Wat zouden jullie doen? (nav de zelfmoord van Tim Ribberink)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:19

Ooit hebben ze een poging gedaan om van mij een pispaaltje te maken... Maar mijn grote bek en grote broer hebben er heel erg snel een einde aan gemaakt... *\o/*
Wat er gebeurd is met Tim is zo verschrikkelijk dat is niet onder woorden te brengen. Een kaartje voor zijn ouders is wel het minste wat je kan doen, vind ik.

Coconut

Re: Wat zouden jullie doen? (nav de zelfmoord van Tim Ribberink)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:28

Het ergste is nog dat het een leerling van mijn zus was.....

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:35

Wow, Mi_Amore -O-
Ik ben er sprakeloos van..

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:37

Ik ben zelf ook jaren gepest geweest en haat die mensen nog steeds die dit toen gedaan hebben en waarschijnlijk weten ze het zelf niet eens meer.

Ik heb nu zelf een zoontje en hem zeg ik altijd: 1x is leuk, 2x is minder leuk en 3x is niet meer leuk.
Hij weet dit en gaat ook niet door en zeg hem ook altijd als iemand jou pest meteen zeggen en ga zelf andere ook niet pesten.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:40

Als ouder zijnde, zou ik ófwel de ouders van het pestende kind erop aanspreken, ófwel het kind er zelf op aanspreken.
Het zou niet best zijn als 1 van mijn kinderen ooit zou pesten.

Ben 2 jaargeleden nog het hele jaar gepest. Mijn ouders hebben meerdere malen de school erop aangesproken, omdat het alleen onder schooltijd gebeurde. Maar school trok zich er niks van aan. Alleen mijn mentor voerde ongeveer 2 keer per maand een gesprekje met me hoe het nu ging en wat ik allemaal zou kunnen doen om het te laten stoppen.
Uiteindelijk is de pester van school gegaan(jaja, in de derde klas) en heb ik een fantastisch 4e jaar achter de rug, met fantastische mensen!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:46

Coconut schreef:

Jeetje, en wat zegt zij... :\

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:48

Ik werd altijd gepest op de basisschool omdat ik "anders" was. op de middelbare school de eerste 2 jaren ook. Toen ik naar het VMBO ging werd ik niet echt meer gepest, kon mijn mannetje wel staan. Helaas heb ik eerlijk ook wel een paar rot opmerkingen gemaakt over een "vriendin" (wat ze eigenlijk wel was, maar wat ik deed vind ik gewoon erg) . Niet opmerkingen die tot iemands dood kunnen leiden, maar wel kwetsend. En daar heb ik achteraf natuurlijk spijt van. Gelukkig ken ik die dame in kwestie nog en gaat het heel goed met haar en maken we ook wel gewoon een leuk praatje. Op het MBO werd ik weer redelijk buitengesloten, en dat vond ik wel oke. Ik maakte wel praatjes, maar ik sprak met niemand af na school. De enige waar ik mee om ging die kwamen opeens niet meer naar school :') Ik ben, doordat ik zelf gepest werd, het vertrouwen een beetje kwijtgeraakt in de mensen. Ik ben graag alleen en als ik met andere ben wil ik er niet afhankelijk van zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:56

Coconut schreef:

huh, dat is toch niet het ergste :? Het ergste vind ik dat deze jongen ook ouders, broers/zussen heeft en familie en dat die allemaal hun kind moeten missen omdat het leven hem te zwaar viel door andere mensen die het nodig vonden hem te pesten.
Bijzondere opmerking...

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:02

Lastig onderwerp, dappere ouders om de brief er bij te plaatsen.
Ik was vroeger het buitenbeentje (enige buitenlandse kind/penny meisje en strenge ouders) ik heb mij er eigenlijk nooit zoveel van aangetrokken en was blij als ik op stal was. Daar was het altijd leuk/gezellig. Ik was blij dat ik naar de Havo kon. Daar begon het gezeur in de eerste week al (rugtas afpakken,brood gooien,duwen) de druppel kwam toen mijn spiksplinter nieuwe fiets in de sloot belandde. De volgende dag ben ik naar de aanstichster gelopen (3e klas) op haar schouder getikt en toen zij zich omdraaide een vreselijk hard een beuk gegeven. Zij viel op de grond en ik heb er nog een schop gegeven (nee niet netjes) gevolg?
Ik mocht bij de directeur komen maar heb nooit een dag meer last gehad:) dus die 2 weken nablijven was het waard. Ik snap gewoon niet waarom plezier over een rug van een ander moet. Vaak heeft het denk ik met gebrek van zelfvertrouwen van de pester te maken. Ik ben inmiddels in de 30 en een vrij direct persoon (stelt ook niet iedereen op prijs). Ik ben gerust in voor een dolletje/grapje en ga vrolijk door het leven maar een bericht als dit zet mij dan wel weer aan het denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:05

Pestkoppen zijn de grootste onzekere losers die er rondlopen.
Letterlijk en figuurlijk.

