Zelf je ouders helpen is toch heel normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:31

Electra63 schreef:
Ik wil ook wel rust om mij her te bezinnen of wat meer tijd te hebben voor boodschappen en hobby's, maar daar is een uitkering niet voor bedoeld. Een uitkering is een vangnet. Dus ik vind wel, dat mensen maar moeten herbezinnen van hun eigen geld en niet van een uitkering, kort samengevat.
Vrijwilligerswerk kan best een bijdrage zijn aan het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden, maar vrijwilligers moeten geen gekwalificeerd personeel vervangen. Vrijwilligers moeten, net als stagiaires, niet meetellen in de bezetting.

Helemaal mee eens!

En daarom Shadow, niet fulltime vrijwilligerswerk, maar parttime. Los daarvan houdt die WW op een gegeven moment ook op en verkleint het je kansen enorm, wanneer je 2 jaar thuis gezeten hebt.

Over mensen in de bijstand heb ik het trouwens niet gehad, dus ik begrijp niet waarom je die aanhaalt. Hoewel er van mij heeeeel veel strenger gekeken mag worden naar mensen met een bijstand uitkering. Ik durf te beweren dat minstens de helft toch zou kunnen werken, mits er aangepast werk beschikbaar zou zijn/werkgevers zich meer openstellen voor de mogelijkheden van mensen die een aanpassing op het werk nodig hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:32

Electra63 schreef:
Ik wil ook wel rust om mij her te bezinnen of wat meer tijd te hebben voor boodschappen en hobby's, maar daar is een uitkering niet voor bedoeld.

Dat is niet waar. Je hebt recht op WW als je je premies betaald hebt, daar betaal je ze immers voor. Daar zitten (tot nu toe) geen voorwaarden aan vast, behalve natuurlijk de sollicitatieplicht en het weer aannemen van werk als dat er is. Dat men de mensen in de WW een schuldgevoel aanpraat is niet terecht. Ze hoeven, naast hun teruggang in inkomsten, de premies die ze voorheen betaald hebben en de plicht om te solliciteren en werk aan te nemen, niet op nog een extra wijze hun 'schuld' in te lossen. En maatschappelijk of persoonlijk waardevol zijn, hangt niet alleen maar af van werken (al dan niet betaald, al dan niet vrijwillig.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:35

Heino schreef:
mits er aangepast werk beschikbaar zou zijn/werkgevers zich meer openstellen voor de mogelijkheden van mensen die een aanpassing op het werk nodig hebben.

Een belangrijke mits. Hoe zou dat aangepakt moeten worden? Het strenger beoordelen van bijstanders maakt werkgevers niets gemotiveerder om die mensen ook aan te nemen.

Om toch weer even een bruggetje te maken naar het onderwerp: taken als koffie klaarzetten, de tafels afruimen en afnemen naar de lunch lijken me typisch functies die geschikt zijn voor mensen die minder mogelijkheden hebben. Beschermd werk dus, al dan niet gesubsidieerd. Dan hebben die mensen een reele nuttige functie waarvoor ze terecht betaald krijgen. Maar ja, dat wordt ook allemaal wegbezuinigd - want gratis mensen dwingen is op het eerste gezicht goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:42

Dat hele persoonsgebonden budget is al aan het veranderen, gelukkig, wordt echt te veel misbruik van gemaakt en als je je moeder een handje helpt, zeg nou zelf, part time baan is toch toch niks? Even binnen lopen en samen met je eigen boodschappen de boodschap doen? Onder bakkie koffie even de stofzuiger er door, 1 keer in de 2 weken even die wasmachine draaien? En dan nog geld krijgen als mantelzorger??? Te gek voor woorden.

Dan ben je samen, hebt en halve baan en dan is een klein huishoudentje erbij loodzwaar? Ga maar eens 25 uur huishoudelijk werk doen naast je eigen huishouden.....

Wordt tijd dat het potje gebruikt wordt voor de mensen die het echt nodig hebben en niks inkopen, daar is de subsidie voor....

Hoor ook de klaag verhalen in mijn familie hoor, maar handje ophouden want oude ma stopt ook toe boven op persoonsgebonden budget en mantelzorg vergoeding aan klaagdochter...wat ze doet is in holle kies te stoppen....schandalig gewoon.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-13 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 12:43

We dwalen nu wel erg ver af...het gaat niet om vrijwilligers maar om mantelzorgers!
Mantelzorg is niet vrijwillig! En ondanks dat je het met liefde doet, het is loodzwaar en het iets niet iets wat je, zoals meneer van Rijn beweert, er zomaar bij kunt doen als je een jong gezin hebt en volledig werkt....
Geloof me, ik weet waar ik over praat....ben het grootste gedeelte van mijn leven al mantelzorger.....

Anoniem

Re: Zelf je ouders helpen is toch heel normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:45

Mantelzorg is wel vrijwillig, niemand verplicht je...hier staat een mantelzorg huisje, vrouw heeft elke dag hulp, verpleegster, schoonmaakster, maar huisje staat op erf zoon, en deze krijgt elk jaar een giga bedrag aan mantelzorg, maar doet er niets voor........

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 12:47

russel schreef:
Dat hele persoonsgebonden budget is al aan het veranderen, gelukkig, wordt echt te veel misbruik van gemaakt en als je je moeder een handje helpt, zeg nou zelf, part time baan is toch toch niks? Even binnen lopen en samen met je eigen boodschappen de boodschap doen? Onder bakkie koffie even de stofzuiger er door, 1 keer in de 2 weken even die wasmachine draaien? En dan nog geld krijgen als mantelzorger??? Te gek voor woorden.

Dan ben je samen, hebt en halve baan en dan is een klein huishoudentje erbij loodzwaar? Ga maar eens 25 uur huishoudelijk werk doen naast je eigen huishouden.....

Wordt tijd dat het potje gebruikt wordt voor de mensen die het echt nodig hebben en niks inkopen, daar is de subsidie voor....

Hoor ook de klaag verhalen in mijn familie hoor, maar handje ophouden want oude ma stopt ook toe boven op persoonsgebonden budget en mantelzorg vergoeding aan klaagdochter...wat ze doet is in holle kies te stoppen....schandalig gewoon.

Tjonge! jij hebt duidelijk er geen benul van waar je over praat!!
Een mantelzorger krijgt geen geld hoor.....

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 12:48

Niemand verplicht je? dus jij laat je ouders als ze gebrekkig worden gewoon verkommeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:51

Dan moet je je beter in laten lichten door je gemeente, mijn schoonzus heeft 1100 euro gekregen!

En nee niemand verplicht je, als jij over plicht praat komt het niet uit je hart. Typisch Nerderlands dit weer in andere culturen is het normal en hoeven de ouders niet oud en krakkemikkig te zijn, dat is gewoon familie en zorgen voor.....hier is het meteen lodzwaar alsof het leven ineens loodzwaar is en dat mini huishoudentje een loodzwaar werk en levenslast is geworden.....

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 12:57

russel schreef:
Dan moet je je beter in laten lichten door je gemeente, mijn schoonzus heeft 1100 euro gekregen!

En nee niemand verplicht je, als jij over plicht praat komt het niet uit je hart. Typisch Nerderlands dit weer in andere culturen is het normal en hoeven de ouders niet oud en krakkemikkig te zijn, dat is gewoon familie en zorgen voor.....hier is het meteen lodzwaar alsof het leven ineens loodzwaar is en dat mini huishoudentje een loodzwaar werk en levenslast is geworden.....

Mens! je weet niet waar je over praat.....blijkbaar ben jij jaloers op je schoonzus?
Zo ken ik er wel meer....geen poot uit steken maar wel een grote bek!
Waar het de zorg betreft zijn mantelzorgers vaak enigst kind....echter, komt de erfenis in zicht hebben ze opeens weer broers en zussen!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:06

russel schreef:
En nee niemand verplicht je, als jij over plicht praat komt het niet uit je hart.

Ook als het wel uit je hart komt kan mantelzorg heel zwaar zijn. Niet alle mantelzorg is hetzelfde. Dat beetje waar de minister het over heeft, (af en toe een boodschap) dat zal meestal niet zo'n probleem zijn (tenzij je dus zelf chronisch ziek of gehandicapt bent, of 400km verderop woont), maar dat is dan ook niet het probleem. Voor af en toe een boodschap krijg je geen 1100 euro tenzij je welbewust fraudeert. En dat is dan toch echt meer een probleem met fraude dan met de zorg.

Maar mantelzorg kan ook betekenen dat je 24 uur per dag beschikbaar en alert moet zijn. Het kan zijn dat het emotioneel heel heftig is (dat geldt bv zeker voor dementie en progressieve ziektes, waarbij je iemand steeds weer achteruit ziet gaan.) Dat je meerdere keren per dag langs gaat, en ondertussen de coordinatie van de overige partijen en de administratie goed op orde moet houden. Naast een baan en een gezin is dat behoorlijk heftig.

