Langstudeerboete

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krijg jij met de langstudeerboete te maken?

Nee, ik kan hem nog net ontlopen door nu af te studeren.
13 (10%)
Nee, ik verwacht binnen de gestelde uitloopmarge af te studeren.
54 (43%)
Nee, door andere reden namelijk.....
7 (5%)
Ja, door vertraging door externe omstandigheden ((psychische)ziekte/overlijden gezinslid)
22 (17%)
Ja, door eigen keuze (bestuursjaar/extra minor/extra stage)
2 (1%)
Ja, door verkeerde sudiekeuze.
18 (14%)
Ja, door andere reden namelijk.....
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:02

Pff toch op het nippertje, diploma is gedateerd op 23 december 2011 :o

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:02

ik krijg er waarschijnlijk mee te maken...

Ik ben sinds 2008 deeltijdstudent, maar van een verkorte studie. De vertraging is opgetreden door een zeer enstige ziekte, dus als ik hem opgelegd krijg in september, ga ik persoonlijk nog ik bezwaar en beroep.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:03

minka schreef:
Rintah schreef:

als je afgestudeerd bent ben je veilig ja ;)
dat met terugwerkende kracht gaat over het aantal jaar wat je ingeschreven hebt gestaan/staat. is dat beging schooljaar 2012/2013 meer als nominaal+1 moet je betalen.

Hm dan ga ik mn diploma er eens bij pakken, volgens mij heb ik in december mn diploma ontvangen, want anders ben ik alsnog de l*l, want had heb ik begin 2012 wel 2 jaar vertraging :)

ja maar dat was dan schooljaar 2011/2012 ;)
volgens mij geld voor jou geval: sta je ingeschreven voor komend schooljaar? zo ja dan moet je dokken. Zo nee dan is er niks aan de hand

minka

Re: Langstudeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:04

Oh op die manier, dan heb ik sowieso geluk, heb altijd zoveel pech met die dingen, dus ging er al gewoon vanuit dat ik weer mocht dokken ;)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:06

Ik hoop echt dat ik hem niet krijg... begon in 2009 aan mijn deeltijdstudie met het bericht dat ik incl master max acht jaar over mocht doen. Mijn streven was max 6. Heb wel een jaar HEAO gedaan daarvoor.
Heb de laatste 2 jaar flink doorgebikkeld, in de hoop sneller klaar te zijn en de boete te ontlopen.
Als ik vooraf had geweten dat ik die boete zou kunnen krijgen was ik er misschien niet aan begonnen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:07

Ik ben waarschijnlijk ook de klos... ik hoop dat het nog net lukt om mijn eerste studie in augustus af te maken.
Bij mij komt het doordat ik 2 studies doe. Daar hebben ze al helemaal lekker weinig rekening mee gehouden :(. Twee studies duurt nu eenmaal langer dan 1. En dan heb ik er ook nog 2 jaar een behoorlijke baan naast gehad.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:09

als ik in 2010 had geweten dat dat gedoe met die boete eraankwam was ik gestopt en had ik opgepakt als ik weer "beter" was, maar nu ben ik op advies van unie, ingeschreven gebleven en heb 1 vak per semester gedaan, dus een flinke vertraging.
Ik hoop echt niet op die boete...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:09

Ik snap niet dat ze geen overgangsmaatregel hebben ingesteld. Zou voor jou (Sheran) ook wel zo netjes zijn geweest, dan had je kunnen afwegen of je wel twee studies wilde doen...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:12

Sinelia schreef:
als ik in 2010 had geweten dat dat gedoe met die boete eraankwam was ik gestopt en had ik opgepakt als ik weer "beter" was, maar nu ben ik op advies van unie, ingeschreven gebleven en heb 1 vak per semester gedaan, dus een flinke vertraging.
Ik hoop echt niet op die boete...

Mocht je hem krijgen, dan zou ik zeker met deze argumenten in bezwaar gaan.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:13

Voor mij is het duimen draaien.. als alles gaat zoals ik denk ga ik het precies halen. Heb 1 jaar mbo verkloot door gebrek aan motivatie, ik zag het nut niet echt, doorleren was door mijn ouders gewenst, dus deed ik dat.. nouja, met die instelling haal je je jaar natuurlijk niet. Nu al 3 jaar héel gemotiveerd bezig, ga in augustus mijn laatste jaar in, ik moet nog heel veel doen, maar het is wel haalbaar.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:22

Mijn vriend is de klos door verkeerde studiekeuze.

