nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:45

Waarom is dat raar dan? Dat is misschien gewoon de volgende stap, je moet toch ergens beginnen :)

Konijn wordt misschien ook voor het vlees gehouden, dat daar het verschil zit?

Niet dat het voor het dier iets uitmaakt waarom hij nu opgehokt en gedood wordt, maar in het kader van "je moet ergens beginnen" zie ik wel waarom er begonnen wordt bij pure bont-productie :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:52

pmarena schreef:
Azië gaat ook door met het faciliteren van vieze Nederlandse mannetjes die het graag met kleine jongetjes doen.

In de lijn van aanpak die je voor de nertsen stelt, zouden we dan ook beter hier dat misbruik toe kunnen staan, maar wel onder strikte voorwaarden :?

Met verplicht gebruik van glijmiddel en een condoompje wordt het inderdaad een stuk minder vervelend en gevaarlijk voor zo'n kindje, en dan verplichten we gezonde voeding en een schoon bedje....goed idee eigenlijk wel +:)+

Ja joh, laten we appels met peren vergelijken, de enige uitweg als je je in het nauw gedreven voelt :roll: .

@Inky_devil, het vlees van nertsen wordt ook geconsumeerd. ;)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 20-12-12 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:53

Maar dan moeten ze het Europees aanpakken en dat gebeurd niet.
In Polen en Griekenland krijg je nu flinke subsidie (lees: 50-60%!) van de EU als je daar een nertsenfarm opricht. En daar zijn de welzijnsregels een lachertje vergeleken met Nederland.
Enige jaren terug moesten de nertsenfokkers aan zeer strenge eisen gaan voldoen om een verbod/sluiting te voorkomen.
Nu wordt alsnog een volledig verbod doorgevoerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:02

magda_90 schreef:
pmarena schreef:
Azië gaat ook door met het faciliteren van vieze Nederlandse mannetjes die het graag met kleine jongetjes doen.

In de lijn van aanpak die je voor de nertsen stelt, zouden we dan ook beter hier dat misbruik toe kunnen staan, maar wel onder strikte voorwaarden :?

Met verplicht gebruik van glijmiddel en een condoompje wordt het inderdaad een stuk minder vervelend en gevaarlijk voor zo'n kindje, en dan verplichten we gezonde voeding en een schoon bedje....goed idee eigenlijk wel +:)+

Ja joh, laten we appels met peren vergelijken, de enige uitweg als je je in het nauw gedreven voelt :roll: .

@Inky_devil, het vlees van nertsen wordt ook geconsumeerd. ;)

Ik voel me door jou niet in het nauw gedreven hoor? :P

Jammer dat je een soortemet van persoonlijke aanval gaat doen, in plaats van inhoudelijk te reageren op mijn punt dat je als land een lijn trekt in wat je toestaat, onafhankelijk van wat andere landen doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:03

Je haalt een hele andere situatie bij deze discussie en gaat zelf offtopic daardoor? Dus ik reageer al op een niet-inhoudelijk bericht. ;)

Die laatste zin van "lijn trekken" heeft al meer inhoud dan de kindermisbruik wat totaal niets met nertsen te maken heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:06

Ik haal er een andere situatie bij om te verduidelijken dat je denkwijze niet deugt.

En blijkbaar zie je dat ineens ook in bij mijn voorbeeld, dus het werkt? :)

Nu "moet" je dan alleen nog de link leggen met de nertsen, en dan zijn we er :P

Moraal van het verhaal nogmaals: verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Dingen waarvan je vindt dat die niet kunnen, die verbied je in je land.

En ga je niet voort laten duren onder het motto van: "jamaar in het buitenland is het nog erger".

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:09

Mijn denkwijze deugt niet? Hoezo worden we persoonlijk.

