Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een zorgelijke zaak? of een goed idee. Wat vind jij hiervan?

Ik ben het er mee eens, pas als familie of vrienden niet in staat zijn te helpen moet de overheid inspringen
30 (18%)
Ik twijfel erover, wat word er bedoelt met 'niet in staat zijn te helpen"
48 (29%)
Helemaal niet mee eens! en als we het er toch over hebben. Het persoonlijk budget moet er weer bij
78 (48%)
Ik heb er eigelijk geen mening over. Puur omdat ik niet weet waar we het eigelijk over hebben.
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 161

hotchocolat

Re: Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:44

En polin krijgt huer nog geen 1000,00 per maand incl kost en inwoning. Een Nederlander komt daar zijn/haar bed niet voor uit.
Nu liggen de lonen hier wel lager dan in NL.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:50

en die Poolse vrouw is vast een stuk gemotiveerder!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:54

Ik zou het niet erg vinden om mijn ouders te helpen. Het zijn schatten van ouders die altijd voor mij klaarstonden en nog klaar staan.

Er is wel een mouw aan te passen om ze zo goed mogelijk te kunnen helpen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:09

Ragdollcat schreef:
Ik zou het niet erg vinden om mijn ouders te helpen. Het zijn schatten van ouders die altijd voor mij klaarstonden en nog klaar staan.

Er is wel een mouw aan te passen om ze zo goed mogelijk te kunnen helpen.

+:)+ zo is het .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:16

Amalarab schreef:
en die Poolse vrouw is vast een stuk gemotiveerder!

Dat is echt onzin! Veel mensen kiezen heel gemotiveerd voor zorg of thuiszorg!

Het is echt een heel slecht idee om hier mensen werkeloos te laten zijn om vervolgens het werk te laten doen door mensen uit het buitenland.

1. Het ondergraaft de samenleving, en versterkt de verschillen tussen de mensen die een Poolse kunnen inhuren en de mensen die dat niet kunnen en pech hebben
2. Het kost meer: een uitkering en een salaris samen zijn toch echt meer dan een salaris van een normale thuiszorgmedewerker
3. het geld gaat ons land uit, naar Polen. Dat is slecht voor onze economie
4. op de kwaliteit van de poolse medewerkers is weinig toezicht, en ze kennen niet de weg in Nederlands regelland, en kunnen nog veel moeilijker aan de bel trekken als dingen misgaan
5. de poolse medewerkers hebben weinig rechten en kunnen daarom makkelijk uitgebuit worden.
6. of we krijgen een nieuwe stroom mensen die hier willen wonen, naar school gaan, aanspraak willen maken op rechten (en uitkeringen) etc. Of we krijgen die niet, en dan krijgen we een stroom mensen die niet bij de samenleving horen, vermoedelijk komen te wonen in slecht onderhouden huizen, geen belang hebben om te investeren in hun omgeving of sociaal betrokken te raken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:29

Ik vind persoonlijk ook dat kinderen best wat meer mogen inspringen in de zorg voor de ouders: Te veel mensen dumpen moeder/vaderlief in een tehuis zonder ook maar iets van de zorg op zich te nemen. Als ouders geluk hebben krijgen ze 1x per maand bezoek. Vind ik erg gemakzuchtig.
Wat 'vrienden' hiermee te maken hebben, geen idee. Je kan moeilijk van vrienden verwachten om in te springen in de zorg.
Wat gehandicapten en zieken betreffen: Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Deze mensen hebben geld en zorg zéér hard nodig, en ik zie niet in hoe ze dit zullen krijgen met besparingen. Persoonlijk zal ik (als ik werk) graag mijn belastingsgeld geven aan zieken en gehandicapten. Dan maar bezuinigen op iets anders.