* Hij is in 2007 begonnen aan de MER, na 1 maand gestopt en uitgeschreven.
* In sept. 2008 is hij begonnen met CE, na 2 maand gestopt en uitgeschreven.
* In feb. 2009 (zelfde collegejaar dus nog) begonnen met P&A en hij zit nu dus ong. in het vierde jaar van zijn studie.

Volgens de DUO gaat hij zijn zesde collegejaar in terwijl hij netjes binnen de normale studieduur van P&A zit. In 2007 heeft hij dus verder geen stufi o.i.d. ontvangen, verder niks te maken gehad met een studie en toch moet hij in september 3000 euro boete betalen omdat hij te lang zou studeren.

Ik vind het zo krom, hij werkt hard voor zijn studie waarbij hij helemaal op zijn plek zit. Niet iedereen maakt direct de juiste keuze maar dat dat zó hard moet worden bestraft... Ik vind dat de titel 'langstudeerboete' dan ook onjuist als ik kijk naar de groep studenten waarop het ook betrekking heeft :\.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 14:43

klopt, en onder andere juist dit soort situaties zorgen ervoor dat er zoveel protest is tegen de langstudeerboete....
omdat je je hier ten tijde van het beginnen met studeren niet op kon voorbereiden omdat er überhaupt nog geen sprake van was.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:46

Nee dus omdat er geen sprake van was deed iedereen maar wat " ach we gaan deze studie eens proberen"

Ik ben blij dat ie er komt, laat studenten maar wat harder hun best doen. Is hun eigen toekomst en eigen investering.
1 jaar uitloop vind ik ook zeer reëel.

Had bijna niet verwacht dat de rechter het toe zou kennen maar ben blij dat dit wel is gebeurd.
Iedereen moet bezuinigen dus ook de studerende mensen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:54

Babsiej, ik ben het met je eens dat 1 jaar uitloop best reëel is. Maar dat is heel iets anders dan een studie kiezen en ik vind het onterecht dat studenten daar op worden gestraft. Als je na, ik noem, 3 maanden stopt met je studie ontvang je dus de rest van dat jaar geen stufi/OV meer, en ben je die 3 maanden kwijt. Dat is imo normaal. Maar dat dit collegejaar vervolgens nog weer wordt opgeteld bij de duur van je echte studie en de langstudeerboete vind ik niet kloppen. Je hebt dat jaar niet meer gestudeerd en geld betaald / geld ontvangen ihkv je studie en toch wordt je daarvoor gestraft? Ik kan er niet bij :n. Dat heeft imo niks te maken met motivatie / werkhouding.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:58

Ik pik er even 2 dingen uit waar ik het absoluut niet mee eens ben.

Babsiej schreef:
Nee dus omdat er geen sprake van was deed iedereen maar wat " ach we gaan deze studie eens proberen"

Ten eerste: "iedereen" is natuurlijk een compleet verkeerde woordkeus. Natuurlijk zijn er studenten die heel bewust maar wat aanmodderen. Ik ben het hardgrondig met je eens dat die best aangepakt mogen worden. Echter schaar jij mij (ik kan nou eenmaal alleen voor mezelf spreken) op deze manier dus ook onder de mensen die een studie gaan doen "om te proberen" en dat is dus gewoon niet waar. Toen ik klaar was met mijn middelbare school en naar het HBO ging was ik net 2 weken 17. Op dat moment had ik héél goed nagedacht over mijn studiekeuze en was ik er ook al jaren van overtuigd dat de studie die ik ging doen het helemaal zou zijn voor mij. Dit bleek enigzins tegen te vallen, maar omdat de opzet van de studie na het propedeusejaar compleet anders was heb ik destijds besloten door te zetten. Ik verwachtte dat het leuker zou worden en meer bij mij zou aansluiten en zag het als een studie die zeker de potentie had om wél te zijn wat ik zocht. Moet ik daar dan op afgerekend worden? Omdat ik toen ik 18 was, ondanks al mijn gesprekken met mentoren en weloverwogen keuzes, een verkeerd besluit heb genomen en niet meteen na het behalen van mijn Propedeuse ben doorgestroomd naar de universiteit?
Nee, sorry, ik ben het dus écht niet met je eens dat ik dan ook val onder die groep die een studie gaat proberen 'voor de leuk' en maar wat aanmoddert.