Ze hebben vaak lol over de rug van een ander, zodat ze er zelf gunstig uit zien voor hun "vrienden"
Alleen maar omdat ze eigenlijk erg onzeker zijn van zichzelf.

Ik ben zelf ontzettend veel gepest.
Zowel op de basis school als op de middelbare school.

Oef, ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren wat er gebeurde toen we net onze eerste eigen hond kregen. Ik was super trots... Vertelde het aan mijn "vriendinnetjes" op school (nou vriendinnetjes waren het niet, maar we hadden een klas van slechts 10 kinderen dus die meiden waren de enige personen waar ik überhaupt mee kon praten).
10 Jaar oud... Wat kreeg ik te horen?
"Jouw hond is stom, mijn hond is veel liever. Ik hoop dat jouw hond DOOD gaat!".
Dat is iets dat me toen enorm heeft geraakt. Ja, ik werd wel vaker gepest... En niemand kwam ooit op m'n verjaardag feestjes enzo. Maar die opmerking toen is echt blijven hangen bij me... dat had me zó diep geraakt...

Mijn ouders namen me (gelukkig) wel serieus. Na de basisschool hebben ze me een zomer lang op "assertiviteits-les" gestuurd. En dat heeft me eigenlijk best goed geholpen om me er in ieder geval mentaal een beetje voor af te schermen.

Ik hoor vaak dat mensen de school de schuld geven...
Leraren hadden beter op moeten letten, de school had eerder in moeten grijpen, etc.

Maar de school kan er in de meeste gevallen bijna niets aan doen.
Als een gepest iemand aan de bel trekt, wordt het pesten meestal juist erger. Als een soort "wraak" van de pesters voor de eventuele straf of toespraak van de rector die ze dan hebben gekregen.
Ook als iemand anders voor het slachtoffer aan de bel trekt, is die uitkomst hetzelfde.
Als de school de pesters wat harder aanpakt, krijgt de school de ouders over zich heen die dan gaan protesteren... Dus dat helpt ook niet.

En pesten gebeurd vaak niet alleen onder schooltijd maar ook op andere plekken. Buiten school.

Ouders hebben vaak niet genoeg inzicht in hun kind om te zien of het gepest wordt of een pester is. En als ze dat wel zien, weten ze niet goed hoe ze daar mee om kunnen gaan. Ouders zijn ongeschoolde opvoeders. Ze doen wat ze denken wat goed is, maar ze hebben nooit geleerd wat mogelijk is. Dat maakt aanpakken van het probleem ook lastig.

Want ik zie het WEL als de taak van ouders om hun kind te leren zich in te leven in het gevoel van een ander. Normen en waarden. Beleefd zijn. Respect.
Maar juist die belangrijke dingen, krijgen veel kinderen NIET mee via hun ouders.

Goh, afgelopen week nog (ben nu 29)... Kindje (jaar of 9?) in het pretpark.
Loopt voor me langs zo'n poortje met stalen staven, waar je doorheen moet lopen (telt bezoekers ofzo).
Loopt er doorheen, ziet mij, en pakt daarna het poortje en geeft er zo'n harde ruk aan dat die stalen balken beginnen te draaien terwijl ik er door loop.
Heb me flink pijn gedaan. Gelijk 't jochie op aangesproken (gewoon netjes, maar wel streng), die deed alsof ik lucht was. Z'n ouders stonden er direct naast en die deden ook alsof ik niet bestond.
Logisch dat zo'n jochie ook leeftijdsgenoten pest, als hij daar door z'n ouders geen enkele vorm van begeleiding of consequenties op krijgt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:05

NeverGiveUp schreef:
Coconut schreef:

Jeetje, en wat zegt zij... :\

Ze vindt het verschrikkelijk natuurlijk!!! Het zijne weet ik er verder ook niet van of het op school gebeurde of thuis qua pest gedrag.

