Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:29

Mwah, je moet in dat geval niet bij schippers zijn, maar bij borst... Die is hier ooit mee begonnen.
Maar hoe je het ook wend of keert... Het is nooit goed.
Ik baal ook als ik een overzicht van mijn ER krijg, maar ben dan ook weer blij dat ik niet álles hoef te betalen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:35

Oh ja, ik roep wel met mijn grote mond dat ik nooit ziek ben, maar ik was alweer ´vergeten´ vanwege dat altijd halfvolle glas. Dat ik bijna een jaar niet fatsoenlijk heb kunnen werken (maar nooit een dag ziek gemeld) en lopen vanwege een dubbele hernia. Voor de behandeling hiervoor ben ik alleen mijn maandelijkse premie en mijn eigen risico kwijt geweest. Dan vind ik toch echt dat het goed geregeld is. Alleen al de MRI had ik nooit uit eigen beurs kunnen betalen

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:03

*gaat even onderkaak van grond oprapen*

Jeetje zeg, wat blaten er toch egocentrische mensen... Nederland was ooit een zorgstaat. Dus ja, mensen die niet of nauwelijks ziek zijn betalen daarbij voor de mensen die wèl ziek zijn. En dat is prima, dat is het principe van een zorgstaat. We zorgen voor elkaar. Maar nu lijkt het wel ikke ikke ikke en de rest kan... precies... stikken.

Want... als ik zo lees bij sommigen... hebben chronisch zieken het eigenlijk toch best 'makkelijk'. Ze krijgen via de zorgtoeslag geld terug zodat ze maar weinig ziektenkosten hoeven te maken, ze hoefen geen reiskosten te betalen, omdat ze niet kunnen werken... Wat een mazzel zeg!

Dat getuigt echt van weinig inzicht. Chronisch zieken leveren al zoveel in. Gezondheid is toch het allerbelangrijkste, iets dat je niet kan kopen al was je nog zo rijk. En juist dat moeten ze missen. Alleen al de sociale contacten die veel zieken mislopen. Het loon dat ze niet langer hebben (en nee, ze krijgen niet net zoveel aan geld als toen ze nog konden werken). Het feit dat meerdere medicijnen niet langer vergoed worden...

Ik vind het in ieder geval een aanfluiting, ons huidige zorgstelsel. Bezuinigingen prima, maar dit gaat heel het zorgstaat principe voorbij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:05

Hoezogaat het het principe voorbij? Je betaald per maand je premie, en per jaar, als je zorg gebruikt, je ER.
Heel vervelend, ik betaal het liever ook niet. Maar op deze manier worden wél mijn zorgkosten betaald als ik straks inene onder een auto kom

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:13

@babsiej
veel chronisch zieken werken.
Door de medicijnen kunnen ze dat.

Ik maak 24000 km per jaar om naar mijn werk te gaan.
Helaas lukt het door de ziekte niet fulltime te werken.
Geen uitkering want daar is het UWV niet voor iedereen eerlijk in.
Dus veel kilometers weinig uren.

Geen terug gave van medicijn kosten omdat ik 2 soorten gebruik.
De een vult de ander aan. Maar heb je van beide minder nodig. Dus te weinig om wat terug te krijgen want ze tellen het niet bij elkaar.

in functie opbouwen kan niet. Ik ben blij dat ik dit volhoud. Dus geen vooruitzicht in hoger loon.

En jij bent aan het klagen?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:36

Er zijn steeds minder werkenden die voor de niet werkenden moeten zorgen was laatst nog op het nieuws ;)

Er zijn er steeds meer arbeidsongeschikt of in de bijstand. Dus dat jij werkt, goed van je, maar veel ook niet.

En ja ik mag best klagen, ik kan mij namelijk ook grotendeels af laten keuren, depressies, chronische vermoeidheid, maar ik zet wel door, kan ook thuis zitten en klagen dat alles zo duur is. Wordt niemand wijzer van.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:05

Babsiej schreef:
Er zijn steeds minder werkenden die voor de niet werkenden moeten zorgen was laatst nog op het nieuws ;)

Er zijn er steeds meer arbeidsongeschikt of in de bijstand. Dus dat jij werkt, goed van je, maar veel ook niet.