Ik vind het nog steeds appels met peren vergelijken, kindermisbruik heeft dan ook helemaal niets met nertsen te maken. Dat zijn beide hele andere situaties en je kan never nooit zeggen dat als je de een toelaat je het bij de ander ook moet toelaten, zoals het lijkt overkomen uit jouw berichten. Thats the point.

Dat motto van "in het buitenland is het erger - bij nertsen", daarom zijn er in Nederland zulke strenge regels en kun je dit hier beter houden. En dan nog gaat het er niet in dat een veehouder niet op de vingers getikt wordt, maar een pelsdierhouder wel. De dieren zitten er hetzelfde bij met dezelfde doelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:17

Jouw reden om de nertsenfok in Nederland te willen houden is toch zodat we het hier kunnen reguleren en het niet naar het buitenland verdwijnt omdat daar de omstandigheden slechter zijn?

Als dat je mening is en je daar achter staat, dubieuze zaken hier houden zodat ze in het buitenland niet nog onfatsoenlijker worden uitgevoerd, dan kun je dat ook doortrekken naar andere dingen.

Als Nederland bepaalde dingen hier niet wil hebben omdat het als onethisch bevonden wordt, dan sta je dat gewoon niet meer toe in je land, heel simpel.

Dan ga je het niet TOCH toestaan omdat het elders anders nog zieliger wordt.

Ben je van mening dat ze het hier moeten houden, op andere gronden dan "in het buitenland is het zieliger" dan is dat een andere discussie natuurlijk.

Het gaat mij er puur om dat je niet naar het buitenland moet kijken, want dan kun je alle ellende wel in Nederland houden om het te reguleren...maar zo werkt dat niet, dan glij je met zijn allen steeds verder af en dat kan nooit de bedoeling zijn :n

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 11:29

Door kindermisbruik, kinderarbeid ed. hier niet toe te staan verminderd dat in z'n totaliteit. Er worden wereldwijd minder kinderen misbruikt. Door dit fokverbod word er geen nerts minder geslacht, omdat er nu meer in het buitenland gefokt en geslacht gaan worden.
Daarbij vind ik nog steeds mensen en dieren iets heel verschillends.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:31

pmarena schreef:
Jouw reden om de nertsenfok in Nederland te willen houden is toch zodat we het hier kunnen reguleren en het niet naar het buitenland verdwijnt omdat daar de omstandigheden slechter zijn?

Als dat je mening is en je daar achter staat, dubieuze zaken hier houden zodat ze in het buitenland niet nog onfatsoenlijker worden uitgevoerd, dan kun je dat ook doortrekken naar andere dingen.

Bij de eerste zin ga je goed, maar bij de tweede sla je compleet de plank mis zoals eerder al aangegeven. ;) Want ik heb het puur over de nerstenhouderij, niet over andere dubieuze zaken. Zegt de zin "in dit geval" je iets wellicht?

Als Nederlanders nertsenhouderijen onethisch vinden, waarom mogen koeien, varkens en pluimvee dan wel gehouden worden die onder dezelfde omstandigheden gehuisvest zijn en met dezelfde doelen? Dat is mijn irritatie in deze hele situatie. Jullie vinden bond slecht omdat het een luxeproduct is (terwijl het vlees gewoon geconsumeerd wordt), maar smartphones worden wel gebruikt terwijl zij door middel van kinderarbeid geproduceerd zijn. Ofwel, ik vind deze hele discussie zo hypocriet als het maar kan.

Dat is mijn argumentatie dat deze houderijen mogen blijven bestaan; want pak niets uit de veehouderij of pak alle veehouderijen maar pak niet één.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:39

Ik vind bond niet slecht, maar bont vind ik wel iets dat anno 2012 een erg dubieuze reden is om dieren voor te slachten.
Zoals eerder gezegd, nog net iets dubieuzer dan voor vlees omdat dat toch net iets meer onder een levensbehoefte te plaatsen is.

