idinn schreef:Pmarena ... jij noemt de nertsenindustrie dubieus? Waarom is dat dubieus en een dikbilkoe niet? Natuurlijk moet je bij jezelf beginnen en het goede voorbeeld geven. Echter moet dat voorbeeld voor de dieren zelf wel nut hebben toch? Gekeken naar de hoeveelheid nertsen gebruikt voor pels en vlees wereldwijd zal er helemaal niks gebeuren. Het enige wat gebeurd is dat er in Nederland veehouders failliet gaan en dat er een grote groep dieren slechter behandeld zal worden, om de mensen in ons land en andere landen van bont te voorzien.
Hoe cru jij de nertsenfok ook vind, die mensen houden evenveel van hun dieren als de boer verderop van zijn mestvarkens. Beide diersoorten worden een tijd aangehouden en worden daarna gedood. En zo geweldig lopen die varkens er nu ook weer niet bij hoor. Ik ben pas geleden nog bij een varkensbedrijf geweest, waar ze ook een stal hebben met 2 sterren (verschil is dus enkel het soort voer dat ze zelf krijgen). Maar ook dan sta je wel even teleurgesteld te kijken hoe krap ze het nog hebben. Volgens mij hebben de meeste mensen -helaas- een erg rooskleurig beeld van varkens/koeienindustrie en een te negatief beeld van nertsenindustrie. Terwijl beide moeten voldoen aan gestelde dierenwelzijnseisen in het belang van het dier.
Natuurlijk een gehele afschaffing in de EU lijkt nog veel beter. Maar dan doe je precies hetzelfde als met de legbatterijen, naar landen verplaatsen waar ze het woord dierenwelzijn nog moeten uitvinden. En DAT vind ik een kwalijke zaak! Want als land zeg je : kijk wij zijn hier op tegen, hier doen wij niet aan. Vervolgens verkoop je alle middelen om nertsen te fokken naar landen, waarvan je weet dat het daar rampzalig geregeld is. En je gaat vrolijk door met importeren van het eindproduct. Dat is puur oogkleppen opzetten, idem met de legbatterijen nu. Wil je echt een statement maken en wat voor de dieren doen, dan moet je DIRECT de import verbieden van het product. En dat gebeurd niet ... en is maar zeer de vraag of dat er ooit van gaat komen. En dan nog zal een importverbod voor heel de EU moeten gelden dan. Want mensen rijden anders gewoon even de grens over voor een bontjas. Niemand die je kan verbieden het te dragen, voor hetzelfde geld hing het al jaren in de kast als erfstuk.
Jij noemt die redenatie kortzichtig, maar ik vind dat juist kortzichtig. Het is een feit dat een nerts hier het stukken beter heeft als een nerts in China. Of je nu voor of tegen de industrie bent, daar kan je niet omheen. Jij zegt nu eigenlijk gewoon dat je liever een nerts in China ziet zitten? Zolang het maar niet in jou buurt gebeurd bestaat het probleem niet. Want je denkt toch niet dat een land als China denkt: oei de helft van Europa heeft een verbod gemaakt, dat zullen wij ook eens doen? Nee hoor, die zien het grote geld al komen. Want hier kunnen ze flink aan gaan verdienen, het welzijn van de dieren is niet van belang, dus de productie is er goedkoop en de winst dus des te hoger. Met ons volgen inderdaad meer landen (of wij volgen andere landen), maar dat zijn wel de landen waar het qua dierenwelzijn over het algemeen al wel goed geregeld was. De meer ontwikkelde landen, ook qua mensenrechten. Een groot land als China volgt niet ... dus je lost niks op, je verplaatst. Je pakt het "probleem" alleen aan als veel landen er ook een importverbod aanplakken en een land als China dus geen extra producten kwijt kan.
Nogmaals: ik ben niet voor bont, ik ben niet voor de nertsenindustrie. Ik ben ook wel voor het motto : begin bij jezelf. Maar in deze situatie denk ik niet dat het verstandig is om het "probleem" zo aan te pakken. Je maakt het probleem voor de dieren zelf er namelijk alleen maar groter mee. En dat vind ik triest. Idem met de legbatterijen, mijn eerste reactie daarop was: gelukkig. Tot we het er in college over hadden bij dierhygiene en huisvesting. Dat deed mij beseffen dat we dus gewoon oogkleppen opzetten en legbatterijen nog steeds ok vinden. Niet in eigen land, maar wel in andere landen. Want je geeft ze gewoon alle middelen om het op te starten/uit te breiden, want weggooien van de kooien is zonde. En dat zal voor de nertsen ook gaan gebeuren vrees ik. En dan heb je zelf een verbod, maar maak je wel het gebaar naar die andere landen: asjeblieft, ga door op jullie manier... dat gaat geweldig. Terwijl je weet dat het daar juist niet beter eraan toegaat maar slechter. Je stimuleert gewoon die industrie op dezelfde wijze door te gaan. En DAAR zit mijn probleem, dit akkoort deugt niet voor het dierenwelzijn van nertsen in het algmeen en dat weten ze best. Ik ben niet voor, maar ik zie liever een nerts in Nederland dan in China. Dit is typisch weer zo'n half akkoord. En als je het doet, dan moet je het goed doen en dat gebeurd weer eens niet.
Nog even snel als reactie hierop: de vragen die je (aan mij) stelt daarop vind je mijn reacties al in mijn eerdere posts in dit topic, ik val al teveel in herhaling en heb nog meer te doen, hopelijk kun je hier begrip voor hebben en wil je even terug kijken als je echt graag mijn mening wilt weten 
Maar nog even kort, nogmaals: Als Nederland kun je eigenlijk alleen de situatie in Nederland veranderen, NIET die in China, hoe graag je dat ook zou willen. Doordat het in China nog slechter is, is het geen reden om on-ethische dingen hier ook maar te doen, maar dan een beetje minder schrijnend 
En daarom zou dit fokverbod dat er EINDELIJK door is na véle jaren gepruts, ook aangevuld moeten worden met bvb. een import-verbod inderdaad, als zoiets mogelijk is 
Maar de Chinese wetgeving veranderen dat kan Nederland gewoon niet. Je kunt alleen maar het signaal geven dat dit niet acceptabel is, en dat doen we door het uit "onze" landen te bannen. Hoe meer landen er mee stoppen, hoe groter het signaal. Het spreekt natuurlijk voor zich dat er dan nog aanvullende acties nodig zijn zodat de zielige landen niet extra gestimuleerd worden om nog een tandje hoger te gaan met de productie.
Alle zielige dingen hier maar naartoe halen (of laten zitten) en een tandje minder zielig maken lijkt me ook de oplossing niet als je eigenlijk gewoon van het hele gebeuren af wilt.