Geld maakt gelukkig??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:27

Ik heb al eerder in dit topic gezegd, dat je een bepaald minimuminkomen in deze maatschappij nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen leven (en wat fatsoenlijk leven is verschillen de meningen over). Maar als je meer hebt dan wat je nodig hebt voor jouw levensstandaard, maakt dat niet veel gelukkiger behalve op korte termijn.

Als je minder geld hebt dan het minimum voor jouw fatsoenlijk leven, dan maakt geld (of beter gezegd, het gebrek daaraan) zeker wel ongelukkig. Heb je meer, dan maakt het geld zelf niet gelukkiger, wel maakt het dingen makkelijker waardoor het ook weer makkelijker wordt een geluksgevoel te verkrijgen.

Maar ook toen ik bijna een jaar een inkomen had van 0 Euro kon ik nog steeds genieten van een mooie bloem, een wandelingetje door het bos en een fraaie zonsopgang. Ik ben toen pas gaan waarderen wat voor moois de natuur je gewoon te bieden heeft.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:35

Air schreef:
Oh ik lees zeker wel hoor, dat jij het anders ziet zegt nog niet dat ik niet lees :+
Genoeg geld om zorgeloos te kunnen leven? Je neemt het hebben van een paard dus voor vanzelfsprekend? Hoort daarbij?
Top dat je gelukkig bent, maar nou niet doen alsof je dat bent terwijl je niets hebt.... want je hebt veel.

Waar lees jij dan toch dat ik niets heb? Als dat voor me kan vinden laat het me dan weten dan wijzig ik dat in mijn post. Ik weet dat ik veel heb en een gezegend mens ben! Ik heb een lieve man, heerlijk kind een lief paard (die ik helaas nog maar twee dagen zelf kan doen omdat ik afhankelijk ben van meebetalende bijrijdsters). En hoewel we echt dingen moeten laten om dit leven te kunnen leiden voel ik me ontzettend rijk! Ik ben dankbaar voor wat ik heb... laat dat alsjeblieft duidelijk zijn. En ik gun iedereen een leven om dankbaar voor te zijn. Nu ga ik lekker even offline even wat leuks doen met de kleine. :j
Laatst bijgewerkt door Mootje1980 op 28-12-12 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Geld maakt gelukkig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:36

Door dit topic heb ik net een staatslot gekocht :+
Al die dromen van me...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:39

Als je genoeg geld hebt, kun je je bezig houden met dingen die je WEL gelukkig maken. :j

Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen zeggen dat geld niet gelukkig maakt. Als je geen nagel hebt om aan je kont te krabben, geen fatsoenlijk eten, elke dag zorgen hebt of je wel rond kunt komen, dan ben je toch stokongelukkig?

Ben het er zeker mee eens dat je geluk kunt halen uit kleine dingen, maar over de gehele linie ben ik toch knap van de depri als ik geen luis heb om dood te knakken. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:44

mick75 schreef:
Maar ook toen ik bijna een jaar een inkomen had van 0 Euro kon ik nog steeds genieten van een mooie bloem, een wandelingetje door het bos en een fraaie zonsopgang. Ik ben toen pas gaan waarderen wat voor moois de natuur je gewoon te bieden heeft.

Toen ik een maand achterliep met de huur ging ik geen boswandelingetje maken hoor... Toen was ik keihard bezig een tweede baantje te regelen om alles op te kunnen hoesten. Van die mooie zonsondergang kan ik helaas geen rekeningen betalen :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:46

Ellie_F schreef:
In mijn omgeving zijn meerdere mensen met de ziekte ms. Deze situaties geven nou goed aan hoe belangrijk geld kan zijn. De ene kennis heeft financieel een goed leven en de andere kennis heeft een uitkering. De kennis met voldoende financiële middelen, gaat naar het buitenland voor de nieuwste inzichten en behandelingen en omzeilt zo tevens de wachtlijsten waardoor haar kwaliteit van leven gelukkig wonderbaarlijk vooruit gaat. De kennis met de uitkering is in een paar jaar tijd helaas zowel lichamelijk als emotioneel hard achteruit gegaan en komt in Nederland voor geen behandeling in aanmerking. Dan leer je de waarde van geld kennen.

Dat zou eigenlijk niet moeten in een zogenaamd rijk land als Nederland met een zogenaamd goede zorg.
Maar dit is wel één van de dingen waarvan ik zeg: doe dan maar geld :j
Je gezondheid kan je tegenwoordig ook kopen -O-

Maar als ik die rijke lui bij programma's als 'Hoe heurt het eigenlijk' zie, dan wil ik daar weer niet bij horen, bedankt. Ik blijf liever gewoon.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:48

ik denk dat geld wel degelijk gelukkig kan maken...want waar zou je zijn zonder geld??dan had je ook geen dak boven je hoofd enzo..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:50

Nicolletje schreef:
Ellie_F schreef:
In mijn omgeving zijn meerdere mensen met de ziekte ms. Deze situaties geven nou goed aan hoe belangrijk geld kan zijn. De ene kennis heeft financieel een goed leven en de andere kennis heeft een uitkering. De kennis met voldoende financiële middelen, gaat naar het buitenland voor de nieuwste inzichten en behandelingen en omzeilt zo tevens de wachtlijsten waardoor haar kwaliteit van leven gelukkig wonderbaarlijk vooruit gaat. De kennis met de uitkering is in een paar jaar tijd helaas zowel lichamelijk als emotioneel hard achteruit gegaan en komt in Nederland voor geen behandeling in aanmerking. Dan leer je de waarde van geld kennen.

Dat zou eigenlijk niet moeten in een zogenaamd rijk land als Nederland met een zogenaamd goede zorg.
Maar dit is wel één van de dingen waarvan ik zeg: doe dan maar geld :j
Je gezondheid kan je tegenwoordig ook kopen -O-

Maar als ik die rijke lui bij programma's als 'Hoe heurt het eigenlijk' zie, dan wil ik daar weer niet bij horen, bedankt. Ik blijf liever gewoon.

Het is natuurlijk wel zo dat er veel experimentele behandelingen zijn in het buitenland (in NL ook af en toe wel ), die kosten veel geld maar worden niet vergoed omdat ze experimenteel zijn. En geef ze eens ongelijk, de verzekeringen.

Als we alles en iedereen overal voor gingen laten behandelen zou het gat in de begroting heel wat groter zijn dan dat het nu is. De overheid/de verzekeringen kan nu eenmaal niet álles betalen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:51

Geld koop je niks mee, geen liefde (een prutsmuts geeft geen liefde bijv.)

Waar word je gelukkig van? je lieve partner, je dieren, je omgeving, je familie.
Karakter die je niet voor geld koopt.

En reeel? een paard kost geld,maar als je geen geld had, had je dat paard niet,en iets wat je niet kent... mis je niet.

Geld maakt niet gelukkig, maar maakt alles wel makkelijker. Ik zou ook graag een hoop geld winnen.
Ik weet wel wat ik zou kopen, het is in 1 dag op. Maar dan heb je het.. wat is dan je volgende doel?hebberig word je er van

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:54

Geld maakt niet gelukkig maar wel gelukkiger...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:57

Geld alléén maakt niet gelukkig.... wel een stuk makkelijker, en dan hoef je echt niet in miljoenen te denken..
Gewoon weten dat je een dak boven je hoofd hebt, een warm bed om in te slapen, eten in de kast en wat centjes op de bank..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:58

Snackie schreef:
En reeel? een paard kost geld,maar als je geen geld had, had je dat paard niet,en iets wat je niet kent... mis je niet.

8)7 zie mijn vorige reactie. En wat trouwens als iemand door financiële problemen zijn/haar paard weg moet doen?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:59

Genoeg geld maakt gelukkig.
Het is bewezen dat meer geld dan genoeg (en dat genoeg lag meen ik iets boven modaal maar pin me daar niet op vast) niet meer gelukkig maakt.
Dus binnen een bepaalde bandbreedte maakt geld zeker gelukkig.

Als ik voor mijzelf spreek klopt dat ook.
Ik heb voldoende geld om lekker van te kunnen leven en daar ben ik ook gelukkig mee.
Als ik nu meer geld zou verdienen zou ik niet meer gelukkig worden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:00

Magrathea schreef:
Als we alles en iedereen overal voor gingen laten behandelen zou het gat in de begroting heel wat groter zijn dan dat het nu is. De overheid/de verzekeringen kan nu eenmaal niet álles betalen.

