Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees90

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:50

Moderatoropmerking:
Op verzoek informatie van: http://plazilla.com/inkomensafhankelijk ... het-voor-u verwijderd

----------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.verzekeringssite.nl/zorgverzekering/#

31 okt 2012 auteur: Redactie Verzekeringssite.nl in Zorgverzekering |
Via Verzekeringssite.nl kunt u uitrekenen wat uw premie in 2014 gaat worden. Wij berekenen de nominale premie en de inkomensafhankelijke premie. U krijgt dus een totaalbedrag per maand te zien. U hoeft enkel uw eigen bruto maandinkomen in te vullen.

Geldt de inkomensafhankelijke premie voor het totaal inkomen of het inkomen per persoon?

Waarschijnlijk zal de inkomensafhankelijke premie van 11,1 procent worden berekend over het individuele inkomen. Bent u met z’n tweeën? Bereken dan in onze tool per persoon uit wat u gaat betalen aan zorgpremie in 2014.

Wat ga ik nu precies betalen?

U gaat vanaf 2014 zorgpremie betalen. Deze bestaat uit drie elementen:

- Nominale premie: Deze betaalt u aan de zorgverzekeraar (rond de 255 euro per jaar)
- Inkomensafhankelijke premie: De inkomensafhankelijke premie (IAP) wordt geheven vanaf het wettelijk minimumloon (incl. vakantiegeld) tot een grens van 2x modaal en het tarief wordt 11,1 procent.
- Werkgeversbijdrage: De werkgever betaalt over uw inkomen ook een inkomensafhankelijke bijdrage.

Er is toch al een inkomensafhankelijke bijdrage?

Dat klopt, uw werkgever betaalt over uw inkomen een inkomensafhankelijke bijdrage. Dat percentage is 7,1 procent met een de inkomensgrens van 50.056 euro. U betaalt over de werkgeversbijdrage belasting. Deze belasting gaat in 2013 verdwijnen van uw loonstrook, maar via de inkomstenbelasting wordt dit weer gecompenseerd. U betaalt dus uiteindelijk hetzelfde.

Moet ik ook premie betalen voor mijn kinderen?

In het regeerakkoord wordt nog niet gesproken over een eventuele premie voor kinderen. Op dit moment hoeft u geen premie voor de basisverzekering voor uw kinderen te betalen. Zij zijn gratis meeverzekerd. Waarschijnlijk blijft dit hetzelfde in 2014.

Komt de zorgverzekeraar mijn inkomen te weten?

Nee, omdat zorgverzekeraars geen inkomensgegevens van de verzekerden mogen verzamelen, moet hiervoor een uitvoeringsapparaat opgetuigd worden waarin ook de Belastingdienst een rol speelt.

Neemt de module ook de verlaging van de inkomstenbelasting mee?

Nee, onze tool neemt deze verlaging niet mee in de berekening. Als compensatie voor de lastenverzwaring op de zorgverzekering heeft het nieuwe kabinet besloten de inkomstenbelasting te laten dalen. Het hoogste belastingtarief daalt van 52 naar 49 procent en de derde schijf van 42 naar 38 procent.
Laatst bijgewerkt door BartVB op 02-11-12 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Informatie verwijderd op verzoek van beheerder plazilla.com.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:52

Geloof dat ze zorgverzekeringen ook helemaaaaaal niet blij zijn met dit plan. Het is dan ook nog geen 2014

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:53

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... uist.dhtml

Citaat:
Samsom en Rutte: cijfers gevolgen zorgpremie onjuist
Bewaar

Door: redactie
31-10-12 - 10:36 bron: ANP
SP zal huidige plannen niet steuen
© anp.

VVD-leider Mark Rutte spreekt tegen dat de plannen van een nieuw kabinet voor de zorgpremies zulke grote gevolgen hebben als nu in de media voorbij komen. Ook PvdA-leider Diederik Samsom zegt dat de berekeningen van RTL Nieuws en NOS niet kloppen en dat mensen als gevolg van de inkomensafhankelijke zorgpremie niet heel veel extra gaan betalen.

Wie met zijn tweeën samen meer dan 75.000 euro per jaar verdient, gaat 50 euro extra per maand betalen, zei Samsom woensdag voor het debat over de plannen van VVD en PvdA.

Alleenverdieners gaan meer betalen bij een inkomen boven de 51.000 euro, aldus Samsom. Hij stelde dat de berekeningen die NOS en RTL Nieuws dinsdagavond maakten, niet kloppen. Inkomens vanaf 100.000 euro per jaar gaan er per jaar 0,5 procent aan koopkracht op achteruit, aldus Samsom.