En ja, in andere culturen gaat dat anders. In andere culturen zit de hele maatschappij anders in elkaar: je kunt niet zomaar hier en daar iets oppikken wat je aanspreekt en de rest negeren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:09

russel schreef:

Precies... Ik heb altijd al gezegd, als mijn ouders niet meer thuis kunnen wonen en ik heb de ruimte, heb ik liever dat ze bij mij komen dan dat ze in een verzorgingstehuis weggestopt worden... Moet het overigens wel zo zijn dat ik ze betere zorg kan geven dan dat verzorgingstehuis, want op een gegeven moment komt er ook een einde aan mijn kennis en vaardigheden natuurlijk.

Overigens kun je dacht ik eenmalig een mantelzorger een "mantelzorgcompliment" geven van een paar honderd euro, heeft mijn oma ook gekregen bij mijn opa destijds :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:11

Shadow0 schreef:
Een belangrijke mits. Hoe zou dat aangepakt moeten worden? Het strenger beoordelen van bijstanders maakt werkgevers niets gemotiveerder om die mensen ook aan te nemen.

Ik beschik niet over alle kennis om te kunnen zeggen hoe dat het beste aangepakt kan worden, daar zijn mensen voor die daar jarenlang voor gestudeerd hebben en die ik met mijn politieke stem de kans geef hun (en mijn) idealen uit te voeren.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:13

In andere culturen zijn er ook vaak meerdere familieleden die de zorg kunnen delen, daar krijgt men vaak zoveel mogelijk kinderen om verzekerd te zijn van zorg op je oude dag. En iemand die zelf niet eens meer een was kan draaien kan waarschijnlijk helemaal niets en heeft dus zeer intensieve zorg nodig.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:14

Heino schreef:
Ik beschik niet over alle kennis om te kunnen zeggen hoe dat het beste aangepakt kan worden, daar zijn mensen voor die daar jarenlang voor gestudeerd hebben en die ik met mijn politieke stem de kans geef hun (en mijn) idealen uit te voeren.

Als je daar niet zoveel kennis over hebt, waar zijn je uitspraken over de bijstand dan op gebaseerd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:15

mika11 schreef:
Suuzepuus, die mensen komen helaas alsnog in het verpleeghuis terecht.
Daar hebben wij het ook al over gehad.
Oude vrouw, zzp 4, dus mag niet in het verzorginshuis.
Niemand die haar helpt, weinig thuiszorg.
De oude vrouw verwaarloost zichzelf en gaat snel achteruit.
Dan komt ze alsnog in het verpleeghuis, in een slechtere conditie dan nodig was geweest.

ZZP 3 en 4 mogen dit jaar nog worden opgenomen in een verzorgingshuis :)
maar ik vraag me af waarom er voor zo iemand die zichzelf verwaarloost niet een NPO wordt uitgevoerd om misschien een ZZP 5 te krijgen, en als blijkt dat er cognitief niks is een ZZP6 aangevraagd wordt? Dit klinkt echt als een pakket6 in mijn oren.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:19

En dan nog even andersom, het lijkt mij verschrikkelijk om een zware last te worden voor mijn zoons, ik hoop dat er, mocht dat gebeuren, eindelijk zo'n Drion pil is. Vooropgesteld dat dat ook mijn eigen bewuste keuze kan zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:19

Mantelzorg compliment is 200 euro. Voor de rest krijg je niets. Ik zou het bv fijn vinden als ik 1x per 14 dagen bv huishoudelijke hulp zou krijgen hier maar dat krijgen we niet omdat ik samen met mijn moeder woon.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:20

Shadow0 schreef:
Heino schreef:

Als je daar niet zoveel kennis over hebt, waar zijn je uitspraken over de bijstand dan op gebaseerd?

Kap daar toch eens mee, mensen uitspraken in de mond leggen die ze niet gedaan hebben.
En moet je altijd jarenlange opleidingen gevolgd hebben in een bepaalde richting om er een mening over te hebben?
Weet je wat, discussieer maar lekker met anderen verder, ik doe niet meer met je mee :)
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 13-01-13 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:21

Heino schreef:
Een beetje nuance is wel op zijn plaats, maar ik ben het wel met de achterliggende gedachte van deze meneer eens: kinderen mogen wel wat meer voor hun ouders zorgen. Ik zie namelijk heel regelmatig om me heen dat bejaarden vrijwel volledig op zichzelf aangewezen zijn, terwijl de ouders jarenlang voor de kinderen gezorgd hebben.

