Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babsiej schreef:Er zijn steeds minder werkenden die voor de niet werkenden moeten zorgen was laatst nog op het nieuws![]()
Er zijn er steeds meer arbeidsongeschikt of in de bijstand. Dus dat jij werkt, goed van je, maar veel ook niet.
En ja ik mag best klagen, ik kan mij namelijk ook grotendeels af laten keuren, depressies, chronische vermoeidheid, maar ik zet wel door, kan ook thuis zitten en klagen dat alles zo duur is. Wordt niemand wijzer van.
stef schreef:Wat ik niet snap... Als ik medicijnen haal, krijg ik een maand later een factuur voor mijn ER. Het is dus nooit zo dat ik in een keer een paar honderd euro op moet hoesten. (in geval van ziekenhuisopname ofzo zal het anders zijn)
Limanade schreef:Ik geloof ook niet dat ik hier iemand heb zien zeggen dat de gezonde mensen maar voor de zieken moeten betalen
Netje schreef:Ikzelf heb nu bij mijn zorgverzekering een heel hoog eigen risico genomen. Scheelt best veel premie en zolang we niets hebben, zet ik het verschil weg. Als iemand bij ons dan wat krijgt heb ik inderdaad wel een hoog eigen risico, maar dat heb ik ondertussen wel opgespaard uit 4x lagere premie met hoog eigen risico. Misschien een tipje voor anderen?
Blabla1980 schreef:En toch snap ik iets niet, ik hoor hier mensen die chronisch ziek zijn "klagen" dat ze er zoveel op achteruit gaan enzo, maar ik weet toevallig dat een collega van mij een bepaald medicijn gewoon verboed krijgt omdat hij aan heeft kunnen tonen dat het voor een chronische ziekte is. Daarnaast levert google zoeken mijcals resultaat op dat chronisch zieken in aan,erking komen voor een financiele vergoeding en je op internet al een test kunt doen om te kijek of je daar onder valt.
Dus ze houden wel degelijk rekening met chronisch zieke mensen in de zorgverzekering. Mischien niet zoveel als sommige zouden willen, maargoed...
Brainless schreef:Blabla1980 schreef:En toch snap ik iets niet, ik hoor hier mensen die chronisch ziek zijn "klagen" dat ze er zoveel op achteruit gaan enzo, maar ik weet toevallig dat een collega van mij een bepaald medicijn gewoon verboed krijgt omdat hij aan heeft kunnen tonen dat het voor een chronische ziekte is. Daarnaast levert google zoeken mijcals resultaat op dat chronisch zieken in aan,erking komen voor een financiele vergoeding en je op internet al een test kunt doen om te kijek of je daar onder valt.
Dus ze houden wel degelijk rekening met chronisch zieke mensen in de zorgverzekering. Mischien niet zoveel als sommige zouden willen, maargoed...
Die vergoeding is (net als de meeste tegemoetkomingen) inkomensafhankelijk.
Zodra je meer dan ca 35.000 verdiend, heb je daar geen recht meer op.
Shadow0 schreef:Netje schreef:Ikzelf heb nu bij mijn zorgverzekering een heel hoog eigen risico genomen. Scheelt best veel premie en zolang we niets hebben, zet ik het verschil weg. Als iemand bij ons dan wat krijgt heb ik inderdaad wel een hoog eigen risico, maar dat heb ik ondertussen wel opgespaard uit 4x lagere premie met hoog eigen risico. Misschien een tipje voor anderen?
En zo kunnen mensen die al de mazzel hadden om niet ziek te zijn, nog wat extra voordeeltjes behalen. De mensen die door pech wat minder gefortuneerd zijn, die hebben de mogelijkheden niet. Zoals ze soms ook niet de mogelijkheden hebben om een aanvullende verzekering te nemen, waardoor dingen die preventief of sneller herstellend werken, toch niet tot de mogelijkheden behoren. Waardoor ze weer langer ziek blijven, nog minder mogelijkheden hebben om hun financiele positie te verbeteren...