(nu woon in wel in Belgie, maar wilde graag mijn mening delen)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:26

unicorn_kiss schreef:
Ik vind persoonlijk ook dat kinderen best wat meer mogen inspringen in de zorg voor de ouders: Te veel mensen dumpen moeder/vaderlief in een tehuis zonder ook maar iets van de zorg op zich te nemen. Als ouders geluk hebben krijgen ze 1x per maand bezoek. Vind ik erg gemakzuchtig.
Wat 'vrienden' hiermee te maken hebben, geen idee. Je kan moeilijk van vrienden verwachten om in te springen in de zorg.
Wat gehandicapten en zieken betreffen: Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Deze mensen hebben geld en zorg zéér hard nodig, en ik zie niet in hoe ze dit zullen krijgen met besparingen. Persoonlijk zal ik (als ik werk) graag mijn belastingsgeld geven aan zieken en gehandicapten. Dan maar bezuinigen op iets anders.

Wat als er geen kinderen zijn, unicorn kiss? Er zijn mensen die geen kinderen kunnen krijgen. Er wordt wel gezegd dat de mate van beschaving van een land af te lezen is aan hoe men voor de zieken, zwakken en ouderen zorgt. Helaas daalt het niveau van de beschaving nog al.
Omgekeerd evenredig stijgt het niveau van salarissen aan 'top' bestuurders (in de zorg en onderwijs).
Er is ooit bedacht dat het beter was om een algemene ouderdoms uitkering te hebben, zodat er solidariteit was met degenen die om wat voor reden ook geen pensioen hadden. Zodat ze niet aan de zorg van kinderen, familie, vrienden waren overgeleverd. Zo ook met een algemene ziektekostenverzekering.
Het solidariteitsbeginsel is meer en meer aan het ondersneeuwen met pseudo marktwerking. Als je jong bent, kun je oud worden. Als je oud bent kun je niet meer jong worden. Niemand wil ziek zijn. Waarom wordt er dan toch gedaan als of het een keuze is om afhankelijk te zijn? Ik vind dat heel vreemd. Alsof iemand voor de lol een been breekt, om maar een voorbeeld te geven.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:39

Wij hebben nu al last van verscherpte regelingen. De situatie is als volgt:
Mijn vader is in het ziekenhuis terecht gekomen nadat hij verkeerde medicatie van de huisarts heeft gehad. Hij was zwaar verzwakt en heeft een nieuwe TIA gehad. Door het ziekenhuis is hij te vroeg weer naar huis gestuurd waarna hij door de thuiszorg in de hal is gevonden. Vervolgens heeft hij 3 maanden ter revalidatie in een verzorgingstehuis gezeten. Wij wilden graag een vaste plek voor hem, maar daar is hij nog te goed voor volgens de nieuwe regelgeving.

Ik woon op ruim een uur afstand en ga 3x per week langs, mijn broer pakt de overige dagen. Thuiszorg komt 2x 10 minuten per dag om zijn medicatie te geven. Maar mijn vader is gewoon erg verward, kan geen verbanden leggen en snapt ook niet meer goed hoe een telefoon werkt. Ook is hij vanwege 4 TIA's en 2 beroertes uit het verleden erg slecht ter been. Ik maak me echt grote zorgen over hoe het verder moet. Helaas is onze woning te klein en ook niet makkelijk aan te passen, anders was hij hier van harte welkom geweest.

Over niet al te lange tijd ga ik weer aan het werk en dan wordt het moeilijker om zo "vaak" langs te gaan. Maar ik heb ook mijn gezin, mijn paarden en nog 2 studies. We zijn nu aan het proberen om een aanleunwoning te regelen, maar daar moet je minimaal 6 jaar voor ingeschreven staan. En dan is er nog niet de hulp die hij nodig heeft.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:42

unicorn_kiss schreef:

Ik "dump" mijn vader ook het liefst in een tehuis, gezien de situatie die ik zojuist beschreven heb. Maar ook toen hij ter revalidatie in het tehuis zat zorgden wij er nog voor dat er iedere dag iemand langs ging. Ik weet niet hoe het in België zit, maar de tehuizen hier zijn een chaos en er is grote onderbezetting. Dus je word geacht om zelf de was te doen, zelf te zorgen dat hij eet (het eten zelf verzorgen ze wel) en zich schoon houdt. Maar het geruststellende gevoel dat hij niet uren op de grond zou liggen als hij valt is ons heel veel waard.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:29

zoutenootjes schreef:
unicorn_kiss schreef:

Wat als er geen kinderen zijn, unicorn kiss? Er zijn mensen die geen kinderen kunnen krijgen. Er wordt wel gezegd dat de mate van beschaving van een land af te lezen is aan hoe men voor de zieken, zwakken en ouderen zorgt. Helaas daalt het niveau van de beschaving nog al.
Omgekeerd evenredig stijgt het niveau van salarissen aan 'top' bestuurders (in de zorg en onderwijs).
Er is ooit bedacht dat het beter was om een algemene ouderdoms uitkering te hebben, zodat er solidariteit was met degenen die om wat voor reden ook geen pensioen hadden. Zodat ze niet aan de zorg van kinderen, familie, vrienden waren overgeleverd. Zo ook met een algemene ziektekostenverzekering.
Het solidariteitsbeginsel is meer en meer aan het ondersneeuwen met pseudo marktwerking. Als je jong bent, kun je oud worden. Als je oud bent kun je niet meer jong worden. Niemand wil ziek zijn. Waarom wordt er dan toch gedaan als of het een keuze is om afhankelijk te zijn? Ik vind dat heel vreemd. Alsof iemand voor de lol een been breekt, om maar een voorbeeld te geven.

Goed punt! Hier had ik niet over nagedacht. Ben het absoluut met je eens. Al blijft mijn punt wat betreft familiezorg zeker staan. In landen zoals Italië is het zelfs de gewoonte om ouders in huis te nemen. Het is voor mij eerder een morele questie. Kinderloze bejaarden zouden in mijn ogen meer hulp moeten krijgen. Zij hebben immers ook nooit mogen 'genieten' van de voordelen wat kinderen betreft: bijslag, lagere belastingen etc.
Hier in Belgie (weet niet of het in Nederland geldt) krijg je als gepensioneerde zelfstandige een erg mager pensioen. Dat vind ik ook zoiets jammer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:07

unicorn_kiss schreef:
In landen zoals Italië is het zelfs de gewoonte om ouders in huis te nemen.

Maar het punt is: onze maatschappij is niet de Italiaanse. Dat klinkt als een open deur maar het is vrij essentieel. Ons hele leven is anders ingericht, andere verhouding van het aantal vrouwen dat werkt, ander aantal kinderen per gezin, andere opvattingen over wat goede of aanvaardbare zorg is, andere manier van dingen regelen, andere inrichting van de huizen, andere verhouding tussen bv het salaris van 1 werkend persoon en de huizenprijzen, etc. Onze maatschappij is zo ingericht dat mensen niet allemaal zomaar voor hun ouders kunnen zorgen. Dat kun je dus ook niet zomaar opeens verwachten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:01

En daarbij komt ook dat meestal in Frankrijk en Italie de huizen meestal wel geschikt zijn om je ouders in huis te nemen. Dat heb ik vaak genoeg gezien met de vakanties in die landen.

Hier in NL is dat niet het geval.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:37

Het gaat ook niet alleen om de huizen. Zelfs als onze woning groot genoeg zou zijn dan zou ik pa niet in huis kunnen nemen. Ik krijg hem in mijn eentje namelijk echt niet onder de douche of naar de wc. Douchen kun je nog samen met de thuiszorg doen, maar de beste man moet echt vaker dan 2x per dag naar de wc toe.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:47

Anoeska27 schreef:
, maar de tehuizen hier zijn een chaos en er is grote onderbezetting. Dus je word geacht om zelf de was te doen, zelf te zorgen dat hij eet (het eten zelf verzorgen ze wel) en zich schoon houdt..

Nou sorry hoor, maar hier is dat echt niet zo met de verzorgingshuizen in de buurt :n
Was incl kleding gaat gewoon mee met centrale was en personeel houd in de gaten dst iemand eet en schoon is. Tuurlijk hebben ze niet altijd de tijd om bij het eten te blijven maar daar hebben ze vaak vrijwilligers voor.

