beetje lastig om een heel verhaal te schrijven dan haha..
Ik wil wel zeggen dat ik erg reëel in denk,
dus ik denk echt dat sommige dingen haalbaar zijn.
Vanavond meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Esther_87_ schreef:Ts, ik vind het super dat je zo met dit onderwerp bezig bent. Maar het valt me wel op dat je erg inconsequent bent in je reacties...Het lijkt er een beetje op dat je een en ander nog niet helemaal doordacht hebt. Ik gooi er daarom even een paar punten tussendoor en ik ben heel benieuwd naar hoe je daarna tegen het onderwerp aankijkt. Ik denk namelijk echt dat het mogelijk is om pesten te verminderen, zeker binnen scholen. En dat er nieuwe, werkende programma's daarvoor moeten worden ontwikkeld. Wat mij betreft is alle input daarvoor welkom, echter zijn voor mij twee dingen heel belangrijk. Het moet realistisch zijn en het moet uitvoerbaar zijn in de praktijk. Veel van de opmerkingen in dit topic zijn dat niet (denk aan wetten, straffen, boetes). Maar er zijn ongetwijfeld wel mogelijkheden dus vandaar dat ik even probeer die kant op te sturen...
Eerst even iets over de docenten. Ik merk dat dit onderwerp bij jou heel hoog zit, wat het misschien lastig maakt om objectief te zijn. Helaas zijn er binnen iedere beroepsgroep mensen die hun werk slecht, gemiddeld en goed doen. Dat is erg jammer, zeker in het beroep van docent, maar het is niet realistisch om te denken dat dat zal veranderen.
Gelukkig zijn de meeste docenten erg begaan met hun leerlingen en zullen ze graag tijd en energie steken in het tegengaan van pesten. Ik ben erg benieuwd wat in jouw ogen een goede aanpak is van een docent. Hoe kan ik een gepest kind nou echt helpen? Hoe dring ik door tot een pester, kan dat überhaupt wel?
Vind jij dat ik een leerling mag of zelfs moet straffen als een ander kind zegt dat hij daardoor gepest wordt? Of moet er wel eerst bewijs voor zijn? En wie moet dat bewijzen, de gepeste leerling, of ik als docent? Of moet de pester maar bewijzen dat hij het niet gedaan heeft als hij zijn straf wil ontlopen?
En op hoger niveau, de schoolleiding. Het wegsturen van pesters, zou dat helpen of staan er dan gewoon nieuwe pesters op? Wanneer gaat pesten zo ver dat iemand van school gestuurd mag worden? Voor je antwoord, onthoud heel goed dat het over jonge kinderen gaat, die nog niet volledig zijn ontwikkeld (qua hersenen) en die de gevolgen van hun acties nog niet goed kunnen overzien. Van school gestuurd worden is serieus en kan het verdere leven beïnvloeden. Mag een kind voor de rest van zijn leven de gevolgen dragen omdat hij niet kon inschatten wat zijn (in zijn eigen ogen misschien niet eens serieus bedoelde) woorden aan kunnen richten bij een ander? Of moet hij toch nog de kans krijgen zijn leven te beteren en eenmaal volwassen dezelfde kansen krijgen in de maatschappij als een ander? Wanneer straf je wel en niet? Geef je straf als een leerling een ander uitscheld? En wat als die ander eigenlijk een vriend is waarmee hij toevallig die dag ruzie heeft? Dan ook maar straf?
En de meelopers....Iedereen die lacht om een pestgrap, straf of niet? Evenveel als de pester die de grap maakte, of minder zwaar straffen? Wat als de grap weliswaar ten koste van iemand anders gaat maar diegene vindt dat niet erg? Vrienden die grappen over elkaar?
Het gepeste kind, wat doe je daarmee? Hoeveel macht geef je die eigenlijk...Kan die zo maar alles roepen en moet je daar als docent direct boven op springen, of geef je de beschuldigde pesters wel de kans om te reageren? En wat als die pesters nou zeggen dat ze het nooit zo bedoeld hebben en dat de gepeste het echt totaal verkeerd heeft opgevat? Dat ze echt, eerlijk waar, nooit slechte bedoelingen hebben gehad en het gepeste kind zelfs leuk vinden? Wat dan?