Er ontstaat nu een soort kantelpunt. Als het allemaal redelijk verloopt kun je heel veel, en hoeft het ook niet veel te kosten. Alleen als je onder een bepaald punt komt, met gezondheid en/of inkomen, dan loop je steeds zover achter de feiten aan dat het veel moeilijker is om daar uit te breken.
Shadow0 schreef:Netje schreef:Ikzelf heb nu bij mijn zorgverzekering een heel hoog eigen risico genomen. Scheelt best veel premie en zolang we niets hebben, zet ik het verschil weg. Als iemand bij ons dan wat krijgt heb ik inderdaad wel een hoog eigen risico, maar dat heb ik ondertussen wel opgespaard uit 4x lagere premie met hoog eigen risico. Misschien een tipje voor anderen?
En zo kunnen mensen die al de mazzel hadden om niet ziek te zijn, nog wat extra voordeeltjes behalen. De mensen die door pech wat minder gefortuneerd zijn, die hebben de mogelijkheden niet. Zoals ze soms ook niet de mogelijkheden hebben om een aanvullende verzekering te nemen, waardoor dingen die preventief of sneller herstellend werken, toch niet tot de mogelijkheden behoren. Waardoor ze weer langer ziek blijven, nog minder mogelijkheden hebben om hun financiele positie te verbeteren...
Er ontstaat nu een soort kantelpunt. Als het allemaal redelijk verloopt kun je heel veel, en hoeft het ook niet veel te kosten. Alleen als je onder een bepaald punt komt, met gezondheid en/of inkomen, dan loop je steeds zover achter de feiten aan dat het veel moeilijker is om daar uit te breken.
schrikdraad schreef:stef
van het CAK krijg ik niets terug.
Ik heb 2 soorten medicijnen die elkaar versterken.
Daardoor heb ik van beide minder stuks per dag nodig.
Bij het CAK kijken ze hoeveel je van 1 soort nodig hebt. Is dat te weinig krijg je niets vergoed. Ze tellen niet beide medicijnen bij elkaar op in mijn geval.
Dus zo simpel dat een chronisch zieke geld terug krijgt is het niet.
Doordat mijn man werkt en ik parttime krijg ik ook elders niets terug.
Voor mij is het een hele opgave om te werken maar ik wil de sociale contacten niet missen.
Daar straf ik me dus mee.
Dank je wel regering.
En op deze manier begrijp ik dat er mensen zijn die zeggen blijf wel thuis.
Ik kan niet overal aan de slag. Wie wil nou een kracht met risico?
Daardoor werk verder van huis.
Moet van dat beetje loon mijn auto rijden en onderhouden. Maar ook ik krijg dadelijk minder km kosten terug.
Daarop extra eigen risico zorg.
Geen toekomst in opklimmen bij mijn baan.
Fijn hoor wat mankeren.
Wat zou ik graag terug gaan naar fe tijd dat ik gewoon werkte en voor al die andere betaalde en ik het niet nodig had.
Na je werk nog energie hebben om paard te rijden.
Als iemand me dat eens terug kon geven, ruilen?
stef schreef:sorry, maar ik wordt een beetje simpel van het "ik ben chronisch ziek, dus ik ben zielig".
Chronisch zieken moeten hun ER betalen... ja, klopt, niet chronisch zieken overigens ook. Daarnaast hebben chronisch zieken over het algemeen recht op een vergoeding van het ER via het CAK, niet chronisch zieken niet.
Veel kosten bij chronisch zieken kunnen aan de belasting opgegeven worden, voor niet chronisch zieken geldt dit niet.
Bij bepaalde chronische aandoeningen is er recht op onbeperkte fysio vanuit de basis verzekering, voor niet chronische aandoeningen geldt dit niet.
Ziek zijn/een aandoening hebben, is gewoon heel erg vervelend. Je kunt dan 2 dingen doen: Bij de pakken neer gaan zitten en denken "oh wat ben ik zielig", of ervan maken wat ervan te maken valt.