Leerlingen voortgezet onderwijs stromen af door smartphone

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: Leerlingen voortgezet onderwijs stromen af door smartphone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:56

Ik raad wel iedereen aan om dat ding tóch weg te leggen. Hoe moeilijk het ook is. Desnoods geef je hem voor de les aan de docent.
Want je zult zien dat de cijfers flink omhoog gaan, zonder dat ding. Ik stond eerst 8 tekorten, en heb er nu 4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:43

Dat ligt dan toch echt aan jou en een gebrek aan discipline. Ik sta ruim een 7 gemiddeld en heb m'n mobiel er ook gewoon altijd bij liggen. Dat ie er bij ligt wilt nog niet zeggen dat je er wat mee moet doen..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:51

Emie99 schreef:
Bij ons mag je eigenlijk je mobiel niet mee hebben maar bij sommige docenten wordt er niet opgelet en kan je gewoon zonder dat de leerkracht het ziet zitten twitteren of w'appen.
Deze vrijdag nog, een meisje had haar Ipod en kon gewoon gaan facetimen met iemand die ziek thuis zat, geluid uit en niemand had het door. Al moet ik er wel bij zeggen dat die docente ook wel de meest onoplettende docent is :x

Maar dit is ook een interessant discussiepunt. Jij zegt: ja, het mag eigenlijk niet, maar als er niet goed opgelet wordt, dan gebeurt het toch. Ik denk dat dit het heersende idee is bij veel leerlingen.

Ouders zeggen: leraren zijn verantwoordelijk voor het leren van de leerlingen. Het is redelijk duidelijk inmiddels dat het persoonlijk gebruik van telefoons, ipads etc. in de les het leren negatief beïnvloed. Maar als de school regels stelt van: geen mobiel etc in de les en de leerlingen doen het toch, dan wordt er gewezen naar docenten die niet voldoende opletten (en zelfs al let je goed op, leerlingen zijn supergoed geworden in stiekem met de mobiel bezig zijn, je ziet het gewoon niet altijd) en de regels niet goed handhaven. Zou er niet ook eens wat meer verantwoordelijkheid naar de leerlingen zelf en hun ouders kunnen gaan ? Want zij houden zich gewoon niet aan de regels, of die nou voldoende gehandhaafd worden of niet.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 16:07

Het is denk ik gewoon een stukje zelfdiscipline om wel op te letten als je je smartphone bij je hebt.
Als ik docent zou zijn (maar dat ben ik gelukkig niet ;) ) , zou ik willen zoeken naar een balans tussen het zinvol gebruik maken van de mogelijkheden en leerlingen daarnaast willen leren dat je zo'n ding ook een uurtje weg kunt leggen zonder dat er je daar last van hebt.
En ouders thuis hebben natuurlijk een grote rol hierin: wat is fatsoenlijk en wat is niet fatsoenlijk. En als je niet fatsoenlijk doet, mag je daar (van harte) op afgerekend worden.
Blijft een feit dat sommige leerlingen (en volwassenen) geen smartphone nodig zijn om niet op te letten.