Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jolandaa_ schreef:En hoe zit 't dan met als je daarna geen werk kan vinden?
Ik heb 4 jaar geinvesteerd in een opleiding en kan daarin totaal geen werk vinden.. hoe wil ik het dan terug gaan betalen? Of krijg ik dan de zekerheid op werk?
antje_vip schreef:Ik was meestal zo'n €7 per week kwijt, €24 dus voor 1 maand. Weet het niet meer precies want ik woon niet meer op kamersDit is alleen voor eten/drinken kopen bij Aldi/Lidl
Babsiej schreef:Ik vind het helemaal terecht ... Een studie hoeft geen cadeautje te zijn. Het is namelijk een investering in je eigen toekomst.
Babsiej schreef:Jolandaa_ schreef:En hoe zit 't dan met als je daarna geen werk kan vinden?
Ik heb 4 jaar geinvesteerd in een opleiding en kan daarin totaal geen werk vinden.. hoe wil ik het dan terug gaan betalen? Of krijg ik dan de zekerheid op werk?
Ik kopier ff uit t stuk :
Het nieuwe systeem moet in 2014 worden ingevoerd en geldt alleen voor nieuwe studenten. De lening moet een gunstig rentetarief krijgen en hoeft pas worden afgelost als ze klaar zijn met hun studie en een baan hebben.
Ik vind het helemaal terecht ... Een studie hoeft geen cadeautje te zijn. Het is namelijk een investering in je eigen toekomst.
Ik heb ook het hele bedrag voor mn opleiding moeten lenen, en inmiddels terugbetaald. Dat kon namelijk prima toen ik gewoon ging werken. En ja ik woonde ook op mn 18e op mijzelf.
T kan allemaal best, we willen het niet, das wat anders.
Babsiej schreef:Jolandaa_ schreef:En hoe zit 't dan met als je daarna geen werk kan vinden?
Ik kopier ff uit t stuk :
Het nieuwe systeem moet in 2014 worden ingevoerd en geldt alleen voor nieuwe studenten. De lening moet een gunstig rentetarief krijgen en hoeft pas worden afgelost als ze klaar zijn met hun studie en een baan hebben.
Ik vind het helemaal terecht ... Een studie hoeft geen cadeautje te zijn. Het is namelijk een investering in je eigen toekomst.
Ik heb ook het hele bedrag voor mn opleiding moeten lenen, en inmiddels terugbetaald. Dat kon namelijk prima toen ik gewoon ging werken. En ja ik woonde ook op mn 18e op mijzelf.
T kan allemaal best, we willen het niet, das wat anders.
MissAnnemijn schreef:Ik vraag me juist af of de mensen die nu niet gemotiveerd zijn om te betalen het wel echt willen. Ik wil heel graag dierenarts worden en had me hierdoor echt niet laten tegenhouden hoor.
Saintelette schreef:Beetje dubbel op dit..
Ik zal naar alle waarschijnlijkheid nooit fulltime kunnen werken. Maar ik doe wel gewoon een voltijd opleiding (1 dag les in de week, SCHANDALIG!) dus ik kom wel voor dezelfde kosten te staan als iemand die later wél fulltime kan werken..
Maar afgezien van mijn eigen situatie vind ik het alsnog belachelijk dat ze geld willen halen uit 'de toekomst'. Daaaaaag kenniseconomie!
Babsiej schreef:Saintelette schreef:Beetje dubbel op dit..
Ik zal naar alle waarschijnlijkheid nooit fulltime kunnen werken. Maar ik doe wel gewoon een voltijd opleiding (1 dag les in de week, SCHANDALIG!) dus ik kom wel voor dezelfde kosten te staan als iemand die later wél fulltime kan werken..
Maar afgezien van mijn eigen situatie vind ik het alsnog belachelijk dat ze geld willen halen uit 'de toekomst'. Daaaaaag kenniseconomie!
Maar als iemand anders de studie voor je moet betalen ( overheid ) dan is het wel normaal dat zij die kosten hebben terwijl jij naar alle waarschijnlijkheid nooit fulltime zal kunnen werken ?
Babsiej schreef:@ shadow leningen vindt jij niet goed voor de economie? Maar de overheid heeft ook een giga lening die afbetaald moet worden en dus is er geen geld meer voor onder andere studenten.. Wordt tegen een gunstig rente tarief omgezet in een lening. Prima deal toch ?
Saintelette schreef:Sorry maar zeg je nu dat ik achter de geraniums moet gaan zitten?
edit: ik dacht dat ik in een verzorgingsstaat leefde..
Shadow0 schreef:Babsiej schreef:@ shadow leningen vindt jij niet goed voor de economie? Maar de overheid heeft ook een giga lening die afbetaald moet worden en dus is er geen geld meer voor onder andere studenten.. Wordt tegen een gunstig rente tarief omgezet in een lening. Prima deal toch ?
Nee, geen prima deal. En niet alleen voor de studenten.
Het grootste probleem is dat het nog steeds een lening is, waarbij het risico bijvoorbeeld is dat er niet kan worden terugbetaald. Dan komt de leningverstrekker (hier de overheid dus) in de problemen. En dat gebeurt nu al in Amerika: veel mensen hebben geleend, maar nu is er een hele hoge werkloosheid, ook onder hooggeschoold personeel. En dus zijn er een heleboel ongedekte leningen, waardoor ook de financierders in de problemen komen, waardoor de crisis nog toeneemt, waardoor de werkloosheid nog toeneemt... etc.
We hebben nu al zoveel bubbles en crises gehad - we zouden echt beter moeten weten dan weer een hele structurele stapel schulden creeren.
Een ander groot bezwaar is dat de grote problemen in het hoger onderwijs nog altijd niet worden aangepakt. Waarom zou je de studenten benadelen, maar de rest laten zoals het is? Er wordt veel geld verspild in het onderwijs aan zaken die niet rechtstreeks met onderwijs of onderzoek te maken hebben (nl vastgoed, management, externe inhuur, en natuurlijk een 4-jaarlijkse reorganisatie incl makeover etc.) Waarom zouden de studenten daarvoor op moeten draaien? Waarom belast je niet de mensen die daarvan profiteren?
Ook snap ik niet waarom wij niet als maatschappij kunnen zeggen dat hoger onderwijs belangrijk is. Als je nu al geprofiteerd hebt van goed goedkoop onderwijs (en goed werk), waarom zou je dan zo egoistisch zijn om dat voor jezelf te houden? Mensen die nu in een goede positie zitten reageren erg dubbel: ze doen net alsof de bijdrage van de overheid aan hun opleiding niets heeft voorgesteld, terwijl de bijdrage van de overheid aan toekomstige studenten ontzettend groot is. Dat is nogal hypocriet. En gewoon een vorm van egoisme: voordeel pakken waar je kunt maar het anderen niet gunnen.
Geen prima deal dus, maar een laffe truc om de problemen af te wentelen op mensen die nu nog niet belangrijk genoeg zijn om invloed uit te kunnen oefenen.
Babsiej schreef:We hebben veel te veel hoger opgeleiden, dus dat valt allemaal wel mee.
Citaat:De rest laten zoals het is ? alles wordt aangepakt hoor, alles wordt duurder.
Shadow0 schreef:Babsiej schreef:We hebben veel te veel hoger opgeleiden, dus dat valt allemaal wel mee.
Opleiding is altijd zinnigHet heeft namelijk, naast directe voordelen voor de bedrijven, ook positieve effecten op bv volksgezondheid en veiligheid (minder criminaliteit.)
Citaat:De rest laten zoals het is ? alles wordt aangepakt hoor, alles wordt duurder.
Ik heb nog niet 1 maatregel gezien die iets verandert aan het financiele beleid van onderwijsinstellingen, het toezicht beter regelt, iets doet aan de dure vastgoedambities, de overbodige managers (er lopen namelijk bijna net zoveel managers als inhoudelijke mensen rond op een universiteit) externe inhuur of salarissen die veel te hoog zijn: allemaal mensen die goed profiteren van staatsgeld en studentengeld zonder dat het iets bijdraagt aan onderzoek of onderwijs. Nog niet 1 maatregel.
Heb je dit artikel gelezen? http://www.wbs.nl/system/files/de_unive ... _winst.pdf
Als de misstanden daaruit zijn opgelost en er is nog steeds een tekort op de onderwijsbegroting, dan kunnen we eens gaan praten over lenen. Tot die tijd zou ik zeggen: er is genoeg te halen zonder de studenten te pakken.
Shadow0 schreef:Babsiej schreef:Ik vind dit alleen wel een hele goede maatregel..
Ik snap dus alleen echt niet waarom je het geen probleem vindt om weer een grote schuldenlast te creeren. Terwijl dat toch zo vaak mis gaat? Dat is niet in het belang van onze maatschappij, waarom zou je dat willen?
Babsiej schreef:Omdat de enorme schuldenlast van de staat gewoon drastisch omlaag moet ...
Shadow0 schreef:Babsiej schreef:Omdat de enorme schuldenlast van de staat gewoon drastisch omlaag moet ...
Ik hoop dat die opleiding die je zelf betaald hebt geen economie wasHet is namelijk echt heel dom om dat af te dekken met schulden.
Bovendien is het natuurlijk gewoon een verkapte belastingverhoging: mensen die meer verdienen moeten meer betalen. Alleen - hij valt zo goed omdat het alleen voor anderen geldt - de studenten na ons. Vooral een geval van nimby dus: mensen die hoog op de barricades staan omdat ze het voor 'het land' zogenaamd belangrijk vinden dat de schulden moeten worden opgelost, maar er zelf niets voor willen inleveren en dat graag overlaten aan anderen.
Hypocriet. En egoistisch![]()
Ik vind dat de andere maatregelen EERST genomen moeten worden, omdat er nu teveel mensen profiteren van het onderwijsgeld die niets met onderwijs te maken hebben. Pak die maar aan!
Babsiej schreef:Iedereen moet bezuinigen hoor, ik als niet student ook....
Citaat:Of gaat de overheid ook mijn 20 ruggen betalen die mn huis minder waard is geworden omdat als ik daar een lening voor moet afsluiten dat niet goed is voor de economie?
Shadow0 schreef:Babsiej schreef:Omdat de enorme schuldenlast van de staat gewoon drastisch omlaag moet ...
Ik hoop dat die opleiding die je zelf betaald hebt geen economie wasHet is namelijk echt heel dom om dat af te dekken met schulden.