Zijn kerk en staat nog wel gescheiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:04

Bij de pinautomaat bij mij beneden gaat er een rolluik voor := nouja zo lang de C1000 open is niet, maar vanaf volgende week weer netjes elke zondag dicht. :n

Ik voel mij in ieder geval in Vianen erg beperkt in mijn doen, ze stonden laatst ook al te klapperen met hun ogen en oren toen er een wasje op mijn balkon hing te drogen op zondag. Wanneer moet ik anders wassen? := (en wat doen ze op Zondag op mijn parkeerterrein? Oja de kerk ligt achter ons :+ maar het parkeerterrein bij ons is net buiten zicht van de kerk, want oei als je met de auto naar de kerk gaat.. en daarna meteen naar de supermarkt he := )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:10

Dat zijn zo te horen Oud-Gereformeerden (of zoiets, zoveel stromingen kan ze door de war halen, iig zwaarder is er eigenlijk niet). Die mogen eigenlijk idd niet met de auto naar de kerk. Maar verbaasd me dan dat er mensen zijn die het wel doen. Om de schijn op te houden. Kom je elkaar daar toch weer tegen op het parkeerterrein dus wie houd je voor de gek. := Misschien komen ze wel van zoveel km afstand en hebben ze een pardon := ?

Dat is een dorpje hier verderop iig wel. Komen ze allemaal bij elkaar enige oudgeref die er is maar zat die met de auto komen. Maar goed aan de andere kant 10-15 km lopen is ook zo wat. Al zijn er wel die het doen. Weer of geen weer. Lopend naar de kerk.

Anoniem

Re: Zijn kerk en staat nog wel gescheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:48

Volgens mij heeft elk dorpje zo'n kerk bij ons in de omgeving. En vanuit Vianen is het allemaal prima te lopen in ieder geval.

Daarbij als je een pardon hebt zet je hem toch op het parkeerterrein van de kerk, bedoel dat is er ook gewoon :)*

Wat ik vooral "hypocriet" vind is dat ze daarna meteen, op Zondag, de supermarkt inlopen en wel mopperen om mijn wasje op het balkon. :+ Laat me dat lekker zelf weten!

En dat vind ik ook met de politiek, en daarom is het misschien wel goed dat ze nooit zo groot worden qua partij.

Maar op lokaal niveau vind ik dus wel dat er ingegrepen mag worden, want zo wordt er toch een deel van de inwoners van het dorp beperkt in zijn of haar leefgewoonten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:59

Maar dat is dan wel een kleiner gedeelte, iig niet de meerderheid want anders kon de SGP nooit de grootste zijn en deze regels hanteren. :D

Overigs het is ook ergens wel hypocriet om te mopperen over een was (doen ze dat echt ??) en zelf wel de supermarkt induiken op zondag. Maar zo zijn er wel meer dingen die niet helemaal kloppen. Nu zal de meerderheid van die mensen vast wel SGP stemmen, maar ik ken er zelfs die er op stemmen omdat ze het wel makkelijk vinden. Geen poeha in de buurt, geen rare mensen in de buurt. Tja :+

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat de SGP niet noodzakelijkerwijs gelijk staat aan de oud gerefeerde gemeente. Ze delen de 'g', bijna allemaal zullen er op stemmen, maar er zijn meer kerkelijke stromingen (dus ook de lichtere) die er op stemmen. Blijkbaar is die groep het grootste binnen Vianen.

Overigs heb ik het wel eens aangekaart bij een SGP-stemmer, mensen moeten toch zelf kunnen bepalen of ze op zondag naar een supermarkt of wat dan ook gaan. Is dat niet aan God om te oordelen over mensen - Oordeel niet opdat enz. enz. - (dat als ze straks dood gaan een lijstje voor zich krijgen met je bent 50 x naar de supermarkt geweest op zondag- al vermoed ik niet dat áls er een hemel is dat het zo werkt maar goed..). Het antwoord was verrassend. Mensen moeten soms tegen zichzelf beschermd worden. Mensen hebben nu eenmaal foutjes/ zijn niet perfect (etc etc.) en het is belangrijk dat je ze tegen zichzelf in bescherming neemt. Een rustdag is nu eenmaal nodig. Mensen hebben rust en regelmaat nodig. De eerste zin is letterlijk, de uitleg kon ik niet meer zo voor de geest halen, maar het is een sterke samenvatting.

*zet Vianen op nooit-gaan-wonen lijstje*
Laatst bijgewerkt door Sammie op 29-08-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:01

Ik haal juist mijn rust uit kunnen doen wat ik zelf wil. :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:16

Sgp heeft 2 zetels in vianen. Dat lijkt mee te vallen. Platvorm Vianen is het grootst.

Bij ons is de VVD het grootst......daar hebben we ook al niks aan om de appie op zondag open te hebben. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:20

Dan vind ik het helemaal bizar dat het geloof zo opgedrongen wordt in het dorp.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:20

Ik vraag me af of dat zondaggebeuren nou echt ontzettend iets christelijks is. Hier is Leefbaar met stip de grootste partij, de christelijk/gereformeerde/kerkelijke partijen hebben in totaal 9 van de 27 zetels. 5 voor de SGP, 2 voor het CDA en 2 voor de CU. Echt geen meerderheid dus, maar alles zit op zondag potdicht. En ik heb er persoonlijk ook geen moeite mee eigenlijk ;) Ohja, en niet om te mauwen hoor jans, maar de SGP is echt niet de grootste partij in Vianen, dat is "platform Vianen". Iets lokaals wat trouwens ook tégen de zondagsluiting is, als ik het goed begrijp. Maar dat is het punt niet natuurlijk ;) (oh, ik ben spuit elf, zie ik :P )

Ik denk dat het onmogelijk is voor een 'gelovig iemand' om beslissingen te maken zonder gelovige achtergrond. Zijn geloof zit toch flink diep verwoven in zijn normen en waarden om het zo maar te zeggen. Het zou imo bijzonder raar zijn om in een democratie als Nederland te zeggen dat iemand met een gelovige achtergrond niet meer de politiek in mag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:42

Er zijn ook partijen voor de zondagssluiting om de kleine ondernemer te beschermen. Grote supermarkten hebben tig man personeel. Als jij een bedrijfje hebt met 1/2 man personeel wat prima draait op 5 a 5,5 dagen heb je wel een probleem als je zeven dagen open kan/mag/moet. Kosten stijgen enorm. Als je gesloten ben, raak je je klanten kwijt.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:49

Klinkt logisch Sammie :j

Moet ik er wel even bij zeggen dat ik het wel een tikje overdreven vind dat bij TS op zondag zelfs de pinautomaten gesloten zijn hoor. Ik vind het echt prima dat de winkels dicht zijn op zondag, maar ik ben toch blij dat ik wel even een paar tientjes uit de muur kan trekken om lekker een terrasje te pakken oid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:04

Nu is de supermarkt die bij ons open is geen grote supermarkt, maar ook het theehuis wat op zondag open wil mag dat niet. En dat is echt zo'n mini-ondernemer met maar 1 man personeel. :n

Want stel je voor dat er mensen op zondag wat gaan drinken in het theehuis!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:12

ja, het is misschien wel uit bescherming dan, dat dicht gaan op zondag. maar toch vind ik dat ieder dat voor zichzelf/ zijn eigen winkel moet bepalen. ik vind dat je zlef mag weten of je wel of niet open wil gaan. nu wordt het vaak zo opgelegd.
en ook de mensen zelf moeten zelf weten of ze naar de winkel willen gaan of niet.
maar ik wordt er zo moe van dat de mensen die het níet willen, vaak ook vinden dat anderen het dan ook niet mogen, en dat het dan dus 'fout' is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:38

Jans schreef:
Dan vind ik het helemaal bizar dat het geloof zo opgedrongen wordt in het dorp.

Bij ons in de gemeente heeft zo'n christelijke partij ook maar 2-3 zeteltjes (idem in de regering) maar ze zijn wel 'nodig' om de coalitie te vormen, dus leggen ze een aantal eisen op tafel om de coalitie te vormen.
Bij ons was er ook een complete rél in de gemeenteraad over een supermarkt op zondag open.

Ik vind het ook bizar hóe die christelijke partijen een vinger in de pap hebben met hun 2 of 3 zeteltjes.
Vooral de zondagsrust en de gezondheidszorg, dat gooien ze dan als onderhandeling op tafel.
En nee het gaat me niet alleen om abortus, maar ook om testen vóórdat je baby geboren is (ernstige erfelijke afwijkingen bijvoorbeeld) en mensen, zowel oude als jonge, die kosten wat kost in leven gehouden worden omdat dat moet.

Babytjes die bij de geboorte geen velletje hebben en koste wat kost nog een jaar in pijn moeten leven met verband af trekken en weer omwinden omdat dat moet en er geen 'iets teveel morfine' aan zo'n kindje gegeven mag worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:50

Dan zullen die andere partijen met twee of drie zetels nog wel onrealistischere eisen hebben :D

Normen en waarden zijn natuurlijk onlosmakelijk verbonden met politiek. Bepaalde politieke stromingen verbieden omdat die uitgaan van andere normen en waarden, lijkt mij dan ook een verschrikkelijk slechte keuze. Het mooie van een democratie is dat je je tegenstem kan laten horen en dat jij je politieke keuze op andere normen en waarden mag baseren. Accepteer dan ook dat andere mensen dat ook mogen.