UCI ontneemt Armstrong Tourzeges

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:30

Lekker laten gebruiken? Doping is geen grapje, het kan gevaarlijk zijn. Ricco is er recent bijna aan doodgegaan. Soms moet je mensen tegen zichzelf in bescherming nemen, en dat moet nog wat meer als er enorm veel geld mee te verdienen valt. Bovendien is 't ook wel geinig als Joep van 5 denkt dat-ie ook ooit prof kan worden zónder een voorraad injectiespuiten en als Klaas van 15 dat nog steeds denkt. Doet de toekomst van de sport goed, zeg maar.

Overigens: Contador is niet betrapt op prestatiebevorderende middelen. >;) Alleen op een maskeringsmiddel en dan in zo'n minieme hoeveelheid dat 't meestal niet eens opgespoord kan worden, en andere renners met vergelijkbare hoeveelheden zijn wél vrijgesproken.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:39

Ben ik volledig met je eens, maar het is elke Tour weer raak. En wat gaan ze nou komend jaar doen met de 100e editie. Ja we hebben geen winnaar voor de Armstrong jaren? Hou toch op zeg, Armstrong heeft gewoon gewonnen, klaar. Ja hij heeft gebruikt. In de jaren 80 fietsten de renners gewoon met een condoom vol met urine in het broekje. Die prikten ze lek bij de plastest. En fietsten vervolgens "clean" gewoon door.

Ga het gewoon reguleren of kom met 2 Tours. Een Tour de pas de controle Anti-dopage en de Tour de France Regulière. Net zoals de kinderen hun spel terug moeten krijgen volgens Sire, moet de wielerfanaat de wielersport terugkrijgen.

LadyMadonna

Re: UCI ontneemt Armstrong Tourzeges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 22:51

Euhm choiix: dat mag ik wel degelijk.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 23:03

Choiix schreef:
Hou toch op zeg, Armstrong heeft gewoon gewonnen, klaar.

Armstrong heeft niets gewonnen.
Waar zijn zijn truien, waar zijn zijn titels ?

Armstrong heeft een aantal renners bestolen, en vooral heel veel mensen bedrogen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 23:11

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 02:42

Als je met doping de beste was, wil dat niet automatisch zeggen dat je zonder doping ook de beste zou zijn geweest. Armstrong was in zijn jonge jaren helemaal niet zo'n goede ronderenner, hij was een getalenteerd klassiekerrenner, maar als ronderenner was hij op z'n best middelmatig. Grote kans dat hij zonder doping in de tour nooit verder zou zijn gekomen dan een aantal etappe-overwinningen.

Dat hij als beste van de dopeurs ook wel zonder doping gewonnen zou hebben is gewoon een sprookje.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 07:49

Karl66 schreef:
Als je met doping de beste was, wil dat niet automatisch zeggen dat je zonder doping ook de beste zou zijn geweest. Armstrong was in zijn jonge jaren helemaal niet zo'n goede ronderenner, hij was een getalenteerd klassiekerrenner, maar als ronderenner was hij op z'n best middelmatig. Grote kans dat hij zonder doping in de tour nooit verder zou zijn gekomen dan een aantal etappe-overwinningen.

Dat hij als beste van de dopeurs ook wel zonder doping gewonnen zou hebben is gewoon een sprookje.

Daar zal je nooit meer achterkomen. Het gros vande fietsers gebruikte. Dus van een eerlijke wedstrijd was geen sprake.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:08

stef schreef:
Euhm choiix: dat mag ik wel degelijk.

Wat mag je wel? Heb niemand persoonlijk aangevallen toch? :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 10:14

Ik mag Armstrong wel degelijk een groot sportman noemen.
En had ie zonder doping 7x de tour gewonnen? Geen idee.
Na het overwinnen van kanker vind ik de tour überhaupt uitrijden al een hele prestatie.

Ik blijf het niet begrijpen. Armstrong is de gebeten hond, maar bijv Merckx heeft gewoon zijn truien, staat gewoon in de uitslagen...

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:43

Dat bedoel ik dus ook ;) En nee dat weten we niet en zullen we nooit te weten komen. Voor hetzelfde geld reed ie de laatste Tour wel clean omdat zijn prestaties toen een stuk minder waren. Het slaat ook nergens op. Als iemand met doping de Tour wint, faalt de dopingcontrole, klaar. Dan moet je niet ineens jaren later iemand zijn titels gaan ontnemen. Zoetemelk gebruikte, Merckx gebruikte, iedereen die won gebruikte. Geef ik er iets om? NEE! Ik wil gewoon leuk naar fietsen kijken! Al hebben ze een bloedpomp die extra zuurstof afgeeft aan de rode bloedcellen tussen hun billen zitten, i don't care! Met doping haal je klaarblijkelijk het maximale uit je lichaam, maar je levert die kracht nog steeds zelf. Zoals al gezegd, er is geen pilletje waarmee je de Tour wint.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:48

Choiix schreef:
Zoals al gezegd, er is geen pilletje waarmee je de Tour wint.