En ja ik mag best klagen, ik kan mij namelijk ook grotendeels af laten keuren, depressies, chronische vermoeidheid, maar ik zet wel door, kan ook thuis zitten en klagen dat alles zo duur is. Wordt niemand wijzer van.

Totdat je zo lang door blijft zetten dat je niet meer kan (zoals veel chronisch zieken hebben gedaan, waaronder ik) en niet meer kunt werken en in de bijstand terecht komt ;)
Dan moet je leven van krap 900 in de maand als alleenstaande.. Dan is die 450 echt niet op te brengen hoor
Ja dan kan je een betalingsregeling treffen a minimaal 50 euro in de maand en geloof me.. Dat heb je dan echt niet
Dan kan je via een speciale weg misschien wel minder gaan betalen met die regeling. Zeg 20 euro in de maand.. Maar dat jaar erop heb je weer hetzelfde probleem met je eigen risico ;)
Wat dus resulteerd in nog een betaalregeling.. En dat jaar erna nog 1
Mensen met een minimum inkomen en die chronisch ziek zijn zullen dus of al hun geld wat ze nog over hebben na de vaste lasten allemaal moeten afdragen aan het eigen risico.. En dat word elk jaar meer en meer en meer

Dat is dus ook de reden dat ik dus niet meer mijn medicijnen haal die er voor zorgen dat ik nog enigzins normaal kan functioneren.. En eigenlijk is dat toch van de gekken???

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:17

Ik begrijp heel goed dat chronisch ziek zijn ontzettend veel geld kost aan mediciatie, voorzieningen, minder inkomsten enz. enz. Ik heb zelf een chronisch zieke moeder.
Maar toch, als ik de titel van dit topic lees kan ik niet nalaten te denken: chronisch ziek en vooral anderen moeten daarvoor betalen. Daar ben ik niet tegen, ik ben juist voor solidariteit oa op het gebied van de zorg. Maar de titel roept bij mij wel enige weerstand op.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:24

Ik geloof ook niet dat ik hier iemand heb zien zeggen dat de gezonde mensen maar voor de zieken moeten betalen
Er moet gewoon niet bezuinigd worden op de verkeerde dingen en het geld maar bij de mensen weghalen.. Ze moeten de zorg gewoon op de schop nemen en eens kijken waarom het zo duur is en daar eens wat aan gaan doen
Maar ja het is natuurlijk ook veel makkelijker en kost minder moeite om het eigen risico omhoog te gooien ipv het echte probleem op te lossen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:30

Ik ben chronisch "ziek" (vind ziek een raar woord) En ik heb slaap tabletten, en die worden niet vergoed. En geloof me, dat is echt duur en dan heb ik het dus niet over de eigen risico...

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:40

Ik ben ook chronisch ziek, ik krijg elk jaar een deel van mijn eigen risico weer terug van het CAK. Ik kom ook in aanmerking voor een algemene tegemoetkoming voor de extra kosten die ik maak. http://www.hetcak.nl
misschien is het voor sommige mensen interessant om te kijken of zij hier ook in aanmerking voor komen.
Ik weet niet of het dit jaar nog steeds zo is of dat dit ook veranderd is.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:20

En toch snap ik iets niet, ik hoor hier mensen die chronisch ziek zijn "klagen" dat ze er zoveel op achteruit gaan enzo, maar ik weet toevallig dat een collega van mij een bepaald medicijn gewoon verboed krijgt omdat hij aan heeft kunnen tonen dat het voor een chronische ziekte is. Daarnaast levert google zoeken mijcals resultaat op dat chronisch zieken in aan,erking komen voor een financiele vergoeding en je op internet al een test kunt doen om te kijek of je daar onder valt.

Dus ze houden wel degelijk rekening met chronisch zieke mensen in de zorgverzekering. Mischien niet zoveel als sommige zouden willen, maargoed...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:24

Wat ik niet snap... Als ik medicijnen haal, krijg ik een maand later een factuur voor mijn ER. Het is dus nooit zo dat ik in een keer een paar honderd euro op moet hoesten. (in geval van ziekenhuisopname ofzo zal het anders zijn)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:31

stef schreef:
Wat ik niet snap... Als ik medicijnen haal, krijg ik een maand later een factuur voor mijn ER. Het is dus nooit zo dat ik in een keer een paar honderd euro op moet hoesten. (in geval van ziekenhuisopname ofzo zal het anders zijn)

Dat ligt aan je verzekering. Mijn verzekering stuurt in juni een rekening over het afgelopen half jaar. In mijn geval, betekent dit dat direkt mijn ER is opgemaakt en ik dit kan overmaken aan het IZZ :) . Mijn man gebruikt niets, dus krijgt geen rekening.
Het vervelende vind ik, dat ik in januari al ruim € 200 heb betaald voor multifocale lenzen voor een half jaar (in juni dus weer) en € 290 euro eigen bijdrage voor een kroon. Dan nog de medicijnen die ik niet vergoed krijg en (gedeeltelijk) al betaal bij de apotheek.
Neem daarbij een premie van € 165 per maand en geen zorgtoeslag, dan vind ik dat een hoop geld. Aan de andere kant, ik heb de zorgverzekering al zoveel geld gekost, dat ik dit zelf nooit had kunnen ophoesten, dus ik klaag dan ook niet. Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor mensen met een minimuminkomen erg veel geld is.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:36

Limanade schreef:
Ik geloof ook niet dat ik hier iemand heb zien zeggen dat de gezonde mensen maar voor de zieken moeten betalen

... maar dat doen ze al door het solidariteitsprincipe. Als niet iedereen zorgpremie zou betalen (dus ook gezonde mensen) zou het helemaal niet meer betaalbaar zijn. Maar als ik naar mezelf kijk dan betaal ik al jaren en jaren een heel hoog bedrag voor ziektekosten, die ik nooit gebruik. Perfect, want ik ben nooit ziek. Maar hiermee betaal ik dus wel voor andere (chronisch) zieken...

En iedereen die hier klaagt: op 12 september mogen we stemmen. Verdiep je tegen die tijd eens in de verkiezingsprogramma's en stem op een partij die er wat aan wil doen. Die zijn er echt... Maar ja: die willen weer op andere dingen bezuinigen en dan gaan we daar weer over klagen. Feit blijft gewoon dat we moeten bezuinigen: is het niet op het een, dan wel op het ander.

Ikzelf heb nu bij mijn zorgverzekering een heel hoog eigen risico genomen. Scheelt best veel premie en zolang we niets hebben, zet ik het verschil weg. Als iemand bij ons dan wat krijgt heb ik inderdaad wel een hoog eigen risico, maar dat heb ik ondertussen wel opgespaard uit 4x lagere premie met hoog eigen risico. Misschien een tipje voor anderen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:49

Als je ook maar iets meer dan een simpele botbreuk krijgt, kost je al zoveel dat het voor een modaal inkomen lastig ophoesten wordt hoor.
Ja, als je gezond bent én werkt, betaal je dus ook mee voor degenen die ongezond zijn en niet werken (en als je ongezond bent en werkt, betaal je ook mee voor degenen die gezond zijn en niet werken, enz, enz...)

Het hele idee van solidariteit is gebaseerd op deze principes:

- of je gezond blijft, weet je niet. Ik lees hier een heleboel over 'eigen schuld' (zelfs over kanker, ik had even geen zin me daar kwaad over te maken...) maar iedereen kan wat overkomen of ziek worden. En als je maar lang genoeg leeft, luk het zeker. Als je in een gebied met veel vervuiling leeft heb je trouwens ook vet pech. ;)

- door met zijn allen te betalen, kunnen mensen die zorg nodig hebben, deze ook krijgen als deze veel te duur wordt, wat natuurlijk al vlug is op een pakweg modaal inkomen als je serieus wat te mankeren komt.

En dan kan je wel gaan jammeren dat je betaalt voor zorg die je niet nodig hebt, maar dan vergeet je gemakshalve even dat het hier om een verzekering gaat: je verzekert je van zorg en die krijg je als je hem nodig hebt.

