Schietpartij op Amerikaanse basisschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Schietpartij op Amerikaanse basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:11

Auto's zijn ook massawapens die legaal te krijgen zijn :) Dat is wat mensen vaak vergeten. En het erge is dat je daar dus ook "perrongeluk" mensen mee kan doden.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:29

En om het drama nog groter te maken:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ds-newsxml

De Westboro Baptist Church zal een dankbetuiging organiseren bij de school. Een dankjewel dat er 20 kinderen en 6 volwassenen zijn doodgeschoten - omdat God de mensheid straft voor homoseksualiteit.

Alsof de zinloze dood van 26 mensen nog niet voldoende was ;(

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:30

Je hebt overal zieke geesten tussen zitten, Zo ook in die kerk.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:29

lifaya schreef:
Auto's zijn ook massawapens die legaal te krijgen zijn :) Dat is wat mensen vaak vergeten. En het erge is dat je daar dus ook "perrongeluk" mensen mee kan doden.

Het primaire doel van een auto is transport, van een wapen is dat wel anders. Anders kunnen we alle vliegtuigen ook wel uit de lucht halen.

Het is van de zotte dat mensen semi-automatische wapens in huis kunnen hebben.

In de grote steden (zoals New York) is het al vrijwel onmogelijk om (legaal) aan een wapen te komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:08

Piera schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom het wapenbeleid niet enigszins wordt aangepast. Als je het wapen van de schutter bekijkt dan is dat gewoon een oorlogswapen, niet een "ik bescherm mijn huis en haard tegen gevaar-wapen".

Mee eens.
Een huis-en-haard verdedigend vuurwapen moet hier makkelijker verkrijgbaar zijn en automatisch- zelfs half-automatisch is particulier nergens voor nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:17

MacavityL schreef:
In de grote steden (zoals New York) is het al vrijwel onmogelijk om (legaal) aan een wapen te komen.

...en net als hier in Europa is het íllegaal heel makkelijk zodat de brave burger dubbel de pisang is: De hem (m/v) bedreigende crimineel én de hem (m/v) in het gareel houdende politie zijn prima bewapend.
De politie weerhoudt je (m/v) wel van zelfverdediging en die verdedigt je vervolgens niet tegen de illegaal bewapende criminelen.
De ´pluk ze´-regeling heeft allang een heel andere betekenis gekregen.

Zo´n tragisch geval in de VS is géén argument voor het europese beleid en ng minder voor het nog strenger maken. Het is wel een illustratie van het niet moeten volgen van het VS maatschappelijke voorbeeld.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:32

Huertecilla schreef:
MacavityL schreef:

...en net als hier in Europa is het íllegaal heel makkelijk zodat de brave burger dubbel de pisang is: De hem (m/v) bedreigende crimineel én de hem (m/v) in het gareel houdende politie zijn prima bewapend.
De politie weerhoudt je (m/v) wel van zelfverdediging en die verdedigt je vervolgens niet tegen de illegaal bewapende criminelen.
De ´pluk ze´-regeling heeft allang een heel andere betekenis gekregen.

Zo´n tragisch geval in de VS is géén argument voor het europese beleid en ng minder voor het nog strenger maken. Het is wel een illustratie van het niet moeten volgen van het VS maatschappelijke voorbeeld.

Wapenen tegen bewapenden is ook de oplossing niet. Ook vind ik dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen de illegaal bewapende 'huis-tuin-en-keuken' crimineel en de 'legaal' bewapenden die dit soort tragische incidenten veroorzaken. Voor deze laatste groep zal een (aangescherpte) wapenwet zeker nut hebben.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:01

Huertecilla schreef:

Hoe vaak wordt een vuurwapen gebruikt bij conflicten in Nederland? En dan bedoel ik niet door de politie of tussen onderwereldfiguren onderling, maar bij bedreigingen en overvallen, en dergelijke zaken? Ik heb het zelf in ieder geval nog nooit meegemaakt en ken ook niemand die het heeft meegemaakt. Ik vind dat een buitengewoon prettige gedachte en zou er niet vrolijk van worden als ik weet dat het verkrijgen van vuurwapens gemakkelijker wordt. Ik zou mezelf misschien genoodzaakt voelen eveneens een vuurwapen aan te schaffen en ik zou conflicten vermijden uit angst dat iemand in een vlaag van woede een wapen erbij pakt; en ik denk dat vuurwapens ook sneller zullen worden gebruikt voor andere misdrijven, het is immers een erg prettig dwangmiddel. Bovendien zou ik niet graag leven in een cultuur waarin een boodschap wordt uitgedragen van recht in eigen hand nemen en in een oogwenk kunnen beslissen dat moord een gerechtvaardigde actie is.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:13

DaniBanani schreef:
Huertecilla schreef:

Hoe vaak wordt een vuurwapen gebruikt bij conflicten in Nederland? En dan bedoel ik niet door de politie of tussen onderwereldfiguren onderling, maar bij bedreigingen en overvallen, en dergelijke zaken? Ik heb het zelf in ieder geval nog nooit meegemaakt en ken ook niemand die het heeft meegemaakt. Ik vind dat een buitengewoon prettige gedachte en zou er niet vrolijk van worden als ik weet dat het verkrijgen van vuurwapens gemakkelijker wordt. Ik zou mezelf misschien genoodzaakt voelen eveneens een vuurwapen aan te schaffen en ik zou conflicten vermijden uit angst dat iemand in een vlaag van woede een wapen erbij pakt; en ik denk dat vuurwapens ook sneller zullen worden gebruikt voor andere misdrijven, het is immers een erg prettig dwangmiddel. Bovendien zou ik niet graag leven in een cultuur waarin een boodschap wordt uitgedragen van recht in eigen hand nemen en in een oogwenk kunnen beslissen dat moord een gerechtvaardigde actie is.

En al wordt er een wapen gebruikt, dan nog vallen er in de meeste gevallen geen doden omdat de slachtoffers geen wapens hebben.
Bovendien vind ik: al breekt iemand in, heeft hij dan de dood verdiend doordat de eigenaar van dat huis een pistool in zijn nachtkastje heeft liggen? Lijkt me een harde straf voor een inbreker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:14

Martine_R schreef:
Bovendien vind ik: al breekt iemand in, heeft hij dan de dood verdiend doordat de eigenaar van dat huis een pistool in zijn nachtkastje heeft liggen? Lijkt me een harde straf voor een inbreker.

Mij niet. Eigen schuld dikke bult.
Als iemand mijn huis wil inbreken en eventueel onderwijl mijn vrouw verkrachten, dan heb ik er geen enkele moeite mee dit terminaal te verhinderen.
Ik eis dat mijn gezin hiertegen beschermd wordt. De staat verzaakt dus ik claim dat recht zelf.
Breek dus gewoon niet in als je dat risico niet wil lopen :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:20

DaniBanani schreef:
Bovendien zou ik niet graag leven in een cultuur waarin een boodschap wordt uitgedragen van recht in eigen hand nemen en in een oogwenk kunnen beslissen dat moord een gerechtvaardigde actie is.

Je lééft al in een cultuur waarbij illegaal en legaal wapenbezit het recht van de sterkste geeft.
Alleen is de brave burger van twee kanten de pisang.
Hier is nog geen km verderop een echtpaar in hun boerderij overvallen en op afgríjselijk manier gemarteld/misbruikt om te vertellen waar hun waardevolle spulen waren.
Het is bij lange na niet de eerste keer en zal de laatste ook niet zijn want de politie is altijd te laat en pakt vrijwel nooit iemand op.
Ik wens dat niet weerloos in angst levend af te wachten. Breek in op eigen risico.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:31

Recht van de sterkste is iets héél anders dan wat ik in mijn bericht schrijf. Ik wil niet dat iederéén denkt dat zij de sterkste moeten zijn of moeten worden, bij voorkeur met geweld, en dat een overheid dat min of meer toejuicht. Ik heb nog nooit een pistool op me gericht gehad, ik ken niemand die dat heeft gehad, en dat wil ik graag zo houden.

Ik vind het prima dat mensen wat meer mogelijkheid krijgen om zichzelf en hun goederen te beschermen en een geval als wat jij beschrijft is te walgelijk voor woorden. Maar ik heb bijzonder weinig vertrouwen in de capaciteit van mensen om correct in te schatten of iemand werkelijk een grote bedreiging is of gewoon een onverlaat die wegrent als je "boe" roept.

Als mensen een onfeilbaar inschattingsvermogen hadden was ik absoluut voorstander. Maar mensen hebben dat niet en zullen waarschijnlijk ook in hele ongepaste situaties dat wapen tevoorschijn toveren. Omdat ze het eng vinden in het donker over straat te lopen of zo. Dan met dat ding gaan zwaaien naar iedereen die te dichtbij loopt..en dan is een ongeluk snel gebeurd.

Leg dan honkbalknuppels op strategische plekken in je huis of zo. Ook erg effectief. Zelfs als je een vuurwapen hebt moet je die maar net binnen handbereik hebben als 3 gewapende overvallers je huis binnendringen. En dan ook nog verdómd goed kunnen schieten want je moet ze wel alledrie uitschakelen.

Goed voorbereide overvallers begin je sowieso heel weinig tegen. En de gemiddelde inbreker krijg je ook zonder vuurwapen je huis wel uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:02

DaniBanani schreef:
Leg dan honkbalknuppels op strategische plekken in je huis of zo. Ook erg effectief.

..en dit als raad geven op een openbaar medium is feitelijk al strafbaar aanzetten tot geweldspleging -O-
Ik heb de indruk dat je niet goed op je netvlies hebt wat wel/niet mag.
Een honkbalknuppel klaarleggen brengt je in fikse problemen; is namelijk voorbedachte rade tot plegen van geweld en dat mag niet. Zelfs niet voor verdedigen.

Ik vind dat je in huis meer rechten hebt. Zeker nu de Staat de politie steeds verder bij je weg haalt.
Hou gerust een wapenverbod buítenshuis. Beperk gerust het type vuurwapen wat toegestaan is. Geef de burger echter wel recht om diens eigen huis en haard te verdedigen als je dit als Staat niet kan waarborgen.
Zoals het nu is, kan het echt niet.

Overigens zijn er ook ´less lethal´ vuurwapens die perfect zijn voor verdedigen van huis en haard. Helaas verboden.
Het is echt GEEN zwart/wit keuze tussen iedereen vrij met een M16 op straat of geheel weerloos met een politiebandje aan de lijn over keuzetoetsen op een telefoon in de hand.
Er zijn verschillende opties om de burger enige zelfverdeding toe te staan zonder gevaar in de openbare ruimte.

De idiote VS samenleving is geen argument voor de Staat om de burgers nóg weerlozer te maken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:35

Ik weet best aardig wat wel en niet mag. Maar als we de wet dan toch willen veranderen zie ik liever honkbalknuppels dan vuurwapens geloof ik. Alleen al omdat de effectiviteit daarvan volgens mij groter is.

Vuurwapens zul je vaak niet zomaar rond laten slingeren, zeker niet met jonge kinderen in huis - dan moet je 'm dus al net bij de hand hebben als iemand je huis binnendringt. Daarnaast moet je wel raak kunnen schieten in een stressvolle situatie en aangezien zelfs politieagenten met jarenlange training daar moeite mee hebben lijkt me dat zeker niet vanzelfsprekend voor Henk en Ingrid.

Ik doe al jarenlang karate en jiu-jitsu en weet dat ik mezelf prima kan verdedigen als het erop aankomt. Alleen niet tegen een pistool. Gelukkig weet ik ook dat de meeste mensen helemaal geen pistool hebben en maak ik me daar geen zorgen over. Dat wordt anders als iedereen ineens een vuurwapen in huis mag halen. Want hoe weet ik dat ze 'm niet tóch meenemen naar buiten? Of dat de doorgesnoven buurman van hierboven op een kwaaie dag besluit dat-ie het maar niks vindt dat onze hond blaft en even naar beneden loopt?

Het is óók geen zwart/wit keuze tussen iedereen geheel weerloos of iedereen aan een vuurwapen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:56

Ben het wel eens met HC. Ik vind dat je jezelf wel moet kunnen verdedigen, alleen vraag ik me af in hoeverre iemand nog in staat is om echt te schieten. Daarbij, er worden argumenten aangehaald (in de krant) die naar mijn mening ondenkbaar zijn. Een geweer in het klaslokaal is toch te zot voor woorden?
En denk je wérkelijk dat als er een schutter in je lokaal staat dat je dan denkt "Ik pak mijn wapen"? Ik denk dat je daar niet eens de kans voor krijgt.

Qua binnenshuis verdedigen, kan ik ook inkomen. Maar als ik naar onze situatie kijk: Een rijtjeshuis, midden in een woonwijk: hebben wij dat nodig?
Ik denk zeker dat het voor mensen op het platteland een oplossing zou kunnen zijn. Al is soms het idee van een wapen hebben al genoeg. En ook voor veel inbrekers dreigen met het wapen, dan zijn ze al weg.

Het is een lastige kwestie, en ook zeker niet simpel op te lossen. Daarom moet er gewoon over gepraat worden en gediscussieerd. Maar niet alleen het wapenbezit, ook de andere aspecten. Hoe kan het dat de dader dit wilde doen? Kijk naar de motieven en ga van daaruit ook verder denken. Dat stukje over de moeder die bang is dat ze de moeder is van een dergelijke schutter heeft ook erg indruk op mij gemaakt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:15

Een gevoel van veiligheid hoeft niet uit een vuurwapen te komen. Tenslotte gaat het vooral daarom, want de meeste mensen krijgen nooit te maken met overvallers maar willen zich beschermd voelen voor het geval dat. Een vuurwapen voor mensen die werkelijk een hoog risico lopen op geweldsconflicten omdat ze Geert Wilders heten of een verzameling goudstaven thuis hebben liggen of zoiets kan ik trouwens wel inkomen. Maar dan is er ook een reële kans dat ze 'm moeten gebruiken en dat geldt voor de meeste mensen niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:46

DaniBanani schreef:
Een gevoel van veiligheid hoeft niet uit een vuurwapen te komen. Tenslotte gaat het vooral daarom, want de meeste mensen krijgen nooit te maken met overvallers maar willen zich beschermd voelen voor het geval dat. Een vuurwapen voor mensen die werkelijk een hoog risico lopen op geweldsconflicten omdat ze Geert Wilders heten of een verzameling goudstaven thuis hebben liggen of zoiets kan ik trouwens wel inkomen. Maar dan is er ook een reële kans dat ze 'm moeten gebruiken en dat geldt voor de meeste mensen niet.

Zit gauw tussen de oren hoor, dat een wapen een gevoel van veiligheid geeft :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:02

Natuurlijk. Ik zeg ook nergens dat een wapen géén gevoel van veiligheid geeft, ik denk alleen dat er alternatieven zijn die óók een gevoel van veiligheid bieden. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:03

DaniBanani schreef:
Natuurlijk. Ik zeg ook nergens dat een wapen géén gevoel van veiligheid geeft, ik denk alleen dat er alternatieven zijn die óók een gevoel van veiligheid bieden. :)

Zeker, een simpel keukenmes kan al genoeg verdediging bieden ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:43

Marjoow schreef:
Ik denk zeker dat het voor mensen op het platteland een oplossing zou kunnen zijn. Al is soms het idee van een wapen hebben al genoeg. En ook voor veel inbrekers dreigen met het wapen, dan zijn ze al weg.

Wij wonen afgelegen. Mt betrekkig to bescherming geldt dit voor zo´n beetje iedereen buiten de bebouwde kom of helaas pindakaas zonder bemande politiepost dichtbij.
Hier kómen geweldadige inbraken voor.
Niemand die hier ook maar íets merkt en de politie heb je niets aan.
Wij zouden geen wapen voor zelfverdedigen mogen omdat de stedeling die minder risico loopt en meer politiebescherming heeft dat door demagogie van de regering prettiger vindt??
Dûh.
Van mij part is dat nóg een bepaling voor de wapenwet; binnen de bebouwde kom niet, er buiten wel. Of zo.

De criminaliteit in Europa néémt toe, wórdt geweldadiger en het blauw op straat bekeurt meer en beschermt minder.
Als het niet anders kan, dan ben ik wel burgerlijk ongehoorzaam. Heb ik heel goed gegronde argumenten voor.
Dat is echter op het hellende vlak van anarchie. Kan nooit de bedoeling zijn.

