Cheytjuh schreef:Ergens snap ik een beredenering wel van boeren die zeggen : Het is redelijk wat werk om je beesten in de gaten te houden, je moet er meer achteraan als ze op de weide lopen en je krijgt niets meer betaald.
Maar als ik zie, uit eigen ervaring, dat wel degelijk de beesten die meer op de wei lopen, minder mankementen vertonen, dus minder veearts nodig hebben, net zoveel melk produceren, etc etc, dan is het voor mij duidelijk genoeg dat die boeren gewoon uit gemakzucht handelen.
Ik maak het boerenleven mee, heb 2 jaar meegedraaid op schoonouders bedrijf, en het is echt niet zoveel meer werk om die ene koe, of die paar koeien elke dag even op te halen en door de robot te halen. De meeste koeien gaan uit zichzelf.
Ook kan ik me niet vinden in de opmerking : Koeien vinden het niet fijn buiten. Sorry, maar dan interpreteer ik die gelukzalige herkauwende koeien in het gras toch een beetje anders. Het geluk straalt er van af, ook de vrolijkheid.
Sinds hier de schoonouders zijn overgestapt op niet meer buiten omdat ze dat zoveel werk vonden, hebben ze heel wat koeien al jong moeten laten gaan, ze hebben meer en vaker aandoeningen aan de klauwen, dus vaker de klauwbekapper erbij, en ze geven misschien nog wel minder melk als meer. Maarja, oude mensen weten het toch altijd beter, en er zijn maar weinig boeren met echt hart voor de zaak. Dat is het grootste probleem in mijn ogen, als je echt hart hebt voor je bedrijf, kun je ook dat ene beetje meer moeite erin stoppen zonder het erg te vinden.
Helemaal mee eens.
Als je het werk niet wil doen, moet je geen boer worden. De koeien uit de wei halen is het probleem niet, meestal als de eerste dame loopt, volgt de rest. En de eerste koe zover krijgen is niet zo moeilijk. Ook staan ze bij het melken vaak al te wachten, want ze krijgen immers brokjes.
In de wei is gewoon beter voor het welzijn van koeien en een tevreden en gelukkige koe geeft meer melk lijkt me.
De binnenboeren in de buurt bieden veel dode dieren aan bij de rendac, de buitenboer minder, althans hier in de buurt. Ook staan er verdacht veel kalvertonnen.