Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:10

Dat is zo, maar die gaan dan ook wel wat meer verdienen dan iemand die kunstgeschiedenis gestudeerd heeft, dus voor hun is het dan ook te overzien lijkt me ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:12

ik hoop dat dan inderdaad de verzekering inkomstafhaneklijk goedkoper word.. zonder de zorgtoeslag...

ik ben blij dat ik geen student ben :\ >;) ik denk dat er veel nu niet meer kunnen gaan studeren.. fultime werken en studeren gaat niet samen..(werken omje huur/studie en vervoer te betalen)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:36

Als ik net hoor wat de zorgpremie gaat kosten. Kan oplopen tot bijna 500 euro per maand voor dubbel modaal. Zelfs bij modaal salaris ga je er al op achteruit. Daar was ik al bang voor dus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:38

Okee, ik lees nu dat iig mijn man mooi het tarief van 482 euro kan gaan betalen.....dat is echt absurd.

Ik wil best meer gaan betalen maar hier krijg ik echt even een wegtrekker van.

Ik ga me maar aanmelden bij de voedselbank.......

Dit is niet een 0,6% achteruitgang ........

Zal je met ze twween dit gaan betalen.....ben bijna 1000 euro kwijt...volslagen idioot.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-10-12 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:40

karuna schreef:
Als ik net hoor wat de zorgpremie gaat kosten. Kan oplopen tot bijna 500 euro per maand voor dubbel modaal. Zelfs bij modaal salaris ga je er al op achteruit. Daar was ik al bang voor dus.

Ja, de verschillen worden erg groot, van € 20 per maand voor een bijstandmoeder tot bijna € 500 per maand voor iemand die meer dan € 70.000 per jaar verdient. Dat is ruim € 450 per maand verschil. Zo groot was het verschil vroeger niet tussen ziekenfonds en particulier :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:41

Ik las ook zojuist wat het gaat kosten. Een beetje meer betalen als je meer verdiend ala, maar 482 euro vind ik echt belachelijk (daar kan je een huis van huren, twee paarden van stallen). Echt bizar. Je kan bijna beter een mindere baan nemen, dan maandelijks bijna 500,- betalen voor de zorg (die je wellicht niet eens gebruikt?)!

Ik ga er ook op achteruit, zeker als ook de zorgtoeslag wordt afgeschaft (scheelt dus al gelijk 60,- en daar bovenop nog een hogere premie)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:42

NatasjavE schreef:
Okee, ik lees nu dat iig mijn man mooi het tarief van 482 euro kan gaan betalen.....dat is echt absurd.

Ik wil best meer gaan betalen maar hier krijg ik echt even een wegtrekker van.

Ik ga me maar aanmelden bij de voedselbank.......

Dit is niet een 0,6% achteruitgang ........

Ja, ik vraag me alleen af, hoe wordt het inkomen berekend? Gezinsinkomen? Dus allebei deze premie? Of het inkomen per persoon? En als de partner niet werkt? Dan ook 2 x € 482 per maand? Dan gaan deze inkomens er wel erg op achteruit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:42

Electra63 schreef:
karuna schreef:

Ja, de verschillen worden erg groot, van € 20 per maand voor een bijstandmoeder tot bijna € 500 per maand voor iemand die meer dan € 70.000 per jaar verdient. Dat is ruim € 450 per maand verschil. Zo groot was het verschil vroeger niet tussen ziekenfonds en particulier :D

Ja en ik weet heel erg veel mensen die dit echt niet kunnen betalen.

De hogere inkomens: De nieuwe arme.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 30-10-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:43

Nee dat klopt. Blijft wel vaag, als je niets mankeert betaal je wel heel erg fors voor je verplichte ziektekosten. Met mijn miniwao zal mijn premie flink lager worden. Maar mijn mannetje zal lastig te bepalen zijn met een niet constant inkomen.

Inmiddels blijken ze ook heel erg te gaan inkrimpen met verzorgings en verpleeghuizen. Alleen met een zware handicap of ziekte mag je nog uit huis. Anders pech gehad regel het maar met familie, buren, mantelzorgers. Thuiszorg wordt ook erg teruggeschroefd. Fijn als je alleenstaand en niet mobiel bent maar niet ziek genoeg voor elders wonen.

zap

Re: Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:46

Ik neem toch aan dat het per persoon inkomensafhankelijk is? Dat is nu ook zo met de zorgtoeslag (al gaat natuurlijk alles op de schop).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:49

zap schreef:
Ik neem toch aan dat het per persoon inkomensafhankelijk is? Dat is nu ook zo met de zorgtoeslag (al gaat natuurlijk alles op de schop).

Volgens mij telt voor de zorgtoeslag het gezamenlijk inkomen. Dus mijn vraag is nu, hoe gaat dat met de nieuwe regeling.
Telt dan ook het gezinsinkomen? Ik denk het niet, maar als de partner is meeverzekerd met echtgenoot?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:50

zap schreef:

Ja precies mijn man kan 482 euro gaan betalen en voor mij wordt het een verrassing maar iig 140 euro.

