'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:43

Serieus? :x
Dat is echt de eerste keer dat ik dat hoor :)

Blue_Eyes

Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:44

Zie mijn edit, het kan nog gekker. Een Prius rijdt echt, echt zuinig.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:47

Ik zie het ja :)
Dat opvangen van energie is inderdaad een heel mooie techniek, komt dacht ik uit de Formule 1.
Ik wist oprecht niet dat hij zo zuinig kan zijn :)

Rij jij dan bewust ook minder 'sportief' zegmaar? Dus bewust niet heel hard optrekken e.d.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:50

Ik moet zeggen dat het mij ook verbaast. Mijn hubbie zei zoiets en ik dacht 'ja dag, je vindt het gewoon een mooie auto'. :') Boys and their toys. Maar we rijden er nu 4 maanden mee en het is echt zo, hij is superzuinig, comfortabel en ook nog eens mooi - vind ik tenminste wel, het is een sportieve auto om te zien (in het wit dan toch, in het grijs al veel minder).

Hij heeft een ecomodus-knop, als je die aanzet rijdt-ie vanzelf wat minder sportief. Maar hij heeft ook een powerknop en als je die aanzet, trekt-ie echt heul hard op. Dan plak je echt achterover in je stoel, omdat je dat niet verwacht van een hybride. Meestal staat-ie bij ons wel op eco. Dan is het overigens nog geen slome auto, maar blijft-ie wel wat langer puur electrisch rijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:59

Ik ben benieuwd wat ze dan met onze 25 jaar oude Mercedes willen.......die rijdt op gas Rete schoon is ie.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 20-08-12 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:01

Mooi ????? Een Prius??????

Ik vindt ze echt spuuglelijk. Maar dat maakt niet uit...tis een schone auto en hij doet z'n werk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:05

Ik vind ze best mooi hoor, zeker de versie 3 die wij hebben :) Smaken verschillen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:11

Blue_Eyes schreef:
Ik vind ze best mooi hoor, zeker de versie 3 die wij hebben :) Smaken verschillen ;)

Het spijt me....

Als het op grond van uiterlijk zou gaat mochten ze van mij verboden worden...

Maarrrrr al ik van mijn werkgever er een mocht rijden zou ik er ook een kiezen. Het zijn schone auto's en Toyota levert goede auto's af. Ze zijn ook heel luxe aan de binnenkant.

Maar wij mogen dus geen Toyota kiezen. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:14

Zoals gezegd, smaken verschillen ;) Luxe, comfortabele auto's zijn het zeker :j Van binnen is het net een vliegtuig :=

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:16

Oke, die ecomodus en powerknop is wel handig! :)

En haha, smaken verschillen inderdaad. Ik ben zelf heel erg van de Duitse auto's, vooral BMW.
Qua design, wegligging en 'gevoel' gaat er wat mij betreft eigenlijk niets boven. Dus dat kleurt mijn mening wel.
Maar als ik dan kijk naar auto's uit Azië, dan vind ik de nieuwste Prius in het wit nog wel mooi :)

Maar laten we ontopic blijven ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:20

Ja...weet iemand of een op autogas rijdende oldtimer nog wel de binnenstad in mag in dit plan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:21

Dat is een goeie vraag. Zou ik ook wel willen weten!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:47

Dat weet ik ook niet, wij hebben geen auto's die op gas rijden :)
Maar gas is de zuinigste brandstof dacht ik? Dan kan ik me niet voorstellen dat je daar moeilijkheden mee krijgt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:54

In ieder geval de minst vervuilende, mede omdat het gemaakt wordt van de afvalstoffen van benzineproductie. Zou erg jammer zijn als daar niet meer naar gekeken wordt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:26

precies !
gas is het minst vervuilend, en het zwaarst belast. need i say more ? >;)
wij zijn juist van gas afgegaan, omdat de WB niet meer was te betalen..
en de OV in rotterdam goed ?niet echt, goedkoop ook niet.buiten dat de kaartjes steeds duurder worden, worden ook de zones kleiner. dubbelop dus.
en in r-dam centrum mss wel, maar als je in een buitenwijk, of een randgemeente woont, doe je er letterlijk uren over om naar de stad te gaan.tig keer overstappen,met op papier wel aansluiting,maar in de praktijk dus niet.
en prius ?(vind m ook lelijk ) op zn elektriek mss schoner, maar als ie op benzine rijd is ie meer vervuilend/gebruikend als een gemiddelde auto.ergo kom je gemiddeld op hetzelfde.

en als we massaal op de fiets gaan, komt er weer rijwielbelasting, let maar op ^)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:38

spicegirl schreef:
en prius ?(vind m ook lelijk ) op zn elektriek mss schoner, maar als ie op benzine rijd is ie meer vervuilend/gebruikend als een gemiddelde auto.ergo kom je gemiddeld op hetzelfde.

Dat is dus niet waar, lees nou eens wat ik zeg :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:41

spicegirl schreef:
precies !
gas is het minst vervuilend, en het zwaarst belast. need i say more ? >;)
wij zijn juist van gas afgegaan, omdat de WB niet meer was te betalen..
en de OV in rotterdam goed ?niet echt, goedkoop ook niet.buiten dat de kaartjes steeds duurder worden, worden ook de zones kleiner. dubbelop dus.
en in r-dam centrum mss wel, maar als je in een buitenwijk, of een randgemeente woont, doe je er letterlijk uren over om naar de stad te gaan.tig keer overstappen,met op papier wel aansluiting,maar in de praktijk dus niet.

en als we massaal op de fiets gaan, komt er weer rijwielbelasting, let maar op ^)

Laten we niet offtopic gaan, maar dat valt dus echt wel mee. Uren vanuit een buitenwijk en tig keer overstappen? Ik niet hoor :n

En rijwielbelasting komt er echt niet door hoor, in NL :') Dat geloof ik niet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:33

jij woont in delft ;)
de rijwielbelasting is hier al eens geweest ! de hondenbelasting is ook iets wat heel lang geleden in het leven is geroepen voor trekhonden, en dat is ook nog niet afgeschaft.wat belasting betreft, houden ze wel van oude gebruiken.

als alles mee zit, ben je in het centrum vanaf hier in 1,5 a 2 uur.mn dochter doet er , als er weer eens wat uitvalt, ook wel 3 uur over, zeker laat in de avond.de bussen komen hier om het halve uur. als je er 1 mist, ben je al een uur verder..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:40

Ik woonde tot vorig jaar november in Rotterdam en heb daar mijn hele leven gewoond :) Bij het eindpunt van lijn A om precies te zijn. Ik heb heel wat uurtjes in het Rotterdamse OV doorgebracht (want denk maar niet dat mijn ouders me gingen brengen als ik per se in het centrum wilde gaan winkelen :+ )
En mijn moeder gaat al ongeveer 25 jaar met de metro naar haar werk, dag- avond- en nachtdiensten, en het aantal keren dat ze vanwege een storing opgehaald moest worden is op een hand te tellen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:46

is goed hoor ;)
wij hebben geheel andere ervaringen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:05

Blue_Eyes schreef:
In ieder geval de minst vervuilende, mede omdat het gemaakt wordt van de afvalstoffen van benzineproductie.

Dat is incorrect.
Bij het kraken van ruwe olie onstaan verschillende fracties CH-verbindingen. Die hebben vrijwel allemaal een eigen toepassing en zijn geen ´afval´.
LPG is gewoon een mengsel van propaan (C3H8) en butaan (C4H10); beiden producten op zích.
De rest is marketing door de LPG-boeren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:26

Maar LPG heeft een minder schadelijke uitstoot dan benzine en of diessel toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:54

NatasjavE schreef:
Maar LPG heeft een minder schadelijke uitstoot dan benzine en of diessel toch?

Dat kan je niet zó stellen, want er is ook meer van nodig omdat de calorische waarde lager is.
WVO is wél per definitie beter voor het milieu. Helemaal in een oudere auto die dus niet door extra milieubelastende nieuwproductie vervangen is.

Beiden echter is off topic.
Het punt is dat een oudere auto HELEMAAL NIET per definitie meer vervuild en dat een hogere vervangsnelheid wél milieubelastender is. Evenals de hybride technologie want die vervuilt alleen daar waar electrisch gereden wordt minder. Dat verplaatst het probleem wel, maar vergroot het in totaal.
Het is simpel een economische verlakkerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:57

Sorry, wat is WVO?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:43

NatasjavE schreef:
Sorry, wat is WVO?

Vertaald; plantaardige afval olie, bijvoorbeeld oude frituurolie.

Onder je vingertoppen kan je alles vinden. Nu ja, bijna alles. Verschillende stukken info zijn weg; ´ondergronds´ gegaan wegens vervolging door de overheid wegens accijnsontduiking. Zie daar hoe groen de argumenten zijn.
Er was een behoorlijk harde kern van gebruikers in NL.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-08-12 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt