Ragdollcat schreef:Tja als je dement bent dan weet je toch niet zoveel meer en dan maakt het niet zoveel uit hoor, ik vind het overdreven, want je hebt toch een eigen kamer en dan kan je die inrichten zoals je het zelf wilt.
Mijn oma was ook dementerend/dement en heeft een hele mooie eigen kamer met eigen spullen en meubelen, nooit problemen mee gehad.
Het gaat wel die kant op dat alles apart moet, nog ff en het wordt Apart NL.
Dat is niet de bedoeling toch?
Men is hierheen gekomen en dan ook gewoon met z'n allen samen leven en elkaar respecteren en van elkaars cultuur genieten en leren kennen.
Maar als het hun hier niet bevalt, dan gaan ze terug naar naar waar het zich thuisvoelt, dat bedoel ik dus met dan gaan ze toch terug erheen als het ze hier ineens niet meer bevalt, Ze hadden jaren hier in NL gewoond en gewerkt en dat beviel ze wel goed he, nee ik vind het niet logisch.
Maar op zo'n manier gaat dat het niet worden, dan wordt het wij en zij.
Natuurlijk hebben ze onze werk overgenomen die de mensen niet wouden doen en ik zeg ook niet dat ze niet welkom zijn, maar ze moeten hier niet alles gaan overnemen. Want dat doen we ook niet met de landen waar ze vandaan komen dan is het huis meteen te klein hoor, dan vind je ze ook niet zo aardig meer.
Want ze krijgen alles en accepteren alles van ze maar anderson is het heel anders.
Het gaat om de manier waarop, zo blijven we apart apart en apart.
Juist als mensen dementeren en niet zoveel meer weten (wat nog te betwisten valt... m.i. zijn dementerenden net zo wijs als ieder ander, mogelijk wijzer), maakt het enorm veel uit hoe hun leefomgeving is. Demente mensen worden enorm onrustig in een omgeving waar ze zich niet op hun gemak voelen, wat zich uit in dwaalgedrag, roepgedrag, agressief gedrag e.d. Daarom is het belangrijk de leefomgeving goed aan te passen zodat de mensen zich op z'n best voelen, en zich rustig kunnen gedragen. Als het je dan toch om geld gaat; mensen zonder 'probleemgedrag' kosten minder werk, dus heb je minder mensen nodig 
Qua aanpassen e.d. ben ik het redelijk met je eens, maar dit kun je natuurlijk niet vragen van dementerende mensen... Ik ben ook niet voor een apart Nederland, maar ben wel bekend met dementerende mensen en weet hoe belangrijk het is om ze een veilige leefomgeving te bieden. Ook al waren deze mensen tijdens hun vroegere leven zeer goed aangepast, een tweede taal verdwijnt nu eenmaal snel als je dement wordt, net als je aangeleerde gewoontes. Alleen wat er in je vroegste vroeger zo in zit gebakken blijft echt over, zoals hele oude (culturele) gewoontes.