Ik ga voortaan weer naar mijn eigen portomenee stemmen. Jammer helaas. ik wel meer betalen maar dit is absurd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:52

NatasjavE schreef:
zap schreef:

Ja precies mijn man kan 482 euro gaan betalen en voor mij wordt het een verrassing maar iig 140 euro.

Ik ga voortaan weer naar mijn eigen portomenee stemmen. Jammer helaas. ik wel meer betalen maar dit is absurd.

Voor mij geldt hetzelfde.
En als je dan nog studerende kinderen hebt, dan worden sommige groepen wel erg hard aangepakt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:52

NatasjavE schreef:
zap schreef:

En die 140,- is zeker de (kale) basispremie? Als je aanvullend verzekerd wilt worden, moet je zeker nog meer bijdokken...?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:53

Electra63 schreef:
zap schreef:

Volgens mij telt voor de zorgtoeslag het gezamenlijk inkomen. Dus mijn vraag is nu, hoe gaat dat met de nieuwe regeling.
Telt dan ook het gezinsinkomen? Ik denk het niet, maar als de partner is meeverzekerd met echtgenoot?

Ik denk het niet hoor. Want dan gaan nog veel meer mensen het hoge tarief van 482 euro betalen.

Mee verzekerde partners en echtgenoten ben ik ook benieuwd naar.

Electra63

Re: Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:57

Buiten de zorgpremie, heb je dan nog het eigen risico wat flink verhoogd wordt en allerlei andere zaken die niet (volledig) vergoed worden zoals brilglazen/lenzen of kronen. Je werkt straks gedeeltelijk voor je ziektekosten. Het wordt hier inderdaad net de USA. Jammer, er zijn grenzen wat je aan mensen kan vragen aan solidariteit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:00

Ik zou 255 euro per jaar gaan betalen en mijn mannetje ergens tussen de 148 en bijna 400 euro per maand. Hoe ze dat gaan bepalen geen idee. :o?
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-10-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:01

Ja nou dit is voor mij de grens ver over.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:01

karuna schreef:
Ik zou 255 euro per jaar gaan betalen en mijn mannetje ergens tussen de 148 en bijna 400 euro. Hoe ze dat gaan bepalen geen idee. :o?

Waar haal jij die bedragen vandaan?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:02

Zorgpremie is wel bizar ja... De een betaalt 10% van z'n salaris aan zorg, de ander nog geen procent...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:04

NatasjavE schreef:
karuna schreef:
Ik zou 255 euro per jaar gaan betalen en mijn mannetje ergens tussen de 148 en bijna 400 euro. Hoe ze dat gaan bepalen geen idee. :o?

Waar haal jij die bedragen vandaan?

Even zoeken op internet met als zoekwoorden zorgpremie berekenen zorgstelstel 2014. Er zijn verschillende sites. Daarnaast zit mijn mannetje tussen modaal en anderhalf modaal en die voorbeelden waren op het journaal.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:05

Ik betaal nu ook al jaren meer dan 10% van mijn inkomen. maar ja, uitkeringstrekker dus dan is het oke. Als je het geluk van een baan hebt niet. Ik ben ontzettend blij voor de bijstandsmoeders, eindelijk beetje lucht om schulden af te betalen

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:06

Hier moet mijn vriend 63 euro per maand meer betalen en ik 59 euro per maand minder....
Ben gastouder maar kom rond de 20.000 per jaar en betaal dan maar 26 euro per maand...
Vriend zit op 45.000 per jaar en zit dan op 159 euro per maand....
Echt een giga verschil!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:07

Lauren_ schreef:
Ik betaal nu ook al jaren meer dan 10% van mijn inkomen. maar ja, uitkeringstrekker dus dan is het oke. Als je het geluk van een baan hebt niet. Ik ben ontzettend blij voor de bijstandsmoeders, eindelijk beetje lucht om schulden af te betalen

Dat is uiteraard ook niet okee. Dat dat moest veranderen ben ik met je eens.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:08

Taffje schreef:
Squawk schreef:
Nee maar als je echt moet lenen voor je studie en er niets door ouders betaald wordt, zit je na 4 jaar toch al gauw rond de 20.000 euro. Zal toch gauw boven de 100 per maand terug betalen zijn. In je eentje een stekkie kopen als starter, vergeet het in veel gevallen maar, nu al.

Wat ik me nou afvraag nu ik alle studenten verhalen hoor, sparen ouders niet meer voor hun kinderen?
Zo lang is de studiefinanciering er toch niet, volgens mij zij alle ouders van de huidige studenten generatie nog uit de tijd van de zilvervloot. Als je bijvoorbeeld vanaf jongsafaan 25 euro per maand spaart heb je de helft al bijna bij elkaar.

Moet er wel wat te sparen vallen voor ouders. Want 27 jaar geleden hadden mijn ouders het al niet makkelijk :n
En voor wie hadden ze dan moeten sparen? Voor mijn zus omdat ze de oudste is? Voor mij omdat ik het hoogste IQ heb? Of voor mn zusje omdat ze de laatste is? Want voor alle 3 is en was gewoon geen optie :n