Neen ?

Renner x werd 95ste in de Tour van '89, gaf op in '90, en werd 105de in '91.
In '92 kwam hij niet aan de start.
In '93 werd hij vijfde, in '95 derde, en in '96 won hij de Tour.
Niet met een pilletje, maar met Epo en groeihormoon.

Bjarne Riis.
Tijdens de Tour van '96 had hij een hematocriet van 64.
Hij kon maw ieder moment doodvallen.
Gelukkig voor Riis zelf, maar jammer genoeg voor het wielrennen gebeurde dat niet.

Jef Dhondt schreef:
Riis kon nauwelijks nog zijn vingers bewegen. Zijn lichaam was helemaal verkrampt. Het was helemaal ontregeld door alle overdosissen. Te veel epo, te veel groeihormoon, te veel testosteron, te veel bloedverdunners. Zijn bloed was slijmige stroop geworden, zo dik dat hij elk moment kon overlijden aan een hartstilstand. Die krampen in Riis’ handen, dat was zo overdreven. De dokter heeft hem toen tientallen spierontspanners toegediend, en ook flebitisspuiten in zijn buikvlies gegeven, om bloedklonters tegen te gaan en zijn bloedcirculatie te bevorderen. Níets kon hij nog, zo erg was het. Maar goed, het is toen nog goed afgelopen. Riis won de Tour en was de grote held.

Is dit het wielrennen dat jij wil zien ?
Ik niet.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:02

Ik denk dat die gebetenheid om Armstrong te laten betalen voor wedstrijden/inschrijvingen/... te maken heeft met het feit dat hij (nog/nooit) schuld heeft toegegeven en dat er hele groepen mensen zijn die het niet kunnen hebben dat die man er mee weg kon komen, voor de neus van 394857 triljoen camera's en een megakudde artsen met plasopvangpotjes. Ik hoor van sommige mensen dat hij Livestrong heeft opgericht en er daarom "mee weg mag komen", maar dat is voor mij een gevalletje Dynamiet-Albert Nobel.
Ik vind iemand een groot sportman/vrouw als iemand integer is, en dat is Armstrong (blijkbaar; want ik weet nog steeds niet wat hij morgen gaat zeggen) niet. Verder zou ik vooral zeggen: kijk naar de toekomst, vooral als het over wielrennen gaat...

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:03

En wat was de rol van het team er omheen? Wielrenners werken samen in teamverband, zoals je dat altijd zo mooi in de treintjes bij Cavendish kon zien. Was hij de kopman van de ploeg in 89, 90 en 91?

Zoals Armstrong ook laat zien, de Tour win je niet alleen, dat doe je met heel het team. Riis heeft tussen 93 en 98 gebruikt, maar ploegmaatje Ullrich deed dat ook en die schopte Riis toen ineens naar de zevende plaats bij de Amstel Gold Race. Laat ook weer duidelijk zien dat EPO inderdaad werkt, maar ook dat je zelf ook nog een en ander aan power moet kunnen leveren. In de autosport wordt ook de best mogelijke brandstof gebruikt voor de motoren, waarom niet ook voor de mens? Ga het gewoon reguleren. En geef Armstrong gewoon zijn Tourzeges terug. Alleen de laatste zit nog in de verjaringstermijn van 8 jaar, die mogen ze afpakken. Maar blijf van de rest gewoon af.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:40

Omdat auto's niet stuk gaan van goede brandstof. Omdat er geen auto's zijn die graag willen racen maar die allerbeste brandstof helemaal niet wíllen. Omdat nieuwe auto's graag willen denken 'ooit zal ik ook zo goed zijn!' en niet 'dat racen is saai zeg, je krijgt goede brandstof en dan win je gewoon.' Omdat auto's niet op 3 wielen verder kunnen, of met een kapotte motor, of verstoorde zuurstoftoevoer - ook niet met goede brandstof. Omdat auto's niet dood neer kunnen vallen.

Daarom niet ook voor de mens.
Niet elke sporter wil doping. Anderen willen het ten koste van alles - inclusief hun leven. Beide moet je beschermen. De ene tegen zichzelf, de ander tegen de rest.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:33

Bedoel je reguleren of vrijgeven? Want op dit moment wordt het namelijk gereguleerd. Stoffen en methodes die prestaties verhogen, een gevaar voor de gezondheid vormen of in strijd met de spirit of sport zijn, zijn verboden. En dat is gewoon regulatie.

Natuurlijk moet je altijd blijven kijken of de grenzen nog kloppen en die worden dan ook regelmatig aangepast. Maar grenzen heb je altijd nodig, net als je spelregels nodig hebt. Hou je je niet aan die regels of grenzen, dan wordt je bestraft en moet je achteraf niet zeuren. In het geval van Armstrong is de straf dat hij nooit meer mag sporten en dat zijn zeges hem afgenomen zijn, die straf staat gewoon in de regels vermeld en dan moet je achteraf niet klagen als je die straf opgelegd krijgt.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:39

Mwoah, regulatie vind ik meer dat er wel epo gebruikt mag worden maar dat daar een max aan wordt opgelegd. Die rotzooi wordt al zo lang gebruikt en als het bekend is kan er ook gereguleerd worden. Vrijgeven is een stom plan :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:56

Maar als jij vindt dat een spuit met epo erin mag, mag dat dan ook bij amateurs en bij kinderen, om eens een paar andere groepen wielrenners te noemen? En zo nee, waarom zouden die groepen het niet mogen?

En je realiseert je ook dat je met het toestaan van epo, dat je dan een voor een deel het talent van een sporter neutraliseert? Op het moment dat je die kant opgaat, help je de topsport om zeep. Bij topsport gaat het erom dat je je onderscheidt op o.a. talent en juist niet dat iedereen gelijk is, wat je gedeeltelijk met epo bewerkstelligt.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:02

Dat ben ik helemaal met je eens, maar het probleem is dat het middel er steeds eerder is dan de controlemogelijkheid. En als je 't reguleert heb je gewoon grote kans dat men zich beter aan de regels houdt. Armstrong kon zijn gang gaan, Riis kon dat, Zoetemelk, Merckx etc, allemaal. Pakkans is gewoon te laag nu...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:11

Dan geef je epo vrij om een hematocrietwaarde van 50 te krijgen en is er daar geen onderscheid meer in tussen renners. Dus wint niemand meer omdat hij epo gebruikt en stimuleer je dus dat ze daarvoor groeihormoon, bloeddoping gendoping, verbeterde epo of noem maar op gaan gebruiken. Want daarvoor gebruiken ze die doping, om verschil te maken. En dan heb ik het nog niet eens over de lange termijn effecten van doping gebruik, als je epo langdurig gebruikt stopt je eigen lichaam met het aanmaken van hematocriet, over renners die principieel geen doping gebruiken en dus niet meer mee kunnen komen en benadeeld worden. En dan zit je nog steeds met de vraag waar je de grens legt? Mag een kind van 9 bijvoorbeeld al aan de epo om het plaatselijke rondje te winnen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:44

Je hebt het over renners van jaren geleden, dan kan je niet zonder meer stellen dat de pakkans nú te laag is. Jij weet net zomin als ik hoeveel onbetrapte renners er momenteel rondrijden, misschien zijn dat er 100 en misschien is het er 1. En ik ben behoorlijk tegen het toestaan van potentieel levensbedreigende middelen om te kunnen winnen in een sport. Dat niet iedereen zich aan de regels wenst te houden is nog geen reden om de regels dan maar af te schaffen..

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:57

Het liefste zag ik net als jullie dat de sport clean was, don't get me wrong. Maar ben gewoon het hele mediacircus zat. Smeets wordt momenteel nogal aangevallen over Armstrong en hoewel het een enorme eikel kan zijn verdient ie dat gewoon niet. En wat mij betreft is het reguleren bij de betaalde renners en ABSOLUUT VERBIEDEN bij de amateurs.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 03:31

Dat klinkt mooi, profs wel en amateurs absoluut niet. Het enige probleem is dat hun wedstrijden elkaar gedeeltelijk overlappen. Dan moet je straks dus niet meer als amateur tegen prof rijden, maar als amateur zonder doping tegen prof met doping. Hoe oneerlijk wil je het maken?

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:44

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:33

Stukje gezien.. Tja, goed dat hij een bekentenis geeft, maar hij bekend wel de dingen die voor hem het meest positief kunnen uitpakken. Beken dan alles.
Maar vannacht is deel twee, dus wie weet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:46

Ik vind het jammer dat hij zo kapot gemaakt word.

Door eerst kanker te overwinnen, en dan 7 keer die titel te pakken heeft hij wsl veel mensen geinspireerd. Mischien had dit beter niet aan het daglicht kunnen komen, of hij het nu verdient of niet.