is dit serieus, of een grap van 'wakker dier'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:18

kleinvosje schreef:
Ze willen ermee duidelijk maken dat er nog steeds een heleboel koeien nooit buiten komen omdat ze dan minder melk produceren. Door deze reclame willen ze de mensen aansporen op te letten waar de melk vandaan komt of zo.

Bij mijn schoonouders op de boerderij komen de melkbeesten ook niet in de wei, en de melk wordt wel opgehaald onder het vlaggetje van Friesche Vlag, en komt in de pakken : Van de koeien die wel de weide op komen.

Na dit te hebben gezien, geloof ik niet meer zo in de stickers : Onze dieren krijgen wel de vrijheid en ruimte :+

Anoniem

Re: is dit serieus, of een grap van 'wakker dier'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:21

Ik schrik er nogal van dat mensen denken dat de advertentie een grapje is.

Binnenkoeien vind ik belachelijk. Die dieren staan binnen voor het gemak van de boer, niet meer en niet minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:23

siskeh schreef:
Wat is in jullie ogen het voordeel van dat de koeien buiten lopen?
Wat mist een koe daadwerkelijk als hij binnen is?

Je hoeft trouwens niet perse biologische melk te drinken, campina heeft ook melk van de "hollandse" weide.

Waarom zet jij je paard buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:24

F_Orumster schreef:
Miracle_ schreef:
Geen moeite mee als ze niet buiten komen? :? Sluit jij jouw paard ook 24/7 op?

Nee, heb geen paard. Daarnaast kan een koe in een ligboxenstal flink heen en weer lopen, kun je van een 24/7 gestald paard niet zeggen, en ook niet van varkens, vleeskoeien en kippen veelal niet zeggen. In verhouding daartoe heb ik minder moeite met melkkoeien die op stal gehouden worden inderdaad. Kun je struikelen over mijn mening, maar ik vind het wel realistisch, zeker als je elke dag je kiloknallertje eet.

De een maakt het ander niet minder erg. Kiloknallers komen hier niet op tafel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:25

Ik vind het wel gek dat "de Groene Koe" geen binnenmelkvrije producten heeft? Van Campina is bijna alles binnenmelkvrij.

Ben&Jerrys niet ..

Oh wacht, ik lees net Friesche Vlag ook niet, terwijl die er wel bijstaan idd :j

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:30

Mindim schreef:
Ik schrik er nogal van dat mensen denken dat de advertentie een grapje is.

Binnenkoeien vind ik belachelijk. Die dieren staan binnen voor het gemak van de boer, niet meer en niet minder.

Ergens snap ik een beredenering wel van boeren die zeggen : Het is redelijk wat werk om je beesten in de gaten te houden, je moet er meer achteraan als ze op de weide lopen en je krijgt niets meer betaald.
Maar als ik zie, uit eigen ervaring, dat wel degelijk de beesten die meer op de wei lopen, minder mankementen vertonen, dus minder veearts nodig hebben, net zoveel melk produceren, etc etc, dan is het voor mij duidelijk genoeg dat die boeren gewoon uit gemakzucht handelen.

Ik maak het boerenleven mee, heb 2 jaar meegedraaid op schoonouders bedrijf, en het is echt niet zoveel meer werk om die ene koe, of die paar koeien elke dag even op te halen en door de robot te halen. De meeste koeien gaan uit zichzelf.
Ook kan ik me niet vinden in de opmerking : Koeien vinden het niet fijn buiten. Sorry, maar dan interpreteer ik die gelukzalige herkauwende koeien in het gras toch een beetje anders. Het geluk straalt er van af, ook de vrolijkheid.

Sinds hier de schoonouders zijn overgestapt op niet meer buiten omdat ze dat zoveel werk vonden, hebben ze heel wat koeien al jong moeten laten gaan, ze hebben meer en vaker aandoeningen aan de klauwen, dus vaker de klauwbekapper erbij, en ze geven misschien nog wel minder melk als meer. Maarja, oude mensen weten het toch altijd beter, en er zijn maar weinig boeren met echt hart voor de zaak. Dat is het grootste probleem in mijn ogen, als je echt hart hebt voor je bedrijf, kun je ook dat ene beetje meer moeite erin stoppen zonder het erg te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:31

Veel loopstallen zijn zo groot niet. Dat een dier daar maar fijn onbeperkt kan rondlopen, tis toch van muur tot muur in een stal. De nieuwe stallen zijn al iets beter. Maar een grote loopstal zegt niet zoveel over het binnen of buiten houden van koeien. Hier in de buurt zijn het juist de kleinere boeren met melkrobot die de koeien binnen houden en dan zijn de stallen echt niet van de tijd.
De grotere loopstallen hier, doen echter allemaal hun koeien naar buiten. Melken doen ze zelf voor meer contact met de dieren. Achter de paarden bij ons komt nu een hele grote koeien hal, met carroussel in een serre, kunnen de koeien naar buiten kijken tijdens het melken en dan hop de wei in.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:35

Het is trouwens een actie van WSPA :) stond net op de facebook pagina van wakkerdier.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:37

Cer schreef:
Ik vind het wel gek dat "de Groene Koe" geen binnenmelkvrije producten heeft? Van Campina is bijna alles binnenmelkvrij.

