dat soort dingen heel jammer.
Er was ooit een topic over paardenmeisjes die verwend waren en alles kregen van hun ouders. Uiteindelijk kwamen de reacties in het topic ergens anders op neer: wie het meest betaalde voor zijn paard? En de spullen? Wie kreeg het minst?
Ik vraag me af waarom je dit zou moeten bewijzen.
Natuurlijk, als er dingen afgesproken worden en sommige mensen kunnen het niet betalen? Dan moet je het natuurlijk eerlijk zeggen en kunnen er dingen geregeld worden! Dat lijkt me een normale zaak.

Ook een rondje geven en van iemand anders niks terug krijgen vindt ik not done. Neem dan niks van iemand anders aan.
Ik ben zelf student en krijg wel wat van mijn ouders toegeschoven.
Soms lijkt het alsof je je hier voor moet schamen, omdat je verwend zou zijn, of het niet zelf kan. Ik denk dat ik als ouder ook mijn kinderen het makkelijker zou maken, als ik daar toe in staat zal zijn. Natuurlijk blijft het altijd wel draaien om de houding: hoe ga je er mee om?
Wat mensen besteden is allemaal eigen keus, niemand hoeft daar aan mee te betalen al zijn het grote uitgaven.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:13

Vjestagirl schreef:
Nu valt het me al langer op dat alles wat met geld te maken heeft een gevoelig punt is. Nederlanders vertellen niet graag aan iemand hoeveel ze verdienen, terwijl dit in het buitenland veel gewoner is. Maar mensen willen vaak ook niet vertellen hoeveel ze uitgeven aan boodschappen of wat ze betalen voor de huur van hun huis. Alles rondom geld is een groot geheim.

Maar dat is toch ook een privé kwestie? Wat heeft een ander aan de informatie dat jij zoveel verdient, of zoveel in de schuld zit, of zoveel uitgeeft aan de boodschappen etc. Dat is toch de zaak van een gezin en daar heeft een ander niet zo heel veel mee te maken. Ik doe er zelf niet moeilijk over, maar kan goed begrijpen dat iemand weigert het te vertellen als het gevraagd. Immers is het hun zaak niet. Het is privé.

Vjestagirl schreef:
Daarnaast heb je nog het probleem van geld en andere mensen. En dan doel ik niet op diefstal, maar op vrienden. Het blijft een heikel punt om je vrienden te vertellen dat je graag wil dat ze meebetalen aan de benzine kosten als ze grotere afstanden met je meerijden.

Ikzelf heb dit nog nooit meegemaakt in mijn vriendengroep. Het is hartstikke normaal en ook logisch om mee te betalen aan benzine.... Benzine is niet goedkoop. Als mijn vader vrienden van mij ergens heen brengt, dan vragen ze mij of mijn vader vooraf al, voordat ze instappen, of ze moeten betalen voor de benzine en hoeveel dat dan is. Is niet meer dan normaal en beleefd vind ik. Ook als we met een vriendengroep gaan. Vooraf word er vaak al een afspraak gemaakt over het bedrag, maar het gebeurd ook vaak zat dat naderhand gevraagd word door een inzittende hoeveel die schuldig is aan benzine. Soms word het weg gewuifd door de bestuurder, van och, ik moest er toch ook heen, andere keren word het aangenomen. Van beide word er geen probleem gemaakt.

Vjestagirl schreef:
En wie heeft niet ooit in een restaurant gezeten waar je buurman de aller duurste steak en een fles goede wijn had besteld (bij wijze van) en bij het betalen van de rekening voorsteld om hem te verdelen over het aantal mensen? Wie heeft er niet ooit gedacht "oh" als iemand aankomt met een rekening van €20 voor het gezamelijk cadeau? Of juist met rollende ogen het gezeur van een vriendin over die €1,50 die ze teveel betaald heeft in een restaurant aangehoord?

Wederom, nee hoor. In een restaurant is bij ons altijd de afspraak, we betalen voor onze eigen dingen. Juist zodat er geen gedoe komt. Als iemand iets van 20,- besteld en de ander 30,- betalen ze dat ook gewoon en word het niet 25/25.. Het gebeurd wel eens aan het einde dat we het door twee.. Of vier.. Of hoeveel mensen er ook zijn, delen, maar dan is dat omdat iedereen zo ongeveer voor dezelfde prijs gegeten heeft, op zegge 1 of 2 euro na. Dan doet er niemand moeilijk.

Vjestagirl schreef:
En als je dan probeert te bespreken dat je zit met die gevoelens moet je uitkijken dat je niet bestempeld wordt als goedkoop of gierig, want voordat je het weet krijg je te horen dat je dan maar lekker in je eentje moet gaan als het je allemaal teveel kost, of dat je niet zo moeilijk moet doen "want je rijdt toch".

Als een vriend mij bestempeld als goedkoop of gierig, is dat zeker geen vriend van me.

Citaat:
Waarom is geld zo'n lastig punt om over te praten?

Ik en mijn vrienden hebben geen probleem om over geld te praten. Ik vertel ze niet snel wat ik precies op mijn bankrekening heb staan, maar ze weten ook wel wanneer ik krap zit en wanneer ik me wat extra kan veroorloven.. En daar word echt geen probleem van gemaakt. Zit ik wat krap, gaan we met zijn allen naar een goedkoper restaurant voor me, trakteren ze me eens op een biertje en strijken ze nog wel eens over hun hart als ik benzine moet betalen.. Maar andersom ook, als ik wat extra's heb en zij niet. Het is een wisselwerking.. En als iedereen gewoon netjes en beleefd blijft en niet op een lijstje gaat strepen wie wat schuldig is aan de ander (en dus gaat ziften om een euro) is er niets aan de hand.

Ik heb twee vriendinnen die het niet breed hebben en ik trakteer ze wel eens, zodat we wat vaker leuke dingen kunnen doen samen, die geld kosten. Ze trakteren niet vaak terug nee, omdat ze het niet breed hebben. Maar daar muggezift ik niet over, want ten eerste, is het mijn eigen keuze om hun te trakteren, en ten tweede, zij hebben iets belangrijkere prioriteiten waar ze geld aan willen besteden (kinderen bijvoorbeeld, huur etc) en ten derde, als je iets terug verwacht voor een gift, is het toch geen gift meer.

Hetzelfde met cadeau's. Jij besluit toch zelf dat cadeau van 50,- te geven. Dat is een gift. Waarom word er dan een cadeau van soortgelijke prijs terug verwacht? Als iemand dan besluit er één van 5,- te geven... Hun goed recht toch.. En uiteindelijk gaat het toch om de gedachte. Ik ben echt een cadeau mens en ga soms all out. Geef dan ook wel dure cadeau's. Het is wel leuk om zoiets terug te krijgen, maar ik verwacht en eis het zeer zeker niet. Dat is toch de omgekeerde wereld? Kun je net zo goed geen cadeau's meer aan elkaar geven, want blijkbaar willen mensen iets terug van gelijkwaardige waarde.. Ja ehm. Dat kan niet altijd.

Zelfde met rondjes. Jij beslist die rondjes te geven.. En dan word er een rondje terug verwacht? Dan kan iedereen net zo goed zijn eigen drankjes gaan kopen, want daar komt het dan toch op neer. Uiteindelijk in een groep van 6 mensen geeft iedereen een rondje.. Ontvangen ze dus 6 biertjes, maar hebben ze ook betaald voor 6 biertjes (namelijk 5 voor de anderen). Dat haalt toch het hele nut weg van een rondje.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:17

Bij ons is het idee van een rondje geven ook anders. Misschien moet het dan anders worden genoemd. Maar het is handiger als 1 iemand tegelijk drankjes haalt, ipv iedereen apart betalen. uiteindelijk is dus toch iedereen aan de beurt geweest en heb je allemaal voor je drankjes betaald.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:38

Dat is waar, maar ik heb avonden dat ik bijvoorbeeld maar 3 drankjes drink, omdat ik op de kleintjes moet letten.. En als je dan met 6 mensen bent, dan is dat al snel lastig, als je rondjes terug moet geven.. Ik geef wel rondjes hoor, maar niet altijd op die avonden zelf. Een keer een week later betaal ik dan een rondje etc.. Het komt uiteindelijk altijd wel weer een keer terug, in mijn vriendengroep. In rondjes, in een keer samen patatje halen en de één betaald voor beide, of schiet je treinkaartje voor omdat jij je pinpas bent vergeten, en wil het vervolgens niet terug etc.. Het is een wisselwerking van geven en nemen in alles en natuurlijk zal de één eens meer hebben betaald dan de ander, maar daar doet niemand, ook die ene meer betalende persoon, niet moeilijk over. Niemand streept af op een (mentaal) lijstje wat die heeft betaald en wat die heeft gekregen. Want als het zo moet is het inderdaad al snel dag gezelligheid.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:15

Rondjes geven doen wij meer omdat het makkelijker is.
Ik betaal dit rondje wel en daarna betaald iemand anders het volgende rondje wel weer.

