Saboteren sollicitatie: 10 boetes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Saboteren sollicitatie: 10 boetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:50

sja, maar ,met een hand in het gips vuilnis op gaan halen..... ik zie het niet als passend werk???
je hebt daar namelijk toch echt wel twee handen voor nodig voor zover ik weet :+

ik snap dus eigenlijk best dat de persoon die nu door verschillende mensen op de hak genomen word dit gedaan heeft
probleem is namelijk wel dat de UWV nogal eens een vreemd beeld van passend werk heeft , of überhaupt haalbaar werk trouwens.
met 1 hand in het gips vuil ophalen is als je logisch nadenkt niet passend/haalbaar, je hebt gewoon twee handen nodig om de handelingen behorend tot de functie uit te voeren, al is het allene maar goed in en uit de wagen klimmen, vuilbakken aan en eventueel oppakken, achterop de wagen staan etc etc

waarschijnlijk had je de sollicitatie niet eens hoeven saboteren, als jij op komt dagen met een hand in een gips dan zal degene die het gesprek met je heeft waarschijnlijk al besloten hebben dat het niks word, want de andere sollicitanten zit vast iemand tussen die geen hand in het gips heeft.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:55

Iemand schreef dat er in de zorg nog banen genoeg zijn. Mijn man heeft hij een aantal instanties gesolliciteerd, maar krijgt daar steeds te horen dat hij niet geschoold is en er dus geen werk voor hem is. Dus dat schiet ook niet op. Hij heeft nu een baan aangenomen voor 3 maanden. Het kan daarna verlengt worden maar het kan ook ophouden. Hij heeft gelukkig de instelling dat hij aanpakt. En omscholing via het UWV? Dat doen ze niet meer. Daar zijn ze mee gestopt.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:00

En dat is dus stommer dan stom. Als je mensen die in de ww komen en in de zorg willen zou omscholen, los je ee lange termijn probleem op. Maar zover gaat de ntelligentie niet bij het UWV

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:08

Dan doe je het toch zelf? Ik heb een goed gesprek gehad met mijn baas, en komend jaar doe ik Helpende Zorg en Welzijn.
De baas betaalt en ik werk en leer. Je moet het niet van anderen af laten hangen, dan kom je nooit ergens. Ook met passende banen..... 't is gewoon service dat ze je überhaupt dingen aanbieden, en als je dat niks vindt, moet je zelf op zoek gaan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:11

Lauren_ schreef:
En dat is dus stommer dan stom. Als je mensen die in de ww komen en in de zorg willen zou omscholen, los je ee lange termijn probleem op. Maar zover gaat de ntelligentie niet bij het UWV

nou, dat snappen ze zelf ook wel hoor. Maar wat dacht je dat dat kost? Een paar jaar geleden werd dat nog wel gedaan namelijk, maar toen moest er bezuinigd worden en kon je je niet meer laten omscholen vi ahet UWV. Staat je inderdaad vrij om zelf te betalen uiteraard.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:14

Groot gelijk dat ze die mensen aanpakken!

Afgelopen jaar ben ik zelf zo'n 4 maanden werkloos geweest en ja, het is verdomd moeilijk om werk te vinden in deze tijd. Maar als je echt wil en bereid bent om ook het 'mindere werk' aan te pakken dan lukt het wel.
Ik werk nu al vanaf april in n tomatenkas en ben blij dat ik daar kan werken!
Er komen daar ook heel veel mensen vanuit het uwv die een of andere uitkering hebben en dat gaat echt aan de lopende band. De meeste houden t na 1 a 2 weken al voor gezien. Vinden t te zwaar, willen niet zo vroeg opstaan etc etc... Kan me daar zo kwaad om maken! Wees verdomme blij dat t uwv je aan n baan helpt.
En misschien mag ik t niet zeggen of heb ik t wel helemaal bij het verkeerde eind...maar ik denk dat t ook n hoop zou schelen als er niet zoveel mensen vanuit de oostelijke landen hier zouden komen werken. Zo hebben wij in de kantine n stuk of 12 grote tafels staan en daavan zijn er 2 bezet met nederlanders....10 door polen, letlanders, russed e.d. Hele aardige mensen hoor (ok, sommige niet, maar je kan niet iedereen aardig vinden) maar ik denk dan, daar hadden ook nederlanders kunnen zitten.

Maargoed...
Afgelopen donderdag heb ik sollicitatie gehad voor leerling verzorgende IG (4 dagen werk, 1 dag school en de instelling betaald)en ben dezelfde dag nog terug gebeld dat ik ben aangenomen!
Heb wel 10 vreugde-dansjes door de kamer gemaakt :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:15

Tsja of die boetes helpen? Ik geloof daar dus niks van.

En dat gaat zo iemand gewassen naar de sollicitatie en zet een gemaakte glimlach op... krijgt de baan, en dan? Net alsof het leuk is voor de ondernemer dat hij dan iemand aan heeft genomen die alleen maar leuk léék om een boete te omzeilen van het UWV.

Sommige mensen willen niet werken, ik ken ook zo iemand... altijd is Kortjakje ziek, midden in de week maar zondags niet. Zo ergerlijk maar wat doe je er aan? Ik zou d'r in elk geval niet willen hebben in mijn onderneming. Laat dan de staat maar voor ze betalen hoor; al zie je aan het toenemend aantal VVD stemmers wel dat men dat ook niet altijd maar meer heel eerlijk vind. In de meeste landen móet je werken om niet dood te gaan. Hier heb je een sociaal vangnet; dat is fijn maar beide manieren van maatschappelijke inrichting hebben voor- en nadelen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:18

Maar niet iedereen is in staat het zelf te regelen..
Als je je netjes en sociaal kan gedragen, goed verzorgd bent, jezelf een beetje kan verkopen, weet wat je kwaliteiten zijn, bereid bent werk aan te pakken, vasthoudend bent, en je wil laten omscholen, dan is er gerust wel een werknemer die daarmee akkoord gaat en je met zo'n opleiding wil helpen, dan is er via het UWV vast wel iets te regelen, of via een opleidingsinstituut, of wat dan ook.

Maar daar zit 'm volgens mij de crux: veel mensen zijn dat allemaal niet. Die weten niet hoe ze zichzelf moeten aanprijzen, trekken de verkeerde kleding aan, schrijven onhandige brieven, zeggen de verkeerde dingen in een gesprek, laten zich te snel ontmoedigen. En ergens snap ik dan wel dat je na 200 afwijzingen denkt dat het zinloos is en dan ga je inderdaad brieven versturen omdat het moet, want je gelooft allang niet meer dat je aangenomen wordt.

Tuurlijk is het stom dat je erop achteruit kan gaan als je gaat werken. Maar Gummie heeft daar eens een topic over geopend, dat mensen toch ook werken voor hun eigen voldoening en sociale contacten etc., en niet uitsluitend voor het geld, en dat altijd maar vrij zijn ook heus niet zo tof is.

Dan moet je je afvragen waarom er een groep mensen is die kennelijk anders denken. Sommigen zijn ongetwijfeld gewoon lui, en vinden het wel prima bij de kinders thuis. Maar anderen zijn misschien eigenlijk wel onzeker, weten niet waar ze terecht kunnen om de taal beter te leren, beseffen niet dat ze zich onuitstaanbaar gedragen, of dat ze stinken, weten niet dat hun brieven vol spelfouten staan, zoeken steun bij het UWV en krijgen die niet.

In plaats van kille boetes is het volgens mij veel effectiever om eens in gesprek te gaan met die mensen. Waarom wil je niet werken? Wat voor werk zou je absoluut niet willen doen, en wat is je droombaan, en waarom dan? Waarom denk jij dat het niet lukt? Als iemand dan écht gewoon lui blijkt kan je altijd nog beboeten.

En misschien is mijn beeld wel verkeerd, en is een groot deel echt simpelweg te beroerd om aan het werk te gaan...maar ik houd hoop in het goede in de mens. :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:24

Volgens mij is die hele UWV dus ook een soort sociale werkplaats geworden voor mensen die eigenlijk niet willen werken. Sorry hoor maar de verhalen die ik daar van hoor....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:25

Als je achteruit gaat en je kan daardoor je huur en rekeningen niet meer betalen, dan heb je niet veel aan die sociale contacten en eigen voldoening hoor.

Dat neemt niet weg dat men zo'n mensen mag straffen maar dan moet men wel naar de context zien vind ik persoonlijk.

Als ze mij naar bv een gesprek sturen voor kraanvrouw ofzo, sorry maar heb gigantische hoogtevrees en no way dat je me op zoiets krijgt. Ik zal gewoon netjes naar dat gesprek gaan, maar zal het ook gewoon eerlijk zeggen dat ik dat nooit ga doen en als ze me vragen waarom ik hier dan kom doen, dan zal ik ook eerlijk zeggen dat men mij dit verplichtte dus dat ik er niet aan kon doen dat ik hun tijd zat te verspillen.

Is dit dan ook saboteren?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:26

Ik ontvang hier op de sportschool regelmatig sollicitaties dat ik tegenwoordig bij voorbaat ze pas openmaak bij het kopierapparaat om een brief te sturen naar de instanties hier.

Motivaties als
"Ik heb geen sport studie gedaan maar wil wel gratis onbeperkt sporten wat zijn de mogelijkheden bij jullie?"
"Ik wil best bardienst draaien als dat betekend dat ik zelf onbeperkt gratis alcoholische dranken mag drinken tijden dienst".

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:27

chanel1985 schreef:
Als je achteruit gaat en je kan daardoor je huur en rekeningen niet meer betalen, dan heb je niet veel aan die sociale contacten en eigen voldoening hoor.

Dat neemt niet weg dat men zo'n mensen mag straffen maar dan moet men wel naar de context zien vind ik persoonlijk.

Als ze mij naar bv een gesprek sturen voor kraanvrouw ofzo, sorry maar heb gigantische hoogtevrees en no way dat je me op zoiets krijgt. Ik zal gewoon netjes naar dat gesprek gaan, maar zal het ook gewoon eerlijk zeggen dat ik dat nooit ga doen en als ze me vragen waarom ik hier dan kom doen, dan zal ik ook eerlijk zeggen dat men mij dit verplichtte dus dat ik er niet aan kon doen dat ik hun tijd zat te verspillen.

Is dit dan ook saboteren?

Nouja dat is volgens mij dus het hele probleem met mensen dwingen en boetes uitdelen als je iets niet doet. Dan slaat die hele sollicitatie nergens meer op. Maar de (semi)overheid denkt niet verder dan dwang/boetemaatregelen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:29

Inderdaad, En dat gaat er dan niet enkel over dat men bepaalde dingen niet WIL doen, maar zoals mijn voorbeeld ook dat men bepaalde dingen gewoon niet KAN doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:30

Maar als jij de benodigde papieren niet hebt, dan hoef je ook niet op gesprek te komen immers. Voor het bedienen van zo'n kraan heb je papieren nodig dus alleen op basis daarvan al zul je niet worden uitgenodigd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:37

Paan schreef:
Iemand schreef dat er in de zorg nog banen genoeg zijn. Mijn man heeft hij een aantal instanties gesolliciteerd, maar krijgt daar steeds te horen dat hij niet geschoold is en er dus geen werk voor hem is. Dus dat schiet ook niet op. Hij heeft nu een baan aangenomen voor 3 maanden. Het kan daarna verlengt worden maar het kan ook ophouden. Hij heeft gelukkig de instelling dat hij aanpakt. En omscholing via het UWV? Dat doen ze niet meer. Daar zijn ze mee gestopt.

Er worden ook BBL plekken aangeboden, weet niet of hij daar op had gesolliciteerd? Ik heb toen der tijd een stuk of 10 open sollicitaties voor leerling verzorgende geschreven en werd ook afgewezen met de meest rare redenen. Uiteindelijk ben ik gelukkig wel aangenomen als leerling maar dat was ook omdat ik al een stukje zorgachtergrond heb.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:40

En als je een beetje hoog opgeleid bent en een zwaar cv hebt, wordt je niet eens aangenomen. Willen ze dat je een hbo opleiding op eigen kosten gaat doen. Prima, maar van ww wordt dat een beetje lastig....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:43

en toch ben ik wel heel blij met het uwv en mijn jobcoach
maar dat is wel omdat ik ook WIL werken en dat scheelt een heleboel ,

en projecten van het UWV zijn er zat
mijn broer is bezig met een opleiding tt beveiliger via het UWV en heeft daarna gegarandeerd een baan

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:43

Breek me de bek niet open over het UWV. Mijn vriend klooit er al jaren (letterlijk) mee en volgens mij hebben ze geluk dat het een overheidsinstantie is anders waren ze allang failliet geweest.