Dus bont is een prima eerste stap om aan te pakken, in het kader van het verbeteren van dierenwelzijn binnen je landsgrenzen.
Want dat is waar je iets aan kunt pakken: binnen je landsgrenzen.

Zaken die eigenlijk niet meer kunnen, tòch toestaan omdat het anders naar het buitenland verdwijnt, dat is gewoon een glijdende schaal.

Dan kun je alles wel goed gaan praten met "jamaar dit-en-dat is nog erger". En dat vind ìk dan weer erg irritant want zo stagneert elke vooruitgang.

In het kader van het niet (willen) begrijpen van mijn vergelijking is het trouwens wel leuk dat je wel de kinderarbeid-vergelijking erbij haalt steeds :P

Terwijl wij dat wel netjes uit Nederland verbannen hebben. Per land er een eind aan maken is gewoon het begin van de aanpak tegen zoiets.
Het maar in je eigen land blijven doen omdat ze het elders toch ook doen is gewoon geen goede reden want dan komt er nooit een proces op gang :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:47

Als je het dierenwelzijn binnen je landsgrenzen wilt aanpakken, dan pak je alle veehouderijen en niet alleen die van de pelsdieren.

En dat ik jouw vergelijking niet oppak, komt omdat dat niet echt gaat over een luxeproduct, vind je wel? Daarom pak ik de mijne met die smartphones er wel bij. ;)

Maar om toch met jouw voorbeeld verder te gaan gezien je laatste zin. Prachtig dat het in Nederland verbannen is, maar wereldwijd is er nog niet veel verbetering te zien. Verwacht je dit dan wel met nertsen? Ik niet.
Nog een voorbeeld met betrekking tot kinderarbeid, wat ik al reeds genoemd heb. In Nederland mag kinderarbeid ook niet. Wereldwijd wordt het nog steeds gedaan. Heeft het verbod in Nederland dan geholpen? Kijk maar rond in je woonkamer en kom zelf tot de conclusie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:33

Ja, dat heeft geholpen, want HIER doen we het niet meer. En met ons volgen steeds meer andere landen. Dat is een begin :)

Of denk je dat het beter is als we het hier OOK tolereren?
Zeg het maar :P

Je kunt als 1 land niet de hele wereld in 1 keer veranderen, je kunt alleen maar beginnen bij jezelf.

Niks veranderen onder het motto van: anderen blijven het toch doen / er zijn ergere dingen, is natuurlijk het meest kortzichtige dat je kunt doen en dan weet je zeker dat er geen verandering op gang komt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:02

Voor wat betreft de nertsen ja, want het welzijn van de nertsen wordt niet meer aangetast dan het welzijn van andere dieren in de veehouderij. Als je dit welzijn wilt aanpakken dan doe je dat niet door het maar te verbieden, dat is nonsens. Want dan kun je net zo goed alle veehouderijen verbieden in Nederland.

Ik ben voor verandering ja, maar niet op deze manier. Want door het maar het land uit te sturen zodat je het niet meer kunt zien, nee daar is de wereld mee geholpen. Dat is pas kortzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:05

Pmarena ... jij noemt de nertsenindustrie dubieus? Waarom is dat dubieus en een dikbilkoe niet? Natuurlijk moet je bij jezelf beginnen en het goede voorbeeld geven. Echter moet dat voorbeeld voor de dieren zelf wel nut hebben toch? Gekeken naar de hoeveelheid nertsen gebruikt voor pels en vlees wereldwijd zal er helemaal niks gebeuren. Het enige wat gebeurd is dat er in Nederland veehouders failliet gaan en dat er een grote groep dieren slechter behandeld zal worden, om de mensen in ons land en andere landen van bont te voorzien.

