Diervriendelijk versus duurzaam.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

diervriendelijk of duurzaam.....

Diervriendelijk.
88 (60%)
Duurzaam.
16 (11%)
Pfoei...das moeilijk.
21 (14%)
het goedkoopste
20 (13%)

Totaal aantal stemmen: 145

papagroom

Re: Diervriendelijk versus duurzaam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 00:07

tsjah...de grote vraag blijft natuurlijk...wat is diervriendelijk...een goudvis in een kom,een parkiet in een klein kooitje,een schildpad in een bakkie,dat is allemaal niet diervriendelijk,maar daar denken de houders van deze dieren heel anders over,,,het zelfde geld voor voor de boeren,,,en ik spreek uit ervaring,,,,zelfs de fokker van plofkippen ,doet zn uiterste best om zn beesten zo goed en gezond mogelijk groot te brengen.....een kennis van me heeft zelfs opendagen op zijn bedrijf om de mensen te laten zien wat en warom ze doen.
Ik vraag me ook sterk af of de grootste en fanatiekste tegen standers ooit op zo`n bedrijf geweest zijn......zo ken ik een biologische melkveehouder,waar je de amoniakdamp tegemoed komt,zodra je de stal binnen komt,,,,,dat zul je op een moderne megastal echt niet tegen komen....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:31

Hier een interessante (vind ik) reactie uit de duurzame/ wetenschappelijke hoek:

http://www.biojournaal.nl/nieuwsbericht ... p?id=11387

Op zich vind ik nog steeds biologisch het beste: als je de natuur zijn gang laat gaan zijn planten en dieren beter bestand tegen ziektes of zelfs klimaatveranderingen.

papagroom schreef:
een goudvis in een kom,een parkiet in een klein kooitje,een schildpad in een bakkie,dat is allemaal niet diervriendelijk,maar daar denken de houders van deze dieren heel anders over,,

Vroeger, als kind, vond ik dat ook allemaal leuk, maar nu wil ik geen dieren meer in zulke kooitjes of kommen.
Dat wil niet zeggen dat ik tegen dieren in gevangenschap ben maar ze moeten wel kunnen lopen of vliegen en ruimte hebben.

papagroom schreef:
zelfs de fokker van plofkippen ,doet zn uiterste best om zn beesten zo goed en gezond mogelijk groot te brengen.....

Ja natuurlijk, geen enkele weldenkende boer wil zieke dieren opfokken.

papagroom schreef:
zo ken ik een biologische melkveehouder,waar je de amoniakdamp tegemoed komt,zodra je de stal binnen komt,,,,,dat zul je op een moderne megastal echt niet tegen komen....

Ik beschouw dat als een incident.
Net zoiets als dat er paarden buiten in de winter in de blub staan en dat vaak meteen genoemd wordt bij 'natuurlijk paarden houden' maar dat maakt alle voorstanders van buitenpaarden nog geen smeerpijpen en dierenbeulen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:33

Beter bestand tegen ziektes? Mwah, daar valt over te discuseren... Wat wel zeker is is dat ze ook vele meer in contact komen met ziektes... Bij varkens waren een aantal wormen niet meer aanwezig in de nederlandse populatie. Sinds de biologische varkenshouderij, komen die wormen helaas weer terug in de populatie. En qua ontworming is het erg beperkt..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:27

Omdat de biologische sector nog vrij 'nieuw' is is er minder monitoring van ziektes die typisch voorkomen bij biologisch vlees, dat staan nog in de kinderschoenen.
Maar dat wil niet zeggen dat biologische varkens vaker ziek zijn

http://www.biojournaal.nl/nieuwsbericht ... p?id=10973

Even tussendoor, ik wist dat niet, maar blijkbaar viel de speech van die Dijkhuizen ook nógal slecht bij zijn eigen werkvloer.
In deze open brief distantieren 10 hoogleraren zich van zijn mening:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... tiek.dhtml