Is imo makkelijker en beter dan voor je besteld van iedereen muntgeld te moeten gaan verzamelen.

Met uit eten gaan delen wij eten of we nemen soms iemand op onze kosten mee uit eten.
Een goede vriend van ons zit op het moment zonder werk en als wij hem dan mee uit eten vragen mag hij mee op onze kosten.

Wanneer hij weer werk heeft en financieel beter zit dan trakteert hij ons vast op een rondje of betaald hij de taxi wel een keer ofzo.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:23

ElineS schreef:
Dat is waar, maar ik heb avonden dat ik bijvoorbeeld maar 3 drankjes drink, omdat ik op de kleintjes moet letten.. En als je dan met 6 mensen bent, dan is dat al snel lastig, als je rondjes terug moet geven.

Ik gaf dan vaak het bedrag voor een half rondje een iemand die toch al richting bar ging. Dan kun je jouw deel van een rondje betalen zonder meteen meer uit te geven dan je kunt missen. Inmiddels werken we allemaal allang en is het betalen van een rondje in de kroeg minder een issue.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:18

Ik kijk echt niet naar wat ik zelf voor mn verjaardag krijg om daar het budget voor een ander op af te stemmen... Ik geef zelfs niet elk jaar het zelfde. Soms geef ik mijn ouders, zusjes enzo wel 50 euro ( of een cadeau van dat bedrag ongeveer ) en soms maar 20 of 30... Ligt er maar net aan of ik zelf veel rekeningen heb die maand :Y)

En dan verwacht ik niet dat ik ook zulke cadeaus terug krijg als ik het niet kon missen had ik het niet moeten doen. Voor mn neefje koop ik altijd cadeaus overigens, die krijgt echt nog geen geld, hij wordt 6.

Verder zijn wij best makkelijk over geld en wat onze hypotheek kost etc. T zal me verder een rotzorg zijn wie er weet hoeveel we verdienen :') Ik vraag zelf dagelijks aan een heleboel mensen hoeveel ze verdienen :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:12

Blijft altijd een lastig onderwerp, ik ben er op zich vrij open over in mijn eigen omgeving. Soms kan het iemand ook helpen namelijk, bijvoorbeeld als een van je vrienden aan het solliciteren is en die verdient gewoon veel te weinig.....hup onderhandelen dus!

Wij wonen groot en ruim en dat levert soms wel bepaalde blikken op, kan er niet mee zitten want ik weet waar we het van doen. Net als onze vakanties, onze hulp aan familieleden en alle andere dingen. Mijn man is juist degene die rustig altijd de rekening betaalt van etentjes en daar steek ik zo nu en dan wel een stokje voor, mag best een keer maar iemand hoeft niet altijd op andermans zak te teren. Hij kan dat dus echt niet.

Ik ben opgegroeid met het principe dat als je iets wilt hebben of doen, je daarvoor zal moeten sparen. Ik werk vanaf mijn dertiende en heb veel kunnen doen. Had op mijn zestiende een brommer, op mijn zeventiende een motor, op mijn achttiende een auto en woonde op mijn twintigste zelfstandig. Ging ook regelmatig op vakantie en dan is het oh zo makkelijk om te oordelen dat dat bij mijn ouders vandaan kwam. Nou mijn moeder was er als de kippen bij om een fors bedrag aan kostgeld te eisen toen ik op mijn zeventiende fulltime ging werken dus wat dat betreft kreeg ik het echt niet kado!

Wij hebben ooit vrienden gehad waar we regelmatig mee uit eten gingen en ik ging ervan uit dat dat gezond verdeeld werd. Dus de één de ene keer betalen en de ander de andere keer. Totdat manlief een keer vlak voor we weggingen liet vallen dat ie nu toch wel hoopte dat de ander dit keer zou betalen. Waarop ik dus vroeg hoezo en hij aangaf dat ie al drie keer achter elkaar de klos was en dat nu niet grappig meer was. Dat soort dingen betekent dus echt einde vriendschap, daar kan ik niets mee!