Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:21

Lous schreef:
Het gaat bij de kinderen idd ook zeer om het caffeine gehalte wat in energiedrankjes zit. Bij mijn broertje op school (speciaal onderwijs) was het zelfs verboden omdat daar veel kinderen op school zaten met ADHD en concentratiestoornissen.

Naast een bizarre hoeveelheid cafeïne zit er ook nog een berg suiker en suikervervangers in. Geloof dat je met 1 slok van die bende al over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zit. Ik zie gewoon 8 jarige met die rommel lopen en dat vind ik erg zorgwekkend :j

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:21

RusselNuwell schreef:
Ashleytjuhh schreef:

ben benieuwd hoe jij dit in de kroegen en discotheken ziet waar je al binnen mag vanaf je 16e?

Ik ben trouwens al 18 dus voor mij zou het niet uitmaken

Drankbandjes of stempels? En dan gewoon met de kans eruit gekickt te worden door de beveiliging als ze je toch zien met drank. Genoeg discotheken die zoiets al handhaven, ofwel omdat ze 15+ zijn, ofwel omdat ze sterke drank schenken.

Dat gaat ze hier in het dorp echt niet lukken hoor.. Zolang je hier binnenkomt krijg je alles mee bij de bar, of je nou 12 bent of 18. En dat is wel slecht ja maar ik zie eigenlijk niemand er misbruik van maken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:24

Appelmoes_11 schreef:
Energy drankjes zijn inderdaad ongezond, vooral vanwege de belachelijke hoeveelheid suiker. Gelukkig is er ook suikervrije energy drink. :) Aspartaam is, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, niet extreem schadelijk. Het is ooit getest op ratten, die kregen er belachelijke hoeveelheden van, dat krijg je als mens nooit binnen. Sowieso zijn dierproeven onbetrouwbaar (tabak is ook op dieren getest en heeft nooit een verhoogd risico op longkanker uitgewezen) en is een ratje van 50 gram niet te vergelijken met een mens van 70 kilo. Vergeleken bij de schade die veel suiker aanricht... nein danke, doe mij maar aspartaam.

:x geheel off topic, maar moet toch ff reageren: dierproeven zijn niet perse onbetrouwbaar. Sterker nog: dierproeven mogen alleen worden uitgevoerd als er een hele uitgebreide proefopzet word ingeleverd met daarbij een hele duidelijke uitleg met daarin waarom de proef nodig is. En daar moet ook in worden uitgelegd hoe het zit met de betrouwbaarheid (extrapolatie en validity) van de proef. Als dat niet goedgenoeg onderbouwt is, gaat de hele proef niet door. En daar word zeer kritisch op gecontroleerd. Met extrapoleren word vervolgens ook gekeken naar het verschil in gewicht en metabolisme tussen het proefdier en de mens.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:25

Ik vind het op zich geen slechte regel, om de reden dat er zoveel mensen zijn die alcohol verkeerd gebruiken. Nu dzal het een tijdje raar zijn, en is iedereen tegen de regel. Over vijf jaar weet niemand beter.
Je hebt nu 14-jarigen die stiekem gaan drinken. Zou de grens dan niet langzaam opschuiven naar 16-jarigen?
Ik denk dat daar op wordt gehoopt. De 14-jarigen weten dan, en vinden het ook normaal, dat ze pas over vier jaar drank mogen halen. Misschien is het dan een 'ver van je bed' show, en wordt er in de meeste gevallen toch minder gedronken, omdat ze gewoon gewend zijn aan deze regels.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:26

Ja ik ben voor!
Wel vind ik dat er nog iets gedaan mag worden aan energy drankjes.

De regel van 16 helpt toch niet voor de comazuipertjes van 13. Door de leeftijd naar 18 te verhogen kunnen nu ook de vriendjes van de comazuipertjes van 13 ook minder makkelijk aan alcohol komen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:26

Appelmoes_11 schreef:
Energy drankjes zijn inderdaad ongezond, vooral vanwege de belachelijke hoeveelheid suiker. Gelukkig is er ook suikervrije energy drink. :) Aspartaam is, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, niet extreem schadelijk. Het is ooit getest op ratten, die kregen er belachelijke hoeveelheden van, dat krijg je als mens nooit binnen. Sowieso zijn dierproeven onbetrouwbaar (tabak is ook op dieren getest en heeft nooit een verhoogd risico op longkanker uitgewezen) en is een ratje van 50 gram niet te vergelijken met een mens van 70 kilo. Vergeleken bij de schade die veel suiker aanricht... nein danke, doe mij maar aspartaam.

Een lichaam reageert net zo op aspertaam en andere suikervervangers, als op echte suiker. Maakt insuline aan om het te verwerken (geeft later extra kans op diabetes2)
Er is laatst zelfs onderzoek geweest dat gewone suiker met mate gezonder was als aspertaam.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:28

Airborn schreef:
Appelmoes_11 schreef:

:x geheel off topic, maar moet toch ff reageren: dierproeven zijn niet perse onbetrouwbaar. Sterker nog: dierproeven mogen alleen worden uitgevoerd als er een hele uitgebreide proefopzet word ingeleverd met daarbij een hele duidelijke uitleg met daarin waarom de proef nodig is. En daar moet ook in worden uitgelegd hoe het zit met de betrouwbaarheid (extrapolatie en validity) van de proef. Als dat niet goedgenoeg onderbouwt is, gaat de hele proef niet door. En daar word zeer kritisch op gecontroleerd. Met extrapoleren word vervolgens ook gekeken naar het verschil in gewicht en metabolisme tussen het proefdier en de mens.

Dat zal wel de reden zijn dat er zoveel onzinnige dingen op dieren worden getest :+ Sorry, maar ik geloof dus echt niet in dierproeven.

Om even terug te komen op aspartaam: er is bij één studie (op mensen) een klein verhoogd risico op kanker aangetoond (zoals bij zo ongeveer alles tegenwoordig). Bij andere studies werd dit niet aangetoond. Ik blijf er dus van overtuigd dat de schadelijke effecten van aspartaam verwaarloosbaar zijn, en al helemaal vergeleken bij de schadelijke effecten van veel suiker.

Wat wél een gevaar van aspartaam is, is dat jonge kinderen die aspartaam binnenkrijgen een zoete smaak later niet meer associëren met veel suiker. Het gevolg is dan dus dat ze wel eens teveel suiker kunnen gaan eten.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:29

Ashleytjuhh schreef:
Dat gaat ze hier in het dorp echt niet lukken hoor.. Zolang je hier binnenkomt krijg je alles mee bij de bar, of je nou 12 bent of 18. En dat is wel slecht ja maar ik zie eigenlijk niemand er misbruik van maken.

Of de deurman gaat na 1 uur (wanneer niemand meer naar binnen mag) nog een rondje ID vragen aan iedereen die er toch wel jong uit ziet...

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:30

Geryon schreef:
Als ze openlijk teveel drinken tegenover mij, dan inderdaad, zet ik ze uit mijn leven, heb geen zin in dat soort mensen. Ik vertrouw ze wel hoor, maar ik geef ze mijn eigen grens, want met hun grens ben ik het niet eens. Ze mogen zelf weten of ze die overschrijden of niet, ze weten de gevolgen ;) Ik heb er dan absoluut geen moeite meer mee, voor mij ben je als je een zuiplap bent, niets meer waard. Ik haat je dan niet, ik hoef je alleen niet meer dichtbij me te hebben staan, vriendschap OVER.
Gister durfde een vriend van me dronken tegen me te gaan praten (via telefoon), was iets te dronken om de consequentie daarvan te realiseren, en kreeg vervolgens 10x sorry die dag en de volgende dag. De beste jongen betekent meteen een stuk minder voor mij, geef ik meteen een stuk minder om. Volgende keer dat hij het durft te doen, weg ermee :j Kan er ook niets aan doen dat ik dan meteen geen gevoel meer heb bij diegene.
Ik weet tenminste wel wie mijn echte vrienden zijn, degene die me accepteren met deze 'eis' ;) Ik ben erg blij dat ik niet in jouw vriendengroep zit trouwens :) Maar dat terzijde.

Ik was even aan het lezen en toen zag ik dit, maar sorry dat ik het zeg maar getverderrie wat een misselijk makende reactie vind ik dit. Iedereen mag toch zelf bedenken wat hij drinkt, wanneer hij drinkt en hoeveel? Ben jij hun moeder die ze in de gaten moet houden? Ik zou niet eens bevriend willen zijn met iemand die mij niet zou accepteren als ik alcohol drink, uit dit verhaal maak ik namelijk op dat ik walgelijk ben en triest etc.. pas een beetje op met de uitspraken die je doet, en ik vind het bijzonder dat jou vrienden deze eis van jou accepteren.
Verder zoek ik geen ruzie maar wilde ik hier graag even op reageren.

Overigens ben ik het niet eens met de leeftijdsverhoging, in alle landen beginnen jongeren over het algemeen te drinken op 14/15 jarige leeftijd, en die drinken dan ook vaak veel te veel. Op het moment dat deze 16 worden is het legaal en is het dus minder spannend. Ik ben voor een paar maanden in Engeland geweest, en eerlijk ik ben daar geschrokken en ik ben echt wel wat gewend. De leeftijdsgrens is daar 18, maar er wordt daar onwijs veel gedronken, veel meer dan in Nederland en ook onder jongeren onder de 18.
Dus wat ik denk, ze komen er toch wel aan, en dan is het beter als ze aangelengde zogenaamde sterke dranken kopen in de supermarkt die niet meer dan 15% mogen verkopen dan dat je overal 18 voor moet zijn, dan is het verschil tussen een biertje en een glas vodka namelijk niet meer zo heel groot.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:32

Toch best triest om te lezen dat sommige alcohol nodig hebben om los te komen..
Denken die mensen dan echt dat je leuker bent als je geen rem meer hebt? In mijn ogen getuigd dat niet echt van verstandelijk denkwerk..

Lisaa_

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:36

Eerlijk gezegd heb ik niet alles gelezen, maar ik heb nog niet echt gelezen dat mensen zeggen dat ze alcohol nodig hebben om los te komen? Maar misschien heb ik daar dan overheen gelezen..

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:37

arans schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Of de deurman gaat na 1 uur (wanneer niemand meer naar binnen mag) nog een rondje ID vragen aan iedereen die er toch wel jong uit ziet...

hier mag gewoon elke minuut naar binnen en buiten

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:39

Ik vind het prima, drink zelf ook niet en zoals iemand hierboven heb (wil!) ik geen hechte vrienden die wel excessief drinken. Iedereen mag zijn eigen grenzen bepalen, maar waarom is het normaal dat je het moet tolereren dat iemand in jouw omgeving ongelofelijk veel alcohol drinkt? Alleen omdat dat ingeburgerd is, terwijl andere vormen van gedrag, zoals niet douchen en daardoor stinken, wel passé zijn? Dan is het opeens heel normaal dat je niet met iemand om wil gaan, kom op zeg. :')

Ik denk overigens dat het een paar jaar duurt, maar dat het aantal-jaren-voor-de-leeftijdsgrens-effect wel hetzelfde blijft. Dus dat er nu mensen zuipen met 14 of 15, zal dat over twintig jaar waarschijnlijk opschuiven naar 16 of 17. Dan is er toch wat gewonnen.

Appelmoes_11 schreef:

Begrijp ik hieruit (en uit bovenstaande post) dat je de gevolgen van aspartaam voor je lijf alleen zoekt in kankerverwekkendheid en lethale dosis/LD50? En welke gevolgen van suiker doel je op?
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 05-06-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:41

Saskia9 schreef:
Toch best triest om te lezen dat sommige alcohol nodig hebben om los te komen..
Denken die mensen dan echt dat je leuker bent als je geen rem meer hebt? In mijn ogen getuigd dat niet echt van verstandelijk denkwerk..

dit heb ik ook niet gelezen?

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:42

Ik begrijp ook wel dat je geen vrienden wil die enorm veel drinken de hele tijd terwijl je dat zelf niet doet, dat lijkt me vrij vervelend, alleen een eis van maximaal 2 biertjes waar jij bij bent vind ik een beetje ver gaan. Dat je niet wil dat je vrienden enorm lazeres worden als jij er bij bent oke, maar van 2 biertjes ben je niet meteen van t padje af.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:43

Ashleytjuhh schreef:
Geryon schreef:
Ik vind het ook een prima regeling, van mij mag alcohol helemaal verboden worden, nergens goed voor. Ben bijna 17 en ik drink nooit. Zie er het nut niet van in. Vind dat dronken worden nergens bij horen. Heb ook teveel meegemaakt om drank helemaal normaal te kunnen vinden. Nee, echt, ik weet wel beter. Vrienden hoeven ook echt niet met een dronken kop bij me aan te komen dan delete ik ze meteen uit mijn leven :) En dat weten ze.Ik vind het triest dat mensen/kinderen drank nodig hebben om een leuke avond te hebben. Ik vind het triest dat mensen drinken om de alcohol, ookal is het maar één glaasje. Feestjes waarbij iedereen drank mee neemt, met uit gaan veel drinken, veel vergeten, ik WALG ervan. Ik heb serieus medelijden met mensen die alcohol nodig hebben om het leuk te hebben.Heb er geen problemen mee als je eens in de zoveel tijd een glaasje drinkt omdat het lekker is hoor! Dat er dan toevallig alcohol in zit, oke, moet dan maar, heb ook wel eens wat slokjes genomen omdat ik dat lekker vond. Maar mijn vriend weet dat ie op een avond echt niet meer dan 2 glazen bier moet drinken want dan kan 'ie oprotten. Als ik met vrienden ben drinken ze ook niet veel, die weten dat ze dan ook een probleem hebben :)

dit vind ik ook wel erg overdreven jij gaat mensen uit je leven zetten omdat ze drinken? en soms een beetje te veel? zelfs je vriend neem aan dat die oud en wijs genoeg is om zelf te bepalen hoeveel die kan drinken toch?
ik trek me veel aan wat mensen van mij vinden en met een drank je op heb ik dat niet meer dus heb ik nodig voor lol in de zin van met uitgaan en niet heel de tijd met me telefoon bezig te zijn en stil te staan Ja.
bij ons zou je ook een erge slechte zijn in de vrienden groep daar drinken ze allemaal meer als 2 drankjes op een avond :')
en walg er meer van dat jij je vrienden niet vertrouwd dat ze hun grens kennen. dat jij niet drinkt oke maar je vrienden mogen het toch zelf weten

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:44

Ohja ik zie het! Je hebt gelijk.
Maar dat betekent niet dat iedereen daarom alcohol drinkt :)

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:46

Heerlijke discussie dit. Hier worden mensen het nooit over eens! Overigens ben ik het eens met de maatregel. Ik lees hier vooral veel "ze komen er toch wel aan" maar er zijn ook jongeren die er wel waarde aan hechten. Eerlijk gezegd: ik denk dat de jongeren er toch wat langer mee wachten en dan de gevolgen er wel van inzien. Buiten die groep hou je toch de jongeren die zich graag de eerst keer plat willen drinken. Voor die groep maakt de leeftijd echt niet uit.

Misschien is er toch een klein groep die zich eraan houd.. Zijn er toch weer een paar.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:48

Ik ben voor!
Heb zelf best veel gedronken toen ik net 16 was (daarvoor niet, eerlijk waar). nu ben ik 19 en drink bijna niet meer. Ik zie het nut er niet van in en ik kan ook lol hebben zonder drank (en je hebt de volgende dag nergens last van :+ )
Ik vind het zo erg om te zien hoe sommige kinderen van 14/15 jaar zich niet ontzettend klem zuipen.
Bij de discotheek in mijn dorp hebben ze drankstempels voor 18+. Het barpersoneel controleert hier ook heel goed op. Je moet bij de deur verplicht je ID laten zien, anders kom je er niet in.
Bij een cafe in het dorp controleerden ze eerst ook heel goed op 16+, maar zie de laatste tijd veel bekende 15 jarigen binnen. Erg jammer.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:50

Lisaa_ schreef:
Ohja ik zie het! Je hebt gelijk.
Maar dat betekent niet dat iedereen daarom alcohol drinkt :)

Nee maar beredeneer het ook uit reacties van andere mensen. Die weer mensen kennen die zo doen. Zie het ook in mijn omgeving.. vandaar!

En ja,ik drink ook weleens een wijntje :D Niet om los te kunnen gaan,maar gewoon omdat ik het weleens lekker vindt. Al komt dat maar sporadisch voor tegenwoordig.Dus ik ben niet anti alcohol hoor ;)

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:50

Sassii schreef:
Zelf ben ik 14 jaar, en drink ik afentoe wel een glaasje mee.

Vind dit overigens ook heel jong. Er word niet voor niets afgeraden op die leeftijd te drinken. Hiervoor is er ook een minimumleeftijd ingesteld.
Zo word die drempel naar mee drinken ook steeds lager..

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:52

wat een onzin vind ik dit, word in in september 2013 18 .. mag ik nu nog 6 maanden drank halen, tot dan zeker ... wat een bullshit :p

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:56

Lisaa_ schreef:
Geryon schreef:
Als ze openlijk teveel drinken tegenover mij, dan inderdaad, zet ik ze uit mijn leven, heb geen zin in dat soort mensen. Ik vertrouw ze wel hoor, maar ik geef ze mijn eigen grens, want met hun grens ben ik het niet eens. Ze mogen zelf weten of ze die overschrijden of niet, ze weten de gevolgen ;) Ik heb er dan absoluut geen moeite meer mee, voor mij ben je als je een zuiplap bent, niets meer waard. Ik haat je dan niet, ik hoef je alleen niet meer dichtbij me te hebben staan, vriendschap OVER.
Gister durfde een vriend van me dronken tegen me te gaan praten (via telefoon), was iets te dronken om de consequentie daarvan te realiseren, en kreeg vervolgens 10x sorry die dag en de volgende dag. De beste jongen betekent meteen een stuk minder voor mij, geef ik meteen een stuk minder om. Volgende keer dat hij het durft te doen, weg ermee :j Kan er ook niets aan doen dat ik dan meteen geen gevoel meer heb bij diegene.
Ik weet tenminste wel wie mijn echte vrienden zijn, degene die me accepteren met deze 'eis' ;) Ik ben erg blij dat ik niet in jouw vriendengroep zit trouwens :) Maar dat terzijde.

Ik was even aan het lezen en toen zag ik dit, maar sorry dat ik het zeg maar getverderrie wat een misselijk makende reactie vind ik dit. Iedereen mag toch zelf bedenken wat hij drinkt, wanneer hij drinkt en hoeveel? Ben jij hun moeder die ze in de gaten moet houden? Ik zou niet eens bevriend willen zijn met iemand die mij niet zou accepteren als ik alcohol drink, uit dit verhaal maak ik namelijk op dat ik walgelijk ben en triest etc.. pas een beetje op met de uitspraken die je doet, en ik vind het bijzonder dat jou vrienden deze eis van jou accepteren.
Verder zoek ik geen ruzie maar wilde ik hier graag even op reageren.

Nu is dit behoorlijk offtopic, maar aangezien de post alleen op mij gericht is zal ik toch even beantwoorden. Ja, iedereen mag het zelf bedenken ja, behalve mijn vriend. Hij is degene met wie ik mijn leven deel, hij is degene met wie ik mijn toekomst ga delen, hij zou de toekomstige vader van mijn kind kunnen zijn. Vind het dan toch best normaal dat hij zich dan moet aanpassen aan mij, net als dat ik mij aanpas voor hem!

Bij hem is het puur als ik het merk of als ik het hoor van anderen, dat hij op kan rotten. Ik houd echt NIEMAND in de gaten. Mijn vrienden mogen alles doen wat ze willen, zolang ik er maar geen last van heb. Dus als ik erbij ben hoeven ze ECHT niet veel te gaan drinken (en ze hoeven niet met een dronken kop tegen me te praten) want ten eerste vind ik dat gewoon onwijs niet kunnen, en ten tweede horen ze er respect voor te hebben. Zo moeilijk is het niet om een avondje niet te drinken, zo moeilijk is het niet om een avondje niet tegen me te gaan praten als je dronken bent (of ik ben gewoon te leuk :Y) )
Ik vind het niet echt bijzonder dat mijn vrienden dit van mij accepteren, ik had precies hetzelfde voor hun gedaan :j Daar ben je vrienden voor. En ik ben blijkbaar nou eenmaal een vriendin die mijn vrienden niet kwijt willen :D

Mijn beste vriendin heeft zich eenmaal zéér sletterig gedragen, toen was het voor mij ook meteen klaar. Ze moet natuurlijk weten wat ze zelf doet en ik ga echt niet zeggen dat ze iets niet moet doen! Maar iemand die zich sletterig kán gedragen en het doet staat mij niet aan. Ik wil mijn leven niet delen met iemand die mij niet aanstaat. Nogmaals, ik verbied niks maar geef wel aan wat mijn grenzen zijn en als je die overschrijdt ben je geen vriend meer. Aan hen de keuze of ze dat willen of niet. *voelt nog meer boze reacties komen*

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:58

intral schreef:
wat een onzin vind ik dit, word in in september 2013 18 .. mag ik nu nog 6 maanden drank halen, tot dan zeker ... wat een bullshit :p

Inderdaad,dat is rot voor degene die het nu wel mogen kopen. Maar ze moeten ergens een grens stellen. Voor de generatie :D daarna,die weten straks niet beter!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:59

Dit is een wie niet horen wil moet maar voelen maatregel niks mis mee.