Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:22

Ja. Ik vind dat deze mening, als het daadwerkelijk echt een mening zou zijn, gewoon uitgedragen mag worden :).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:22

Narnia schreef:
Je mag zeggen wat je vind...maar niet om haat te zaaien, wie haat zaait kweekt onverdraagzaamheid en angst.....

Ik denk dat je beter zelf eerst goed moet lezen ;)[/quote]

Euh, ik lees goed hoor, en ga met Cayenne mee. Ik kan de mening die in de column geschetst wordt absoluut niet delen, maar of er nu haat gezaaid wordt? Het is geschreven vanuit het standpunt van de schrijver (althans, dat was de bedoeling), er wordt nergens opgeroepen om deze mening te delen, om met zijn allen een bepaalde groepering buiten te sluiten, of wat dan ook. Het is puur en alleen de mening van 1 persoon.

waarvan ik vind dat de krant hem overigens niet had moeten publiceren. Ik hecht namelijk meer waarde aan respect en fatsoen dan aan het perse moeten uiten van een mening.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:23

Veulen84 schreef:
Schrijven uit naam van een ander zonder toestemming van een andere mag volgens mij zoizo niet.

Praten uit de naam van een ander zou dan ook niet mogen. Ik snap volkomen waarom de schrijver z'n walging uitspreekt over 'dat wijf'.

Ik zei het al in het andere topic over tim, maar het is aan tim z'n ouders om hier niks mee te doen.
Lekker negeren en langs je heen laten gaan.. Smaakvol is zeker anders.. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:24

stef schreef:
Narnia schreef:
Je mag zeggen wat je vind...maar niet om haat te zaaien, wie haat zaait kweekt onverdraagzaamheid en angst.....

Ik denk dat je beter zelf eerst goed moet lezen ;)

Citaat:
Euh, ik lees goed hoor, en ga met Cayenne mee. Ik kan de mening die in de column geschetst wordt absoluut niet delen, maar of er nu haat gezaaid wordt? Het is geschreven vanuit het standpunt van de schrijver (althans, dat was de bedoeling), er wordt nergens opgeroepen om deze mening te delen, om met zijn allen een bepaalde groepering buiten te sluiten, of wat dan ook. Het is puur en alleen de mening van 1 persoon.

waarvan ik vind dat de krant hem overigens niet had moeten publiceren. Ik hecht namelijk meer waarde aan respect en fatsoen dan aan het perse moeten uiten van een mening.

Je hoeft hem ook niet te delen.......ben jij het in het dagelijks leven altijd eens met iedereen!? Nee toch zeker!?

Leven en laten leven.....

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:26

Leven en laten leven, inderdaad, dat zou die Mariska eens moeten leren.. :r
Ik snap volkomen waarom mensen zo haatdragend naar haar zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:27

stef schreef:
g... De G paste er niet meer op ;).
Vanmorgen plaatste Metro-columnist Luuk Koelma onder de naam van Mariska Orbán-de Haas onderstaande quote.
Het is dus een hoax, máár, stel nou dat dit de mening van iemand is? Moet deze persoon deze mening dan niet uit kunnen dragen? We hebben in NL ten slotte vrijheid van meningsuiting, en zeker op bokt vind men dit érg belangrijk....

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, absoluut waar. Maar zodra iemand d.m.v. zijn of haar mening anderen in een kwaad daglicht zet ben je in mijn optiek heel verkeerd bezig. Wat geeft iemand het recht om over anderen te oordelen? Om geld te verdienen over de rug van anderen mensen (want dat doet deze meneer, hij krijgt betaald voor zijn stukken).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Sok schreef:

Mariska heeft de column die in dit topic besproken wordt niet geschreven, dat weet je toch he?

ElineS

Wat voor ideeën Mariska Orban-de Haas er ook op nahoud (tegen homoseksualiteit, tegen abortus), dat ze op deze manier te kijk word gezet, over de rug van een overleden jongeman heen, dat is te erg voor woorden.. Koelman heeft al eeuwen een soort vete met deze vrouw, vanwege haar ideeën, maar om haar op deze manier een steek te geven, vind ik net zo verachtelijk als de visie van de vrouw zelf.

Daarnaast is het nog eens 'gevaarlijk'. De helft heeft niet door dat het een stuk is van Koelman en zal Mariska Orban-de Haas als schuldige aanwijzen. Zo ook te zien op de Facebook pagina van haar eigen krant, het Katholiek Nieuwsblad. Daar lopen de verwensingen van "Dat u zichzelf moeder durft te noemen" tot "ziek wijf". Het feit dat het stuk in de Metro staat en niet in haar eigen krant, zou vraagtekens moeten oproepen, maar de meeste mensen zullen door woede, dat niet eens opmerken en blijven denken dat een katholieke vrouw dit geschreven heeft, wat de kritiek op het geloof nog meer zal doen oplopen.

https://www.facebook.com/pages/Katholie ... 21?fref=ts

Hoe dan ook, ik ga zeker een klacht indienen bij het Raad van Journalistiek http://www.rvdj.be/node/120.

Even schokkend vind ik trouwens de reacties op koelman zijn website, waar meneer de lucht in word getild vanwege de zogenaamde genialiteit van zijn stuk.
http://www.koelman.com/2012/lieve-moeder-van-tim-ribberink/#more-4187

@Sok: Maar zijn de mensen die haatdragend zijn naar Mariska en mensen die net zulke ideeën hebben als haar, niet net zo slecht? Men is haatdragend naar mensen zoals Mariska, omdat zij haatdragend is naar een andere groep.. Blijft een beetje een vicieuze cirkel.

Ik snap waar Koelman vandaan komt. Hij is het niet eens met Mariska haar ideeën, maar door dat op deze manier te uiten, vind ik hem niet veel beter dan Mariska zelf.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 08-11-12 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

"Ik vraag mij oprecht af waarom u nooit heeft ingegrepen. Zei u nooit tegen Tim: kies voor het mooiere, kies voor de eenheid tussen man en vrouw? Nee, dat deed u niet. Liever was u modern en tolerant."

Ook mijn moeder zei ooit tegen mij "ik zou het verschrikkelijk vinden als je met een man thuis zou komen. Niet omdat je met een man thuis zou komen maar om hoe de wereld daar mee om zou gaan."

Toen begreep ik haar niet. Inmiddels weet ik beter en begrijp ik mijn moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:28

Sok schreef:

En daarmee heeft Luuk huppeldepup dus ook haat gezaait......waarom wel verdraagzaam zijn naar mensen die de naam van een ander gebruiken en niet naar de gene die tenminste eerlijk is over haar visie!?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:29

Ailill schreef:
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, absoluut waar. Maar zodra iemand d.m.v. zijn of haar mening anderen in een kwaad daglicht zet ben je in mijn optiek heel verkeerd bezig. Wat geeft iemand het recht om over anderen te oordelen? Om geld te verdienen over de rug van anderen mensen (want dat doet deze meneer, hij krijgt betaald voor zijn stukken).

Waarom mag je meningen en opvattingen van mensen niet bekritiseren? Is iemand die zichzelf al met enige regelmaat in een kwaad daglicht zet, door deze column echt nog zoveel meer in kwaad daglicht gezet? Sinds wanneer is een persiflage gelijk aan iemand zwartmaken?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:29

MelanieB schreef:
Er zijn helaas écht mensen die zo denken hoor.. brr.
Ik vind het ziek, dat iemand alleen al zoiets schrijft (of ht nou uit eigen naam, of zielig uit andermans naam doet) en al helemaal gaat publiceren... :r

ik ga er ook vanuit dat er nog genoeg mensen zijn die zo denken... helaas, daarnaast komt bij mij dan de vraag naar boven ; wie heeft hier in feite de tekortkoming en dus hulp nodig... maar ja dat is weer mijn mening.
die mevrouw mariska krijgt op deze manier iets in dr schoenen geschoven -ook niet netjes..

