Zwarte Piet is racisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Re: Zwarte Piet is racisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:26

Zwarte Piet is toch zwart omdat hij door de schoorsteen komt, vanwege het roet? Dat heeft helemaal niets met racisme te maken. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:28

Ik heb 5 jaar met veel plezier zwarte piet gespeeld. Nooit 1 iemand gehoord die het niet vond kunnen.

Kinderen beleven dit toch heel anders?? Die zien zwarte piet niet als discriminatie, maar als hulpje van sinterklaas... :j en een hulpje is toch geen slaaf?? Daarnaast is piet na een goede douchebeurt gewoon wit (maar dan wel na een héle goede douchebeurt en dan nog duurt het een week voor het zwarte weg is :') ) want hij is zwart door alle roet...

Moeten alle kleine mensen (zal ze geen liliputters noemen) zich dan ook gediscrimineerd voelen omdat de kerstman elfen heeft die nou ook niet bepaald groot zijn??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:29

Littera schreef:
Zwarte Piet is toch zwart omdat hij door de schoorsteen komt, vanwege het roet? Dat heeft helemaal niets met racisme te maken. :)

Dat dacht ik dus ook altijd.
En anders inderdaad cultureel erfgoed, als ze elders in de wereld met dat als argument nog stieren gevechten mogen houden
(noem even een dwarsstraat), mogen wij hier wel feestje vieren met een schoorsteenveger met pakjes in zijn jute zak.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:31

Ieder jaar wordt er weer zo'n topic aangemaakt.....

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:49

Wat word de volgende stap?

Bedrijven waar veel getinte mensen werken met blanke directeurs verbieden? Omdat dat herrinert aan vroegah? :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:51

CoronaLime schreef:
Wat word de volgende stap?

Bedrijven waar veel getinte mensen werken met blanke directeurs verbieden? Omdat dat herrinert aan vroegah? :')

:')

jup zometeen krijg je een AH/rabobank/blokker/Agis/Shell die opgedeeld zijn in twee takken...

Ik zie het al voor me als ik dan de infolijn bel...

.... als u wilt spreken met de zwarte-afdeling toets dan 1
.... Als u wilt spreken met de blanke-afdeling toets dan een 2...

:')

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:53

IndianLady schreef:
Krijgen we elk jaar nou zo'n zelfde topic?
Dat dacht ik ook al.. :')

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:00

Is dit trouwens ook de reden waarom het paard van sinterklaas wit/schimmel is?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:55

Sababber schreef:

Eigenlijk had dat paard blauw moeten zijn...
Blauw van de kou door op het dak lopen tijdens die zeer koude nachten brrr en dat allemaal zonder dekentje... Arm paard :(:)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:01

Je weet het niet misschien heeft het paard wel een uitrijdekentje op ik heb hem namelijk nog nooit op het dak gezien. En buiten dat hij moet hoog springen door die inspanning zou die het ook wel warm krijgen.
Maar even on topic. Ik heb het vorig jaar volgens mij voor het eerst gelezen tussen de youtube comments. Ik heb als kind nooit de link gelegd tussen zwarte piet = slaaf. Daar ben je in die tijd ook helemaal niet mee bezig, je wilt alleen dat zwarte piet je een handje pepernoten geeft en een handje van de "grote" Sinterklaas.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:02

Littera schreef:

:j
daarom snap ik het gedoe erom heen niet echt

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:08

Degene die er problemen mee hebben zijn vaak allochtonen(en dat bedoel ik niet discriminerend, immers ben ik zelf ook een allochtoon) Mensen die de traditie en misschien wel de magie van Sinterklaas nooit hebben meegemaakt.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:19

Sababber schreef:

Sinterklaas wit schimmel is een unieke soort paddenstoel die goed gedijt op paarden.
Het beschermt het dier tegen koude en vocht.
Er wordt gefluisterd dat het ook beschermt tegen hoogtevrees maar dat is tot nu toe
nooit wetenschappelijk bewezen.
Behalve eetbaar is de bloeitijd uniek, van half november tot begin december waarna
snel geoogst moet om bruin worden te voorkomen.
De smaak kan je vergelijken als speculaas met een vleug witte chocolade.

Vandaar de naam.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:01

Pfft het is toch wel te hopen dat Sinterklaas z'n paard niet scheert hè... En dat ie buiten de werkzaamheden om 24/7 op het land staat met zijn hulp-paardvanSinterklaas-vriendjes :j

Maar goed, weer ontopic :)
Wie maken er nu een probleem van? Hier staat allochtonen, ik dacht altijd de autochtonen :+

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:12

Mss toch niet, want volgens mij zitten er niet zoveel negers op bokt en tot nu toe vindt niemand het een probleem :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:14

Oh, het is ook weer Sinterklaastijd, hoor :').

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:32

slokkie schreef:
Sababber schreef:

Sinterklaas wit schimmel is een unieke soort paddenstoel die goed gedijt op paarden.
Het beschermt het dier tegen koude en vocht.
Er wordt gefluisterd dat het ook beschermt tegen hoogtevrees maar dat is tot nu toe
nooit wetenschappelijk bewezen.
Behalve eetbaar is de bloeitijd uniek, van half november tot begin december waarna
snel geoogst moet om bruin worden te voorkomen.
De smaak kan je vergelijken als speculaas met een vleug witte chocolade.

Vandaar de naam.

:j
Die paddo's zorgen er ook voor dat Sinterklaas ook de hele nacht een leuke tijd heeft en het allemaal volhoudt, de oude man!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:34

_San87_ schreef:
Oh, het is ook weer Sinterklaastijd, hoor :').

echt he en de getinte buitenlandertje voelen zich weer op hun pikkies getrapt heel jammer allemaal weer

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:42

Luz_ElenaE schreef:
Degene die er problemen mee hebben zijn vaak allochtonen(en dat bedoel ik niet discriminerend, immers ben ik zelf ook een allochtoon) Mensen die de traditie en misschien wel de magie van Sinterklaas nooit hebben meegemaakt.

Ik heb jaren op curaçao gewoond, geen enkele Antiluaan heeft er problemen mee. Ze maken zich zelfs nog donkerder :+. De intocht is daar 1 groot feest onder de lokale bevolking.

Net als de fijn 'Alleen Maar Nette Mensen'.... Wij maken ons er druk om, terwijl zij zich er letterlijk kapot om lachen :))!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:48

Ik vind al die discussies rondom Sinterklaas/Zwarte Piet, Negerzoenen, etc. de grootst mogelijke onzin die er is. De actie van de Negerzoen was naar mijn idee gewoon gedaan om meer aandacht voor het product te krijgen: negatieve aandacht is ook aandacht. Gek genoeg koop ik nu eigenlijk helemaal geen negerzoenen meer, terwijl ik er vóór de wijziging nog wel eens een doos van mee naar huis nam. En wat betreft de Zwarte Pieten: mijn beste vriendje was vroeger een pigment-rijk jochie, die ik totaal niet vergeleek met Zwarte Piet. Dit omdat ik - net als de meesten hier in dit topic - wist dat Zwarte Piet zwart was door het roet (wordt ook genoemd in Sinterklaasliedjes) van de schoorsteen. Als ik bij Zwarte Piet mocht komen, dan gaf zijn gezicht ook af aan de kraag en wist ik dat wat erover gezegd werd klopte. :o

Mijn zoon had echter het omgekeerde toen hij een peuter was. Hij kreeg zwemles van een zeer pigment-rijke juf (zeer donkere huid). Op een dag moest hij leren onder water zwemmen en zonder aankondiging trok ze hem onder water. Hij schrok zich dood en wilde meteen niet meer naar zwemles. Na veel vieren en vijven hebben we hem zelf wegwijs gemaakt met onder water zwemmen, maar hij wilde niet meer bij haar in de buurt komen. Kort daarna was het Sinterklaas en liep er een donker geschminkte Piet langs: mijn zoon helemaal overstuur! "Dat is zwemjuf!". :D Gelukkig hebben we hem kunnen uitleggen hoe Zwarte Piet donker is geworden en toen vond hij die niet meer eng. Ook is het later goed gekomen met zijn zwemjuf en speelde hij veel met pigment-rijke kindjes uit de buurt. Het is dus maar net wat je als ouder meegeeft.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:12

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:01

Jeetje Storrum, had je niets beters te doen? :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:26

ShauniBef schreef:

en als je denkt "he jeumig, alweer???" dan kun je het topic ook gewoon negeren en degenen die het wel leuk/interesting vinden kunnen dan gewoon lekker verder discussiëren :+

bokt is dynamisch kwa ledenbestand, mensen gaan en mensen komen, waardoor je toch ieder jaar weer topics zult zien ontstaan die eerder ook al langs zijn gekomen... dit is er zo 1, wat is daar nou zo erg aan? nieuwe leden, nieuwe discussies over oude onderwerpen , laat lekker gaan :)
er is al minimaal 10 keer op 4 pagina's gemeld dat dit een onderwerp is wat zo ongeveer jaarlijks terug komt...

btw, ik vind het gezeik, net zoals het geneuzel over de negerzoen
ja, die krengen heten bij mij gewoon nog NEGERZOEN (>insert rebellious face ;) <
en joodekoeken...mensen moeten eens niet zo mekkeren om niks...vrije tijd te veel ofzo?
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 13-11-12 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 11:29

Sonja_vR schreef:
ShauniBef schreef:

en als je denkt "he jeumig, alweer???" dan kun je het topic ook gewoon negeren en degenen die het wel leuk/interesting vinden kunnen dna gewoon lekker verder discussiëren :+

En als we dit op elk topic moeten gaan zeggen die vaker dan 1x wordt aangemaakt blijven we bezig :j

Either way, ik ga weer heel hard op zoek naar een zwartepietenbaantje :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:30

ach ja, ik denk gooi hem er nog eens tussendoor :D als we dan toch bezig zijn, maar wel including mijn mening over ZP etc, wil toch on topic blijven ;D