Effecten
VVD-leider Mark Rutte spreekt ook tegen dat de plannen van een nieuw kabinet voor de zorgpremies zulke grote gevolgen hebben als nu in de media voorbij komen. Volgens hem wordt er geen rekening gehouden met de effecten van andere maatregelen.

Rutte zei dat verder te zullen uitleggen tijdens het Kamerdebat. Rutte erkende wel dat de verschillen tussen hogere en lagere inkomens kleiner zullen worden. 'Dat is een concessie die de VVD aan de PvdA heeft gedaan.'

Volgens de VVD-leider laten de berekeningen van de effecten van de nieuwe kabinetsplannen zien dat de gevolgen voor de koopkracht beperkt zijn. In die berekeningen gaan de lage inkomens er iets op vooruit, hogere inkomens iets op achteruit.

Roemer
De SP zal het huidige zorgpremieplan van VVD en PvdA niet steunen, zei fractieleider Emile Roemer voor aanvang van het debat.

Roemer zei de toekomstige coalitie wel te willen helpen om het plan te verbeteren. 'Maar om de klap bij de middeninkomens te leggen is voor ons onacceptabel', aldus de SP-voorman.

Buma
Volgens CDA-leider Sybrand Buma heeft Rutte zitten slapen tijdens de onderhandelingen over de zorgpremie met de PvdA.

'Rutte haalt het geld weg bij de achterban van de VVD en Diederik Samsom deelt het daarna uit aan zijn achterban. De VVD heeft zitten slapen', zei Buma voor het debat.

Volgens Buma zijn de maatregelen een 'klap voor gezinnen met een middeninkomen'. Hij voorspelde dat het aanstaande kabinet van VVD en PvdA het in de Eerste Kamer, waar de twee partijen geen meerderheid hebben, het heel moeilijk zal krijgen. 'Omdat de plannen heel slecht zijn. Het kost banen en mensen moeten heel veel meer betalen voor minder zorg.'

Ook andere oppositiepartijen hebben flinke kritiek op het plan, net als de zorgverzekeraars.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:59

Maar wat klopt er nu?
Want 50€ per maand meer of €457 per maand is nogal een verschil...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:01

Nogal ja...

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:02

Ja dat scheelt nogal ja...
Ik ben heel benieuwd

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:08

phormicola schreef:
Ik zal dus om en nabij de 25 euro per persoon gaan betalen per maand. Heel fijn! Nu is dat iets minder dan 100 per maand per persoon voor alleen basis.

Kreeg je zorgtoeslag? Als dat zo rond de 75 euro was, maakt het voor jouw persoonlijk niet zoveel verschil namelijk want die krijg je straks niet meer.

Maar ik zou graag duidelijkhuid zien betreft gezamenlijke inkomens, wordt er nog niete cht wijs uit jammer genoeg..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:09

Selka schreef:
Maar wat klopt er nu?
Want 50€ per maand meer of €457 per maand is nogal een verschil...

50E per maand EXTRA he ;)
Dat is ook wat ik (bijna modaal) extra moet gaan betalen :\

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:11

@Evelli, extra = meer, toch ? :+

Nja die €50 overleef ik wel, net als de huurverhoging die we ook moeten gaan betalen.. Maar om nou 300€ meer per maand te moeten gaan betalen.. Dan is het bye bye paard :( Of bye bye werk haha

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:12

Ojajoh schreef:
iemand vroeg om een link, ik vond deze:
http://plazilla.com/inkomensafhankelijk ... het-voor-u

jezus....ik moet in 2014 dik 200 euro per maand gaan betalen voor alleen de basispremie, aanvullende verzekeringen komen hier nog bovenop...en dan nog het eigen risico van gemiddeld 500 euro op jaarbasis voor mijn inkomen.
Zijn ze nou helemaal betoeterd; ik verwacht de komende 3 jaar nog wat stapjes omhoog te klimmen en dan zal ik uitkomen op een jaarinkomen van ongeveer 60.000 bruto, in dat geval betaal ik 450 euro per maand :wow:

No way, ik ga wel emigreren :evaw:

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:12

Bienotje schreef:
phormicola schreef:
Ik zal dus om en nabij de 25 euro per persoon gaan betalen per maand. Heel fijn! Nu is dat iets minder dan 100 per maand per persoon voor alleen basis.

Kreeg je zorgtoeslag? Als dat zo rond de 75 euro was, maakt het voor jouw persoonlijk niet zoveel verschil namelijk want die krijg je straks niet meer.

Maar ik zou graag duidelijkhuid zien betreft gezamenlijke inkomens, wordt er nog niete cht wijs uit jammer genoeg..

Nee, door bepaalde omstandigheden krijgen wij al 3 jaar geen zorgtoeslag.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:14

Wildgirl schreef:
Ojajoh schreef:

jezus....ik moet in 2014 dik 200 euro per maand gaan betalen voor alleen de basispremie, aanvullende verzekeringen komen hier nog bovenop...en dan nog het eigen risico van gemiddeld 500 euro op jaarbasis voor mijn inkomen.
Zijn ze nou helemaal betoeterd; ik verwacht de komende 3 jaar nog wat stapjes omhoog te klimmen en dan zal ik uitkomen op een jaarinkomen van ongeveer 60.000 bruto, in dat geval betaal ik 450 euro per maand :wow:

als je dat kan en wil,moet je dat ook zeker doen!
ik wil het ook,kan het alleen niet 1,2 3,..... -O-

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:15

Wildgirl schreef:
Ojajoh schreef:

ik ben van om volgend jaar te emigreren :+ Dit overtuigd me alleen maar meer haha

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:15

Even denken hoor... wij hebben een goedkope verzekering afgesloten met verhoogd eigen risico, en een beperkt aanvullend pakket. Dit kost ons op dit moment 160 euro per maand voor 2 personen. We krijgen geen zorgtoeslag (logisch).
Stel dat daar 100 euro per maand bij komt (ik ga even uit van 2 X 50 euro per maand extra), dan betalen wij 260 euro per maand, exclusief het deel wat door de werkgever betaald wordt.
Dan heb je het al over heel andere bedragen, maar wat mij betreft blijft de conclusie wel dat deze maatregelen niets meer te maken hebben met een verzekeringsstelsel... ik las ook al dat de belastingdienst de premies zal moeten gaan innen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:17

Ik denk dat de meeste landen er doorheen zitten hoor :+

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:18

ja dat begreep ik ook, omdat de verzekering geen zicht mag hebben op de inkomens van de klanten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:18

ja de belastingdienst gaat de 11 procent innen, het basisdeel betaal je zelf aan de verzekeraar

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:20

kirri schreef:
ja dat begreep ik ook, omdat de verzekering geen zicht mag hebben op de inkomens van de klanten

Maar dat zegt toch genoeg? De verzekeraars krijgen dan een groot deel van hun inkomsten via de belastingdienst. Dan zijn het toch geen private verzekeraars meer? Maar ze mogen met dat zelfde geld wel winst maken?
Opdoeken die handel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:24

zullen we gaan staken met zijn allen>>?
lijkt me best gezellig!

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:25

ikke niet, ik ga eindelijk minder dan 10% van mijn inkomen betalen, ik vind het prima zo. Dat anderen dat nu moeten is jammer, maar wel zo eerlijk vind ik persoonlijk

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:25

hoe het zit met de winst durf ik niet te zeggen, maar kan je wel aangegeven dat de meeste er dus niet blij mee zijn :\

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:29

Lauren_ schreef:
ikke niet, ik ga eindelijk minder dan 10% van mijn inkomen betalen, ik vind het prima zo. Dat anderen dat nu moeten is jammer, maar wel zo eerlijk vind ik persoonlijk

Ik dus niet :n
Als je het over een belastingtarief hebt, prima. Niet meer dan logisch.
Maar volgens mij ben ik geen groter risico dan jij voor de zorgverzekering, dus vind ik het niet logisch dat ik meer premie ga betalen dan jij.
Als jij het niet kunt betalen, kan de overheid daarin compenseren (zorgtoeslag), maar dit heeft niets met eerlijk te maken.
Ik snap niet goed dat jij dat niet snapt. Het is toch heel simpel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:29

kirri schreef:
hoe het zit met de winst durf ik niet te zeggen, maar kan je wel aangegeven dat de meeste er dus niet blij mee zijn :\

Dat las ik idd ook al.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:35

ik denk dat er te veel haken en ogen aan de constructie zitten :\ maar we zullen zien of het er doorkomt of niet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:35

Hmmm zou bij ons dus neerkomen op 27 euro p.p. ongeveer. Niets schokkends, maar vind het voor veel anderen (deels onterecht) behoorlijk aan de prijs.
Had liever gezien dat ze het eigen risico inkomensafhankelijk hadden gemaakt; Merk in onze omgeving dat er toch behoorlijk wat mensen zijn die alleen al om die reden te laat naar een zorgpost gaan omdat ze het geld simpelweg niet meer hebben.