Alcohol verbod onder de 18 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: Alcohol verbod onder de 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:50

Een kind van 12? Dat tast hersens aan. Zonde!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:50

Zelfde verhaal als met seks. Er zijn nog steeds ouders die hun kind verbieden om bij hun vriend of vriendin te blijven slapen. Ik kan hier echt met mijn hoofd niet bij. Hierdoor krijg je dus het gezeik dat ze het stiekem ergens snel snel doen als papa en mama weg zijn, waardoor de eerste keer dus totaal niet speciaal is, en het ook nog veel vaker voor komt dat kinderen van 16/17 zwanger raken. Precies zo is het dus met mijn buurmeisje gegaan. Die is inmiddels moeder van 2 kinderen en is nu 18 jaar..

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:52

ik denk niet dat dit een goed idee is ( ben zelf 15 maar heeft geen invloed)
ik denk dat jongeren toch wel aan alcohol komen ( geloof me dat is niet moeilijk)
en dat er op deze manier meer comazuipers zullen komen als ze 18 zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:53

Femke _/-\o_

En verder is het toch helemaal niet relevant of kinderen er wel of niet toch aan kunnen komen? Ik kan ook aan cocaïne komen als ik wil maar legaliseren lijkt me toch niet zo'n strak plan. Je maakt het lastiger voor de jeugd en je geeft een signaal af dat 't wel degelijk best gevaarlijk spul is. Niet alleen aan jongeren, maar juist ook aan de ouders. Dat het wél kwaad kan om je kind regelmatig een biertje te geven vanaf z'n 12e. En het kan alleen maar beter worden, want veel erger kan de situatie toch niet als er 10-jarigen in coma in het ziekenhuis belanden.

Ik heb ook als kind slokjes wijn gehad, mocht op m'n 14e ook een breezertje. Misschien inderdaad onverantwoord van mijn ouders. Zij dachten "met mate thuis, dan leer je ermee omgaan." Bij mij heeft dat goed gewerkt, ik ben nooit dronken geweest en voel die behoefte ook niet. Mijn broertje is evengoed zijn grenzen op gaan zoeken en wel een paar keer flink dronken geweest, daar heeft-ie nu van geleerd. Bij mijn vriend heeft een vergelijkbare opvoeding helemaal niets uitgemaakt en hij is nog steeds bij feestjes vaak te dronken. Dus natuurlijk speelt karakter ook een rol, natuurlijk zullen er kinderen blijven die 't stiekem doen. Maar om dat als argument aan te dragen om dan überhaupt maar niks te veranderen aan de huidige situatie vind ik een zwaktebod.

Nogmaals: toen mijn vader op zijn 14e begon met roken was het een stúk geaccepteerder, normaler, en risicovrijer dan we tegenwoordig vinden. Gevolg? Veel minder 14-jarigen beginnen met roken. En ja, er zijn erbij die 't stiekem toch uitproberen, die elk advies in de wind slaan. Dat hou je. Maar ik ben toch erg blij met de waarschuwingen en voorlichting en moeilijkere verkrijgbaarheid want 't heeft wel degelijk effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:58

mang schreef:
Zelfde verhaal als met seks. Er zijn nog steeds ouders die hun kind verbieden om bij hun vriend of vriendin te blijven slapen. Ik kan hier echt met mijn hoofd niet bij. Hierdoor krijg je dus het gezeik dat ze het stiekem ergens snel snel doen als papa en mama weg zijn, waardoor de eerste keer dus totaal niet speciaal is, en het ook nog veel vaker voor komt dat kinderen van 16/17 zwanger raken. Precies zo is het dus met mijn buurmeisje gegaan. Die is inmiddels moeder van 2 kinderen en is nu 18 jaar..

Zo werkt het niet...
Het is niet zo dat kinderen het maar stiekem gaan doen omdat hun ouders grenzen opleggen.

Grenzen zijn nodig, als je kinderen geen enkele grens of regel zou opleggen, loopt het helemaal fout.
Een kind heeft begeleiding nodig, uitleg, voorlichting en inderdaad, soms een ouder die ergens een grens trekt over wat wel en wat niet mag.

En als je kinderen helemaal geen grenzen geeft, gaat het zéker fout. Dus verbieden van bepaalde dingen is gewoon noodzaak. Kinderen zijn nog niet oud en wijs genoeg om die beslissingen zelf te maken.
Kijk maar inderdaad naar dat buurmeisje van je... Die is 18 en moeder van 2 kinderen, omdat ze ZELF een beslissing heeft gemaakt waar ze blijkbaar nog absoluut niet voldoende zicht over had om de gevolgen te overzien.

Juist dat zijn nou echt dingen waar ouders écht een lijn in moeten trekken en duidelijk in moeten zijn.
Tja, sommigen zullen het inderdaad stiekem gaan doen. Maar zorg er als ouder in ieder geval voor dat je kind weet wat "nee" zeggen is, wat voor gevolgen er aan vast zitten als er een "ongelukje" gebeurd, dat ze bij je terecht kunnen als ze vragen hebben, etc.
Niet alleen "nee" zeggen en vervolgens nergens over praten. Maar duidelijk zijn tegen je puber en uitleggen WAAROM er een grens wordt getrokken.

Maar die communicatie mist vaak of verloopt niet soepel genoeg.
Heeft niet direct wat te maken met ouders die "nee" zeggen.
Er zitten natuurlijk veel meer zaken aanvast waarom pubers toch stiekem op pad gaan.
Lijnrecht een verbod opleggen en er vervolgens niets over uitleggen geeft inderdaad soms een averechtse uitwerking. Maar er over praten, uitleggen en dan samen regels bespreken, geeft juist begrip en wijze keuzes. :j

Stoer doen, alcohol, onzeker zijn, niet "nee" durven zeggen, niet nadenken over eventuele gevolgen, etc. etc.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:04

Femke schreef:
mang schreef:

Zo werkt het niet...
Het is niet zo dat kinderen het maar stiekem gaan doen omdat hun ouders grenzen opleggen.

Grenzen zijn nodig, als je kinderen geen enkele grens of regel zou opleggen, loopt het helemaal fout.
Een kind heeft begeleiding nodig, uitleg, voorlichting en inderdaad, soms een ouder die ergens een grens trekt over wat wel en wat niet mag.

En als je kinderen helemaal geen grenzen geeft, gaat het zéker fout. Dus verbieden van bepaalde dingen is gewoon noodzaak. Kinderen zijn nog niet oud en wijs genoeg om die beslissingen zelf te maken.
Kijk maar inderdaad naar dat buurmeisje van je... Die is 18 en moeder van 2 kinderen, omdat ze ZELF een beslissing heeft gemaakt waar ze blijkbaar nog absoluut niet voldoende zicht over had om de gevolgen te overzien.

Juist dat zijn nou echt dingen waar ouders écht een lijn in moeten trekken en duidelijk in moeten zijn.
Tja, sommigen zullen het inderdaad stiekem gaan doen. Maar zorg er als ouder in ieder geval voor dat je kind weet wat "nee" zeggen is, wat voor gevolgen er aan vast zitten als er een "ongelukje" gebeurd, dat ze bij je terecht kunnen als ze vragen hebben, etc.
Niet alleen "nee" zeggen en vervolgens nergens over praten. Maar duidelijk zijn tegen je puber en uitleggen WAAROM er een grens wordt getrokken.

Maar die communicatie mist vaak of verloopt niet soepel genoeg.
Heeft niet direct wat te maken met ouders die "nee" zeggen.
Er zitten natuurlijk veel meer zaken aanvast waarom pubers toch stiekem op pad gaan.
Lijnrecht een verbod opleggen en er vervolgens niets over uitleggen geeft inderdaad soms een averechtse uitwerking. Maar er over praten, uitleggen en dan samen regels bespreken, geeft juist begrip en wijze keuzes. :j

Stoer doen, alcohol, onzeker zijn, niet "nee" durven zeggen, niet nadenken over eventuele gevolgen, etc. etc.

Mijn buurmeisje is streng gelovig en mocht absoluut geen seks, alcohol of zelfs tv-kijken. Lijken me vrij duidelijke lijnen ;) Juist met zo'n opvoeding word je kind buiten de deur een drama, ookal is hij binnenshuis nog zo braaf en gehoorzaam. Ik zit al 5 jaar samen met ruim 2800 pubers op school dus ik geloof dat ik aardig weet hoe de puber in elkaar zit.