Dan over het straffen via de wet. Het is hier al een aantal keer genoemd en ik vind het een heel lastig onderwerp. Het laatste wat ik zou willen is wonen en leven in een politiestaat waarin je niet eens meer mag zeggen wat je van iemand vindt...
In mijn ogen is het zo dat mishandeling (dus ook slaan, schoppen) en vernieling (dus ook het leksteken van fietsbanden of stukmaken van eigendommen van iemand) evenals bedreiging, al strafbaar is. Als je dus gepest wordt en je wordt steeds bedreigd (we wachten je op, we maken je kapot, verzin maar wat ze allemaal tegen elkaar roepen) of je wordt opgewacht en geslagen of er worden dingen van je stukgemaakt of gestolen, dan kan je gewoon aangifte doen...Onafhankelijk van het pesten, zijn dat gewoon strafbare feiten.
Blijft over het schelden/negeren/geestelijk pesten. Is het haalbaar om dat te straffen via de wet en moeten we dat wel willen? Als je dat zou willen, hoe vul je dat in? Maak je het verboden om te schelden? Welke woorden verbied je dan, hoe ga je het controleren en straffen? Is het dan ook verboden om iemand te negeren? En hoe moet dat bewezen worden?
Ik ben vooral benieuwd of je nu nog steeds denkt dat dit haalbaar en wenselijk is of dat dit meer een uiting van onmacht en boosheid van jouw kant was. Dat laatste zou ik ook heel goed begrijpen namelijk maar tussen zo maar iets roepen en daadwerkelijk denken dat iets zou helpen zit wel een belangrijk verschil natuurlijk.
Sorry voor de vele vragen, nogmaals, ik probeer je niet aan te vallen maar ik probeer wel de discussie een beetje de praktische kant op te sturen. Er valt nog heel veel winst te behalen op dit terrein en ik hoor echt graag je mening. Overigens schrijf ik in vraag-vorm omdat het uitnodigt tot nadenken, niet omdat ik op al die vragen antwoord wil hoor
Lusitana schreef:Voor mij is dit een sterk bewijs dat pesten (en hoe het aankomt) veel meer te maken heeft met het karakter van het kind dan werkelijk het uiterlijk dat wel vaak gebruikt wordt als ammunitie bij de pester en "excuus" (lees: hij ziet dit als oorzaak) bij het slachtoffer. We weten bv dat niet alle brildragers massaal worden gepest.
Want het ging het om een identieke tweeling op dezelfde school, en dus dezelfde ouders, dezelfde leerkrachten en dezelfde omgevingsfactoren en opvoeding en dan houd je echt alleen nog karakter over dat wel verschilt bij tweelingen.
Lusitana schreef:Precies. De pester pest omdat hij feitelijk OOK zwak is en dat wil verbloemen. Als een slachtoffer dat maar door heeft, kan de situatie echt gekeerd.
Maar als je dan TS ziet die roept dat ze geen medelijden wil hebben met pesters maar gewoon "straf" dan is het dus niet zo makkelijk om slachtoffers met pesters te laten praten.
Wat trouwens jaren later bijna wel altijd lukt.
Lusitana schreef:Precies. De pester pest omdat hij feitelijk OOK zwak is en dat wil verbloemen. Als een slachtoffer dat maar door heeft, kan de situatie echt gekeerd.
Maar als je dan TS ziet die roept dat ze geen medelijden wil hebben met pesters maar gewoon "straf" dan is het dus niet zo makkelijk om slachtoffers met pesters te laten praten.
Wat trouwens jaren later bijna wel altijd lukt.
Lusitana schreef:Prima ontwikkeling.
Overigens kregen wij vroeger (mijn jeugd viel in de jaren 60) wel een cijfer voor "gedrag". Ik weet niet of dat nog bestaat?
Lusitana schreef:Een pester zal zijn slachtoffer alleen maar meer pesten als hij er op aangesproken wordt door een ander, bv een leraar. hij vind dan dat hij voor schut gezet is of wat dan ook, in elk geval is het de schuld van het slachtoffer en dus krijgt die er nog harder van langs.
Dus dat is niet echt een oplossing.
Citaat:Van school met die hap en naar een internaat ofzo, dan piepen ze echt wel anders.
Citaat:het enige wat je in mijn ogen bereikt is dat de leraar denkt; he verd*mme, moet ik in m'n vrije tijd naar zo'n cursus omdat zo'n kind zichzelf niet kan redden