Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Narnia schreef:Je mag zeggen wat je vind...maar niet om haat te zaaien, wie haat zaait kweekt onverdraagzaamheid en angst.....
Veulen84 schreef:Schrijven uit naam van een ander zonder toestemming van een andere mag volgens mij zoizo niet.
stef schreef:Narnia schreef:Je mag zeggen wat je vind...maar niet om haat te zaaien, wie haat zaait kweekt onverdraagzaamheid en angst.....
Ik denk dat je beter zelf eerst goed moet lezen
Citaat:Euh, ik lees goed hoor, en ga met Cayenne mee. Ik kan de mening die in de column geschetst wordt absoluut niet delen, maar of er nu haat gezaaid wordt? Het is geschreven vanuit het standpunt van de schrijver (althans, dat was de bedoeling), er wordt nergens opgeroepen om deze mening te delen, om met zijn allen een bepaalde groepering buiten te sluiten, of wat dan ook. Het is puur en alleen de mening van 1 persoon.
waarvan ik vind dat de krant hem overigens niet had moeten publiceren. Ik hecht namelijk meer waarde aan respect en fatsoen dan aan het perse moeten uiten van een mening.
stef schreef:g... De G paste er niet meer op.
Vanmorgen plaatste Metro-columnist Luuk Koelma onder de naam van Mariska Orbán-de Haas onderstaande quote.
Het is dus een hoax, máár, stel nou dat dit de mening van iemand is? Moet deze persoon deze mening dan niet uit kunnen dragen? We hebben in NL ten slotte vrijheid van meningsuiting, en zeker op bokt vind men dit érg belangrijk....
Sok schreef:Leven en laten leven, inderdaad, dat zou die Mariska eens moeten leren..![]()
Ik snap volkomen waarom mensen zo haatdragend naar haar zijn.
Ailill schreef:Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, absoluut waar. Maar zodra iemand d.m.v. zijn of haar mening anderen in een kwaad daglicht zet ben je in mijn optiek heel verkeerd bezig. Wat geeft iemand het recht om over anderen te oordelen? Om geld te verdienen over de rug van anderen mensen (want dat doet deze meneer, hij krijgt betaald voor zijn stukken).
MelanieB schreef:Er zijn helaas écht mensen die zo denken hoor.. brr.
Ik vind het ziek, dat iemand alleen al zoiets schrijft (of ht nou uit eigen naam, of zielig uit andermans naam doet) en al helemaal gaat publiceren...
stef schreef:Narnia: Je mist het punt. Het gaat me er niet om wie het heeft geschreven, het gaat me erom: Als dit jouw mening is, mag je die dan uiten? Een hele simpele vraag eigenlijk, waar nauwelijks op gereageerd wordt.
Dát is de insteek waarom ik dit topic heb gemaakt, niet de rest wat allemaal voorbij komt. Maar vele lezen weereens half en kwakken hun mening () neer zonder zich te verdiepen in wat de doelstelling van het topic is... Jammer weer....
annastasia schreef:Vrijheid van meningsuiting prima, dat mevrouw Orban-de Haas zo over abortus en homo's denkt ook prima (valt tenslotte onder vrijheid van meningsuiting).
Maar dat een columnist dan deze gedachten gaat publiceren en ze dan ook nog persoonlijk maakt en er zijn eigen naam niet bijzet gaat mij te ver.
Dit noem ik zwart maken.
Vraag me af wat de Metro heeft doen besluiten dit stuk gewoon te plaatsen...
annastasia schreef:Vrijheid van meningsuiting prima, dat mevrouw Orban-de Haas zo over abortus en homo's denkt ook prima (valt tenslotte onder vrijheid van meningsuiting).
Maar dat een columnist dan deze gedachten gaat publiceren en ze dan ook nog persoonlijk maakt en er zijn eigen naam niet bijzet gaat mij te ver.
Dit noem ik zwart maken.
Ailill schreef:"Ik vraag mij oprecht af waarom u nooit heeft ingegrepen. Zei u nooit tegen Tim: kies voor het mooiere, kies voor de eenheid tussen man en vrouw? Nee, dat deed u niet. Liever was u modern en tolerant."
Ook mijn moeder zei ooit tegen mij "ik zou het verschrikkelijk vinden als je met een man thuis zou komen. Niet omdat je met een man thuis zou komen maar om hoe de wereld daar mee om zou gaan."
Toen begreep ik haar niet. Inmiddels weet ik beter en begrijp ik mijn moeder.
stef schreef:Ik hecht namelijk meer waarde aan respect en fatsoen dan aan het perse moeten uiten van een mening.
_San87_ schreef:annastasia schreef:Vrijheid van meningsuiting prima, dat mevrouw Orban-de Haas zo over abortus en homo's denkt ook prima (valt tenslotte onder vrijheid van meningsuiting).
Dit noem ik zwart maken.
Z'n eigen naam staat er gewoon bij.
ElineS schreef:Wat voor ideeën Mariska Orban-de Haas er ook op nahoud (tegen homoseksualiteit, tegen abortus), dat ze op deze manier te kijk word gezet, over de rug van een overleden jongeman heen, dat is te erg voor woorden.. Koelman heeft al eeuwen een soort vete met deze vrouw, vanwege haar ideeën, maar om haar op deze manier een steek te geven, vind ik net zo verachtelijk als de visie van de vrouw zelf.
Daarnaast is het nog eens 'gevaarlijk'. De helft heeft niet door dat het een stuk is van Koelman en zal Mariska Orban-de Haas als schuldige aanwijzen. Zo ook te zien op de Facebook pagina van haar eigen krant, het Katholiek Nieuwsblad. Daar lopen de verwensingen van "Dat u zichzelf moeder durft te noemen" tot "ziek wijf". Het feit dat het stuk in de Metro staat en niet in haar eigen krant, zou vraagtekens moeten oproepen, maar de meeste mensen zullen door woede, dat niet eens opmerken en blijven denken dat een katholieke vrouw dit geschreven heeft, wat de kritiek op het geloof nog meer zal doen oplopen.
https://www.facebook.com/pages/Katholie ... 21?fref=ts
Hoe dan ook, ik ga zeker een klacht indienen bij het Raad van Journalistiek http://www.rvdj.be/node/120.
Even schokkend vind ik trouwens de reacties op koelman zijn website, waar meneer de lucht in word getild vanwege de zogenaamde genialiteit van zijn stuk.
http://www.koelman.com/2012/lieve-moeder-van-tim-ribberink/#more-4187
@Sok: Maar zijn de mensen die haatdragend zijn naar Mariska en mensen die net zulke ideeën hebben als haar, niet net zo slecht? Men is haatdragend naar mensen zoals Mariska, omdat zij haatdragend is naar een andere groep.. Blijft een beetje een vicieuze cirkel.
Ik snap waar Koelman vandaan komt. Hij is het niet eens met Mariska haar ideeën, maar door dat op deze manier te uiten, vind ik hem niet veel beter dan Mariska zelf.
ElineS schreef:@San87: Maar niet bepaald duidelijk. Op eerste oogopslag heb je niet door dat het van Koelman is, maar denk je dat het van Mariska komt, omdat haar naam er een stuk of 4x bijstaat. En aangezien veel mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.. Kijk maar eens op de facebook pagina van het Katholiek Nieuwsblad, waar haat reacties worden geplaatst, naar Mariska toe, omdat mensen denken dat zij het heeft geschreven.