Nog een paar reacties:
http://resource.wur.nl/wetenschap/detai ... _landbouw/

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:28

Bij biologisch gehouden kippen (in commerciele dus grote bedrijven, ik heb het niet over huisdierkipjes) is de mortaliteit aanzienlijk hoger dan kippen in de intensieve kippenhouderij, een beetje een pijnlijk feit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:39

En waardoor komt dat? Omdat die intensief gehouden kippen volgestouwd worden met (illegale) middelen, misschien?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:44

Nee. Omdat je eerst van alles alternatief moet proberen voordat je adequaat kunt behandelen. En zelfs dat mag dan nog gelimiteerd.

Intensief, bedoel je daar mee gangbaar? Die worden ook niet 'zomaar' behandelt. En hoe kom je bij (illegale) middelen? Alsof je dat zomaar in je kippen kunt stoppen als je daar zin in hebt?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:44

Is dat zo? Behalve een artikeltje uit 2007 bij Geen Stijl kan ik daar niks van vinden.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kip.aspx

Citaat:
Honger
De vleeskuikens waarmee wordt gefokt, krijgen uit voorzorg te weinig voer. Bij een normale hoeveelheid voer worden deze volwassen kippen te zwaar, waardoor ze zich niet meer kunnen vermenigvuldigen.

In de biologische sector spelen deze problemen minder. De sterfte is 4 keer minder dan in de vleeskuikenhouderij. Dat komt vooral door het gebruik van langzaam groeiende rassen.

http://www.biohof.nl/images/artikel%20b ... 0krant.pdf

http://www.kemperkip.com/kemper/index-m ... artikel=32^07062011_1046&categorie=maisscharrelkip

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:54

Peppertree schreef:
Nee. Omdat je eerst van alles alternatief moet proberen voordat je adequaat kunt behandelen. En zelfs dat mag dan nog gelimiteerd.

Intensief, bedoel je daar mee gangbaar? Die worden ook niet 'zomaar' behandelt. En hoe kom je bij (illegale) middelen? Alsof je dat zomaar in je kippen kunt stoppen als je daar zin in hebt?

Naar aanleiding van die mannen die deze week voor de rechtbank in Groningen staan. Illegale handel in antibiotica.
Ik snap wel dat een boer wil produceren. Een dood beest in zijn stal heeft ie niks aan. Dus maar rommel erin zodat ie toch nog verkocht kan worden. Dat die beesten een kloteleven hebben en het ongezond voor de consument is... ach dat zien we dan wel weer!
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 19-01-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:55

Die mannen zijn representatief voor alle gangbare kippenhouders in Nederland?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:59

Net zo representatief als alle biologische boeren uit de voorbeelden in dit topic. ;)

Nogmaals; biologisch is niet zaligmakend. Maar er zit nog wel ergens een tussenweg. En -tigduizend beesten op enkele honderden vierkante meters, die in 6 weken vetgemest worden en alleen de buitenlucht even zien op het moment dat ze naar het slachthuis vervoerd worden, is dat bij lange na niet.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:01

tja.. hoe banketstaaf ook, veranderen zal het toch niet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:05

Niet snel. Als de meerderheid maar wil, wel. Maar aangezien de meeste mensen niet echt van dieren houden, zal het wel niet gebeuren, nee.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:13

Ik weet het niet.
Ik hoor in mijn omgeving toch echt steeds vaker dat mensen voor biologisch en regionaal kiezen "omdat ze gezond willen eten en geen (onbekende) troep".
Het is ook een beetje 'hip' aan het worden, kijk maar naar Marqt. Maar dat is wel voor mensen met :$ :$

En het ligt een beetje aan de levensstijl van de mensen.
Ik heb ook "kan mij het wat schelen, hier met die kroketten en frikandellen" - mensen in mijn omgeving.
Die zijn over het algemeen wat minder bezig met... dingen.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:16

sflj schreef:
Niet snel. Als de meerderheid maar wil, wel. Maar aangezien de meeste mensen niet echt van dieren houden, zal het wel niet gebeuren, nee.

Daar heeft het mijn inziens niets mee te maken (uitzonderingen natuurlijk daargelaten)

Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die al dat dure vlees gewoonweg niet kunnen kopen. Ik zelf bijvoorbeeld kijk altijd eerst bij het diervriendelijke vlees, maar als ik het dan vergelijk met het 'normale' vlees is mijn keuze toch steeds weer snel gemaakt. En dat terwijl ik gek ben op dieren. Ik heb er gewoonweg met twee kinderen, derde op komst en nieuwe woning geen geld voor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:21

Bij mij is dat heel makkelijk: ik eet gewoon minder vlees. (en ik kom uit een vleeshandel/ slagersfamilie die elke dag vlees eet...)

Dat is gekomen toen ik écht financieel aan de grond zat en me geen vlees kon veroorloven.
Ja, werd er gezegd (niet door mijn eigen familie), je kan toch goedkoop vlees zoals slavink kopen?
Brrr, mij niet gezien, dan liever geen vlees.
En sindsdien merk/ besef ik dat het eigenlijk niet nódig is om elke dag vlees te eten. Liever minder vaak een kwalitatief goed stukje dan elke dag brrrr-vlees.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:26

Wij eten ook niet elke dag vlees. En zelfs dan is het nog te duur om voor het duurdere vlees te gaan. Ik ga toch écht niet helemaal vegetarisch. Ik denk dat heel veel mensen in Nederland hiermee te maken hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:47

Precies! Ik eet vlees van beesten die een beetje fatsoenlijk behandeld zijn, tijdens hun leven. (Niet perse altijd biologisch) maar inderdaad, dat kost iets meer.
Als ik het niet kan betalen, koop ik het niet. Dat geldt voor alles, in mijn geval.
Ik zou mijn kinderen die goedkope, ongezonde troep niet eens willen geven! Dan maar geen vlees! Zijn genoeg alternatieven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:56

DebGizmo schreef:
tja.. hoe banketstaaf ook, veranderen zal het toch niet.

Misschien wat té pessimistisch, er zijn veranderingen doorgevoerd, strengere wetgeving wat betreft dierenbescherming en welzijn, betere controle.
Je kunt het niet aan mensen zelf over laten zichzelf te reguleren. Het bedrijfsleven beweert graag dat dat de beste weg is en heeft gelijktijdig herhaaldelijk bewezen die verantwoordelijkheid niet te kunnen dragen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 18:11

DebGizmo schreef:
Wij eten ook niet elke dag vlees. En zelfs dan is het nog te duur om voor het duurdere vlees te gaan. Ik ga toch écht niet helemaal vegetarisch. Ik denk dat heel veel mensen in Nederland hiermee te maken hebben.

Want er is geen tussenweg? 2x p/w kwaliteitsvlees bijv.?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:10

Bij sommige supermarkten hebben ze biologische rookworst (jumbo) ik geloof dat dat zo'n 2 euro kost. Volgens mij kost een Hema worst ook zoiets. Dan heb ik liever die ander.
En als er aan het eind van de dag afprijzingen liggen neem ik dat ook mee.
In sommige plaatsen is er een groeneweg slager of kan je rechtstreeks bij de boer kopen dat scheelt tussenhandel.
Ik vind bijvoorbeeld kip en gehakt veel minder krimpen met bakken. Van varkensvlees heb ik het idee dat ik minder gauw pukkels krijg.
Ik snap dat het duur is maar wij zijn gewend aan gesubsidieerde prijzen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:21

sflj schreef:
Volgens mij zeggen de meesten hier ook niet dat er geen dieren meer geslacht zouden moeten worden voor die spullen maar zouden die dieren beter behandeld moeten worden! En ik denk dat dat wel kan. Als de consument het maar wil.
En als ik een paar posts zo lees, moet ik een beetje lachen hoor; nog even en we gaan die enorme megastallen met -tigduizen beesten op een veel te kleine ruimte nog goed praten ook? 8)7

