Oplossing pesten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oplossing

Verplichte cursus leraren
31 (24%)
Niet verplichte cursus leraren
5 (3%)
Wet voor pesters (boete?)
8 (6%)
Wet voor pesters (taakstraf?)
20 (15%)
Wet voor pesters (de bak in?)
2 (1%)
Wet voor pesters (allemaal^)
14 (10%)
Wet voor pesters en verplichte leraren cursus!
32 (25%)
Geen wet voor pesters
5 (3%)
Anders, graag melden in topic
11 (8%)

Totaal aantal stemmen: 128

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:30

Ik ga er vanavond op reageren, zit nu op mijn telefoon,
beetje lastig om een heel verhaal te schrijven dan haha..

Ik wil wel zeggen dat ik erg reëel in denk,
dus ik denk echt dat sommige dingen haalbaar zijn.

Vanavond meer :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:53

_Esther_87_ schreef:
Ts, ik vind het super dat je zo met dit onderwerp bezig bent. Maar het valt me wel op dat je erg inconsequent bent in je reacties...Het lijkt er een beetje op dat je een en ander nog niet helemaal doordacht hebt. Ik gooi er daarom even een paar punten tussendoor en ik ben heel benieuwd naar hoe je daarna tegen het onderwerp aankijkt. Ik denk namelijk echt dat het mogelijk is om pesten te verminderen, zeker binnen scholen. En dat er nieuwe, werkende programma's daarvoor moeten worden ontwikkeld. Wat mij betreft is alle input daarvoor welkom, echter zijn voor mij twee dingen heel belangrijk. Het moet realistisch zijn en het moet uitvoerbaar zijn in de praktijk. Veel van de opmerkingen in dit topic zijn dat niet (denk aan wetten, straffen, boetes). Maar er zijn ongetwijfeld wel mogelijkheden dus vandaar dat ik even probeer die kant op te sturen...

Eerst even iets over de docenten. Ik merk dat dit onderwerp bij jou heel hoog zit, wat het misschien lastig maakt om objectief te zijn. Helaas zijn er binnen iedere beroepsgroep mensen die hun werk slecht, gemiddeld en goed doen. Dat is erg jammer, zeker in het beroep van docent, maar het is niet realistisch om te denken dat dat zal veranderen.
Gelukkig zijn de meeste docenten erg begaan met hun leerlingen en zullen ze graag tijd en energie steken in het tegengaan van pesten. Ik ben erg benieuwd wat in jouw ogen een goede aanpak is van een docent. Hoe kan ik een gepest kind nou echt helpen? Hoe dring ik door tot een pester, kan dat überhaupt wel?

Vind jij dat ik een leerling mag of zelfs moet straffen als een ander kind zegt dat hij daardoor gepest wordt? Of moet er wel eerst bewijs voor zijn? En wie moet dat bewijzen, de gepeste leerling, of ik als docent? Of moet de pester maar bewijzen dat hij het niet gedaan heeft als hij zijn straf wil ontlopen?

En op hoger niveau, de schoolleiding. Het wegsturen van pesters, zou dat helpen of staan er dan gewoon nieuwe pesters op? Wanneer gaat pesten zo ver dat iemand van school gestuurd mag worden? Voor je antwoord, onthoud heel goed dat het over jonge kinderen gaat, die nog niet volledig zijn ontwikkeld (qua hersenen) en die de gevolgen van hun acties nog niet goed kunnen overzien. Van school gestuurd worden is serieus en kan het verdere leven beïnvloeden. Mag een kind voor de rest van zijn leven de gevolgen dragen omdat hij niet kon inschatten wat zijn (in zijn eigen ogen misschien niet eens serieus bedoelde) woorden aan kunnen richten bij een ander? Of moet hij toch nog de kans krijgen zijn leven te beteren en eenmaal volwassen dezelfde kansen krijgen in de maatschappij als een ander? Wanneer straf je wel en niet? Geef je straf als een leerling een ander uitscheld? En wat als die ander eigenlijk een vriend is waarmee hij toevallig die dag ruzie heeft? Dan ook maar straf?
En de meelopers....Iedereen die lacht om een pestgrap, straf of niet? Evenveel als de pester die de grap maakte, of minder zwaar straffen? Wat als de grap weliswaar ten koste van iemand anders gaat maar diegene vindt dat niet erg? Vrienden die grappen over elkaar?

