Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:57

Ja, natuurlijk ben je schuldig aan de dood van een dier in de zin dat jij de reden bent dat het doodgaat, samen met de andere mensen die stukjes van dat varken kopen, immers, als jij er niet was geweest, had hij niet dood gehoeven.

Dus? Ik weet niet, ik kan me er echt niet druk om maken dat een varken of iets doodgaat om mijn avondeten te worden, ik vind ze namelijk inderdaad niet gelijk aan de mens. Ook niet gelijkwaardig. Als ik moest kiezen tussen 6 miljoen joden of 6 miljoen kippen die dood moesten, dan koos ik toch écht voor het laatste. Sterker nog, zou het heel vreemd vinden als mensen niet die optie kozen.

Stel we stellen het moorden van dieren strafbaar. Gaan we dan ook katten veroordelen omdat ze op muizen jagen? Kom op zeg...

Ik ben er helemaal voor om dieren het zo fijn mogelijk te maken tot hun dood, maar mensen gaan bij mij toch écht voor hoor. Kan me dan ook helemaal niet vinden in de stelling dat de bio-industrie vergelijkbaar is met de Holocaust. Of ieder ander geval van genocide.

Zoals Fiffill al zei, uit de definitie van genocide blijkt al dat er sprake is van een wil om een bevolkingsgroep totaal uit te roeien of anderszins een groep als geheel regels op te leggen etc. Die wil ontstaat meestal uit haat, maar is hoe dan ook gericht tegen mensen. Schuld of onschuld staat er los van.

Edit:
Die foto die op de vorige pagina gepost is, heeft natuurlijk alles te maken met je wereldbeeld. Hitler dacht ook dat hij de wereld een gunst deed. Verzetsstrijders dachten dat zij de wereld een gunst deed. Volkert van der G dacht dat hij Nederland een gunst deed door Fortuyn te vermoorden.

Geschiedenis wordt geschreven door de winnende partij en ieders wereldbeeld is gekleurd door zijn eigen normen en waarden.

Daarom is de redenering van die foto fout. Voor mij. Voor activisten zal hij wel kloppen. Daar kun je over discussiëren.

Marjo

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:01

Lady_M: Het onrechtmatig doden van dieren ís strafbaar. Dieren doden zonder vergunning, ís in Nederland strafbaar.

Boeren mogen wettelijk gezien zieke en gewonde dieren niet eens verplaatsen ;)
Heb dit meegemaakt op mijn schapenstage, een van de ooien was echt doodziek, volgens de wet moest die in de wei blijven totdat Rendac of een DA tijd heeft om langs te komen. Boer heeft deze overigens gewoon in de stal gelegd en daar is ze dood gegaan.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:05

Sorry! Ik bedoelde doden om het op te eten... My bad... -O-

@aikon
Aanvulling op het verplaatsen van zieke dieren: Dit verbod is in Europees recht geregeld, mochten er mensen zijn die zich daar niet aan houden, kan er aangifte gedaan worden... Die strenge regels zijn er namelijk niet voor niets...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:08

Lady_M schreef:
Sorry! Ik bedoelde doden om het op te eten... My bad... -O-

@aikon
Aanvulling op het verplaatsen van zieke dieren: Dit verbod is in Europees recht geregeld, mochten er mensen zijn die zich daar niet aan houden, kan er aangifte gedaan worden... Die strenge regels zijn er namelijk niet voor niets...

Maakt niet uit :)

Ik vind trouwens wel dat er een verschil zit tussen dieren vermoorden en dieren slachten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:58

spicegirl schreef:
zit ook nog een verschil in ; dieren worden nu eenmaal zo gefokt, en gehouden.
mensen werden willekeurig uit hun eigen leefruimte gerukt.
dieren worden redelijk goed verzorgd (gevoerd en qua gezondheid, de rest niet), omdat een dood dier geen geld meer opbrengt. niet om het welzijn,maar uiteraard om de opbrengst.
mensen werden met opzet mishandeld, ondervoed, en slecht gehuisvest, en totaal geen gezondheidszorg, met het oogpunt er zoveel mogelijk te laten sterven,met zo min mogelijk kosten en moeite.

en voor veel mensen (en dat worden er steeds meer) is het geen kwestie van niet meer WILLEN betalen voor een stukkie vlees (al vind ik het schandalig duur),maar niet KUNNEN betalen.