Hoe cru jij de nertsenfok ook vind, die mensen houden evenveel van hun dieren als de boer verderop van zijn mestvarkens. Beide diersoorten worden een tijd aangehouden en worden daarna gedood. En zo geweldig lopen die varkens er nu ook weer niet bij hoor. Ik ben pas geleden nog bij een varkensbedrijf geweest, waar ze ook een stal hebben met 2 sterren (verschil is dus enkel het soort voer dat ze zelf krijgen). Maar ook dan sta je wel even teleurgesteld te kijken hoe krap ze het nog hebben. Volgens mij hebben de meeste mensen -helaas- een erg rooskleurig beeld van varkens/koeienindustrie en een te negatief beeld van nertsenindustrie. Terwijl beide moeten voldoen aan gestelde dierenwelzijnseisen in het belang van het dier.

Natuurlijk een gehele afschaffing in de EU lijkt nog veel beter. Maar dan doe je precies hetzelfde als met de legbatterijen, naar landen verplaatsen waar ze het woord dierenwelzijn nog moeten uitvinden. En DAT vind ik een kwalijke zaak! Want als land zeg je : kijk wij zijn hier op tegen, hier doen wij niet aan. Vervolgens verkoop je alle middelen om nertsen te fokken naar landen, waarvan je weet dat het daar rampzalig geregeld is. En je gaat vrolijk door met importeren van het eindproduct. Dat is puur oogkleppen opzetten, idem met de legbatterijen nu. Wil je echt een statement maken en wat voor de dieren doen, dan moet je DIRECT de import verbieden van het product. En dat gebeurd niet ... en is maar zeer de vraag of dat er ooit van gaat komen. En dan nog zal een importverbod voor heel de EU moeten gelden dan. Want mensen rijden anders gewoon even de grens over voor een bontjas. Niemand die je kan verbieden het te dragen, voor hetzelfde geld hing het al jaren in de kast als erfstuk.

Jij noemt die redenatie kortzichtig, maar ik vind dat juist kortzichtig. Het is een feit dat een nerts hier het stukken beter heeft als een nerts in China. Of je nu voor of tegen de industrie bent, daar kan je niet omheen. Jij zegt nu eigenlijk gewoon dat je liever een nerts in China ziet zitten? Zolang het maar niet in jou buurt gebeurd bestaat het probleem niet. Want je denkt toch niet dat een land als China denkt: oei de helft van Europa heeft een verbod gemaakt, dat zullen wij ook eens doen? Nee hoor, die zien het grote geld al komen. Want hier kunnen ze flink aan gaan verdienen, het welzijn van de dieren is niet van belang, dus de productie is er goedkoop en de winst dus des te hoger. Met ons volgen inderdaad meer landen (of wij volgen andere landen), maar dat zijn wel de landen waar het qua dierenwelzijn over het algemeen al wel goed geregeld was. De meer ontwikkelde landen, ook qua mensenrechten. Een groot land als China volgt niet ... dus je lost niks op, je verplaatst. Je pakt het "probleem" alleen aan als veel landen er ook een importverbod aanplakken en een land als China dus geen extra producten kwijt kan.

Nogmaals: ik ben niet voor bont, ik ben niet voor de nertsenindustrie. Ik ben ook wel voor het motto : begin bij jezelf. Maar in deze situatie denk ik niet dat het verstandig is om het "probleem" zo aan te pakken. Je maakt het probleem voor de dieren zelf er namelijk alleen maar groter mee. En dat vind ik triest. Idem met de legbatterijen, mijn eerste reactie daarop was: gelukkig. Tot we het er in college over hadden bij dierhygiene en huisvesting. Dat deed mij beseffen dat we dus gewoon oogkleppen opzetten en legbatterijen nog steeds ok vinden. Niet in eigen land, maar wel in andere landen. Want je geeft ze gewoon alle middelen om het op te starten/uit te breiden, want weggooien van de kooien is zonde. En dat zal voor de nertsen ook gaan gebeuren vrees ik. En dan heb je zelf een verbod, maar maak je wel het gebaar naar die andere landen: asjeblieft, ga door op jullie manier... dat gaat geweldig. Terwijl je weet dat het daar juist niet beter eraan toegaat maar slechter. Je stimuleert gewoon die industrie op dezelfde wijze door te gaan. En DAAR zit mijn probleem, dit akkoort deugt niet voor het dierenwelzijn van nertsen in het algemeen. Ik ben niet voor, maar ik zie liever een nerts in Nederland dan in China. Dit is typisch weer zo'n half akkoord. En als je het doet, dan moet je het goed doen en dat gebeurd weer eens niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-12 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:08

Tja, dat is dan jouw mening, dan vinden we elkaar lekker kortzichtig :P

Ik ben VOOR het uitbannen van zaken die we niet ethisch vinden in Nederland.
Omdat je daarmee zelf kiest voor fatsoen en een signaal afgeeft naar omringende landen.

Jezelf laten gijzelen "omdat een ander het ook niet doet" is een zwaktebod.

Als er niemand opstaat voor zijn idealen dan gaat er niks veranderen.

Gelukkig hebben we heel veel zaken zo al veel beter voor elkaar gekregen, door die eerste stap te zetten ondanks de kortzichtige terughoudendheid van een deel van het volk :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:17

idinn schreef:
Pmarena ... jij noemt de nertsenindustrie dubieus? Waarom is dat dubieus en een dikbilkoe niet? Natuurlijk moet je bij jezelf beginnen en het goede voorbeeld geven. Echter moet dat voorbeeld voor de dieren zelf wel nut hebben toch? Gekeken naar de hoeveelheid nertsen gebruikt voor pels en vlees wereldwijd zal er helemaal niks gebeuren. Het enige wat gebeurd is dat er in Nederland veehouders failliet gaan en dat er een grote groep dieren slechter behandeld zal worden, om de mensen in ons land en andere landen van bont te voorzien.

Hoe cru jij de nertsenfok ook vind, die mensen houden evenveel van hun dieren als de boer verderop van zijn mestvarkens. Beide diersoorten worden een tijd aangehouden en worden daarna gedood. En zo geweldig lopen die varkens er nu ook weer niet bij hoor. Ik ben pas geleden nog bij een varkensbedrijf geweest, waar ze ook een stal hebben met 2 sterren (verschil is dus enkel het soort voer dat ze zelf krijgen). Maar ook dan sta je wel even teleurgesteld te kijken hoe krap ze het nog hebben. Volgens mij hebben de meeste mensen -helaas- een erg rooskleurig beeld van varkens/koeienindustrie en een te negatief beeld van nertsenindustrie. Terwijl beide moeten voldoen aan gestelde dierenwelzijnseisen in het belang van het dier.

Natuurlijk een gehele afschaffing in de EU lijkt nog veel beter. Maar dan doe je precies hetzelfde als met de legbatterijen, naar landen verplaatsen waar ze het woord dierenwelzijn nog moeten uitvinden. En DAT vind ik een kwalijke zaak! Want als land zeg je : kijk wij zijn hier op tegen, hier doen wij niet aan. Vervolgens verkoop je alle middelen om nertsen te fokken naar landen, waarvan je weet dat het daar rampzalig geregeld is. En je gaat vrolijk door met importeren van het eindproduct. Dat is puur oogkleppen opzetten, idem met de legbatterijen nu. Wil je echt een statement maken en wat voor de dieren doen, dan moet je DIRECT de import verbieden van het product. En dat gebeurd niet ... en is maar zeer de vraag of dat er ooit van gaat komen. En dan nog zal een importverbod voor heel de EU moeten gelden dan. Want mensen rijden anders gewoon even de grens over voor een bontjas. Niemand die je kan verbieden het te dragen, voor hetzelfde geld hing het al jaren in de kast als erfstuk.

Jij noemt die redenatie kortzichtig, maar ik vind dat juist kortzichtig. Het is een feit dat een nerts hier het stukken beter heeft als een nerts in China. Of je nu voor of tegen de industrie bent, daar kan je niet omheen. Jij zegt nu eigenlijk gewoon dat je liever een nerts in China ziet zitten? Zolang het maar niet in jou buurt gebeurd bestaat het probleem niet. Want je denkt toch niet dat een land als China denkt: oei de helft van Europa heeft een verbod gemaakt, dat zullen wij ook eens doen? Nee hoor, die zien het grote geld al komen. Want hier kunnen ze flink aan gaan verdienen, het welzijn van de dieren is niet van belang, dus de productie is er goedkoop en de winst dus des te hoger. Met ons volgen inderdaad meer landen (of wij volgen andere landen), maar dat zijn wel de landen waar het qua dierenwelzijn over het algemeen al wel goed geregeld was. De meer ontwikkelde landen, ook qua mensenrechten. Een groot land als China volgt niet ... dus je lost niks op, je verplaatst. Je pakt het "probleem" alleen aan als veel landen er ook een importverbod aanplakken en een land als China dus geen extra producten kwijt kan.

Nogmaals: ik ben niet voor bont, ik ben niet voor de nertsenindustrie. Ik ben ook wel voor het motto : begin bij jezelf. Maar in deze situatie denk ik niet dat het verstandig is om het "probleem" zo aan te pakken. Je maakt het probleem voor de dieren zelf er namelijk alleen maar groter mee. En dat vind ik triest. Idem met de legbatterijen, mijn eerste reactie daarop was: gelukkig. Tot we het er in college over hadden bij dierhygiene en huisvesting. Dat deed mij beseffen dat we dus gewoon oogkleppen opzetten en legbatterijen nog steeds ok vinden. Niet in eigen land, maar wel in andere landen. Want je geeft ze gewoon alle middelen om het op te starten/uit te breiden, want weggooien van de kooien is zonde. En dat zal voor de nertsen ook gaan gebeuren vrees ik. En dan heb je zelf een verbod, maar maak je wel het gebaar naar die andere landen: asjeblieft, ga door op jullie manier... dat gaat geweldig. Terwijl je weet dat het daar juist niet beter eraan toegaat maar slechter. Je stimuleert gewoon die industrie op dezelfde wijze door te gaan. En DAAR zit mijn probleem, dit akkoort deugt niet voor het dierenwelzijn van nertsen in het algmeen en dat weten ze best. Ik ben niet voor, maar ik zie liever een nerts in Nederland dan in China. Dit is typisch weer zo'n half akkoord. En als je het doet, dan moet je het goed doen en dat gebeurd weer eens niet.

Nog even snel als reactie hierop: de vragen die je (aan mij) stelt daarop vind je mijn reacties al in mijn eerdere posts in dit topic, ik val al teveel in herhaling en heb nog meer te doen, hopelijk kun je hier begrip voor hebben en wil je even terug kijken als je echt graag mijn mening wilt weten :)

Maar nog even kort, nogmaals: Als Nederland kun je eigenlijk alleen de situatie in Nederland veranderen, NIET die in China, hoe graag je dat ook zou willen. Doordat het in China nog slechter is, is het geen reden om on-ethische dingen hier ook maar te doen, maar dan een beetje minder schrijnend :?

En daarom zou dit fokverbod dat er EINDELIJK door is na véle jaren gepruts, ook aangevuld moeten worden met bvb. een import-verbod inderdaad, als zoiets mogelijk is :j

Maar de Chinese wetgeving veranderen dat kan Nederland gewoon niet. Je kunt alleen maar het signaal geven dat dit niet acceptabel is, en dat doen we door het uit "onze" landen te bannen. Hoe meer landen er mee stoppen, hoe groter het signaal. Het spreekt natuurlijk voor zich dat er dan nog aanvullende acties nodig zijn zodat de zielige landen niet extra gestimuleerd worden om nog een tandje hoger te gaan met de productie.