Natuurlijk moet je als ouder niet zomaar alles prima vinden. Maar grenzen stellen, praten en voorlichting geven is echt niet, zoals jij denkt, genoeg om je kind te weerhouden van roken of drinken. Nogmaals, je vergeet hier het karakter en de eigen wil. Ik heb het hier overigens helemaal niet over 12 jarigen, ik praat hier over 16-18 jarigen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:07

Femke schreef:
mang schreef:

Zo werkt het niet...

Zo werkt het wel, zeker bij pubers. Tuurlijk moet je wel grenzen stellen, maar als het iets is waar pubers over de zeik van kunnen gaan, is het gevoel dat ze niet redelijk behandeld worden. Het is een dun lijntje dat je als ouders bewandeld. Maar in het bovenstaande geval, met seks:

Mijn vriend mocht gewoon bij mij slapen en andersom. Mijn moeder heeft me wel als voorwaarde gegeven dat ik aan de pil zou gaan. Ik vond het gesprek destijds verschrikkelijk, maar het hielp wel. Ik vind het ook een fijn idee dat mijn kinderen daarin open kunnen zijn en niet sneaky hoeven te doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:19

labyrinth schreef:
Femke schreef:

Zo werkt het niet...

Zo werkt het wel, zeker bij pubers. Tuurlijk moet je wel grenzen stellen, maar als het iets is waar pubers over de zeik van kunnen gaan, is het gevoel dat ze niet redelijk behandeld worden. Het is een dun lijntje dat je als ouders bewandeld. Maar in het bovenstaande geval, met seks:

Mijn vriend mocht gewoon bij mij slapen en andersom. Mijn moeder heeft me wel als voorwaarde gegeven dat ik aan de pil zou gaan. Ik vond het gesprek destijds verschrikkelijk, maar het hielp wel. Ik vind het ook een fijn idee dat mijn kinderen daarin open kunnen zijn en niet sneaky hoeven te doen.

Precies wat jij zegt! Dat hele sneaky gebeuren wat je tegenwoordig veel ziet, daar moet je toch niet aan denken (als kind EN als ouder zijnde).
Ik mag dan roken en af en toe een wijntje drinken, maar ben altijd heel eerlijk met mijn ouders en heb vrijwel nooit ruzie (onnozele ruzietjes natuurlijk daargelaten) Ik werk voor mijn geld, ga verantwoordelijk met mijn geld om (behalve dat ik rook dan), ga verantwoordelijk met drank om en ik help mijn moeder met veel dingen. Zo gaan we regelmatig samen boodschappen doen, koken of lekker uit lunchen.
Neehoor mijn ouders hebben het absoluut niet slecht met hun kinderen, ondanks dat wij beiden roken en drinken (beide met mate).

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:22

Femke schreef:
Stoer doen, alcohol, onzeker zijn, niet "nee" durven zeggen, niet nadenken over eventuele gevolgen, etc

Trek je hierbij 1 lijn? Ik ben namelijk een onzeker persoon, maar als het gaat om alcohol, drugs, seks en roken kan Ik absoluut nee zeggen.

Edit; Soms zijn je ouders niet de geschikte personen om heen te gaan. Bijvoorbeeld ruzie, ongemak, scheiding, moeilijke tijden etc. etc.
De één gaat wél naar zijn/haar ouders, de ander liever naar een vriendin en weer een anders naar een docent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:34

mang schreef:
Ik vind het jammer dat je op dingen zoals alcohol geen maximum kan zetten. Ik snap het idee namelijk heel goed, en ben in principe ook wel voor. Echter, ik ben 16 en drink wel in het weekend, maar ik ben bijvoorbeeld nooit dronken. Daarbij drink ik ook regelmatig gewoon een avond alleen maar water want ook zonder alcohol vermaak ik me prima.
Daarom vind ik het jammer dat er zoveel kinderen van mijn leeftijd zich in coma zuipen of elk weekend straalbezopen zijn. Er zijn namelijk ook meer dan genoeg 16-jarigen die wel op een verstandige manier met dingen als alcohol om kunnen gaan, maar deze mensen vallen niet op..

Dat je nooit dronken bent betekent niet dat het niet schadelijk is.