Maar dat ontkracht niet dat je je gezondheid niet kan kopen, dat zegt iedereen toch? Je gezondheid kan je niet kopen?
Maar moet je eens zien hoeveel mensen er nu al niet naar de dokter durven omdat ze hun eigen risico niet kunnen betalen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:00

Natuurlijk, maar maakt geld dan werkelijk gelukkiger,of makkelijker?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:01

Van alleen geld wordt niemand gelukkig..ik althans niet hoor..heb nl ook een behoorlijke dosis liefde en gezondheid nodig, want dat zijn de 1e dingen die voor geluk staan :) Als je dat hebt, met of zonder geld, ben je al een heel eind.
Geld hebben draagt enorm bij om in het leven gelukkiger te worden. Je kunt er nl meer door ontspannen, op welke manier dan ook. Dingen doen die je gelukkig maken (denk aan een jaarlijkse vakantie om weer op te laden van zorgen, denk aan een studie doen die je graag wilt doen, gewoonweg omdat het kan, je dierbaren steunen waar nodig, sparen voor als er weer eens iets stuk gaat etcetc)..en dan heb ik het over al het geld extra bovenop het minimum he..

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:08

Ja, ik denk dat geld wel gelukkiger maakt.
En waarom? Omdat je met geld voedsel kan kopen, een dak boven je hoofd kunt betalen, warme kleding kunt kopen voor de koude dagen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:20

buiten het feit dat ik denk dat armoede idd ongelukkig maakt, en genoeg geld gelukkig maakt... Verschilt het ook per persoon of nóg meer geld gelukkig maakt, denk ik.

Als je geld nodig hebt om bepaalde dromen te verwezenlijk die niet zo zeer materieel zijn, kan het denk ik wel gelukkig(er) maken.
Denk bv. aan een reis, een paard, het kunnen opzetten van een bepaald bedrijf waarbij je hart ligt. etc.

Dat zijn dingen die je leven echt wel verrijken denk ik :) Het schijnt dat geld geven gelukkiger maakt dan geld ontvangen... Mja, dan moet je wel geld hebben óm te geven :+

Het hebben van de grootste televisie, het duurste paardendekje, een mooie bank en weet ik veel.... Daar raak je vrij snel op uitgekeken... Denk dat niemand terugkijkt op z'n leven en dan denkt 'goh, ik weet nog wel dat ik die hele mooie bank had. Nouuuu, dát was een mooie tijd.. Iedere keer als ik die bank zag vervulde zich mijn hart met geluk' ... Dus als je puur het geld nodig hebt om materiele zaken te verwezenlijken dan denk ik niet dat het je echt gelukkig maakt.
Tenzij winkelen je hobby is en je nu je hele leven kan besteden aan shoppen {:) . Maar dan is het doel opzich weer het shoppen en niet zo zeer de zaken die je koopt :+

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:21

Ik moet niet zwemmen in het geld, maar pootje baden is al fijn *D
Geld maakt je zeker gelukkiger

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:29

Ik denk trouwens niet (ik zou het wél willen winnen hoor :D) dat ineens extreem veel geld meteen extreem gelukkig maakt.
Het schijnt dan toch dat je familie en vrienden het een en ander van je gaan verwachten.

Ik heb een voorbeeld van héél lang geleden, we zaten de vakantie te bespreken met nog wat mensen en ik had net een staatslot gekocht.
Toen ik vroeg wat er zou gebeuren als ik dat staatslot zou winnen, zei 1 van de mensen meteen: "dan verwacht ik dat jij onze vakantie betaalt!"

Als je dan een nieuwe club vrienden gaat zoeken kom je vanzelf bij de 'nieuwe rijken' van tv met hun grote auto's en kan jij niet achterblijven met je Fiat.

