Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Isegrim schreef:love_western schreef:Tjah je hoort gewoon te luisteren.
Dat dacht 90% van de Nederlanders in WOII ook en dat heeft niet echt prettige gevolgen gehad. Kritiekloze slaafsheid ten opzichte van autoriteiten is levensgevaarlijk en heel erg dom.
Isegrim schreef:Wat ik wilde zeggen, is dat het erg gevaarlijk kan zijn om kritiekloos naar autoriteit te luisteren. Dat iemand een uniform aan heeft, betekent namelijk niet dat je naar diegene moet luisteren ongeacht wat diegene zegt of doet. Er zijn heel veel omstandigheden waarin het volstrekt logisch is om niet te luisteren of waarin je moreel verplicht bent om niet te luisteren.
Lieffiefi schreef:Interessante stelling... Heb je eem voorbeeld?
purny schreef:Zoiezo vind ik dat je als iemand in voorbeeldfunctie geen geweld mag gebruiken. Dus ook als politieagent niet, heb je je handjes thuis te houden. Zou wat zijn als iedereen terug gaat slaan zeg, zal ik in de zorg vaak van mij af moeten slaan...
Wedden dat die arme man een straf krijgt alleen maar omdat ie de agente wilde slaan... Belachelijk dat hij in elkaar geslagen is...
Lieffiefi schreef:Hmmm, mijn ervaring met agenten is dat respect van twee kanten komt.
Lieffiefi schreef:purny schreef:Zoiezo vind ik dat je als iemand in voorbeeldfunctie geen geweld mag gebruiken. Dus ook als politieagent niet, heb je je handjes thuis te houden. Zou wat zijn als iedereen terug gaat slaan zeg, zal ik in de zorg vaak van mij af moeten slaan...
Wedden dat die arme man een straf krijgt alleen maar omdat ie de agente wilde slaan... Belachelijk dat hij in elkaar geslagen is...
Nou.. Gezien mijn strafrechtervaring..
Ik denk dat het een kwestie van wegstrepen wordt.
Maar is gaat je mening dan zover dan een agent zich 'maar moet laten slaan'?
Citaat:Art 8 lid 1 Politiewet 1993:
De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is bevoegd in de rechtmatige
uitoefening van zijn bediening geweld te gebruiken, wanneer het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan
het gebruik van geweld verbonden gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt.
Aan het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf.
Art. 8 lid 5 Politiewet 1993:
De uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in het eerste tot en met het vierde lid, dient in verhouding tot het
beoogde doel redelijk en gematigd te zijn.