Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
minka schreef:Rintah schreef:
als je afgestudeerd bent ben je veilig ja
dat met terugwerkende kracht gaat over het aantal jaar wat je ingeschreven hebt gestaan/staat. is dat beging schooljaar 2012/2013 meer als nominaal+1 moet je betalen.
Hm dan ga ik mn diploma er eens bij pakken, volgens mij heb ik in december mn diploma ontvangen, want anders ben ik alsnog de l*l, want had heb ik begin 2012 wel 2 jaar vertraging
Sinelia schreef:als ik in 2010 had geweten dat dat gedoe met die boete eraankwam was ik gestopt en had ik opgepakt als ik weer "beter" was, maar nu ben ik op advies van unie, ingeschreven gebleven en heb 1 vak per semester gedaan, dus een flinke vertraging.
Ik hoop echt niet op die boete...
Babsiej schreef:Nee dus omdat er geen sprake van was deed iedereen maar wat " ach we gaan deze studie eens proberen"
Babsiej schreef:Ik ben blij dat ie er komt, laat studenten maar wat harder hun best doen. Is hun eigen toekomst en eigen investering.
gekkesies schreef:Ik pik er even 2 dingen uit waar ik het absoluut niet mee eens ben.Babsiej schreef:Nee dus omdat er geen sprake van was deed iedereen maar wat " ach we gaan deze studie eens proberen"
Ten eerste: "iedereen" is natuurlijk een compleet verkeerde woordkeus. Natuurlijk zijn er studenten die heel bewust maar wat aanmodderen. Ik ben het hardgrondig met je eens dat die best aangepakt mogen worden. Echter schaar jij mij (ik kan nou eenmaal alleen voor mezelf spreken) op deze manier dus ook onder de mensen die een studie gaan doen "om te proberen" en dat is dus gewoon niet waar. Toen ik klaar was met mijn middelbare school en naar het HBO ging was ik net 2 weken 17. Op dat moment had ik héél goed nagedacht over mijn studiekeuze en was ik er ook al jaren van overtuigd dat de studie die ik ging doen het helemaal zou zijn voor mij. Dit bleek enigzins tegen te vallen, maar omdat de opzet van de studie na het propedeusejaar compleet anders was heb ik destijds besloten door te zetten. Ik verwachtte dat het leuker zou worden en meer bij mij zou aansluiten en zag het als een studie die zeker de potentie had om wél te zijn wat ik zocht. Moet ik daar dan op afgerekend worden? Omdat ik toen ik 18 was, ondanks al mijn gesprekken met mentoren en weloverwogen keuzes, een verkeerd besluit heb genomen en niet meteen na het behalen van mijn Propedeuse ben doorgestroomd naar de universiteit?
Nee, sorry, ik ben het dus écht niet met je eens dat ik dan ook val onder die groep die een studie gaat proberen 'voor de leuk' en maar wat aanmoddert.Babsiej schreef:Ik ben blij dat ie er komt, laat studenten maar wat harder hun best doen. Is hun eigen toekomst en eigen investering.
En ook hier doe je weer een verkeerde aanname door te impliceren dat iedereen die onder de lsb valt 'maar wat harder zijn/haar best moet doen'. Ik ben géén luie student, werk hard, haal al mijn deadlines en neem zelfs extra vakken erbij omdat mijn interesses nogal uiteen lopen. Stellen dat ik dan maar gewoon 'wat harder moet werken' om in mijn eigen toekomst te investeren is dan ook ronduit belachelijk.
Ik ben het met je eens dat jouw aannames voor sommige/veel studenten absoluut van toepassing zijn, maar is het dan terecht om maar iedereen over één kam te scheren? Ik vind van niet en het raakt mij eigenlijk ook wel dat er blijkbaar nog zoveel mensen zijn die je zien als lui en ongemotiveerd puur en alleen omdat je onder de lsb valt. Daar sta je dan leuk met je doordachte keuzes, goede werkhouding en meer vakken dan de gemiddelde student omdat je ernaar streeft béter te zijn en ambitie hebt.
capopjekop schreef:xRowina schreef:Vanaf studiejaar 2012/2013? Dus bijvoorbeeld niet studenten die gestart zijn in 2010 of 2011?
Nee dat geldt gewoon voor iedereen. Ik ben in 2007 begonnen, maar het gaat dus om het komend studiejaar voor wie dan vertraging hebben. Maar als je in 2010 gestart bent kun je nog geen vertraging hebben, want je studie duurt 4 jaar, dus dan ben je nog bezig toch
Citaat:Welkom in de grote wereld, daar wordt zeker bij wetten en regels die aangenomen worden iedereen over 1 kam geschoren.
Werk je hard en maak je doordachte keuzes zal je je studie binnen de gestelde termijn afronden.
Sinelia schreef:ik krijg er waarschijnlijk mee te maken...
Ik ben sinds 2008 deeltijdstudent, maar van een verkorte studie. De vertraging is opgetreden door een zeer enstige ziekte, dus als ik hem opgelegd krijg in september, ga ik persoonlijk nog ik bezwaar en beroep.
AnoukS_ schreef:hmm ik denk dat het hele woord 'boete' ook niet hoort. Het is geen boete, het is een vermindering van de subsidie. Je moet je voorstellen dat een jaar studeren véél meer kost dan dat wij betalen. Om toch een stukje terug te kunnen verdienen, wordt de 'boete' ingevoerd. Naar mijn idee geheel logisch.
Maar ik denk dat veel mensen het veel te zwart wit zien. Veel mensen zien alleen maar het woordje 'boete' en 'geld betalen' en gaan steigeren. Maar als je verder kijkt dan je neus lang is, is het zo gek nog niet.. Ze hebben er echt wel over na gedacht..