Hoe weet jij dat?
Omdat het oude omatje je verteld hoe goed ze altijd is geweest voor haar kinderen die haar nu niet eens bezoeken en dat ze daarom zo zielig is?
Er zijn heel veel mensen die helemaal geen leuke jeugd hebben gehad, die zo snel mogelijk het huis uit zijn gegaan en alle contacten hebben verbroken.
Moeten die omdat die ouders die jaren lang zo slecht voor ze zijn geweest nu niet meer voor zichzelf kunnen zorgen ineens komen opdraven?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:22

Eindeloos schreef:
Hoe weet jij dat?

Je ouders zetten je toch op de wereld en zorgen ervoor dat je iig opgroeit. Over de kwaliteit van die opvoeding kunnen we beter in een ander topic discussiëren, lijkt me hier niet op zijn plek.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:25

De relatie met je ouders of grootouders is wel degelijk relevant. Plus hun persoonlijkheid.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:25

Heino schreef:
Kap daar toch eens mee, mensen uitspraken in de mond leggen die ze niet gedaan hebben.

Jij schreef toch
Citaat:
Ik durf te beweren dat minstens de helft toch zou kunnen werken, mits er aangepast werk beschikbaar zou zijn/werkgevers zich meer openstellen voor de mogelijkheden van mensen die een aanpassing op het werk nodig hebben.

Daar zie ik toch een hele duidelijke bewering staan over mensen in de bijstand. Van het tweede deel geef je aan dat je eigenlijk niet weet hoe dat mogelijk zou zijn - hoe kun je dan het eerste beweren (dat de helft zou kunnen werken)?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:27

TS: Ik kan me voorstellen dat als je elke dag naar je moeder gaat en haar helpt dat het een flinke belasting is.
En wat je aangeeft is dat het vreemd is dat de regering verwacht / de normaalste zaak van de wereld vindt dat je nog meer gaat doen voor je (directe) familie.
Jij hebt daar wat meer gelegenheid voor omdat je kinderen al het huis uit zijn maar wat als je kinderen nog jong zijn? Hoe dan eea te regelen?
Heel veel mensen hebben niet in de gaten wat een mantelzorger allemaal doet en wat voor een belasting het is op het privéleven.
Klopt het dat dat de discussie is die je wilt voeren?

Misschien een optie om bij de welzijnsorganisatie in je gemeente te informeren of je hulp kunt krijgen?
In de gemeente waar ik woon is er elke week een spreekuur van de formulierenhulp waar een vrijwilliger zit om mensen te helpen met het invullen van allerlei formulieren.
Voor het invullen van het belastingdienst wordt een eigen bijdrage gevraagd van 10 euro, de rest van de hulp is gratis.
Dezelfde organisatie adviseert/begeleidt de ouderen in de gemeenten bij het zoeken naar (huishoudelijke) hulp, maaltijdenservice, hulpmiddelen of bijstand.
Helaas krijgt de welzijnsorganisatie elk jaar weer minder geld terwijl ze veel goed werk verrichten en indirect geld besparen. Maar dat wordt door het kortetermijndenken van veel gemeentes helaas niet gezien!

Ik wil nog wel een kanttekening plaatsen dat veel mensen het "excuus" van "geen tijd" gebruiken. Je hebt net zoveel tijd nodig als je hebt. Toen ik nog een paard had ging daar elke dag veel tijd inzitten. Nu ik geen paard mee heb en in theorie zeeën van tijd over zou moeten hebben vraag me nu echt soms serieus af hoe ik daar ooit de tijd voor hebt gehad....

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:30

mysa schreef:
De relatie met je ouders of grootouders is wel degelijk relevant. Plus hun persoonlijkheid.

Dat vindt ik dus ook.
Sommigen mensen hebben alleen maar nare ervaringen met hun ouders.
Sommigen zijn als kind misbruikt door hun vader.
Sommigen werder geslagen
Andere diende het huishouden te doen, de boodschappen, te koken en mochten nooit buitenspelen of iets leuks doen.

Van mensen die zo`n leven hebben gehad en dat zijn er meer dan je denkt kun je niet verwachten dat ze als hun ouders bejaard zijn braaf komen opdraven om voor ze te zorgen ondanks dat er nooit voor hun gezorgt is.

Dus dat zijn al 2 grote stuikelblokken.
Mensen die zelf werk en kinderen en een huishouden enz hebben en geen tijd hebben.
En mensen die geen contact meer met hun ouders hebben vanwege hun slechte jeugd