Grapje zeker? Er wordt zeker ook naar het welzijn gekeken! Nu weet ik verder niet het fijne er van af bij kippen en varkens, maar zeker bij koeien en schapen wordt dit echt wel gedaan hoor. Beesten hebben meestal meer dan genoeg ruimte in de stal en (melk)koeien moet van Friesland Campina een verplicht aantal uur buiten in de wei hebben doorgebracht wil Campina hun melk gebruiken. Daarnaast kunnen boeren, volgens mij, ook weer subsidies krijgen voor de koeien buiten laten lopen. En zoals iemand anders hier al aan gaf mbt de varkens komt dit vooral omdat Nederlanders varkens te veel vinden stinken dus dat ze daarom niet naar buiten mogen, hoe graag de boeren dat misschien wel niet zouden willen.
En tuurlijk gaat het ook om de opbrengst. Als dieren jouw inkomsten zijn dan moet je toch niet elke maand 2000 euro bij moeten leggen van geld wat je niet hebt om vervolgens zelf amper nog te kunnen leven? Dat is nu vaak al vrij lastig. Daarnaast brengt een goed gezond en gelukkig dier veel meer op dan een dier dat alleen maar gevoerd wordt omdat ie dik moet worden maar eigenlijk helemaal niet zo gelukkig is. Is ie niet gelukkig, vreten en drinken ze over het algemeen ook minder en zal die ook minder melk produceren. Daarnaast kost een dood dier alleen maar geld dus boeren willen ook echt het liefst het aantal dode dieren zo laag mogelijk houden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:11

Blacky94, vallen schapen wel onder bio-industrie? Ze worden toch heel anders gehouden dan ons overige "product".

Maar jullie zullen mijn plan wel verwelkomen. (als ik het hier zo lees)

Ik ben van plan een boerderij te kopen, de stal vullen met c en d pony's en deze net zo te vullen als koeien. (ze kosten nu toch geen drol). Merries wel te verstaan. En hier een hengst bij laten lopen, want ik wil mijn gaan richten op paardenmelkerij/vleesfokkerij. De veulens worden uiteraard gelijk van de merrie gehaald anders hechten ze zich maar en ik heb de melk nodig. Veulens komen in eenling hokken en krijgen kunstmelk. Want paardenmelk is duur, hoe meer liters ik verkoop hoe meer ik verdien. Door dat de veulens beperkte vrijheid hebben blijft hun vlees lekker mals, en dat levert weer meer centjes op. Het doel is zoveel mogelijk dieren op een zo'n klein mogelijk oppervlak, want ik moet er niet te veel werk aan hebben tijd kost geld, en zo efficiënt mogelijk. Natuurlijk is in het land lopen geen optie, te veel werk en het gras kan op een veel efficiëntere manier ingekuild/gehooid worden en dan gevoerd. Nogmaals tijd is geld. Na het mesten van de veulens worden ze hutjemutje op een vrachtwagen gepropt en gaan weg voor de slacht. Want het is maar een "product" dus kan en mag het.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:14

aikon schreef:
Blacky94, vallen schapen wel onder bio-industrie? Ze worden toch heel anders gehouden dan ons overige "product".

Maar jullie zullen mijn plan wel verwelkomen. (als ik het hier zo lees)

Ik ben van plan een boerderij te kopen, de stal vullen met c en d pony's en deze net zo te vullen als koeien. (ze kosten nu toch geen drol). Merries wel te verstaan. En hier een hengst bij laten lopen, want ik wil mijn gaan richten op paardenmelkerij/vleesfokkerij. De veulens worden uiteraard gelijk van de merrie gehaald anders hechten ze zich maar en ik heb de melk nodig. Veulens komen in eenling hokken en krijgen kunstmelk. Want paardenmelk is duur, hoe meer liters ik verkoop hoe meer ik verdien. Door dat de veulens beperkte vrijheid hebben blijft hun vlees lekker mals, en dat levert weer meer centjes op. Het doel is zoveel mogelijk dieren op een zo'n klein mogelijk oppervlak, want ik moet er niet te veel werk aan hebben tijd kost geld, en zo efficiënt mogelijk. Natuurlijk is in het land lopen geen optie, te veel werk en het gras kan op een veel efficiëntere manier ingekuild/gehooid worden en dan gevoerd. Nogmaals tijd is geld. Na het mesten van de veulens worden ze hutjemutje op een vrachtwagen gepropt en gaan weg voor de slacht. Want het is maar een "product" dus kan en mag het.