Alle zielige dingen hier maar naartoe halen (of laten zitten) en een tandje minder zielig maken lijkt me ook de oplossing niet als je eigenlijk gewoon van het hele gebeuren af wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:19

Ik vind persoonlijk wereldwijd naar het probleem kijken minder kortzichtig overkomen als enkel landelijk naar het probleem kijken. Maar dat ligt misschien aan mij :+ Ik vind het ook prima om te kiezen voor fatsoen en een signaal af te geven naar andere landen. Echter geef je nu imo een verkeerd signaal: stimuleren van de nertsenfok in landen waar het niet goed geregeld is. Als je het juiste signaal wil afgeven, moet je er direct een Europees verbod aan zien te binden. En als dat zou gebeuren, dan zijn we goed bezig.

Ik gebruik geen zwaktebod, ik bekijk het 'probleem' met oog op heel de wereld en niet enkel op ons landje. Als je opstaat voor je idealen, dan ben ik van mening dat je dat direct goed moet doen en niet half zoals nu. Dus eerst een Europees importverbod, vervolgens kijken of de huisvesting van de nertsen in Europa nog optimaler kan. En als echt wetenschappelijk bewezen wordt dat een nerts het veel slechter heeft als een varken, koe of kip, het besluit nemen of de industrie in de huidige leefwereld nog wel goed te praten is. Dat je een land als China niet kan veranderen ben ik het helemaal mee eens, dus moet je je eigen regels zo opstellen dat je een land als China de kans niet kan geven om hiervan te profiteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:24

Met (wereldwijd) kijken gebeurt er niks, je moet iets DOEN.

Iemand zal de eerste stap moeten zetten en die eerste stap kan natuurlijk nooit het hele probleem uit de wereld helpen, zo werkt dat niet :)

De eerste stap niet zetten onder het mom van: dit lost het hele probleem niet op...vind ik dan ook kortzichtig ja :j

Dat je die eerste stap zet houdt niet automatisch in dat je het hiermee wel okee vindt :)

Natuurlijk moeten er meer stappen volgen, maar als je om die reden de eerste stap niet zet en maar blijft praten en kijken...dan bereik je helemaal niks.

Zonder die eerste stap komt het gewoon niet op gang en daarom vind ik dit een prima eerste stap waarvan ik blij ben dat we hem nemen, en hoop ik dat we hierna gewoon weer verder gaan zodat we stukje bij beetje wereldwijd steeds dichter bij het verbannen van dierenleed komen :j

Goed, beter dan dit kan ik het niet uitleggen, wie het niet wil snappen die gaat het ook niet snappen :P
Ik moet weg :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:39

Stiekem moet ik glimlachen om sommige reacties hier..

ooit in een nertsenfokkerij geweest? Nee, dat blijkt uit sommige berichten hier..

Een koe minder dibieus? Want vlees is toch anders? Een dikbilkoe of varken, die vol zitten met hormonen, soms de medicijnen niet krijgen en dood gaan, voer krijgen om absurd snel te groeien en nog eens in een vieze, kleine omgeving zit... Ah, dat vinden sommige minder erg.. Hmm..

Geef mij dan maar een nerts! Dan heb ik een bont kraag waar ik járen mee doe en mijn honden een heerlijke maaltijd. Een nerts, die wél gezond voer krijgt ( ivm de vacht die moet worden gebruikt en dus van een goede kwaliteit moet zijn) in een omgeving waar hij wél normaal kan lopen en ook nog eens een schoon hok! Minder dibieus dan een standaard koe als je het aan mij vraagt :)

Eerst stap zou wat mij betreft zijn een stap tegen de kilo knallers.. :) Nertsen zou als één van de laatste op mijn lijstje zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:57

Amen idinn en Nessah! Niets meer aan toe te voegen.

pmarena, ik snap je gedachtengang, maar het voorbeeld van idinn met de legbatterij heeft bewezen dat de gekozen eerste stap in het verleden ook niet geholpen heeft. Waarom zou dit voor de nertsen dan nu wel moeten helpen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:15

magda_90 schreef:
Amen idinn en Nessah! Niets meer aan toe te voegen.

pmarena, ik snap je gedachtengang, maar het voorbeeld van idinn met de legbatterij heeft bewezen dat de gekozen eerste stap in het verleden ook niet geholpen heeft. Waarom zou dit voor de nertsen dan nu wel moeten helpen?

Ik volg de gedachtengang ook wel, maar krijg hier sterk een 'activistengevoel' van. Het principe uitdragen van volledig tegen zijn is blijkbaar vele malen belangrijker dan het werkelijke welzijn van de nertsen zelf. Het helpt de individuele nerts helemaal niks, sterker nog, de kans is groot dat ze het slechter krijgen. Maar hey, je geeft wel een statement aan de wereld mee dat je tegen bent! Wat is er nou werkelijk belangrijker?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:30

Zolang het is toegestaan om in nederland bont te verkopen is het krom om het produceren ervan te verbieden. Als die regels echt voor het welzijn van de dieren zouden zijn was het logischer om alleen nog bont toe te staan in de handel, wat volgens de strenge regels zoals in nederland gelden is geproduceerd. Dan zou je de ellende aanpakken van die beestjes in landen waar ze er niet naar om kijken en de economie hier bevorderen. En op termijn kun je dan proberen de bontproductie te minderen, wat nu niet het geval gaat zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:08

Ik snap al jullie gedachtengangen dat dit niet genoeg is en wat dat betreft ben ik het er ook mee eens, maar puntje bij paaltje zeg je dan eigenlijk dat je liever hebt dat het blijft zoals het is, dan dat we nu eens beginnen met een stukje aan te pakken :P

"Je kan beter zo, je kan beter zo...." en ondertussen dan niks doen en dit beginnetje afschieten, ja, dat zal zoden aan de dijk zetten :P

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:17

Nessah schreef:
Stiekem moet ik glimlachen om sommige reacties hier..

ooit in een nertsenfokkerij geweest? Nee, dat blijkt uit sommige berichten hier..

Een koe minder dibieus? Want vlees is toch anders? Een dikbilkoe of varken, die vol zitten met hormonen, soms de medicijnen niet krijgen en dood gaan, voer krijgen om absurd snel te groeien en nog eens in een vieze, kleine omgeving zit... Ah, dat vinden sommige minder erg.. Hmm..

Geef mij dan maar een nerts! Dan heb ik een bont kraag waar ik járen mee doe en mijn honden een heerlijke maaltijd. Een nerts, die wél gezond voer krijgt ( ivm de vacht die moet worden gebruikt en dus van een goede kwaliteit moet zijn) in een omgeving waar hij wél normaal kan lopen en ook nog eens een schoon hok! Minder dibieus dan een standaard koe als je het aan mij vraagt :)

Eerst stap zou wat mij betreft zijn een stap tegen de kilo knallers.. :) Nertsen zou als één van de laatste op mijn lijstje zijn.

Wie beweert er hier dan dat een koe of varken minder erg is :? Wat mij betreft is dat zeker zo erg, zo niet erger..
Dit topic gaat over nertsen. De kiloknallers worden gelukkig al enigzins aangepakt.

Ik wilde dat iedereen eens de hand in eigen boezem zou stekem. Als je bont zielig vind koop je het niet, simpel. Zefde geld voor de kiloknallers.

Ik ben het ermee eens dat een fokverbod in Nederland niet veel gaat helpen in het welzijn van de nertsen. Maar ik hoop dat het een stap is naar bewustwording. Stop met wijzen naar andere landen, of ander leed. Kies zelf wat je wel en niet vind kunnen, en leef bewust. Wij hebben een keus. De nertsen niet.