Ik heb altijd gezegd: ik wil geen belachelijk dure auto om dagelijks in te rijden. Niet omdat ik het niet mooi vind, maar omdat ik mijn oude auto overal kan wegzetten zonder bang te zijn dat er ingebroken word, ik hoef niet met 6 beveiligers rond te rijden in mijn te dure auto, ik word niet achtervolgd naar huis vanwege mijn dure auto om daar bruut overvallen te worden omdat ik zo uitdraag dat ik veel geld heb.
Ik hoor zelfs van (rijke) mensen wiens sieraden van hun lijf gestolen worden.
Gezellig, zit je in je villa met een groot hek eromheen, in je eentje :\

Het lijkt me best vervelend als je zo rijk bent dat je nooit de deur uit kan gaan zonder beveiligers, je kinderen niet buiten kunnen spelen ivm kidnapping, er maandelijks tientallen familieleden staan te bedelen om geld; je levert er imo. meteen een brok vrijheid mee in. Vrijheid die je juist dacht te krijgen met geld.

Dat neemt allemaal niet weg dat ik niet best graag die loterij zou willen winnen O:) ik heb een aantal (goede) doelen die ik geld zou willen geven en ik zou dit huis waar ik nu zit verkopen of verhuren en een leuker huis (zonder aso buren) kopen.
Mezelf kennende zou ik sowieso de helft al weggeven :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:43

Veel geld geeft algemeen gezien, jammer genoeg, ook meer kansen om je goede gezondheid terug te krijgen of je ziekte beter behandelbaar te maken dan wanneer je niks hebt. Zie het voorbeeld van de persoon die dat vertelde over die MS-patiënten.

Tegelijk ondersteunen die rijkere mensen wél de ontwikkeling van nieuwe methodes. In het begin is alles nieuw en dus duur, tot het echt bewezen werkt en de ziekteverzekering er meer in tussenkomt en het opneemt in hun polissen als terugbetaalbaar. Dan komen diezelfde dure therapieën uiteindelijk ook bij Jan Modaal terecht. Goed, dan komen de armste mensen nog niet aan bod maar de stap is wel gezet.

Ik verdien niet slecht, heb eigen stukje weidegrond en huur best goedkoop (< €400/maand) voor klein rijhuisje met tuin. Door spaarzaam te leven ben ik afgelopen jaar niet boven de grens uitgegaan van gratis waterverbruik dat we toegekend krijgen, in mijn geval was dat 15m³ en ik heb slechts 8,5m³ verbruikt. Ook qua verwarming en elektriciteit probeer ik zo zuinig mogelijk met alles om te springen. Elke euro die opzij kan is er eentje. probeer nog zo lang mogelijk door te gaan met mijn oude auto, al heeft die geen verwarming meer en lekt die constant kleine hoeveelheden olie (niemand kan de fout vinden...). Hij rijdt verder nog prima.
Ik ga binnenkort samenwonen en dan kan ik maandelijks zo'n €500 sparen. Nu is dat misschien €25. Het leven gaat een stuk makkelijker worden, en dat geeft mentaal toch een flinke rust erbij hoor. Gewoon weten dat je extra op je spaarboekje bijzet, dat je dat achter de hand hebt.

Ben perfect gelukkig, ook met mijn krappere uitgavenschema van nu. Heb alles wat ik wil, voel me goed, er kan wel eens iets leuks vanaf. Dus dat extra spaargeld is alleen maar leuke bijkomstigheid.
Moest ik het grote lot winnen, dan koop ik het terrein van mijn tante in Zuid-Frankrijk over en ga daar wonen. Klein huisje op top van de heuvel die uitkijkt over 40ha land. Staat niks behalve 2 kleine vakantiehuisjes, een zwembad, een buitendouche en buitentoilet voor campinggasten, een houten schuur/garage en helemaal beneden in het dal een soort hangaar (palen met dak erop) waar de caravans in de winter onder gaan. Geen internet, geen dichte buren, alleen elektriciteit waar nodig. krakerige radio, paar tv zenders en dat is het. Middle of nowhere, daar zou ik perfect gelukkig kunnen worden.