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:30

stef schreef:
Narnia: Je mist het punt. Het gaat me er niet om wie het heeft geschreven, het gaat me erom: Als dit jouw mening is, mag je die dan uiten? Een hele simpele vraag eigenlijk, waar nauwelijks op gereageerd wordt.
Dát is de insteek waarom ik dit topic heb gemaakt, niet de rest wat allemaal voorbij komt. Maar vele lezen weereens half en kwakken hun mening ( :') ) neer zonder zich te verdiepen in wat de doelstelling van het topic is... Jammer weer....

om even echt in te gaan op Stef,
ik vind dat je gerust zoals hier op bokt mag zeggen, ik zou niet voor een abortus gaan want....
en ik ben tegen het homo zijn omdat.....
maar wat de schrijver van deze tekst doet, is iemand erbij halen die voor vele mensen heilig is (god) de ouders aanvallen op hun eventuele opvoeding, en het gericht naar iemand persoonlijk doen.

ik denk dat dat de grens moet zijn, je bent tegen het homo zijn opzich, en niet tegen 1 jongen in het speciaal.
en dat is met abortus ook zo, je bent er tegen dat een kindje wat in woording is weggehaald word maar je kan niet alleen tegen persoon Q of F zeggen ik ben ALLEEN tegen JOU abortus, ik denk dat je dan het punt van een mening voorbij loopt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:30

Vrijheid van meningsuiting prima, dat mevrouw Orban-de Haas zo over abortus en homo's denkt ook prima (valt tenslotte onder vrijheid van meningsuiting).
Maar dat een columnist dan deze gedachten gaat publiceren en ze dan ook nog persoonlijk maakt en er zijn eigen naam niet bijzet gaat mij te ver.

Dit noem ik zwart maken.

Vraag me af wat de Metro heeft doen besluiten dit stuk gewoon te plaatsen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:32

annastasia schreef:
Vrijheid van meningsuiting prima, dat mevrouw Orban-de Haas zo over abortus en homo's denkt ook prima (valt tenslotte onder vrijheid van meningsuiting).
Maar dat een columnist dan deze gedachten gaat publiceren en ze dan ook nog persoonlijk maakt en er zijn eigen naam niet bijzet gaat mij te ver.

Dit noem ik zwart maken.

Das dus mijn hele punt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:33

annastasia schreef:

Dit noem ik zwart maken.

Z'n eigen naam staat er gewoon bij :+.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:33

Ailill schreef:
"Ik vraag mij oprecht af waarom u nooit heeft ingegrepen. Zei u nooit tegen Tim: kies voor het mooiere, kies voor de eenheid tussen man en vrouw? Nee, dat deed u niet. Liever was u modern en tolerant."

Ook mijn moeder zei ooit tegen mij "ik zou het verschrikkelijk vinden als je met een man thuis zou komen. Niet omdat je met een man thuis zou komen maar om hoe de wereld daar mee om zou gaan."

Toen begreep ik haar niet. Inmiddels weet ik beter en begrijp ik mijn moeder.

Dit ontroert mij zeker.. ;(

Ik snap die Luuk zeker.. Maar dat hij het over de rug van Tim heen moet doen vind ik zeker te ziek voor woorden hoop ook dat hij zich achter z'n oren gaat krabben..

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:34

stef schreef:
Ik hecht namelijk meer waarde aan respect en fatsoen dan aan het perse moeten uiten van een mening.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het recht van meningsuiting is een groot goed, daar moeten we zeker voorzichtig mee zijn. Maar een "persoonlijke" vete uitvechten op deze manier, en daar bij bewust mensen kwetsen, dat getuigd van een zeer bekrompen persoonlijkheid en totaal geen gevoel voor fatsoen.
En dat is mijn mening.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:34

@San87: Maar niet bepaald duidelijk. Op eerste oogopslag heb je niet door dat het van Koelman is, maar denk je dat het van Mariska komt, omdat haar naam er een stuk of 4x bijstaat. En aangezien veel mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.. Kijk maar eens op de facebook pagina van het Katholiek Nieuwsblad, waar haat reacties worden geplaatst, naar Mariska toe, omdat mensen denken dat zij het heeft geschreven.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:35

Er is een verschil tussen echt voor je eigen mening staan of proberen over de rug van een ander jezelf het mannetje te maken. Wat voor toegevoegde waarde heeft deze column? Wat heeft deze meneer nu bereikt met het verkondigen van zijn mening? Niets, behalve dat een ontzettend tragische situatie tot nog meer haat en bedreigingen leidt.
Ik ben het zeer zeker niet eens met de standpunten van die Mariska, maar ik ben het net zo oneens met de mensen die nu aan plein public allerlei verwensingen uiten.
Vrijheid van meningsuiting brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee: iets waar de schrijver van de column gemakshalve maar aan voorbij gaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:35

Annastasia: En wat nou als dit wel degelijk van mevrouw orban de haas (of wie dan ook) afkomstig had geweest?