Nogmaals; de tragedie in de VS toont aan wat een zieke maatschappij dat daar is. Dat voorbeeld hoeven we niet te volgen, maar het andere uitserste is ook niet in het belang van de burger.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:05

Huertecilla schreef:
Martine_R schreef:

Mij niet. Eigen schuld dikke bult.
Als iemand mijn huis wil inbreken en eventueel onderwijl mijn vrouw verkrachten, dan heb ik er geen enkele moeite mee dit terminaal te verhinderen.
Ik eis dat mijn gezin hiertegen beschermd wordt. De staat verzaakt dus ik claim dat recht zelf.
Breek dus gewoon niet in als je dat risico niet wil lopen :)*

Komop, bekijk het niet zo zwart-wit. Stel dat een jongen van 16 of 17 inbreekt om zichzelf te bewijzen tegenover zijn vrienden, bijvoorbeeld. Verdient zo'n jongen het dan om doodgeschoten te worden? Verkeerde beslissingen worden door iedereen gemaakt.
En je doet nu wel heel dramatisch he, met ''mijn vrouw verkrachten''. Over het algemeen breken dieven in als mensen niet thuis zijn, en raakt er niemand gewond o.i.d., laten we dat zo houden..

Dat de politie en justitie er niet genoeg aan doen, dat kan ik met je eens zijn. Maar of zelf wapens hebben dan de oplossing is? Nee. Er zijn nog genoeg dingen die bij politie/justitie verbeterd kunnen worden. Ga dààr dan over klagen, niet over dat we hier geen wapens mogen hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:34

Huertecilla schreef:
Van mij part is dat nóg een bepaling voor de wapenwet; binnen de bebouwde kom niet, er buiten wel. Of zo.

Dit vind ik inderdaad een goede :j Dat je buiten de bebouwde kom een wapen in huis mag bezitten maar deze dus niet mee mag nemen binnen de bebouwde kom (tenzij passing trough, als je bijvoorbeeld 25 uur moet rijden in een auto door middle of nowere zou ik ook wel een wapen in mijn auto willen hebben als vrouw zijnde)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:59

Martine_R schreef:
Over het algemeen breken dieven in als mensen niet thuis zijn, en raakt er niemand gewond o.i.d., laten we dat zo houden..

Dat verandert niet als er een wapen in huis is dus is een non-argument.
Is er wel iemand thuis dan is niet het verdedigen, maar de inbraak het primaire probleem. Laten we dat weer zo maken en niet zoals nu dat de zielige inbreker vast een goede reden had.

Ik zal het de buurvrouw vertellen dat ze niet zo dramatisch moet doen omdat de uitzondering is.
Laat ik voor die uitzondering nu een wapen in huis willen en het geen probleem vinden om élke inbreker voor zijn leven te laten rennen?!

Sorry Lifaya, maar als vrouw zijnde met pech buiten de bebouwde kom kan je echt geen 17 jarige bende-joch wat zich moet bewijzen neerschieten :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:00

Niet? Doe ik echt met alle liefde hoor :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:06

Martine_R schreef:
Dat de politie en justitie er niet genoeg aan doen, dat kan ik met je eens zijn. Maar of zelf wapens hebben dan de oplossing is? Nee. Er zijn nog genoeg dingen die bij politie/justitie verbeterd kunnen worden. Ga dààr dan over klagen, niet over dat we hier geen wapens mogen hebben.

Dat is niet realistisch. Dat betreft geen ´verbeteren´.
Het is de afgelopen decennia steeds verder achteruit gelopen met de politiebescherming.
Daar heb ik toen locale politebureaus ontmand werden en regio-bureaus werden ingesteld al tegen geprotesteerd.
Idem meer cameras; besparen wel, voorkómen niets.
Politiek geneuzel beschermt ook niemand.
Zelfbeschermen met eigen recht wel.
Het spijt me, maar het beschermen van mijn gezin gaat voor politiek correct.
Ik zie dat als een fundamenteel recht en inbreken niet. Kous af.