Het gepeste kind, wat doe je daarmee? Hoeveel macht geef je die eigenlijk...Kan die zo maar alles roepen en moet je daar als docent direct boven op springen, of geef je de beschuldigde pesters wel de kans om te reageren? En wat als die pesters nou zeggen dat ze het nooit zo bedoeld hebben en dat de gepeste het echt totaal verkeerd heeft opgevat? Dat ze echt, eerlijk waar, nooit slechte bedoelingen hebben gehad en het gepeste kind zelfs leuk vinden? Wat dan?

Dan over het straffen via de wet. Het is hier al een aantal keer genoemd en ik vind het een heel lastig onderwerp. Het laatste wat ik zou willen is wonen en leven in een politiestaat waarin je niet eens meer mag zeggen wat je van iemand vindt...
In mijn ogen is het zo dat mishandeling (dus ook slaan, schoppen) en vernieling (dus ook het leksteken van fietsbanden of stukmaken van eigendommen van iemand) evenals bedreiging, al strafbaar is. Als je dus gepest wordt en je wordt steeds bedreigd (we wachten je op, we maken je kapot, verzin maar wat ze allemaal tegen elkaar roepen) of je wordt opgewacht en geslagen of er worden dingen van je stukgemaakt of gestolen, dan kan je gewoon aangifte doen...Onafhankelijk van het pesten, zijn dat gewoon strafbare feiten.
Blijft over het schelden/negeren/geestelijk pesten. Is het haalbaar om dat te straffen via de wet en moeten we dat wel willen? Als je dat zou willen, hoe vul je dat in? Maak je het verboden om te schelden? Welke woorden verbied je dan, hoe ga je het controleren en straffen? Is het dan ook verboden om iemand te negeren? En hoe moet dat bewezen worden?
Ik ben vooral benieuwd of je nu nog steeds denkt dat dit haalbaar en wenselijk is of dat dit meer een uiting van onmacht en boosheid van jouw kant was. Dat laatste zou ik ook heel goed begrijpen namelijk maar tussen zo maar iets roepen en daadwerkelijk denken dat iets zou helpen zit wel een belangrijk verschil natuurlijk.

Sorry voor de vele vragen, nogmaals, ik probeer je niet aan te vallen maar ik probeer wel de discussie een beetje de praktische kant op te sturen. Er valt nog heel veel winst te behalen op dit terrein en ik hoor echt graag je mening. Overigens schrijf ik in vraag-vorm omdat het uitnodigt tot nadenken, niet omdat ik op al die vragen antwoord wil hoor :)

Hier sluit ik mij helemaal bij aan.

Tevens wil ik opmerken, dat het niet altijd met de opvoeding van NU te maken heeft, immers 50 jaar geleden werden kinderen ook al gepest of buitengesloten.

BigOne

Re: Oplossing pesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:45

Pesten bestaat al zolang er mensen zijn, echter had je vroeger nog veel sociale controle en vaak een hele rits broers en zussen, dus werd het vaak in de kiem gesmoord. Deze twee dingen zijn er niet meer en verder zegt Lusitana precies wat ik ook bedoel, maak kinderen weerbaar en weet je als ouders niet hoe dat gaat dan probeer het ergens te leren. Vroeger werd je weerbaar door het grote gezin en was er geen grote, boze buitenwereld(internet) Toen ik vanuit mijn kleine dorpje op het vwo in de grote stad kwam was ik bang om gepest te worden, net als op de basisschool wel eens gebeurde. Er waren veel groepjes maar er werd niet gepest, dat was gewoon een heerlijke tijd waar ook onze klasseleraren een groot aandeel in hadden door elke maand klasseavond te houden waarop iedereen verwacht werd. Daar zat ik tussen veel kids van zeer gegoede komaf maar er werd niet ge en veroordeeld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:47