Ik wens je veel succes met dit plan, kom niet uithuilen als je torenhoge boetes krijgt omdat dit verboden is.

Je snapt hopelijk dat er een verschil is tussen hoe koeien en paarden leven?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:16

Ach of ze zo koeien houdt of paarden zal mij echt een worst wezen. Vind het voor geen enkel dier kunnen, maak daar geen onderscheid in verder.
Snap alleen niet wat het toevoegt aan dit topic, want volgens mij is hier niemand "voor" de bio-industrie?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:19

Ik heb nu de hele 'toespraak' gezien van het filmpje die Appelmoes postte en ik kan hem echt aanraden. Ben het niet met alles helemaal eens, maar ik vind echt dat hij rake dingen zegt. :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:24

Marjo, waarom is dit bij koeien niet verboden en bij paarden wel?

Ooh, en veel plezier met je plan. Paard heeft dan waarschijnlijk meer ruimte dan een paard dat 23/7 opgesloten in een box staat en zoals fiffill al zegt maakt t ook mij geen f*ck uit of het om koeien of paarden gaat. Daarnaast heb ik daarboven gezegd dat Friesland Campina eisen gesteld heeft aan de boeren waardoor koeien een bepaald aantal uur per jaar buiten moeten kunnen komen. Als jij de staldeuren naar de wei open zet, en 10 koeien blijven standaard binnen staan dan hebben ze iig wel de mogelijkheid om naar buiten te gaan, doen ze dit niet, eigen keuze.

En waarom zouden schapen niet onder de bioindustrie vallen, maar koeien, kippen, varkens en geiten wel?
Als jij een stal hebt met 500 koeien of een stal hebt met 500 schapen, wat is het verschil?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:26

Aan paarden zitten toch meer regels en wetten verbonden dan aan koeien?

Daarbij is het fenomeen om de veulens dan als kistkalveren op te hokken, verboden, omdat kistkalveren ook al heel lang verboden zijn in NL :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:31

Ik heb het niet over kisten, over eenlingboxen. Zit een verschil in.

Een product is een product. En waarom zou een koe/varken anders zijn dan een paard? Waarom zou ik boetes krijgen? Omdat ik paarden op dezelfde manier wil houden als runderen? Ze hebben veel natuurlijk licht/frisse lucht, ruimte om te lopen, te liggen en te staan waar ze willen, krijgen op tijd hun natje en droogje, merries worden 5x per dag gemolken en hoeven verder maar 1x in het jaar een veulen te geven. Verder hoeven ze niks. Wat dit te maken heeft met dit topic? We hebben het over bio-industrie. En waarom zou iemand geen bio-paarden mogen houden voor melk en vlees? Ander vee word hier wel tot veroordeelt tot de dood er op volgt, waarom zou dat niet met paarden mogen? Een dier is een dier.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:32

Schapen worden buiten gehouden, al moet ik toegeven dat ik niet weet hoe het met melkschapen zit.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:32

Ja maar t gaat hier om eenlinghokken, dat zijn geen kistkalveren en gewoon toegestaan ;)
Aan paarden zit vast meer regeltjes, maar het fijne weet ik daar ook niet van dus of dit 1, 2, 3 verboden is weet ik ook niet ;)

Mbt tot die eenlinghokken nog een toevoeging. De ''beperkte'' ruimte -> mals vlees is maar net wat je er zelf van maakt. Ik ken boeren die kalveren 2 weken in een eenlinghok laten zitten, ik ken ook boeren die ze na 1 a 2 dagen al in een groepshok op stro zetten. Die ''ruimtebeperking'' valt dan dus ook wel weer mee...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:35

Ik denk dat hier dus alle bioboeren over 1 kam geschoren worden. Zoals ik al eerder zei, naar mijn idee is het of bioboer, of biologische boer. Daartussen zit niets. Betekent dit dan dat alle bioboerren slecht zijn?

Zoals Renee_ al aangaf op haar varkensbedrijf?

aikon: Wat jij met paarden wilt doen moet je helemaal zelf weten, als jij ze wilt houden voor melk en vlees doe je dat toch? Heb ik geen problemen mee.
Er word hier nergens gezegd dat mensen niet voor dierenwelzijn kiezen, natuurlijk, elk dier moet gewoon fatsoenlijk gehouden worden.

Maar het begrip bio industrie is allang niet meer zo dik als een paar jaar geleden, en veel mensen denken dat wel.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:36

aikon schreef:
Schapen worden buiten gehouden, al moet ik toegeven dat ik niet weet hoe het met melkschapen zit.

Hoe het met melkschapen zit weet ik ook niet precies. Vergeet alleen niet dat schapen in het lammerseizoen ook rustig 3 tot 6 maanden binnen kunnen zitten. Als je dan begint met 300 schapen, dan heb je er inc lammeren aan het eind van de periode vaak wel al een stuk of 750 schapen/lammeren in zitten. En de lammeren die dan vrij vroeg geboren zijn zijn dan al bijna even groot als een volwassen schaap. Daarnaast betekent dat dat er ook genoeg lammeren nooit gras zullen zien of eten omdat deze al naar de slager gaan nog vóór de groep schapen weer naar buiten gaat. Ook als ze dan misschien niet onder ''bio-industrie'' vallen betekent dit nog niet dat ze ineens een ''fantastisch'' leven hebben en altijd maar buiten komen ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:44

Dat er verschillende wetten voor verschillende diersoorten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat het voor de ene soort minder erg is. ;)
En wat dat verplichte aantal uren buiten voor Campina-koeien betreft; het staat op de melkpakken dus reken maar eens uit hoeveel uren zo'n beest gemiddeld buiten mag lopen, per jaar. Of z'n hele leven.
Dat is echt lachwekkend weinig!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:45

Ken niemand die schapen heeft en ze zolang binnen houd. Een paar weken hooguit, daarna gaat alles naar buiten. Lammeren gaan meestal weg met een maand of 8. Ik heb zelf veel tussen schapen gezeten en die liepen het hele jaar rond buiten, stond een legertent om in af te lammeren en die liepen met een maand al dag en nacht buiten. Welk bedrijf houd op de manier die jij schetst schapen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:47

aikon schreef:
Ken niemand die schapen heeft en ze zolang binnen houd. Een paar weken hooguit, daarna gaat alles naar buiten. Lammeren gaan meestal weg met een maand of 8. Ik heb zelf veel tussen schapen gezeten en die liepen het hele jaar rond buiten, stond een legertent om in af te lammeren en die liepen met een maand al dag en nacht buiten. Welk bedrijf houd op de manier die jij schetst schapen?

Mijn schapenstage, 17 dagen in totaal, had de boer 2 stallen, op de ene stal stonden alle ooien die moesten lammeren, en die gingen per groep naar binnen. De lammeren van die periode (was toen februari) die uit de eerste groep kwamen "lagen met Pasen op ons bord".
Die gingen voor Pasen al naar de slacht ;)

Hoe lang de ooien binnen staan weet ik niet precies, maar dat van de lammeren is echt wel zo ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:48

sflj schreef:
Dat er verschillende wetten voor verschillende diersoorten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat het voor de ene soort minder erg is. ;)
En wat dat verplichte aantal uren buiten voor Campina-koeien betreft; het staat op de melkpakken dus reken maar eens uit hoeveel uren zo'n beest gemiddeld buiten mag lopen, per jaar. Of z'n hele leven.
Dat is echt lachwekkend weinig!

Nu zeg je iets gruwelijk verkeerd. De koeien MOETEN MINIMAAL zoveel uur buiten lopen. Zijn genoeg boeren die de koeien langer buiten laten hoor ;)

Ik zeg nergens dat het voor koeien minder erg is dan voor paarden ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:49

Ging dit topic nou over de vergelijking tussen de holocaust en de bio-industrie of over iedereen's ervaringen met en verhalen over de bio-industrie? :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:00

Over de vergelijking met de holocaust, maar dan moeten er wel dingen geroepen worden die op waarheid gebaseerd zijn ;)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:04

Ik denk dat een hele hoop paarden op 'luxe pensionstallen met 1 uur weidegang en een stapmolen' heel gelukkig zouden worden als ze konden ruilen met een koe in een ruime ligboxenstal.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 20:40

Ja, veel paarden worden ook verre van ideaal gehouden, en dat keur ik ook zeker af. Maar dat is imo geen reden om dan alle andere praktijken met dieren te negeren. Net zoals mensenleed geen reden is om dierenleed te negeren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:42

Al komt dierenleed in dat geval altijd op de 2e plaats.

Je moet het zo zien: Wanneer er een schietpartij plaatsvind, en een hond en een mens zijn neergeschoten, gaat de eerst hulp naar de mens, en daarna naar de hond.
En terecht.