Alcohol is een maatschappelijk geaccepteerde drug, en daarom juist een van de gevaarlijkste m.i. Ik denk dat er veel meer alcoholverslaafden zijn dan erkend zijn en in de hulpverlening zitten. Alleen al als je rondluistert en hoort dat mensen alleen het uitgaan leuk vinden als ze drinken, liever niet willen bobben want dan is het niet gezellig, tja sorry, maar dan ben je toch echt al verslaafd.
Daarbij brengt alcohol onvolgroeide hersens hoe dan ook schade toe en vind ik het niet meer dan normaal om alcohol te verbieden voor kinderen onder de 18.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:39

verootjoo schreef:
mang schreef:
Ik vind het jammer dat je op dingen zoals alcohol geen maximum kan zetten. Ik snap het idee namelijk heel goed, en ben in principe ook wel voor. Echter, ik ben 16 en drink wel in het weekend, maar ik ben bijvoorbeeld nooit dronken. Daarbij drink ik ook regelmatig gewoon een avond alleen maar water want ook zonder alcohol vermaak ik me prima.
Daarom vind ik het jammer dat er zoveel kinderen van mijn leeftijd zich in coma zuipen of elk weekend straalbezopen zijn. Er zijn namelijk ook meer dan genoeg 16-jarigen die wel op een verstandige manier met dingen als alcohol om kunnen gaan, maar deze mensen vallen niet op..

Dat je nooit dronken bent betekent niet dat het niet schadelijk is.

Alcohol is een maatschappelijk geaccepteerde drug, en daarom juist een van de gevaarlijkste m.i. Ik denk dat er veel meer alcoholverslaafden zijn dan erkend zijn en in de hulpverlening zitten. Alleen al als je rondluistert en hoort dat mensen alleen het uitgaan leuk vinden als ze drinken, liever niet willen bobben want dan is het niet gezellig, tja sorry, maar dan ben je toch echt al verslaafd.
Daarbij brengt alcohol onvolgroeide hersens hoe dan ook schade toe en vind ik het niet meer dan normaal om alcohol te verbieden voor kinderen onder de 18.

Ik werk in een café met tal alcohollisten en herken echt het verschil wel tussen een alcohollist of een gezelligheidsdrinker. Overigens drink ik zelf meestal 1 wijntje in het weekend of alleen water. Omdat ik mezelf aardig irritand vind als ik licht aangeschoten ben :+ Nogmaals, er zijn zat 16jarigen die wel verstandig zijn en voor zichzelf kunnen nadenken. De meeste coma-zuipers, alcohollisten enz zijn 20+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:43

mang schreef:
Ik werk in een café met tal alcohollisten en herken echt het verschil wel tussen een alcohollist of een gezelligheidsdrinker. Overigens drink ik zelf meestal 1 wijntje in het weekend of alleen water. Omdat ik mezelf aardig irritand vind als ik licht aangeschoten ben :+ Nogmaals, er zijn zat 16jarigen die wel verstandig zijn en voor zichzelf kunnen nadenken. De meeste coma-zuipers, alcohollisten enz zijn 20+

Dat komt omdat er veel meer mensen ouder dan 20 zijn, dan dat er mensen jonger dan 20 zijn. Ik vermoed dat het in verhouding aardig tegen zou vallen.

Fira

Re: Alcohol verbod onder de 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:49

Ach, als het niet legaal kan dan maar illegaal.
Er zijn genoeg mensen die gewoon aan drank kunnen komen, ik denk dat deze regel dus niet heel veel uit zal maken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:50

Vjestagirl schreef:
mang schreef:

Dat komt omdat er veel meer mensen ouder dan 20 zijn, dan dat er mensen jonger dan 20 zijn. Ik vermoed dat het in verhouding aardig tegen zou vallen.

Als ik hier op mijn werk kijk, is er een klein deel 60+ en 2 ongeveer evengrote groepen zijn de 16-20ers en de 20-25ers. Hier is het altijd de 2e groep die dronken is, mij als personeel lastig valt, onnodig ruzie zoekt en door de alcohol agressief word. Misschien dat dat alleen hier is hoor, ik heb tenslotte geen idee hoe het buiten mijn durpie is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:55

Ik ben er absoluut voor. Ik ben zelf begonnen met 16 jaar, en nu met 21 heb ik het wel gezien. := Zo nu en dan een glaasje wijn of Baileys voor het genot maar verder vind ik er niks meer aan. Voor mij is niets zo lomp en lelijk als dronken mensen. Als het jongeren zijn tja, het is onderhand een typisch beeld.. En als het ouderen zijn vind ik het nog walgelijker. :n

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:47

Ik vind het absurd! Nederland staat erom bekend, en het is altijd al zo geweest, dat het vanaf je 16de kan.
Er zijn ook genoeg wetenschappelijke onderzoeken geweest, en daaruit blijkt dat juist als iets niet mag er meer snak naar is.
En kijk naar Amerika, juist omdat het verboden is tot je 21ste, is het gebruik heel extreem daar. Nederland is niks daarbij gebleken.
Vraag een een student in Amerika, wat ga je doen vanavond (weekend) get drunk, or get stoned. Dat is voor hun net zoiets als wij gaan gezellig uiteten vanavond.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:48

ladylay schreef:
Ik vind het absurd! Nederland staat erom bekend, en het is altijd al zo geweest, dat het vanaf je 16de kan.
Er zijn ook genoeg wetenschappelijke onderzoeken geweest, en daaruit blijkt dat juist als iets niet mag er meer snak naar is.
En kijk naar Amerika, juist omdat het verboden is tot je 21ste, is het gebruik heel extreem daar. Nederland is niks daarbij gebleken.
Vraag een een student in Amerika, wat ga je doen vanavond (weekend) get drunk, or get stoned. Dat is voor hun net zoiets als wij gaan gezellig uiteten vanavond.

Vraag een student in Nederland wat ze gaan doen in het weekend, en je krijgt ook terug 'stappen' wat in principe gewoon bezopen raken betekend.

Er zijn wel meer dingen die 'altijd zo geweest' zijn totdat er een wet kwam die het veranderde.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:50

Vjestagirl schreef:
ladylay schreef:

Vraag een student in Nederland wat ze gaan doen in het weekend, en je krijgt ook terug 'stappen' wat in principe gewoon bezopen raken betekend.

Er zijn wel meer dingen die 'altijd zo geweest' zijn totdat er een wet kwam die het veranderde.

Klopt, maar er zit overduidelijk een heel groot verschil in. Ik spreek uit ervaring.
Nederlandse jeugd word dronken, ze drinken teveel en hebben dat pas te laat door. Hun doel is niet om dronken te worden. Dat is nogal een groot verschil.
Laatst bijgewerkt door ladylay op 28-11-12 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:50

Drinken is hier alleen toegestaan als je 18 of ouder bent.
dronken en onder de 18? Dan word je zonder pardon mee genomen naar het politie bureau en krijg je een flinke boete.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:51

Ik ben tegen. Het wordt nu nog meer een verleiding. Waarom zou je de leeftijd verhogen? Als een kind er klaar voor is, dan drinken ze alcohol. Heeft ook met de opvoeding te maken. (Schop ik nu mensen tegen de schenen? O:) )

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:52

Ik vind dat ze dit al veel eerder moesten doen. Van mij mag het naar 21+.
Ookal ben ik zelf 20 en hou ik van een borrel, ik denk dat dit heel verstandig is :j

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:54

mang schreef:

Amen!
Helemaal mee eens.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:13

leeftijd naar 18 verhogen begrijp ik nog wel, maar wat komt er vervolgens, weer stap verder naar 21? Moeilijk hoor!
Ik ben docent en erger me rot dat als er een schoolfeest is al die kinderen van 14 beginnen te zeiken dat ze niet komen omdat ze niet mogen drinken....die van zestien hebben vervolgens polsbandjes en mogen wel een biertje maar vinden dat weer te slap, ze hebben liever echte sterke drank, door het indrinken loopt het elke keer weer op een fiasco uit, echt te stom! Dus misschien moet je ze tegen zich zelf beschermen.....hersens zijn duidelijk nog niet volgroeid.
Ik heb op een campus in Amerika gezeten, ik, die toen als student uit Adam wel het een en ander was gewend, maar wat ik op die campus zag.....niet normaal, allen waren onder de 21 en elke avond o.a. met slangen aan hun mond de drank naar binnen aan het gieten, om over het drugs gebruik maar niet te spreken. Echt, mijn ogen konden niet groter. Ik was natuurlijk vet cool, uit Amsterdam, van de kunstacademie (ja, dan heb je al de naam van blowen en zuipen :o ) maar ik taalde er niet naar....omdat het juist mocht / kon? Het was volgens mij zo extreem daar door het verbod! Je mag wel trouwen, auto rijden, kindjes krijgen maar niet drinken....hmm...als ik het zo terug lees ben ik dus tegen verhoging?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:03

ladylay schreef:
Nederlandse jeugd word dronken, ze drinken teveel en hebben dat pas te laat door. Hun doel is niet om dronken te worden. Dat is nogal een groot verschil.

Kom op, laat me niet lachen. Voordrinken gebeurt niet om dronken te worden? Drankspelletjes gebeurt niet om dronken te worden? Stiekem alcohol meesmokkelen naar schoolfeesten gebeurt niet om dronken te worden? Om 12 uur aan 't bier bij vrijgezellenfeesten gebeurt niet om dronken te worden? Nederlandse jeugd drinkt teveel omdat ze dronken willen worden. Ik wil zelf namelijk beslist niet dronken worden en zodra ik aangeschoten ben stop ik dus met drinken. De meesten doen dat niet en kiezen er dus voor om door te zuipen. Iedereen heeft een grens waarop ze best doorhebben 'nu doordrinken is dronken worden', de meesten gaan daar graag overheen.

Ik kan ook aan cocaïne komen. Ik kan ook iets uit de winkel stelen. Ik kan ook een bushokje vernielen. Allemaal legaliseren dan maar, aangezien het toch wel kan en gebeurt? Want we moeten ook niet willen dat dergelijke dingen stiekem gebeuren, je kan beter hebben dat je kind eerlijk is over dit soort zaken. En ach, zo erg is het toch niet, wie wordt er nu minder van een enkele winkeldiefstal, of een lijntje cocaïne, of een keer een bushokje stuktrappen? Zoveel mensen doen het wel eens, en die zijn heus niet allemaal onverantwoordelijk en dom en slecht! En zo'n regel, ach, iemand die echt wil doet het toch wel, dus verbieden heeft eigenlijk ook helemaal geen zin..

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:43

DaniBanani schreef:
ladylay schreef:

Kom op, laat me niet lachen. Voordrinken gebeurt niet om dronken te worden? Drankspelletjes gebeurt niet om dronken te worden? Stiekem alcohol meesmokkelen naar schoolfeesten gebeurt niet om dronken te worden? Om 12 uur aan 't bier bij vrijgezellenfeesten gebeurt niet om dronken te worden? Nederlandse jeugd drinkt teveel omdat ze dronken willen worden. Ik wil zelf namelijk beslist niet dronken worden en zodra ik aangeschoten ben stop ik dus met drinken. De meesten doen dat niet en kiezen er dus voor om door te zuipen. Iedereen heeft een grens waarop ze best doorhebben 'nu doordrinken is dronken worden', de meesten gaan daar graag overheen.

Ik kan ook aan cocaïne komen. Ik kan ook iets uit de winkel stelen. Ik kan ook een bushokje vernielen. Allemaal legaliseren dan maar, aangezien het toch wel kan en gebeurt? Want we moeten ook niet willen dat dergelijke dingen stiekem gebeuren, je kan beter hebben dat je kind eerlijk is over dit soort zaken. En ach, zo erg is het toch niet, wie wordt er nu minder van een enkele winkeldiefstal, of een lijntje cocaïne, of een keer een bushokje stuktrappen? Zoveel mensen doen het wel eens, en die zijn heus niet allemaal onverantwoordelijk en dom en slecht! En zo'n regel, ach, iemand die echt wil doet het toch wel, dus verbieden heeft eigenlijk ook helemaal geen zin..

Uiteraard gebeurt dat. Maar het verschil tussen Nederland en Amerika is extreem. Dat weet je alleen als je daar gezeten hebt en echt meegemaakt hebt.
Daarnaast zijn er veel wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan dat het gebruik juist extremer erdoor word in het geval drank, ook softdrugs.
Het is normaal, dus minder interessant. De feiten liggen op tafel.