Ik wil trouwens nog wel een bizar voorbeeld noemen dat me net te binnen schiet. Hier heeft een aantal jaar geleden een lang gepest jongetje van ik meen 10 jaar zelfmoord gepleegd door gewoon van het schoolplein te gaan (de meeste pleinen worden trouwens bewaakt door portier) en in een rivier te springen. Zijn tweelingbroertje is hem nog achterna gerend maar heeft het niet kunnen voorkomen.

Voor mij is dit een sterk bewijs dat pesten (en hoe het aankomt) veel meer te maken heeft met het karakter van het kind dan werkelijk het uiterlijk dat wel vaak gebruikt wordt als ammunitie bij de pester en "excuus" (lees: hij ziet dit als oorzaak) bij het slachtoffer. We weten bv dat niet alle brildragers massaal worden gepest.
Want het ging het om een identieke tweeling op dezelfde school, en dus dezelfde ouders, dezelfde leerkrachten en dezelfde omgevingsfactoren en opvoeding en dan houd je echt alleen nog karakter over dat wel verschilt bij tweelingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:51

Lusitana schreef:
Voor mij is dit een sterk bewijs dat pesten (en hoe het aankomt) veel meer te maken heeft met het karakter van het kind dan werkelijk het uiterlijk dat wel vaak gebruikt wordt als ammunitie bij de pester en "excuus" (lees: hij ziet dit als oorzaak) bij het slachtoffer. We weten bv dat niet alle brildragers massaal worden gepest.
Want het ging het om een identieke tweeling op dezelfde school, en dus dezelfde ouders, dezelfde leerkrachten en dezelfde omgevingsfactoren en opvoeding en dan houd je echt alleen nog karakter over dat wel verschilt bij tweelingen.

Dat geloof ik zeker. Vooral de uitstraling van een kind is erg belangrijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:00

En dat kan goed beinvloed worden in zijn leefomgeving.
Ik weet niet hoe het hier zat, maar een tweeling neemt soms 1 het voortouw en de ander staat in de schaduw. Er is dan een soort afhankelijkheidspositie en dat is altijd een zwakke positie. Dat zie je ook bij "moederskindjes".

Excuses trouwens voor de typos in mijn eerste post. Te haastig getyped.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:03

Op de radio hadden ze het er vandaag over dat pesters met name uit een zeer onveilige omgeving komen en dan om die frustratie te uiten een slachtoffer uitzoekt bijvoorbeeld dan op school. En dat het erg belangrijk is dat ook de problemen van de pester aangepakt worden omdat deze later in zijn leven weer ernstige problemen kan krijgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:06

Precies. De pester pest omdat hij feitelijk OOK zwak is en dat wil verbloemen. Als een slachtoffer dat maar door heeft, kan de situatie echt gekeerd.

Maar als je dan TS ziet die roept dat ze geen medelijden wil hebben met pesters maar gewoon "straf" dan is het dus niet zo makkelijk om slachtoffers met pesters te laten praten.

Wat trouwens jaren later bijna wel altijd lukt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:09

Lusitana schreef:
Precies. De pester pest omdat hij feitelijk OOK zwak is en dat wil verbloemen. Als een slachtoffer dat maar door heeft, kan de situatie echt gekeerd.

Maar als je dan TS ziet die roept dat ze geen medelijden wil hebben met pesters maar gewoon "straf" dan is het dus niet zo makkelijk om slachtoffers met pesters te laten praten.

Ja ik geloof ook zeker niet in straf voor de pesters. Alleen al omdat de pester zijn woede daarover alleen maar weer zal botvieren op een slachtoffer....
Ik denk dat weerbaarheidstraining, op maat op persoonlijkheidstype, veel weer zode aan de dijk zet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:23

Lusitana schreef:

Het hangt er denk ik vanaf hoe ver je bent met de verwerking van je pestverleden :) ik heb zeker ook geen medelijden met mijn pesters van vroeger, maar ik zie nu in hoe menselijk ze waren en ik denk maar zo: was de situatie ietsje anders geweest, dan was ik misschien wel de pester geweest. In ons allemaal schuilt een potentiële dader, het is gewoon zo menselijk..

Ik durf wel te stellen dat ik mijn pesters, op één na, vergeven heb. Maak er zelfs een kletspraatje mee. Meerderen hebben toegegeven dat ze me hebben gepest, dat dat verschrikkelijk was en vreselijk verkeerd. Dat is voor mij nog hetgeen dat het meest heeft bijgedragen aan mijn persoonlijke verwerkingsproces. Zij waren ook maar kinderen. En niet puur slecht, zoals ik vroeger echt geloofde.

En geloof me, ik zou in geen miljoen jaar geloofd hebben dat ik nog eens zo tegenover ze zou staan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:27

Wat overigens niet wil zeggen dat ik er niet door beschadigd ben en er helemaal geen gevolgen meer van ondervind. Zoiets tekent je permanent. Ik kan echt niet in woorden omschrijven wat zoiets blijvend met je doet. Maar ik kan het nu allemaal wat beter relativeren en nuanceren..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:34

Natuurlijk maakt het niks goed, maar je snapt wel hoe dingen in elkaar zitten en dat geeft al rust.

Maar stel je voor dat je dus in je jeugd met hulp al zover was gebracht, dan had je dus een hoop leed bespaard gebleven...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:37

Ja dat klopt, maar helaas was ik niet zo fortuinlijk :) ik ben overigens nog maar 22, maar bij mij op de basisschool hadden ze nog nooit gehoord van assertiviteitstraining of kanjertraining.. Leraren wisten totaal niet wat ze ermee moesten en ook ik heb meegemaakt dat een leraar zelfs meedeed. Ik vind het een goede ontwikkeling dat er tegenwoordig steeds meer aandacht is voor het psychisch en sociaal functioneren van kinderen. Bij mn neefje worden ze er zelfs op gescoord op hun rapport!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:41

Prima ontwikkeling.
Overigens kregen wij vroeger (mijn jeugd viel in de jaren 60) wel een cijfer voor "gedrag". Ik weet niet of dat nog bestaat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:58

Lusitana schreef:
Prima ontwikkeling.
Overigens kregen wij vroeger (mijn jeugd viel in de jaren 60) wel een cijfer voor "gedrag". Ik weet niet of dat nog bestaat?

Alleen cijfers voor prestaties en goed gedrag is geen prestatie meer in het huidige onderwijs, helaas.
Verder ben ik met de meesten eens die zeggen dat de pesters vaak zelf zwakkeren zijn die gaan pesten om zelf niet het pispaaltje te worden. Door woorden en daden krijgen ze aanzien en dit geven ze niet graag op en iedereen kan daar de dupe van worden, het zijn echter wel vaak de stille, rustige en onzeker ogende kinderen die er mee te maken krijgen. Ook internet is een zeer onwelkome aanvulling op pestgedrag, veel ouders hebben geen enkel idee wat hun kinderen uitvoeren op het internet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:21

Lusitana schreef:
Een pester zal zijn slachtoffer alleen maar meer pesten als hij er op aangesproken wordt door een ander, bv een leraar. hij vind dan dat hij voor schut gezet is of wat dan ook, in elk geval is het de schuld van het slachtoffer en dus krijgt die er nog harder van langs.
Dus dat is niet echt een oplossing.

Daarom vind ik ook dat als de pesters door blijven gaan er nog hardere straffen moeten komen. Dat het slachtoffer nog meer gepest gaat worden vind ik echt geen reden om de pesters er niet op aan te spreken. Of zijn de leraren soms bang geworden voor deze generatie? Pest de pester nog steeds? Schorsing! Blijft het na de schorsing aan de gang? Van school met die hap en naar een internaat ofzo, dan piepen ze echt wel anders.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:32

Citaat:
Van school met die hap en naar een internaat ofzo, dan piepen ze echt wel anders.

Als het allemaal zo makkelijk was!
Ik werk in het speciaal onderwijs waar jongeren intern wonen zowel gesloten als open. Ja, een doelgroep veelal uit een slechte omgeving, met gedragsproblemen en een slecht zelfbeeld.
We krijgen geregeld jongeren binnen die jaren niet naar school zijn geweest door pest gedrag en omdat het een doelgroep is wat snel uit de hand loopt zijn wij erg streng op pesten.
Een maatregel is hiervoor is een time-out (nee geen stoel :') echt aparte gesloten ruimte zodat de prikkels voor beiden weg genomen wordt en diegene over zijn gedrag kan nadenken. Maar als hij/ zij zichzelf niet begrijpt hoe kan ik hem direct duidelijk maken wat pesten voor de ander doet? Tuurlijk wordt dit gedaan en herhaalt maar hier gaat echt wel tijd overheen. En alsnog zijn er jongeren die het gedrag altijd buiten hunzelf leggen en soms door omstandigheden niet anders kunnen. En bij pestgedrag wat door gaat worden maatregelen getroffen in de klas betekent dit terug naar de groep en mag je op kamer zitten. Samen met de groep wordt er naar oplossingen gezocht bv verplicht elke dag een half uur spelletje doen. En hierin de sociale vaardigheden sterker maken.

En sommige leerlingen doen het zo sneaky dat je het als docent niet kan hard maken (staan gelukkig met zijn 2en voor één klas dus nauwelijks kans hiervoor) wat moet je dan doen?

En als een pester pest om zelf niet gepest te worden, om zijn eigen emotie onder controle te kunnen houden wat levert een schorsing dan op? Sommige jeugdigen boeit dit geen hol en pak je dus moeilijk op hun eigen gedrag.

Ik ben dus fel tegen pesten en pak ze ook aan. Maar sommige tips die voorbij komen denk ik kom ze maar even uitproberen. Als het zo makkelijk was, hadden we het probleem pesten nooit gehad -O-

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:40

Ik geloof heilig dat er best iets aan pesten te doen is.
Ik ben jaren gepest en ik voelde me er o zo rot onder.. Ik maakte van mezelf een slachtoffer, een zwakkeling.
Tot ik er uiteindelijk klaar mee was. Ik ben letterlijk mijn pesters gaan terugpesten. Ik laat me niet belachelijk maken en al helemaal niet aanraken, ook al is het maar een duw. Consequent de politie bellen zodra ze ook maar een vinger naar je uitsteken zou daar een oplossing voor zijn, na 3 keer op een politiebureau ipv een boos praatje van een leraar komt wel over. Een pester met gelijke munt terug betalen is uiteindelijk wel wat helpt. Ik ben nooit meer gepest en dat laat ik ook nooit meer gebeuren, want dat is wat de meeste slachtoffers doen.. Om hulp vragen bij anderen (leraren, ouders, whatever) en zichzelf nog kwetsbaarder en meer als slachtoffer opstellen. Van je af bijten en zelf net zo hard zijn is wat helpt.

Pesters aanpakken of leraren cursussen geven is allemaal leuk en aardig, maar dat soort dingen komen niet over, totdat je zoiets zelf een keer hebt meegemaakt. Het is niet effectief, het kost een hoop geld en het enige wat je in mijn ogen bereikt is dat de leraar denkt; he verd*mme, moet ik in m'n vrije tijd naar zo'n cursus omdat zo'n kind zichzelf niet kan redden. Mensen moeten je niet als een zwakkeling zien, dat is in mijn ogen wat helpt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:22

Citaat:
het enige wat je in mijn ogen bereikt is dat de leraar denkt; he verd*mme, moet ik in m'n vrije tijd naar zo'n cursus omdat zo'n kind zichzelf niet kan redden

Jammer, dat dit jou ervaring is met leraren. Er zijn ook echt wel leraren die zijn gaan lesgeven uit het belang en intresse voor het kind.... :j

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:53

Ten eerste is pesten helaas niet iets wat alleen op basisscholen gebeurt.
Zelfs in bejaardenhuizen hangen posters om mensen bewust te maken tegen pestgedrag onderling
Laatst legde iemand het best goed uit;

Stel dat in een klas van 20 zo'n 10mensen 2x p.w wat vervelends zeggen tegen t "pispaaltje"
Voor die 10 zal dat niet als echt Constant pesten gezien worden, maar votor t pispaaltje is dat dus al 20x in n week n rotopmerking.

Ik denk dat je t op basisscholen ook echt zo simpel uit moet leggen. En regelmatig moet bespreken, niet alleen als er pestgedrag grsignalleerd word.

Op t voortgezet onderwijs zou n lesprogamma zoals "over de streep" verplicht moeten worden.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:50

Staat er niet tussen wat ik met pesters zou doen als ze in mijn handen zouden komen }:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:55

op de school van mijn kinderen wordt een pestprogramma aangehouden, 2 x per jaar een cursusavond voor ouders en de leraren gaan ook geregeld op les. in elke klas hangt een lesbord en er wordt bij elk akkefietje volgens dat protocol gehandeld - wat ik heel mooi vind is dat ik dit thuis ook op kan pakken en de kinderen geleerd wordt voor elkaar op te komen, niet na te apen of mee te lopen met de stoere club.. maar om te helpen en op te komen voor de 'zwakkere'

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:41

Pfff... Lastig onderwerp. Je zou je de vraag kunnen stellen: wat is pesten?
Voor de 1 is pesten al genegeerd worden, terwijl de andere persoon in elkaar word geslagen, zijn ouders belachelijk worden gemaakt, dingen worden afgepakt, over word geroddeld... Het is maar net hoe de gepeste het pesten oppakt.

Vaak is het ook zo dat de gepeste niks wil zeggen, denkt dat het normaal is, en niemand wil lastig vallen met eigen problemen (in zichzelf gekeerd).

óf de gepeste heeft iets over zich wat andere mensen op de een of andere manier uitlokt om de persoon te pesten (in zichzelf keren, isolatie opzoeken, of juist groter voordoen dan de persoon is, grote mond hebben.)

Ook kan het zijn omdat de persoon niet binnen het plaatje van de 'groepsdruk' valt. Dus 'anders' als de rest is, zich anders gedraagt, zich naar een andere leeftijd gedraagt.

Ik denk zelf dat pesten vaak het resultaat is van niet tussen een groep passen. Een soort 'survival of the fittest' maar dan anders ofzo... Als iedereen groen draagt, en jij draagt blauw, moet je weg. Als jij metal luistert en de rest blues, dan hoor je er niet bij. Want 'de groep' beslist in veel gevallen.

Daarbij zeg ik trouwens niet dat de gepeste het over zich af roept, maar de meeste pesters staan zelf denk ik ook onder een grote groepsdruk. Want als ze niet meedoen, worden ze waarschijnlijk zelf gepest.

Een oplossing denk ik niet dat er is. Je kunt het niet controleren, het komt in zoveel verschillende manieren... Je zou een deel kunnen verminderen door meer sociale controle zeker, maar het helemaal oplossen, ik denk niet dat het ooit mogelijk is (helaas) was het maar zo -O-