Dingen voor mensen gaan betalen? Nah. Zou wel het huis van mijn moeder overkopen en dan ook haar deel van het huisje dat ze voor oma heeft gekocht met mijn stiefpa. Gewoon omdat dat voor hen ook zorgen minder zijn (en interessanter mocht haar wat overkomen, zitten boerlief en ik niet met een berg successierechten). Wel een keer trakteren op citytrip, dagje verwennen, etentje en dat soort dingen maar geen grote dingen. ga niet plots voor iedereen een auto kopen ofzo... Wie daarvoor komt aankloppen is toch ook goed fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:50

Geryon schreef:
Het is toch ook niet zo dat je moet kiezen tussen óf veel geld en het voor de rest niet goed hebben, of weinig geld en het voor de rest wel goed hebben? :')

Dat stukje wat mij nu gelukkig maakt zou toch echt wel geld zijn hoor. Kan ik samen wonen met mijn vriend in plaats van steeds bij een ander gaan wonen.

Nee, maar je ziet wel hoe betrekkelijk dat geluk dan is ;)

Geld geeft rust en comfort, minder zorgen en kan in dat opzicht gelukkiger maken. Alleen als je met andere dingen in het leven wordt geconfronteerd, dan kan al het geld in de wereld het niet beter maken. Dus wat dat betreft is het betrekkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:52

Nicolletje schreef:
Ik denk trouwens niet (ik zou het wél willen winnen hoor :D) dat ineens extreem veel geld meteen extreem gelukkig maakt.
Het schijnt dan toch dat je familie en vrienden het een en ander van je gaan verwachten.

Ik heb een voorbeeld van héél lang geleden, we zaten de vakantie te bespreken met nog wat mensen en ik had net een staatslot gekocht.
Toen ik vroeg wat er zou gebeuren als ik dat staatslot zou winnen, zei 1 van de mensen meteen: "dan verwacht ik dat jij onze vakantie betaalt!"

Als je dan een nieuwe club vrienden gaat zoeken kom je vanzelf bij de 'nieuwe rijken' van tv met hun grote auto's en kan jij niet achterblijven met je Fiat.

Ik heb altijd gezegd: ik wil geen belachelijk dure auto om dagelijks in te rijden. Niet omdat ik het niet mooi vind, maar omdat ik mijn oude auto overal kan wegzetten zonder bang te zijn dat er ingebroken word, ik hoef niet met 6 beveiligers rond te rijden in mijn te dure auto, ik word niet achtervolgd naar huis vanwege mijn dure auto om daar bruut overvallen te worden omdat ik zo uitdraag dat ik veel geld heb.
Ik hoor zelfs van (rijke) mensen wiens sieraden van hun lijf gestolen worden.
Gezellig, zit je in je villa met een groot hek eromheen, in je eentje :\

Het lijkt me best vervelend als je zo rijk bent dat je nooit de deur uit kan gaan zonder beveiligers, je kinderen niet buiten kunnen spelen ivm kidnapping, er maandelijks tientallen familieleden staan te bedelen om geld; je levert er imo. meteen een brok vrijheid mee in. Vrijheid die je juist dacht te krijgen met geld.

Dat neemt allemaal niet weg dat ik niet best graag die loterij zou willen winnen O:) ik heb een aantal (goede) doelen die ik geld zou willen geven en ik zou dit huis waar ik nu zit verkopen of verhuren en een leuker huis (zonder aso buren) kopen.
Mezelf kennende zou ik sowieso de helft al weggeven :=

mowah als ik zoiets zou winnen zou ik het gewoon lekker voor mezelf houden. Letterlijk en figuurlijk :+ ....
Weet nog wel dat hier, in mijn pitoreske dorp, een een prijs was gevallen die niet opgehaald werd. Krantenartikelen en alles. Uiteindelijk toch opgehaald maar de winnaar wilde anoniem blijven. Is 'ie ook altijd geweest want volgens mij weten maar weinig mensen wie dat was. Zou net zo goed m'n buurman kunnen wezen ofzo :') .

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:56

Geld maakt niet gelukkig.
Wel is geld iets waarmee je meer zekerheid en vrijheid hebt in je leven.

Toch is geld niets meer dan een hulpmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:59

Zou inderdaad ook liever anoniem blijven als ik een grote pot win. Uiteraard zullen familie en echte vrienden dat wel mogen weten, maar wil niet met naam en toenaam in de krant komen te staan. Mijn spullen zullen dan wel van wat duurdere kwaliteit zijn maar goed, er zou ook een flinke hap gelijk naar een goed spaarboekje gaan voor later.