Op bokt heb ik het meerdere keren mee gemaakt/gezien dat men er een bepaalde mening op na houdt (wat mag) en deze ook fanatiek uit, zonder na te denken hoe dit een ander kan raken. Als je iemand daar dan op wijst krijg je: "dat is nu eenmaal mijn mening" naar je hoofd geslingerd.... Dat is dus het punt wat ik hier probeer te maken. We vinden deze brief (bijna) allemaal afschuwelijk en echt niet door de beugel kunnen. Maar op bokt moet alles altijd maar kunnen onder het mom van "dit is mijn mening".

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:35

_San87_ schreef:
annastasia schreef:

Dit noem ik zwart maken.

Z'n eigen naam staat er gewoon bij :+.

dit is niet grappig, er is iemand dood en nu worden de nabestaanden ook nog misbruikt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:36

ElineS schreef:
Wat voor ideeën Mariska Orban-de Haas er ook op nahoud (tegen homoseksualiteit, tegen abortus), dat ze op deze manier te kijk word gezet, over de rug van een overleden jongeman heen, dat is te erg voor woorden.. Koelman heeft al eeuwen een soort vete met deze vrouw, vanwege haar ideeën, maar om haar op deze manier een steek te geven, vind ik net zo verachtelijk als de visie van de vrouw zelf.

Daarnaast is het nog eens 'gevaarlijk'. De helft heeft niet door dat het een stuk is van Koelman en zal Mariska Orban-de Haas als schuldige aanwijzen. Zo ook te zien op de Facebook pagina van haar eigen krant, het Katholiek Nieuwsblad. Daar lopen de verwensingen van "Dat u zichzelf moeder durft te noemen" tot "ziek wijf". Het feit dat het stuk in de Metro staat en niet in haar eigen krant, zou vraagtekens moeten oproepen, maar de meeste mensen zullen door woede, dat niet eens opmerken en blijven denken dat een katholieke vrouw dit geschreven heeft, wat de kritiek op het geloof nog meer zal doen oplopen.

https://www.facebook.com/pages/Katholie ... 21?fref=ts

Hoe dan ook, ik ga zeker een klacht indienen bij het Raad van Journalistiek http://www.rvdj.be/node/120.

Even schokkend vind ik trouwens de reacties op koelman zijn website, waar meneer de lucht in word getild vanwege de zogenaamde genialiteit van zijn stuk.
http://www.koelman.com/2012/lieve-moeder-van-tim-ribberink/#more-4187

@Sok: Maar zijn de mensen die haatdragend zijn naar Mariska en mensen die net zulke ideeën hebben als haar, niet net zo slecht? Men is haatdragend naar mensen zoals Mariska, omdat zij haatdragend is naar een andere groep.. Blijft een beetje een vicieuze cirkel.

Ik snap waar Koelman vandaan komt. Hij is het niet eens met Mariska haar ideeën, maar door dat op deze manier te uiten, vind ik hem niet veel beter dan Mariska zelf.

Ik haak even in op een klein stukje, het onderwerp vrij beladen en groot.

Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik geen enkele sympathie op kan brengen voor mevrouw Orbán-de Haas en/of meneer Koelman. Maar ik laat die mensen wel in hun waarde, ik heb een mening over hen maar ik veroordeel ze niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:37

ElineS schreef:
@San87: Maar niet bepaald duidelijk. Op eerste oogopslag heb je niet door dat het van Koelman is, maar denk je dat het van Mariska komt, omdat haar naam er een stuk of 4x bijstaat. En aangezien veel mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.. Kijk maar eens op de facebook pagina van het Katholiek Nieuwsblad, waar haat reacties worden geplaatst, naar Mariska toe, omdat mensen denken dat zij het heeft geschreven.

Dat niemand verder leest dan hun neus lang is, kan Koelman weinig aan doen, he. Maar heel netjes is dit niet, dat is zo.