Mijn vriend heeft reuma. Wil heel graag werken, maar heeft geen opleiding. Hij doet nu twee halve dagen vrijwilligerswerk. Als hij die halve dag heeft gewerkt ligt hij die avond om 9 uur op zijn bed, zo vermoeiend is het voor hem om erheen te reizen en bezig te zijn (hij is telefonist en doet wat administratief werk). Hij deed het eerst semi-betaald (vier halve dagen), maar het geld dat hij hiervoor moest ontving werd ook ingehouden van zijn uitkering. Het UWV was de enige die erop vooruit ging, het feit dat hij werkte terwijl dat eigenlijk heel zwaar voor hem is (doordeweek kon hij eigenlijk niks meer, dan was hij te moe) en terwijl dat niet eens verplicht was oid werd niet meegenomen. Ofwel: hij kreeg evenveel geld als iemand die in eenzelfde situatie zit als hij maar het wel prima vind om zijn handje op te houden.
Vervolgens werd het contract stopgezet van deze baan. En wat bleek? Hij had een jaar lang 20 uur per week gewerkt. Hij KON dus wel 20 uur werken. Dus werd hij gekort op zijn uitkering want hij werkte geen 20 uur. Maar zie maar eens een particulier te vinden die een reumapatient die regelmatig te moe is of teveel pijn heeft om zijn huis uit te komen en die ook nog eens dyslectisch is aan wil nemen!

Goed, daar heeft het UWV ook wel een oplossing voor: de jobcoach. De eerste die mijn vriend toegewezen kreeg werkte drie halve dagen per week en antwoordde haar mail ongeveer eens in de twee weken. Het bureau kreeg 10 000 euro om hem aan het werk te helpen en ze hebben niets gedaan, buiten wat halfslachtige antwoorden op mails waar hij niets mee kon.
Andere jobcoach toegewezen gekregen die hem aan het werk ging helpen voor een taxibedrijf. Hehe eindelijk iemand die iets ging doen! +:)+ Alleen... om een taxi te mogen rijden moet je een chauffeurspas hebben. Die kon hij dan zelf gaan betalen. (Kreeg hij een maand nadat hij voor het eerst met die coach had gesproken te horen na dus een maand niets te hebben gehoord.) Dat zou 200 euro investeren worden... in het UWV, want ook bij dit baantje zou hij zelf geen extra uitkering terugzien. Niet als hij minder dan 20 uur ging werken, wat wel een beetje het maximum is voor hem. Ik zal er nog even extra bij zeggen dat werken echt slopend is voor hem. Ik vind het niet zo raar dat hij het bijltje erbij heeft neer gegooid en hij nu 2 halve dagen bij zijn eerste baan zit als vrijwilliger.

Ik denk dat er genoeg banen zijn bij het UWV voor capabele mensen die ZELF ook graag zich willen inzetten voor de mensen die graag WILLEN werken. Want nu snijden ze zichzelf in de vingers door maar gewoon iedereen zijn uitkering te laten behouden of door de motivatie om te werken tot nul te reduceren. Het is voor hen immers ook een investering die ze terug gaan zien (als ze eenmalig een opleiding betalen voor iemand hebben ze dat binnen een paar maanden terugverdiend als die persoon fulltime aan de slag kan!)

Sorry voor het lange verhaal maar ik kan me er onwijs kwaad om maken :n

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:44

yamcha sollicitatie's 1 heb ik er gesobateerd ja. En heb die periode van mijn eigen zelf betaalde belastinggeld geleefd ja. Word nu hier neergezet als 1 of andere aso omdat ik even voorbij liet gaan.

En niet willen werken ja zeker wel heb in een kwekerij gewerkt en ook bij de post met de kerst.
Dus het willen zeker wel maar wel bij een baan die enigsinds nog wel aanspreekt.
Kijk als ik die sollicitatie had moeten doen na 2 maanden ofzo dan had ik er zeker voor gegaan maar niet na de 2e week van mijn ww.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:51

Ik ben daar heel truttig in misschien, maar mensen zoals jouw vriend Margarethea mogen ze van mij het 3dubbele geven :) Hij toont tenminste dat ie wil werken! (Alleen rot dat het UWV dan niet nadenkt over de gevolgen en je goed informeert etc.... Tis niet de beste instelling helaas...)

Het liefst zie ik persoonlijk dat ze mensen die moeilijk kunnen maar wel willen meer gaan geven en mensen die niet willen maar wel kunnen gewoon flink korten. Dat zou ik eerlijker vinden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:52

[quote="little_birdy"]en toch ben ik wel heel blij met het uwv en mijn jobcoach
maar dat is wel omdat ik ook WIL werken en dat scheelt een heleboel ,

en projecten van het UWV zijn er zat
mijn broer is bezig met een opleiding tt beveiliger via het UWV en heeft daarna gegarandeerd een baan[/quote

Dus tevreden zijn is hetzelfde als willen werken?

Ik volg momenteel een opleiding met een vdabcontract (belgische variant), ik herschool mij maar ik kan dat niet doen zonder hulp, ik ben hun dankbaar voor hun hulp maar heb wel al verschillende dingen meegemaakt die eigenlijk niet door de beugel kunnen en je staat daar machteloos tegen, een vriendin die deed dit ook met zo'n contract en bij haar hebben ze het contract stopgezet plus heeft ze nog 2 maand zonder inkomen gezeten omdat ze was geschorst en dit allemaal omdat het secretariaat van de school een fout hebben gemaakt en ze dit willen recht zetten en de vdab niet wouden verder kijken dan hun neus lang is.

Zij heeft serieus in de problemen gezeten, buiten haar wil om, zij kon er niets aan doen
Door zo'n dingen gaat mijn vertrouwen en tevredenheid er toch op achteruit, betekend dit dat ik niet wil werken?
Nee, anders zou ik mij geen 3 jaar engageren voor die opleiding die vrij zwaar is met stagen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:59

ik meld mij hier ook als WW uitkeringsgerechtigde..

Sinds een half jaar moet ik gebruik maken van een uitkering dat vind ik echt vreselijk, ik ben verzorgende IG(de neiuwe benaming voor ziekenverzorgende) en wil niets liever dan aan het werk..nu heb ik twee oproepbanen maar ik heb lang niet genoeg oproepen om uit de WW te kunnen.

Het UWV vind ik lang niet altijd netjes in de bejegening..ik word behandeld als of ik met opzet werkloos ben ^)

Tuurlijk zijn er die niet willen werken of de boetes daarbij helpen ik betwijfel het...pak hen de uitkering gewoon af..ik denk dat dat beter zou zijn!

In de zorg is het lastig om aan de bak te komen heel veel vacatures worden intern opgevuld, heb vandaag ook weer drie sollicitaties via mail verstuurd en dan is het maar weer afwachten...

Ik ben nu inmiddels zo vaak afgewezen dat ik de moed en de motivatie een beetje dreig te verliezen.
Het UWV vind het prima dat ik evt. een studie wil gaan volgen maar dat mag niet ten koste gaan voor de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt :?

Er zijn eigenlijk heel veel mensen nodig in de zorg maar doordat het geld dat al in 2010 is gegeven gewoon is verbrast door directeuren in de zorg of ligt te versloffen..is er geen geld voor meer werknemers op de zorgwerkvloer..dat beloofde geld is verdwenen in de zakken van heren die al helemaal niet meer werkzaam zijn in hun functie...zembla heeft hier uitvoerig verslag over gedaan zie linkje!

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1285276

Het is gewoon te triest voor woorden. -O-

Werken wordt je in dit land gewoon onmogelijk gemaakt het schijnt ook erg in te zijn om te liegen in je CV zodat je krijgt wat je graag wil..dat vind ik zo niet kunnen... :n

Als ik werkgever zou zijn zou ik daar op screenen want als men al liegt in een CV, waar is men dan wel eerlijk over!?

Nah ja...ik worstel nog wel ff door met het UWV :\
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-12 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:01

Er is er veel nood aan verzorgenden maar dat betekend inderdaad niet dat het simpel is om aan de bak te komen.
Door bezuinigingen lopen veel diensten op minimum bezetting, dus er kan wel nood zijn, maar men moet geld ook hebben om die mensen te kunnen betalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:04

@Narnia: Waar woon je? Mijn werk zoekt nog een verzorgende. Ik woon in Den haag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:13

purny schreef:
@Narnia: Waar woon je? Mijn werk zoekt nog een verzorgende. Ik woon in Den haag

Ik woon in Friesland...en wil niet meer weg van hier, heb ik 1 keer gedaan en dat was een hel!

Er is hier wel werk...hier zoeken ze vooral ook veel specialisten..

http://www.frieslandzorg.nl/vacatures.asp

http://www.zorgpleinnoord.nl/nl/vacatures/vacatureoverzicht/

Als iedereen maar wegtrekt naar het westen van het land..worden Friesland,Groningen en Drenthe spookprovincies, er is nu al veel leegloop!

Dat moet juist gekeerd worden :j