Ik betaal al jaren allerlei verzekeringen die ik nog nooit nodig gehad heb, moet ik een mekkertopic openen over mensen die uitkeringen hebben gekregen na brand, diefstal, het kapotmaken van hun laptop, enz,enz?
Nee, want het betalen van die premies verzekert mij ervan dat ik OOK dat recht heb als ik het nodig heb. En dan gaat het om bedragen die je niet zomaar even opzij zet.

Dat zorgpremies zo hoog zijn is logisch, want zorg is nou eenmaal een ontzettend duur product.
Ik heb trouwens nog geen antwoord op de vraag hoeveel winst de zorgverzekeraars gemaakt hebben afgelopen jaren. ;)

Netje: wij gaan idd de tandarts eruit gooien en een zo hoog mogelijk eigen risico nemen, als je ziet hoeveel wij ons besparen.... Wij maken zelden gebruik van de zorg.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 29-05-12 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:51

Netje schreef:
Ikzelf heb nu bij mijn zorgverzekering een heel hoog eigen risico genomen. Scheelt best veel premie en zolang we niets hebben, zet ik het verschil weg. Als iemand bij ons dan wat krijgt heb ik inderdaad wel een hoog eigen risico, maar dat heb ik ondertussen wel opgespaard uit 4x lagere premie met hoog eigen risico. Misschien een tipje voor anderen?

En zo kunnen mensen die al de mazzel hadden om niet ziek te zijn, nog wat extra voordeeltjes behalen. De mensen die door pech wat minder gefortuneerd zijn, die hebben de mogelijkheden niet. Zoals ze soms ook niet de mogelijkheden hebben om een aanvullende verzekering te nemen, waardoor dingen die preventief of sneller herstellend werken, toch niet tot de mogelijkheden behoren. Waardoor ze weer langer ziek blijven, nog minder mogelijkheden hebben om hun financiele positie te verbeteren...

Er ontstaat nu een soort kantelpunt. Als het allemaal redelijk verloopt kun je heel veel, en hoeft het ook niet veel te kosten. Alleen als je onder een bepaald punt komt, met gezondheid en/of inkomen, dan loop je steeds zover achter de feiten aan dat het veel moeilijker is om daar uit te breken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:52

Blabla1980 schreef:
En toch snap ik iets niet, ik hoor hier mensen die chronisch ziek zijn "klagen" dat ze er zoveel op achteruit gaan enzo, maar ik weet toevallig dat een collega van mij een bepaald medicijn gewoon verboed krijgt omdat hij aan heeft kunnen tonen dat het voor een chronische ziekte is. Daarnaast levert google zoeken mijcals resultaat op dat chronisch zieken in aan,erking komen voor een financiele vergoeding en je op internet al een test kunt doen om te kijek of je daar onder valt.

Dus ze houden wel degelijk rekening met chronisch zieke mensen in de zorgverzekering. Mischien niet zoveel als sommige zouden willen, maargoed...

Die vergoeding is (net als de meeste tegemoetkomingen) inkomensafhankelijk.
Zodra je meer dan ca 35.000 verdiend, heb je daar geen recht meer op.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:55

Brainless schreef:
Blabla1980 schreef:

Die vergoeding is (net als de meeste tegemoetkomingen) inkomensafhankelijk.
Zodra je meer dan ca 35.000 verdiend, heb je daar geen recht meer op.

En niet ieder (duur) medicijn wordt vergoed...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:31

sorry, maar ik wordt een beetje simpel van het "ik ben chronisch ziek, dus ik ben zielig".
Chronisch zieken moeten hun ER betalen... ja, klopt, niet chronisch zieken overigens ook. Daarnaast hebben chronisch zieken over het algemeen recht op een vergoeding van het ER via het CAK, niet chronisch zieken niet.
Veel kosten bij chronisch zieken kunnen aan de belasting opgegeven worden, voor niet chronisch zieken geldt dit niet.
Bij bepaalde chronische aandoeningen is er recht op onbeperkte fysio vanuit de basis verzekering, voor niet chronische aandoeningen geldt dit niet.
Ziek zijn/een aandoening hebben, is gewoon heel erg vervelend. Je kunt dan 2 dingen doen: Bij de pakken neer gaan zitten en denken "oh wat ben ik zielig", of ervan maken wat ervan te maken valt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:38

Shadow0 schreef:
Netje schreef:

En zo kunnen mensen die al de mazzel hadden om niet ziek te zijn, nog wat extra voordeeltjes behalen. De mensen die door pech wat minder gefortuneerd zijn, die hebben de mogelijkheden niet. Zoals ze soms ook niet de mogelijkheden hebben om een aanvullende verzekering te nemen, waardoor dingen die preventief of sneller herstellend werken, toch niet tot de mogelijkheden behoren. Waardoor ze weer langer ziek blijven, nog minder mogelijkheden hebben om hun financiele positie te verbeteren...

Er ontstaat nu een soort kantelpunt. Als het allemaal redelijk verloopt kun je heel veel, en hoeft het ook niet veel te kosten. Alleen als je onder een bepaald punt komt, met gezondheid en/of inkomen, dan loop je steeds zover achter de feiten aan dat het veel moeilijker is om daar uit te breken.

Dat is geen voordeel, dat is de mogelijkheid hebben om extra risico te lopen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:44

Shadow0 schreef:
Netje schreef:

Als ik niks heb betaal ik nog 4x rond de €100 per maand, dus ca €4800 per jaar. Dus dat het niet veel hoeft te kosten is flauwekul natuurlijk. Voor iets wat ik niet gebruik is het nog wel veel geld. Maar je hoort mij niet janken. Vlak erna brak mijn dochter haar voet: foto's, CT-scan, gips, krukken, fysio etc. Ok, kan je zeggen: ahhhh nu heb ik een ER van €500, had ik dat maar niet gedaan. Maar door te besparen op de andere premies, kost het mij inderdaad niet de hoofdprijs. Maar het is uiteraard maar een ieniemini beetje van de werkelijke kosten geweest. Dus ik ben alsnog blij.

Tuurlijk is het lastig voor mensen die heel weinig verdienen, maar als ik hier het topic lees lijkt het net ineens dat iedereen onder het minimum leeft, wat natuurlijk ook niet zo is, laten we wel wezen. En inderdaad: ik kan niks op niemand verhalen, krijg geen aanvullingen, kan geen beroep doen op speciale potjes. Dus het is maar hoe je het bekijkt.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:15

stef
van het CAK krijg ik niets terug.
Ik heb 2 soorten medicijnen die elkaar versterken.
Daardoor heb ik van beide minder stuks per dag nodig.
Bij het CAK kijken ze hoeveel je van 1 soort nodig hebt. Is dat te weinig krijg je niets vergoed. Ze tellen niet beide medicijnen bij elkaar op in mijn geval.
Dus zo simpel dat een chronisch zieke geld terug krijgt is het niet.

Doordat mijn man werkt en ik parttime krijg ik ook elders niets terug.
Voor mij is het een hele opgave om te werken maar ik wil de sociale contacten niet missen.
Daar straf ik me dus mee.
Dank je wel regering.
En op deze manier begrijp ik dat er mensen zijn die zeggen blijf wel thuis.

Ik kan niet overal aan de slag. Wie wil nou een kracht met risico?
Daardoor werk verder van huis.
Moet van dat beetje loon mijn auto rijden en onderhouden. Maar ook ik krijg dadelijk minder km kosten terug.
Daarop extra eigen risico zorg.
Geen toekomst in opklimmen bij mijn baan.
Fijn hoor wat mankeren.
Wat zou ik graag terug gaan naar fe tijd dat ik gewoon werkte en voor al die andere betaalde en ik het niet nodig had.
Na je werk nog energie hebben om paard te rijden.
Als iemand me dat eens terug kon geven, ruilen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:19

schrikdraad schreef:
stef
van het CAK krijg ik niets terug.
Ik heb 2 soorten medicijnen die elkaar versterken.
Daardoor heb ik van beide minder stuks per dag nodig.
Bij het CAK kijken ze hoeveel je van 1 soort nodig hebt. Is dat te weinig krijg je niets vergoed. Ze tellen niet beide medicijnen bij elkaar op in mijn geval.
Dus zo simpel dat een chronisch zieke geld terug krijgt is het niet.

Doordat mijn man werkt en ik parttime krijg ik ook elders niets terug.
Voor mij is het een hele opgave om te werken maar ik wil de sociale contacten niet missen.
Daar straf ik me dus mee.
Dank je wel regering.
En op deze manier begrijp ik dat er mensen zijn die zeggen blijf wel thuis.

Ik kan niet overal aan de slag. Wie wil nou een kracht met risico?
Daardoor werk verder van huis.
Moet van dat beetje loon mijn auto rijden en onderhouden. Maar ook ik krijg dadelijk minder km kosten terug.
Daarop extra eigen risico zorg.
Geen toekomst in opklimmen bij mijn baan.
Fijn hoor wat mankeren.
Wat zou ik graag terug gaan naar fe tijd dat ik gewoon werkte en voor al die andere betaalde en ik het niet nodig had.
Na je werk nog energie hebben om paard te rijden.
Als iemand me dat eens terug kon geven, ruilen?

Je denkt toch niet, dat je de enigste hier met gezondheidsproblemen bent? Ik word wel een beetje moe van het geklaag hier van sommigen. ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:29

stef schreef:
sorry, maar ik wordt een beetje simpel van het "ik ben chronisch ziek, dus ik ben zielig".
Chronisch zieken moeten hun ER betalen... ja, klopt, niet chronisch zieken overigens ook. Daarnaast hebben chronisch zieken over het algemeen recht op een vergoeding van het ER via het CAK, niet chronisch zieken niet.
Veel kosten bij chronisch zieken kunnen aan de belasting opgegeven worden, voor niet chronisch zieken geldt dit niet.
Bij bepaalde chronische aandoeningen is er recht op onbeperkte fysio vanuit de basis verzekering, voor niet chronische aandoeningen geldt dit niet.
Ziek zijn/een aandoening hebben, is gewoon heel erg vervelend. Je kunt dan 2 dingen doen: Bij de pakken neer gaan zitten en denken "oh wat ben ik zielig", of ervan maken wat ervan te maken valt.

Mee eens. Iedereen betaalt eigen bijdrage. Ook mensen die nooit ziek zijn. Dit gaat niet om of iemand er iets kan kan doen dat ie ziek is, dit gaat om wat het kost en bij wie de rekening neergelegd moet en kan worden.
Die rekening neerleggen bij niet zieken, zou oneerlijker zijn, dan de rekening leggen bij de zieken. In ons land geldt een tussenoplossing: dmv verzekeringen worden de kosten verspreid, en op enkele punten wordt er van een zieke verwacht dat ie meer bijdraagt. Zorg = duur. We hebben het geluk dat we slechts een deel betalen van de werkelijke kosten, doordat in dit land het solidariteitsprincipe wordt toegepast.

Ik moet aan het eind van het jaar 200 euro bovenop het eigen risico (die dan waarschijnlijk 350 euro is) betalen voor mijn behandeling bij het Radboudziekenhuis. En dat is slechts een fractie van wat het werkelijk kost!! Dus ik mag in mijn handjes knijpen, zo zie ik dat. Heb ik geld? Nee. Betekent dat dat ik moet gaan klagen over de rekening? Nee. Het betekent dat ik ofwel de behandeling niet moet doen, ofwel ergens geld vandaan moet zien te sprokkelen. Zo is het nu eenmaal. oliebol, maar realistisch. Ik zou het veel gekker vinden als mijn buurman mijn rekening zou moeten betalen. Indirect doet ie dat al gedeetelijk. Solidariteit heeft zijn grenzen. En vergoeding voor levensbedreigende situaties zitten in het pakket, dus het is niet zo dat we in dit land mensen laten sterven op creperen...
Laatst bijgewerkt door gummie op 29-05-12 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt