Stemwijzer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:33

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:

Ik begreep dat de rijke Joodse sponsors in de USA boos zijn op Wilders?

Waar, waar?

Ik heb begrepen dat het te maken heeft met het algehele verbod op ritueel slachten (op aangeven van Dion Gaus). Dit staat in het partijprogramma van de PVV, hij is alleen vergeten (Geert) dat niet alleen moslims ritueel slachten, maar ook de Joden. De PVV schijnt flink gesponsord te worden door rijke Joden in de USA, dus die dreigen nu met de geldkraan te sluiten. :D

Wat mij opvalt in het programma van de PVV is, dat het een stuk minder gaat over de moslims, maar vooral nu over de EU. Geert is een kei in het inspelen op de onderbuikgevoelens en frustraties van de gewone man. En aan Roemer heeft hij nu een geduchte tegenstander.
Ik was meer voor Jan Marijnissen, daar heb ik wel taktisch op gestemd. Nu vind ik het een stuk moeilijker. Ik zie niet zo snel een voorspelbare coalitie.

Abiola

Re: Stemwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:44

Aangezien de sp de grootste of een na grootste partij dreigt te gaan worden, zie ik niet hoe dat een tactische stem is?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:48

Beetje zielig dat hij om nog wat te redden op de ramadam gaat afgeven, alsof iemand anders zich daar mee bezig houdt.

De man die Geert aangetrokken had als fondsenwerver in Amerika omdat hij zulke goede relaties heeft daar, is uit de groep getreden en naar Amerika gegaan om ze daar te vertellen wat er in het programma van Geert staat, en daar waren ze niet blij mee.

Als hij geen geld meer krijgt om zijn hilarische filmpjes te maken en rechtszaken en politiek te bedrijven met een ondemocratische eenmanspartij zal er wel wat veranderen

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:57

de stemwijzer zegt :

1 pvv
2 vvd

maar ik ben er nog niet over uit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:18

Abiola schreef:
Aangezien de sp de grootste of een na grootste partij dreigt te gaan worden, zie ik niet hoe dat een tactische stem is?

Laat ik nu denken, dat jij mij wel zou begrijpen ;) . In het verleden, bedoelde ik natuurlijk: toen heb ik weleens taktisch op de SP gestemd. Ik stem bijna altijd taktisch :D . Volgende maand stem ik zeker niet op de SP in tegenstelling dus tot een paar jaar geleden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:27

Electra, met jou zit ik op hetzelfde spoor, mijn reactie was meer op deze van Heino.

Heino schreef:
Oh oh wat vind ik het jammer dat Marijnissen niet meer partijleider van de SP is, dan had ik helemaal achter mijn tactische stem gestaan :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:28

Abiola schreef:
Electra, met jou zit ik op hetzelfde spoor, mijn reactie was meer op deze van Heino.

Heino schreef:
Oh oh wat vind ik het jammer dat Marijnissen niet meer partijleider van de SP is, dan had ik helemaal achter mijn tactische stem gestaan :)

Ok, sorry, wij zitten inderdaad vaak op hetzelfde spoor :D ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:32

Ik denk dat Roemer veel realistischer is dan Marijnissen was, onder hem zou er nooit een links blok kunnen ontstaan dat wellicht zou kunnen regeren.
Marijnissen was op TV een aimabele man met een kwinkslag op het juiste moment, maar hij was als partijleider heel star in zijn afwijzingen.
Roemer zal veel makkelijker onderhandelen en heeft al gezegd dat niets heilig is, dat was voor Marijnissen vloeken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:24

ik moet zeggen, in den beginne wist ik het niet met Roemer, inmiddels hoor ik hem dingen zeggen en op een manier praten dat ik moet zeggen dat ik hem meer vertrouw dan het gros van de grijze pakken in den haag .

en idd, je kunt wel heul standvastig zijn, maar je moet het met elkaar doen, geen enkele partij zal alleenheerser worden, er zal altijd een coalitie zijn met meerdere partijen.
Dan is een partijleider die wil onderhandelen toch best handig, dat geeft meer perspectief dan star aan je standpunten vasthouden . en star aan je punten vasthouden garandeert bijna dat je nooit in de coalitie zult kunnen fucntioneren en zal geen andere partij geneigd zijn met je samen te werken.
liever een goed compromis kunnen sluiten dan niets kunnen bijdragen buiten in de oppositie hard nee gaan zitten roepen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:59

Abiola schreef:

Daaruit begrijp ik dat jij niet wilt dat de SP de grootste wordt? :D

Ik heb altijd GroenLinks gestemd, maar GroenLinks zal zelf nooit de grootste worden, zeker niet na die paar faalacties. Dat deed me al twijfelen, en de kans dat GroenLinks in de coalitie komt als de SP de grootste wordt is behoorlijk aanwezig. Dus vandaar deze indirecte stem op GroenLinks ;) Plus dat ik me uiteraard ook voor een groot deel in de standpunten van de SP kan vinden :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:02

Ik stem op PVDA en ik hoop dat ze samen gaan werken. Vooral omdat er op gebied van kandidaten voor ministers veel ervaring bij de PVDA zit. Ik zie Harry van Bommel eigenlijk niet zo graag minister worden ook al wil hij dat zo graag

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:04

Mijn nummer 1 stem klopte wel, maar vanuit tactische overwegingen niet echt handig..
Als tweede kwam er bij mij de SGP uit := nee, daar zal ik nooit van mn leven op stemmen :p

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:24

http://www.dierenbescherming.nl/standpunten-cda

Voor mij was dit wel een handige site, staan qua dierenwelzijn de punten op beschreven van alle politieke partijen. Voor mij kwam PVDD uit de stemwijzer, maar daar stem ik niet op omdat ik het op veel punten ook met hun oneens ben. (Europa, bezuinigingen) Maar denk dat het toch maar SP word dit jaar. :) Stemwijzer vind ik vreemde acties hebben, vorig jaar kwam PVV eruit? :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:36

Heino schreef:
Abiola schreef:

Daaruit begrijp ik dat jij niet wilt dat de SP de grootste wordt? :D

Ik heb altijd GroenLinks gestemd, maar GroenLinks zal zelf nooit de grootste worden, zeker niet na die paar faalacties. Dat deed me al twijfelen, en de kans dat GroenLinks in de coalitie komt als de SP de grootste wordt is behoorlijk aanwezig. Dus vandaar deze indirecte stem op GroenLinks ;) Plus dat ik me uiteraard ook voor een groot deel in de standpunten van de SP kan vinden :)

Dat heb je goed begrepen :D
Maar ik snap je redenering niet helemaal. Volgens de peilingen wordt de SP behoorlijk groot en verliest GL de helft van haar zetels. Imo is het dan juist beter om op GL te stemmen, want het lijkt me niet dat de SP het kan rechtvaardigen om te gaan samenwerken met GL als die juist afgestraft worden? Doorgaans gaat een partij die ernstig verliest in de oppositie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:43

mmm, maar ook partijen die de grootste zijn/veel zeteld er bij hebben gekregen, belanden wel eens in de oppositie, is de SP eerder gebeurt.
ik denk niet dat je moet kijken naar hoeveel zetels een partij wint of verliest, maar wel zou de grootste partij/de grotere partijen vertegenwoordigd moeten zijn in een coalitie al dan niet in combi met 1 of meerdere kleinere partijen.
De kiezer heeft gesproken, maar ja, dat werkt in de praktijk nog al eens anders
het moet natuurlijk ook weer een coaltie zijn die werkt/samenwerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:44

Abiola schreef:
[ Doorgaans gaat een partij die ernstig verliest in de oppositie.

Behalve de CDA die net doen of ze helemaal niet meegedaan hebben aan het gedogen. We schaffen alle bewindslieden af en gaan weer voor regeren, nu met een Monatoetje erbij.

Ik begrijp niet dat iemand nog op dat huichelachtige zooitje stemt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:50

Dat wilde ik net zeggen Sarabande! Behalve het CDA, die wroet zich er elke keer toch weer bij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:57

Abiola schreef:
Maar ik snap je redenering niet helemaal. Volgens de peilingen wordt de SP behoorlijk groot en verliest GL de helft van haar zetels. Imo is het dan juist beter om op GL te stemmen, want het lijkt me niet dat de SP het kan rechtvaardigen om te gaan samenwerken met GL als die juist afgestraft worden? Doorgaans gaat een partij die ernstig verliest in de oppositie.

Ik weet het niet. Wat ik tot nu toe van Roemer en de SP heb gezien is dat ze zich wel redelijk kunnen focussen op inhoud, en dus niet zo heel erg meegaan in verkiezingsretoriek als 'snelgroeiende partijen hebben meer recht op... en verliezende partijen minder.' Ik denk dat als ze er op inhoud uitkomen, dat alleen het feit dat een partij verloren heeft niet zo heel zwaar mee hoeft te tellen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:21

Shadow0 schreef:
Ik denk dat als ze er op inhoud uitkomen, dat alleen het feit dat een partij verloren heeft niet zo heel zwaar mee hoeft te tellen.

Nou dan hoef je geen verkiezingen meer te houden, dan doe je met alle lijsttrekkers het spelletje wie is de knapste en degene met de meeste punten wint.

Verkiezingen worden gehouden om de bevolking te laten bepalen aan wie ze de voorkeur geven om het land te besturen. En omdat een groot deel van de bevolking daar Wilders in staat toe achtte kwam er zo iets als een gedoog constructie waar een zwaar verliezende partij een groot aandeel in had. Dat werkte dus niet want een regering kan alleen handelen wanneer ze een ruime meerderheid in de kamer hebben van door de bevolking gekozen volksvertegenwoordigers.
Dus laten we hopen dat er een duidelijke uitspraak van die bevolking komt.
Maar gezien alle splinterpartijtjes waar mensen hier op gaan stemmen omdat ze zulke leuke dingen roepen heb ik er weinig fiducie in

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:46

sarabande schreef:
Nou dan hoef je geen verkiezingen meer te houden, dan doe je met alle lijsttrekkers het spelletje wie is de knapste en degene met de meeste punten wint.

Huh, juist niet toch?

Bovendien vertegenwoordigt een zetel toch gewoon een aantal kiezers. Of dat nou een zetel is die gewonnen is ten opzichte van de vorige verkiezingen of niet.

Wilders heeft graag benadrukt dat zijn zetels meer waard waren dan andere - maar geheel terecht is dat niet. De VVD en CDA gebruikten dat argument maar wat graag om een kabinet te krijgen waar zij veel invloed in hadden - de alternatieven waren minder aantrekkelijk. Maar als niet de vvd maar de pvda het grootste was geworden, dan had het CDA Wilders met z'n verkiezingswinst lekker laten stikken, 26 zetels vanuit het niets of niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:53

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar het anders zeggen
Als er een linkse meerderheid komt dan zal GL meedoen zelfs al hebben ze maar 4 zetels en al heeft de partij na Femke zon beetje alle kanten op gedraaid die maar mogelijk waren..
En wbt de SP ik gun het Agnes kant om de post van Schippers over te nemen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:13

Daar ben ik niet zo zeker van. Doorgaans verlies je zetels in de regering, en win je ze in de oppositie. Dat is ook logisch, want als je regeert moet je compromissen sluiten, waar je achterban niet achter staat. Die kiezers zoeken dan hun heil elders. In de oppositie kun je veel meer vasthouden aan je eigen ideologie.

De meeste partijen zullen daarom dan ook, na een halvering van het aantal zetels, liever in de oppositie gaan zitten. Maar goed, we zullen het moeten afwachten.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:39

Oh kijk eens aan! Het klopt met mijn eigen keuze!
Partij voor de Dieren
GroenLinks
PvdA
SP
ChristenUnie
D66
PVV
50Plus
CDA
SGP
VVD

Ik stem alleen nooit partij voor de dieren. Die komen alleen altijd hoog omdat ik tegen megastallen e.d. ben. Ik heb met mijn groene hart genoeg aan Groenlinks. Ik stem altijd Groenlinks en ben van plan dat dit jaar ook weer te doen. Al hoewel Diederik Samsom mijn aandacht wel heeft. Alleen ik hou het toch liever bij progressief links dan conservatief links.

De SP is naar mijn mening een te extreme partij. Ik denk dat het ook erg moeilijk gaat worden voor hen om een coalitie te vormen. Ik vind het wel goed dat Roemer wel open staat.
Ik hoop dat iedereen bereid is compromissen te sluiten en dat we zo weer in wat rustiger politiek vaarwater terecht komen. De onzekere politiek van de afgelopen jaren heeft, denk ik, niets goed gedaan.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:56

goeroe schreef:
Amy77 schreef:
Ik heb hem nog niet gedaan..zal deze keer strategisch stemmen ipv stemmen op de partij waarop ik graag zou willen...
Rotte is, ben 150km verderop verhuist, maar moet speciaal terug om daar te stemmen..of iemand machtigen, wat een gedoe, haha..die gasten worden bedankt :P

Weet je dat je ook een kiezerspas kunt aanvragen?

bedankt voor de tip!!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:57

Ik had de SP bovenaan overigens

op 2 50 plus _O-

pvv op nr 3 _O- als ik ergens op tegen ben _O- en ik had nog wel op oneens gedrukt bij het stopzetten van de moskeeen