En dat je vader geweigerd is vanwege de nieuwe regels kan niet. Die zijn namelijk nog niet aan de orde. Denk ook niet dat je vader "te goed" zou zijn voor het verpleeghuis maar te zwaar. Zulke "gevallen" komen hier iig niet in een verzorgingshuis maar in een verpleeghuis.

Zou iig meer zorg aanvragen bij de thuiszorg. Elke dag hulp bij wassen en aankleden en minimaal 4 x perdag iemand die komt kijken of het goed gaat en evt bij het eten blijft en begeleid nasr wc, bed enz,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:22

Tieme schreef:
Anoeska27 schreef:
, maar de tehuizen hier zijn een chaos en er is grote onderbezetting. Dus je word geacht om zelf de was te doen, zelf te zorgen dat hij eet (het eten zelf verzorgen ze wel) en zich schoon houdt..

Nou sorry hoor, maar hier is dat echt niet zo met de verzorgingshuizen in de buurt :n
Was incl kleding gaat gewoon mee met centrale was en personeel houd in de gaten dst iemand eet en schoon is. Tuurlijk hebben ze niet altijd de tijd om bij het eten te blijven maar daar hebben ze vaak vrijwilligers voor.

En dat je vader geweigerd is vanwege de nieuwe regels kan niet. Die zijn namelijk nog niet aan de orde. Denk ook niet dat je vader "te goed" zou zijn voor het verpleeghuis maar te zwaar. Zulke "gevallen" komen hier iig niet in een verzorgingshuis maar in een verpleeghuis.

Zou iig meer zorg aanvragen bij de thuiszorg. Elke dag hulp bij wassen en aankleden en minimaal 4 x perdag iemand die komt kijken of het goed gaat en evt bij het eten blijft en begeleid nasr wc, bed enz,

Hier moet je in het verzorgingstehuis ook zelf de was doen hoor of tegen een fikse betaling het laten doen. Het hoort iig niet bij de standaard service.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:11

mijn vader is in 2006 overleden aan ALS. Hij is pas in een verzorgingstehuis gekomen toen hij al helemaal niks meer kon. En dan bedoel ik ook echt HELEMAAL niks meer; niet meer lopen, zijn armen/handen gebruiken, praten etc. Daarvoor vond instanties het niet nodig dat mijn vader naar een verzorgingstehuis ging; wij moesten maar voor hem zorgen.

Hoewel ik walg van mijn ouders (die ik persoonlijk ook niet vader en moeder noem, maar mijn verwekkers; de titel ouders verdienen zij beiden niet namelijk) heb ik in de 2 jaar ellende die aan de opname vooraf ging mijn moeder zoveel mogelijk geholpen. Geloof me; iemand op de wc moeten helpen, kont afvegen en weer aankleden en in rolstoel zetten is onder normale omstandigheden al niet prettig, maar als het ook nog eens iemand is waar je al vanaf je 12de van walgt is helemaal een nachtmerrie.
Maar ik heb het gedaan, omdat het toch ergens je 'ouders' blijven en ik vond dat het mijn plicht was.
Enige waardering vanuit mijn moeder kon er niet vanaf, ondanks dat ze eigenlijk God op dr blote knietjes had mogen bedanken dat ik het gedaan heb, gezien wat zij mij en mijn zus allemaal niet aangedaan hebben. Sterker nog; toen bij ons 3 jaar geleden de wasmachine stuk ging en wij geen geld hadden om direct een nieuwe aan te schaffen, zei mijn moeder glashard nee toen ik vroeg of ik tijdelijk bij haar de was mocht doen. Ook ontkent zij glashard dat mijn zus dankzij hun een studieschuld had van 10.000 gulden op dr 20de, omdat mijn ouders op haar naam 2 tot 3 jaar studiefinanciering hebben gestolen; mijn zus zat namelijk allang niet meer op school(is op dr 17de van school gegaan en gaan werken). Dit geld hebben zij lekker aan hunzelf besteed en mijn zus zat met de gebakken peren.
En zo kan ik nog wel heel wat meer vb geven hoe zij het 'ouderschap' zagen.

Ik ben er dus ook helemaal klaar mee nu en hoop voor haar dat mijn zus een stuk vergevingsgezinder is dan ik, want ik denk er niet aan om weer mijn handen uit de mouwen te steken aan iemand die het absoluut niet verdiend en niet waardeert.

De mensen waar ik rijd; oh ja hoor, zal voor ze klaar staan als dat nodig mocht zijn, maar mijn 2de verwekker: nee heb het helemaal gehad nu

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:10

Tieme schreef:
Anoeska27 schreef:

Bij mij in de buurt ook niet, maar in Maarssen waar mijn vader woont helaas wel. De verpleeghuisarts heeft toch echt gezegd dat hij te goed is voor een vaste plek in het tehuis, de regels zijn per 1 januari ingegaan volgens haar.

Meer zorg kan ook niet. Nu max 2x per dag en na zijn staaroperatie over een maand 4x per dag. we hebben wel donderdag een gesprek om de huishoudelijke hulp uit te breiden.

Ik weet niet in welke regio jij zit, maar kennelijk is er per regio vrij veel verschil. Zou hem het liefste hierheen halen, maar hij heeft in Maarssen al zijn vrienden en de vereniging zitten.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:32

Shadow0 schreef:
unicorn_kiss schreef:
In landen zoals Italië is het zelfs de gewoonte om ouders in huis te nemen.

Maar het punt is: onze maatschappij is niet de Italiaanse. Dat klinkt als een open deur maar het is vrij essentieel. Ons hele leven is anders ingericht, andere verhouding van het aantal vrouwen dat werkt, ander aantal kinderen per gezin, andere opvattingen over wat goede of aanvaardbare zorg is, andere manier van dingen regelen, andere inrichting van de huizen, andere verhouding tussen bv het salaris van 1 werkend persoon en de huizenprijzen, etc. Onze maatschappij is zo ingericht dat mensen niet allemaal zomaar voor hun ouders kunnen zorgen. Dat kun je dus ook niet zomaar opeens verwachten.

Daar moet ik je (helaas) 100% gelijk in geven.. Een Belg leeft typisch boven zijn stand. Dat betekent ten eerste dat vrijwel elke vrouw een fulltime job heeft en geen van hen tijd over heeft. Tot overmaat van ramp heeft het overgrote deel geen rotte cent meer over omdat de villa nog afbetaald moet worden. Jammer maar het is niet anders. Wij zouden een hoop kunnen leren op dat gebied

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:17

xxCYNNxx schreef:
mijn vader is in 2006 overleden aan ALS. Hij is pas in een verzorgingstehuis gekomen toen hij al helemaal niks meer kon. En dan bedoel ik ook echt HELEMAAL niks meer; niet meer lopen, zijn armen/handen gebruiken, praten etc. Daarvoor vond instanties het niet nodig dat mijn vader naar een verzorgingstehuis ging; wij moesten maar voor hem zorgen

Jeetje ALS..... artsen zouden toch moeten weten hoe deze ziekte verloopt.... en dan toch niet op het laatste moment pas een verzorgingstehuis inschakelen...
diep respect wat je voor je vader gedaan hebt.... ALS is een slopende ziekte.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:20

Bij mijn buurman net zo. Ik vind dat toch echt laat om iemand in een verpleeghuis te accepteren.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:29

yep, mijn neef heeft deze ziekte ook gehad, hij is weer thuis bij zijn vader gaan wonen, bij dat huis is een soort van wooncontainer geplaatst. En hij kreeg al vrij snel verpleging etc om hem te ondersteunen.....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:13

Anoeska27 schreef:
Het gaat ook niet alleen om de huizen. Zelfs als onze woning groot genoeg zou zijn dan zou ik pa niet in huis kunnen nemen. Ik krijg hem in mijn eentje namelijk echt niet onder de douche of naar de wc. Douchen kun je nog samen met de thuiszorg doen, maar de beste man moet echt vaker dan 2x per dag naar de wc toe.

Ja het is ook erg zwaar om in je eentje je vader onder de douche of naar de wc te helpen, het is toch een groot volwassen iemand. Er is hoe dan ook hulp bij nodig.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 01:15

delvira schreef:
xxCYNNxx schreef:
mijn vader is in 2006 overleden aan ALS. Hij is pas in een verzorgingstehuis gekomen toen hij al helemaal niks meer kon. En dan bedoel ik ook echt HELEMAAL niks meer; niet meer lopen, zijn armen/handen gebruiken, praten etc. Daarvoor vond instanties het niet nodig dat mijn vader naar een verzorgingstehuis ging; wij moesten maar voor hem zorgen

Jeetje ALS..... artsen zouden toch moeten weten hoe deze ziekte verloopt.... en dan toch niet op het laatste moment pas een verzorgingstehuis inschakelen...
diep respect wat je voor je vader gedaan hebt.... ALS is een slopende ziekte.....

was idd afschuwelijk om te moeten meemaken en hoop ook dat niemand hier het ooit hoeft mee te maken, want het verloop is idd verschrikkelijk. Toen mijn vader eindelijk naar een verzorgingstehuis kon, was hij al zover heen dat het einde al praktisch in zicht was; hij is 3 maanden later overleden aan een longontsteking. Een complete gevangene in zn eigen lichaam, zelfs zijn hoofd bewegen kon hij niet meer en uiterlijk ook compleet onherkenbaar geworden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:57

unicorn_kiss schreef:
Daar moet ik je (helaas) 100% gelijk in geven.. Een Belg leeft typisch boven zijn stand. Dat betekent ten eerste dat vrijwel elke vrouw een fulltime job heeft en geen van hen tijd over heeft.

Hoezo is dat boven hun stand? Het is niet fout om je maatschappij zo in te richten. Je moet het alleen wel helemaal doen, dus of je vindt het goed dat iedereen werkt, maar dan moeten zorg en dergelijke ook structureel worden opgelost, of je wilt dat mensen veel mantelzorgen, maar dan werken ze niet zoveel.

Citaat:
Tot overmaat van ramp heeft het overgrote deel geen rotte cent meer over omdat de villa nog afbetaald moet worden. Jammer maar het is niet anders. Wij zouden een hoop kunnen leren op dat gebied

Mwah. Ik vind dat je nogal overdrijft, en ik vind Italie bepaald niet een land wat we ons tot voorbeeld hoeven te stellen. Dat er problemen zijn met te hoge leningen is wel waar, da's in Nederland ook zo en daar komen ook nog onrealistisch hoge huizenprijzen bij, maar dat heeft met de zorg nou ook weer niet zo heel veel te maken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:56

Anoeska27 schreef:
.

Ik weet niet in welke regio jij zit, maar kennelijk is er per regio vrij veel verschil. Zou hem het liefste hierheen halen, maar hij heeft in Maarssen al zijn vrienden en de vereniging zitten.

Ik werk in utrecht/de meern. Dus we maken veel mee dat mensen opgenomen moeten worden in tehuizen in de omgeving.
Apart dat volgens hun die regels al in zijn gegaan....
Tot een paar jaar terug kwamen mensen nog in een verzorgingshuis terwijl ze verder nog aardig goed waren. Die komen inderdaad niet meer in aanmerking. Iemand die zwaar verward is of erg veel zorg komt er ook niet voor in aanmerking, die gaan naar een verpleeghuis.
Toch de thuiszorg eens aanspreken of de huisarts dat er echt meer hulp in moet...
Desnoods een andere organisatie die dit wel kan bieden?

En anders eens contact opnemen met reinaerde of een andere instantie? Zij hebben bijv een huis voor mensen met nah, niet aangeboren hersenafwijkingen. Maar ja, wel wachtlijst en het is in terwijde..