Babsiej schreef:
Ik ben blij dat ie er komt, laat studenten maar wat harder hun best doen. Is hun eigen toekomst en eigen investering.

En ook hier doe je weer een verkeerde aanname door te impliceren dat iedereen die onder de lsb valt 'maar wat harder zijn/haar best moet doen'. Ik ben géén luie student, werk hard, haal al mijn deadlines en neem zelfs extra vakken erbij omdat mijn interesses nogal uiteen lopen. Stellen dat ik dan maar gewoon 'wat harder moet werken' om in mijn eigen toekomst te investeren is dan ook ronduit belachelijk.

Ik ben het met je eens dat jouw aannames voor sommige/veel studenten absoluut van toepassing zijn, maar is het dan terecht om maar iedereen over één kam te scheren? Ik vind van niet en het raakt mij eigenlijk ook wel dat er blijkbaar nog zoveel mensen zijn die je zien als lui en ongemotiveerd puur en alleen omdat je onder de lsb valt. Daar sta je dan leuk met je doordachte keuzes, goede werkhouding en meer vakken dan de gemiddelde student omdat je ernaar streeft béter te zijn en ambitie hebt.
Laatst bijgewerkt door gekkesies op 11-07-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:59

Ik zou ook de sigaar zijn vanwege verkeerde studiekeuzes en dergelijke. Gelukkig heb ik zojuist gehoord dat mijn scriptie voldoende is en ben ik dus net op tijd afgestudeerd! :D

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:01

gekkesies schreef:
Ik pik er even 2 dingen uit waar ik het absoluut niet mee eens ben.

Babsiej schreef:

Ten eerste: "iedereen" is natuurlijk een compleet verkeerde woordkeus. Natuurlijk zijn er studenten die heel bewust maar wat aanmodderen. Ik ben het hardgrondig met je eens dat die best aangepakt mogen worden. Echter schaar jij mij (ik kan nou eenmaal alleen voor mezelf spreken) op deze manier dus ook onder de mensen die een studie gaan doen "om te proberen" en dat is dus gewoon niet waar. Toen ik klaar was met mijn middelbare school en naar het HBO ging was ik net 2 weken 17. Op dat moment had ik héél goed nagedacht over mijn studiekeuze en was ik er ook al jaren van overtuigd dat de studie die ik ging doen het helemaal zou zijn voor mij. Dit bleek enigzins tegen te vallen, maar omdat de opzet van de studie na het propedeusejaar compleet anders was heb ik destijds besloten door te zetten. Ik verwachtte dat het leuker zou worden en meer bij mij zou aansluiten en zag het als een studie die zeker de potentie had om wél te zijn wat ik zocht. Moet ik daar dan op afgerekend worden? Omdat ik toen ik 18 was, ondanks al mijn gesprekken met mentoren en weloverwogen keuzes, een verkeerd besluit heb genomen en niet meteen na het behalen van mijn Propedeuse ben doorgestroomd naar de universiteit?
Nee, sorry, ik ben het dus écht niet met je eens dat ik dan ook val onder die groep die een studie gaat proberen 'voor de leuk' en maar wat aanmoddert.

Babsiej schreef:

En ook hier doe je weer een verkeerde aanname door te impliceren dat iedereen die onder de lsb valt 'maar wat harder zijn/haar best moet doen'. Ik ben géén luie student, werk hard, haal al mijn deadlines en neem zelfs extra vakken erbij omdat mijn interesses nogal uiteen lopen. Stellen dat ik dan maar gewoon 'wat harder moet werken' om in mijn eigen toekomst te investeren is dan ook ronduit belachelijk.

Ik ben het met je eens dat jouw aannames voor sommige/veel studenten absoluut van toepassing zijn, maar is het dan terecht om maar iedereen over één kam te scheren? Ik vind van niet en het raakt mij eigenlijk ook wel dat er blijkbaar nog zoveel mensen zijn die je zien als lui en ongemotiveerd puur en alleen omdat je onder de lsb valt. Daar sta je dan leuk met je doordachte keuzes, goede werkhouding en meer vakken dan de gemiddelde student omdat je ernaar streeft béter te zijn en ambitie hebt.

Welkom in de grote wereld, daar wordt zeker bij wetten en regels die aangenomen worden iedereen over 1 kam geschoren.

Werk je hard en maak je doordachte keuzes zal je je studie binnen de gestelde termijn afronden.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:03

Ik ben me zeer bewust van de 'grote wereld' hoor, dank je. :')

Ik lig ook prima op koers om mijn universitaire studie binnen de gestelde termijn af te ronden, zelfs mét extra vakken, maar blijkbaar ben ik dan nog steeds lui en ongemotiveerd. Goed om te weten. +:)+

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:22

capopjekop schreef:
xRowina schreef:
Vanaf studiejaar 2012/2013? Dus bijvoorbeeld niet studenten die gestart zijn in 2010 of 2011?

Nee dat geldt gewoon voor iedereen. Ik ben in 2007 begonnen, maar het gaat dus om het komend studiejaar voor wie dan vertraging hebben. Maar als je in 2010 gestart bent kun je nog geen vertraging hebben, want je studie duurt 4 jaar, dus dan ben je nog bezig toch :D

Nee kijk ik heb 1 jaar Toerisme gedaan maar mocht toen niet verder vanwege te weinig punten (alles hoge cijfers behalve bedrijfseconomie) en daarna ben ik dus Pedagogiek gaan doen. Dat betekend dat ik dus 1 jaar weggegooid heb.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:41

Citaat:
Welkom in de grote wereld, daar wordt zeker bij wetten en regels die aangenomen worden iedereen over 1 kam geschoren.

Werk je hard en maak je doordachte keuzes zal je je studie binnen de gestelde termijn afronden.

Die heb ik gemaakt en toch ben ik niet op tijd klaar. Soms zijn er externe factoren die hierop invloed hebben ;)

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:42

hmm ik denk dat het hele woord 'boete' ook niet hoort. Het is geen boete, het is een vermindering van de subsidie. Je moet je voorstellen dat een jaar studeren véél meer kost dan dat wij betalen. Om toch een stukje terug te kunnen verdienen, wordt de 'boete' ingevoerd. Naar mijn idee geheel logisch. Er zijn genoeg mensen die gewoon luie donders zijn, en die worden er keihard op gepakt. Prima.

Mensen die een jaar een bestuur of zo willen doen, die zullen het lastiger krijgen. Maar ook deze mensen hebben vaak meer mogelijkheden dan ze zelf beseffen. Wat ik weet is dat er een bepaalde FOS-regeling(financiele regeling) bestaat voor mensen die in een bestuur willen oid.

Mensen die een medische beperking hebben, of een psychische beperking.. Ja dat is mooi balen, maar ook daarvoor zijn er dingen te regelen. Zodra je bij je universiteit/hogeschool aangeeft dat jij te kampen hebt met medische problemen, zijn ze op de hoogte, en kunnen er ook dingen in gang gezet worden.
Voor de instellingen waarbij dat niet kan, is het gewoon verschrikkelijk balen.
Maar ik denk dat veel mensen het veel te zwart wit zien. Veel mensen zien alleen maar het woordje 'boete' en 'geld betalen' en gaan steigeren. Maar als je verder kijkt dan je neus lang is, is het zo gek nog niet.. Ze hebben er echt wel over na gedacht..

En, voor de mensen die dan denken van : ja jij hebt zeker niet met de langstudeerboete te maken?
Nou, waarschijnlijk wel. Ik ben momenteel 3e jaars student aan de universiteit, en heb vanaf dag 1 door medische problemen, en nog andere heftige omstandigheden me nooit volledig kunnen focussen op mijn studie. Na 3 jaar heb ik pas 2/3 van mijn vakken kunnen afronden, en loop ik sowieso een heel jaar uit op mijn studie. Maar ja, je mág er ook 4 jaar over doen, dus heb nog niet te maken met de langstudeerboete.
Zou ik dus volgend jaar een vak nog niet halen, wat geheel realistisch is, aangezien mijn 'problemen' niet over zijn/gaan, tja. Dan is het een ander verhaal
Ook heb ik vanaf dag 1 van mijn 'problemen' in gesprek gezeten met studentendecanen, -artsen en studieadviseurs, en kunnen ze mij vanuit de universiteit heel goed helpen, en doen ze dat ook zeker op alle mogelijke manieren, zodat ik ondanks alles, waarschijnlijk onder de langstudeerboete uitkom.
Laatst bijgewerkt door AnoukS_ op 11-07-12 16:53, in het totaal 3 keer bewerkt

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:46

Sinelia schreef:
ik krijg er waarschijnlijk mee te maken...

Ik ben sinds 2008 deeltijdstudent, maar van een verkorte studie. De vertraging is opgetreden door een zeer enstige ziekte, dus als ik hem opgelegd krijg in september, ga ik persoonlijk nog ik bezwaar en beroep.

Volgens mij kun je, als je je ziekte kunt aantonen (d.m.v. een medische verklaring e.d.) een 5e jaar (uitloopjaar) extra studeren tegen het normale wettelijke collegegeld?
Ik loop zelf ook vertraging op door een chronische ziekte en de daarbij behorende metale klachten, naar alle waarschijnlijkheid krijg ik dat extra uitloopjaar op basis daarvan.

Maar goed, dit zal per situatie verschillen, ik zou als ik jou was eens uitpluizen wat er voor jou mogelijk is, contact opnemen met je decaan en met DUO e.d.
Vaak is er meer mogelijk dan je denkt, je moet er wel zelf achteraan gaan en ook erg op je strepen staan bij DUO.
Althans mijn ervaring is dat DUO je erg snel afwimpelt, je kost tenslotte veel geld als je uitloopt met je studie door ziekte/beperking o.i.d.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:54

Ik heb een jaar HBO-V gedaan omdat ik uitgeloot werd voor verloskunde en geen jaar 'niks' wilde doen. Het jaar erna wel ingeloot gelukkig. Ik heb op deze opleiding nu studievertraging (medische omstandigheden), dus krijg voor studiejaar 2013-2014 te maken met de langstudeerboete. Nu gaat mijn vertraging maar om een aantal weken, maar zit dus wel aan die boete vast.

Als ik het achteraf had geweten had ik kunnen overwegen om geen jaar HBO-V te doen. Nu ben ik dus de pineut omdat ik geen jaar kansloos op mijn kont wilde gaan zitten.
Ik vind dat ze de maatregel best kunnen invoeren, want een jaar uitloop moet voldoende zijn (m.u.v. medische omstandigheden, chronische ziektes, functiebeperking, etc) maar dat moet dan gelden voor de studenten die aankomend studiejaar beginnen, waardoor je dus over 6 jaar de eerste 'boetes' uitdeelt.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:05

In theorie kan ik het prima begrijpen maar de praktijk heeft toch anders bewezen ...

Ik heb zelf 2,5 jaar een HBO-studie gevolgd wat totaal niet mijn ding was en uiteindelijk dus ook gestopt. Nu ga ik via het LOI een deeltijdstudie volgen en gelukkig valt de LOI buiten de langstudeerboete (mag ook wel voor dat geld ;))

Maar jeetje wat zullen een hoop studenten die ik ken ik de problemen komen met te lang studeren (om verschillende redenen).

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik van eventuele uitzonderingen vind...

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:16

AnoukS_ schreef:
hmm ik denk dat het hele woord 'boete' ook niet hoort. Het is geen boete, het is een vermindering van de subsidie. Je moet je voorstellen dat een jaar studeren véél meer kost dan dat wij betalen. Om toch een stukje terug te kunnen verdienen, wordt de 'boete' ingevoerd. Naar mijn idee geheel logisch.

Maar ik denk dat veel mensen het veel te zwart wit zien. Veel mensen zien alleen maar het woordje 'boete' en 'geld betalen' en gaan steigeren. Maar als je verder kijkt dan je neus lang is, is het zo gek nog niet.. Ze hebben er echt wel over na gedacht..

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is geen boete, je moet alleen zelf je studie betalen. Je krijgt 6 jaar subsidie voor college geld en dan niet meer. Neemt niet weg dat het zwaar klote is, maar het is niet anders. Ik heb door onverwachte ziekteuitval ook een grote studieschuld, maar wel blij met mijn diploma. Gelukkig staat studieschuld bij DUO voor zover ik weet niet geregistreerd bij
BKR dus netjes 150 euro per maand aflossen en ooit zal de schuld verdwenen zijn ;)