Het heeft er indirect wel degelijk mee te maken. Veel mensen willen geen vlees meer eten, omdat de dieren niet goed behandeld worden. Zij vergeten alleen dat de dieren niet alleen gefokt en geslacht worden voor het vlees. Ben het er wel mee eens dat de beesten veel en veel beter behandeld moeten worden dan nu gebeurt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:29

Dat is zeker iets om over na te denken want als de vleesproductie hier minder of duurder wordt halen fabrikanten gewoon goedkope rotzooi uit nog veel slechtere landen zoals India.
Dat gebeurt nu ook al met eieren, vaak zit in bijna alles wat je eet wat verwerkt ei bevat géén scharrelei maar goedkoop geimporteerd kooi-ei.
Denk aan: negerzoenen, kroepoek, pasta, eiermie, mayo, slasaus, pastasaus, gewoon écht veel.
http://foodwatch.nl/foodwatch-nl/conten ... 212_nl.pdf

Dus ja, dan eet je -als vegetariër bijv.- geen snoepjes vanwege de gelatine, zit er in de rest van je eten dierenleed 8)7

Nog even terugkomend op Dijkhuizen: in een reactie in mijn link zegt hij:
Citaat:
Ik maak me zorgen hoe we straks al die mensen in de wereld te eten kunnen geven.

We?? Nou zal ik wel weer bruut overkomen, maar nee, ik kan daar niks mee.

Afrika is het snelst groeiende continent (qua mensen, niet qua omvang ;) ) maar ze hebben nog steeds armoede en honger maar geen geboortebeperkende middelen, en in China gaan ze ineens allemaal luxe leven, dus dat betekent dan maar dat wij hele continenten moeten gaan voorzien van onze plofkippen?
Het zijn 'maar' dieren en geen mensen, maar ik krijg daar een beetje een VOC-gevoel bij: handel is handel toch? :$
Of is het meer een Robin Hood-gevoel: alle arme mensen voorzien van eten?

Wat ik ook interessant en tegelijk dubbel vind aan deze reactie is dat de trend is 'de westerlingen moeten minder vlees gaan eten want dat is beter voor zowel milieu als gezondheid' en dat ze dan de rest van de wereld (waar nu nog vrijwel geen hart- en vaatziekten voorkomen en dergelijke) aan het vlees willen gaan helpen 8)7

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:39

Antibiotica gebruik in de veehouderij is gigantisch aan het dalen. Het is nog niet goed genoeg gedaald vind ik, maar dat heb je simpelweg niet van de ene op de andere dag voor elkaar.

http://vanstadtotwad.nl/nieuws/antibiot ... rk-gedaald

Ik koop uit principe absoluut geen biologisch vlees. De consument wordt een mooiere wereld voor gehouden dan het daadwerkelijk is. Tegenwoordig is de scheidingslijn van biologisch en gangbaar mbt veehouderij niet duidelijk te trekken. Gangbaar groeit al meer naar biologisch toe en dat is een goede zaak, maar dan zonder de onzinnige regeltjes van biologisch.

Er zitten altijd bedrijven tussen die zijn zaken niet op orde heeft. Zowel bij biologisch als gangbaar. Is daarom de hele veehouderij zielig? Nee. Hier op bokt staan toch ook genoeg verhalen en foto's van verwaarloosde paarden. Zijn daarom alle paardeneigenaren brute mensen zonder hart? Hopelijk niet...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:20

Maar in het geval van biologisch vlees, heb je -neem ik aan- wel meer kans dat de beesten meer ruimte enz. gehad hebben, tijdens hun leven.

Ik eet zelden varkensvlees maar heb dan toch liever:
Afbeelding

in plaats van
Afbeelding