Natuurlijk is het hartstikke heftig voor de ouders, familieleden etc. Dat zeg ik ook niet ;) Ik vind jouw reactie een beetje raar dat ik een bijzondere opmerking maak...Het is heftig om een kind te verliezen uit je klas!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:06

Maar blijft de vraag: hoe voorkomen we dat jongeren gaan pesten?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:06

verootjoo schreef:
Ymor schreef:
Het is altijd aan het slachtoffer om te bepalen waar de grens ligt. Daarom is dit ook een lastig onderwerp. Voor iedereen ligt de grens ergens anders.

Nee hoor, dat is heel simpel. Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet. Dat is er bij mij vroeger wel goed ingestampt door mijn ouders met als gevolg dat ik bij het meeste wat ik zei of deed bij andere kinderen ging nadenken of ik dit zelf leuk zou vinden.

Hier ben ik het dan weer niet meer een. Ik ben bijvoorbeeld heel direct en recht voor zijn raap. Sommige mensen worden daar onzeker van (is dat dan pesten?) maar tegen mij mag je best duidelijk en eerlijk zijn! Wat gij niet wilt dat u geschied, geschied dat ook een ander niet, gaat dus niet op in dergelijke gevallen...

Daarnaast is het ook zo dat sommige mensen alles naar zichzelf toe trekken, altijd denken dat het op hen van toepassing is en daardoor altijd tot de conclusie komen "zie nou wel, ze vinden mij niet aardig". Het interpreteren van dingen die gebeuren en gezegd worden is heel belangrijk en als iemand in een negatieve spiraal zit, zal dat ook altijd negatief worden geïnterpreteerd.

Even een voorbeeld: Iemand veranderd zijn FB status en zet daar op een cryptische wijze een verwijt in. Er wordt niet naar een specifiek voorval verwezen... Vriendin 1 komt bij mij "nou ja zeg, heb je gezien wat ze op FB heeft gezet?" en voelt zich helemaal aangesproken na aanleiding van een eerder voorval. Vriendin 2 komt een dag later "Jemig, heb je haar status op FB gezien"? Helemaal verontwaardigd over een compleet ander voorval!! Het is dus maar net wat je er zelf uit wilt halen!!

Ik wil hiermee niet zeggen dat je, als je opgewacht wordt na schooltijd en in elkaar wordt geslagen, je dit verkeerd geïnterpreteerd hebt. Maar zeker in de huidige maatschappij, met de huidige omgangsvormen (vooral op social media) zit er een deel van het probleem echt in de interpretatie. Zoiets dus:
NeverGiveUp schreef:
Ik weet dat mensen daar héél schijnheilig mee kunnen zijn (Jaa wist ik niet hoor, dat hij het niet leuk vond }:0 ) Maar misschien was het in dit geval wel echt zo? Was hij zo gevoelig of iets dat het allemaal in zijn hoofd afspeelde. Het zou geen populaire jongen zijn geweest, maar iedereen gaat er gelijk vanuit dat hij ook echt heel erg gepest is. Terwijl wie weet wat er in zijn hoofd om ging, wie weet hoe hij dingen opvatte of omdraaide in zijn hoofd.

Voor de rest ken ik het verhaal niet.. Maar dat is wat mijn moeder vertelde, dat ze op tv had gezien dat zijn klasgenoten en buurtbewoners dat gevraagd werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:12

opala schreef:

Een heel hard maar helaas reëel antwoord: Niet...

Pesten en gepest worden is helaas een manier waarop wij mensen met elkaar om gaan.
Als kind én als volwassene.

"Vroeger" toen er nog lijfstraffen gegeven werden op school en thuis, werd er ook al gepest.
Nu wordt er nog steeds gepest.
En zelfs in de tijd vóórdat er scholen bestonden werd er gepest.

Je kunt 't misschien iets verminderen, kinderen beter voorlichten...
Maar stoppen? In mijn ogen onmogelijk. Helaas.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:15

Wanneer dat zo is, is de vraag: hoe maak je je kind zo weerbaar dat het pesten niet te hard aankomt :+

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:20

Voorkomen dat jongeren gaan pesten? Niet denk ik. Het is een besef dat moet groeien en voor sommigen helaas nooit komt. Je kan proberen met het velletje papier tot prop maken en weer proberen glad te strijken enig besef te creeeren, maar als ze daar op dat moment niet voor open staan dan komt het toch niet aan.

Maar daarnaast is het zeker zo belangrijk dat pesten wordt erkend, als een slachtoffer melding maakt moet dat opgepakt en onderzocht worden. Ik had het 'geluk' dat ik met een geschiedenis de middelbare school binnen ben gelopen. Mijn situatie was bekend en werd erkend. Maar zolang ik geen melding maakte van wat er gebeurde werd er ook niets mee gedaan. En ik denk dat ik ook heel gelukkig mag wezen dat social media in mijn tijd nog niet bestond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:29

opala schreef:
Wanneer dat zo is, is de vraag: hoe maak je je kind zo weerbaar dat het pesten niet te hard aankomt :+

Op basisschool leeftijd?
Ook dat lijkt me lastig... Een kind is dan mentaal nog niet zo ver dat ze zoiets mentaal kunnen uitschakelen.
Zelfs de meeste volwassenen kunnen dat (nog) niet.

Een uurtje/half uurtje per week "les" in sociale omgang lijkt me nuttiger.
Leren dat een ander ook gevoel heeft. Respect. Praten over normen en waarden.

Niet alleen voor pesten. Ook voor begrip over bijvoorbeeld seksuele geaardheid, geloof, etc.

"We" leren op school rekenen, taal, vreemde talen, economie, biologie, scheikunde, natuurkunde, gym.... etc.
Maar er is ontzettend weinig aandacht voor "het leven". Natuurlijk wordt er verwacht dat ouders daar vooral in bijdragen.
Doch, persoonlijk vind ik sociale omgangsvormen eigenlijk één van de belangrijkste dingen om kinderen les in te geven.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:33

Femke schreef:
opala schreef:

Een uurtje/half uurtje per week "les" in sociale omgang lijkt me nuttiger.
Leren dat een ander ook gevoel heeft. Respect. Praten over normen en waarden.

Niet alleen voor pesten. Ook voor begrip over bijvoorbeeld seksuele geaardheid, geloof, etc.

En dan ook meenemen hoe om te gaan met social media...

Want lees maar eens een sms/bericht/mailtje als je chagrijnig en gefrustreerd uit je werk komt. Als je hetzelfde bericht de volgende dag leest met een stralend zonnetje op je kop en een lekker bakkie rooibosthee erbij, zul je het heel anders oppakken. Daar zit een groot probleem van de huidige digitale samenleving. Je bepaald je eigen context als je iets leest. Als je leert hier bij stil te staan, scheelt dat echt een hele hoop...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:36

@femke, ik denk dat dat iets kan bijdragen inderdaad.

pesten is er en zal er blijven. niemand wil het, maar toch gebeurd het. erg lastig.
maar wat femke zegt, we leren taal, rekenen etc, maar niet met elkaar omgaan.
tuurlijk is dat ook opvoeden, maar ja kan ook zeker op school meegenomen worden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:51

opala schreef:

Het zelfde bestraffen als mishandeling, Dit is ook geestelijke mishandelling.
Wij als kind leren dat als je steelt dat de politie komt en dat je meegenomen wordt en gestraft wordt door de politie door bv "Halt", De meeste kinderen denken hierdoor na, Als ik steel en ik wordt betrapt krijg ik "Halt" en naar 3x een strafblad en daardoor wordt er overnagedacht en doen ze dit niet zomaar.
Dit moeten ze met pesten ook doen, Misschien dat kinderen dan eerder nadenken over wat erna kan gebeuren.

Ze moeten op scholen ook goede voorlichtingen geven ipv een paar blaadjes uitdelen en posters ophangen.
Laat ze mensen uitnodigen die hun ware "heftige" verhaal doen, Misschien dat kinderen dan anders gaan nadenken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:33

Ik wil nog even ingaan op dat pesten, plagen, wel of geen vrienden.
Soms kan het pesten, plagen of bespotten zo subtiel zijn dat niemand het eigenlijk ziet, en ogenschijnlijk heeft zo iemand leuke contacten, kletst gezellig.
Maar ondertussen ondermijnt het diegene zijn zelfbeeld volledig. Het kan een vorm zijn van emotionele manipulatie.

Denk bijvoorbeeld aan een vader die altijd zegt "oh daar hebben we die wijsneus weer hoor" of een partner die altijd "pff de dramaqueen is ook weer wakker" roept als iemand verdriet heeft. Of een groep vrienden die een klunzig iemand continu voor joker zet.

Ogenschijnlijk is er niks aan de hand, zo iemand heeft vrienden, familie, een partner, maar diegene gaat dan zonder dat anderen het doorhebben met een rotgevoel naar huis.
De een kan er ook wat beter tegen dan de ander.

Deze bovenste reactie kan het (wat mijn eigen ervaring over mezelf betreft) ook niet beter zeggen:
http://nos.nl/op3/artikel/436968-vanmid ... erink.html

[edit; de reacties lijken weggehaald]

Bepaalde onzekere mensen voelen zich bedreigd door iemand en wat is er makkelijker dan diegene vol in de aanval weg te treiteren, soms openlijk, soms liever op een subtiele manier.

Sommige mensen hebben iets over zich, waardoor ze bepaald gedrag altijd weer over zichzelf afroepen, omdat ze niet anders kunnen zijn dan zichzelf.
En als dat (bijvoorbeeld) een klunzig type is, dan ben je waar je ook komt elke keer weer zonder dat je dat wil veroordeeld tot de joker van de groep.
Of soms moet je opboksen tegen onzekere ego's die jou het liefst tackelen en uit de weg ruimen in de groep om zo zichzelf beter te voelen.

Misschien had die Tim ongemerkt wel een familielid of goede vriend die hem ongemerkt emotioneel manipuleerde.
Als zijn zelfbeeld niet al te best was, interpreteerde hij misschien wel in allerlei situaties dat hij toch maar een loser was ofzo.

Misschien (in het geval van die berichten op die dinnersite) vroeg hij zich juist elke keer af waarom vréémden (althans geen vrienden/familie) hem nou zo veroordeelden zonder dat ze hem kenden.

Ik heb zelf met manipulatie te maken (gehad) en op een gegeven moment zakt gewoon de grond onder je voeten vandaan en ga je aan jezelf twijfelen, het lijkt wel alsof je telkens in conflictsituaties terecht komt en hoe harder je jezelf wil verdedigen of wat dan ook, hoe groter het probleem lijkt te worden.
En sommige manipulators spelen dan helemaal in op je schuldgevoel ook nog, en draaien bijvoorbeeld de boel gewoon om:
"door jou voel ik me nu rot!"

Misschien had hij wel zo'n vader (je weet maar nooit) maar dat wil niet zeggen dat die vader een rotvent was en/of het bewust deed.

Vaak herkennen omstanders (vrienden, familie, kennissen) het ook niet en doen ze onbewust mee.
Dan kunnen ook zogenaamd grappige dingen ineens helemaal verkeerd vallen.
Pesten kan echt heel geniepig en kent vele vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:08

Heel mooi onder woorden gebracht! :j

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:15

Het is allemaal niet zo simpel! Geen pasklare oplossing dus.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:19

Shanna schreef:
Als ik erachter zou komen dat mijn kind gepest wordt zou ik haar laten onderzoeken.

Bij mij was er niet zo heel veel onderzoek nodig. Ik had krullen, een bril en een beugel, en de rest van de kinderen niet.

Mijn ouders hebben me wel laten onderzoeken hoor, door verschillende kinderpsychologen, en zo'n bureau dat je IQ vermogen test.
Ook moest ik naar een bureau voor moeilijk opvoedbare kinderen om daar te leren spelen.
Maar iedereen vroeg zich af: wat doet dat kind hier :?

Maarja de hoofdmeester bleef volhouden dat er (op de bekende medische dingen na) iets mis met me was en ik te dom en lastig was.
Ik bleek trouwens bovengemiddeld intelligent en ontwikkeld voor mijn leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Nic op 06-11-12 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:23

Ik ben mijn gehele basisschoolperiode gepest.

Ik heb nooit begrepen waarom ze mij nou precies moesten hebben. Waarschijnlijk was ik een makkelijk slachtoffer, ik deed nooit iets terug.
Zeker weten zal ik het nooit doen.
Ik heb vanaf mijn 14e een gigantische muur om mijzelf heen gebouwd waar bijna niemand door heen kan komen, ik heb nu nog steeds weinig vrienden, maar de vrienden die ik heb, daarvoor ga ik door het vuur, en andersom.
Ik vertrouw bijna niemand meer helaas..

Wat ik tegen pesten zou doen, ik weet het niet precies. Ik denk dat ik in eerste instantie een gesprek zal aangaan met de pester en gepeste. Wij 3en onder elkaar..