Ben&Jerrys niet ..

Oh wacht, ik lees net Friesche Vlag ook niet, terwijl die er wel bijstaan idd :j

Nee , Friesche vlag absoluut niet, die haalt bij alle boeren hier in de buurt de melk op, en geen enkele boerderij met weidekoeien hoor :n Ze staan allemaal 24 uur per dag in de loopstal, ze mogen wel mooi kijken naar de prachtige weides die achter de stal liggen :+

Friesland Coberco ook niet, en ik weet niet van Campina, maar ik geloof er gewoon niet meer in hoor :o Al die mooie praatjes en ondertussen zijn het dikke vette leugens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:39

Cheytjuh schreef:
Ergens snap ik een beredenering wel van boeren die zeggen : Het is redelijk wat werk om je beesten in de gaten te houden, je moet er meer achteraan als ze op de weide lopen en je krijgt niets meer betaald.
Maar als ik zie, uit eigen ervaring, dat wel degelijk de beesten die meer op de wei lopen, minder mankementen vertonen, dus minder veearts nodig hebben, net zoveel melk produceren, etc etc, dan is het voor mij duidelijk genoeg dat die boeren gewoon uit gemakzucht handelen.

Ik maak het boerenleven mee, heb 2 jaar meegedraaid op schoonouders bedrijf, en het is echt niet zoveel meer werk om die ene koe, of die paar koeien elke dag even op te halen en door de robot te halen. De meeste koeien gaan uit zichzelf.
Ook kan ik me niet vinden in de opmerking : Koeien vinden het niet fijn buiten. Sorry, maar dan interpreteer ik die gelukzalige herkauwende koeien in het gras toch een beetje anders. Het geluk straalt er van af, ook de vrolijkheid.

Sinds hier de schoonouders zijn overgestapt op niet meer buiten omdat ze dat zoveel werk vonden, hebben ze heel wat koeien al jong moeten laten gaan, ze hebben meer en vaker aandoeningen aan de klauwen, dus vaker de klauwbekapper erbij, en ze geven misschien nog wel minder melk als meer. Maarja, oude mensen weten het toch altijd beter, en er zijn maar weinig boeren met echt hart voor de zaak. Dat is het grootste probleem in mijn ogen, als je echt hart hebt voor je bedrijf, kun je ook dat ene beetje meer moeite erin stoppen zonder het erg te vinden.

Helemaal mee eens.
Als je het werk niet wil doen, moet je geen boer worden. De koeien uit de wei halen is het probleem niet, meestal als de eerste dame loopt, volgt de rest. En de eerste koe zover krijgen is niet zo moeilijk. Ook staan ze bij het melken vaak al te wachten, want ze krijgen immers brokjes.

In de wei is gewoon beter voor het welzijn van koeien en een tevreden en gelukkige koe geeft meer melk lijkt me.

De binnenboeren in de buurt bieden veel dode dieren aan bij de rendac, de buitenboer minder, althans hier in de buurt. Ook staan er verdacht veel kalvertonnen.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:40

Echt Cheytjuh?

Op de stal waar mn verzorgpony ook staat, gaan de koeien zo'n 4 maanden per jaar naar buiten, en daar haalt campina het op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:41

Cheytjuh schreef:
Cer schreef:

Ben&Jerrys niet ..

Nee , Friesche vlag absoluut niet, die haalt bij alle boeren hier in de buurt de melk op, en geen enkele boerderij met weidekoeien hoor :n Ze staan allemaal 24 uur per dag in de loopstal, ze mogen wel mooi kijken naar de prachtige weides die achter de stal liggen :+

Friesland Coberco ook niet, en ik weet niet van Campina, maar ik geloof er gewoon niet meer in hoor :o Al die mooie praatjes en ondertussen zijn het dikke vette leugens

Campina haalt zeker weten van weideboeren, friesland- coberco haalt ook van binnenboeren.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:43

PocoGaucha schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat ik veel binnenmelkkoeien heb gezien en die zien er goed uit hoor. hebben mooie ligboxen, kunnen gewoon rondwandelen. en hebben zelfs soms van die borstels of zelfs waterbedden.
tuurlijk is het niet zo mooi als buiten, maar het doet die dieren echt geen kwaad om ze binnen te houden. Ik vind dat mensen in Nederland steeds erger doorslaan. als iemand binnenkoe hoort denken ze aan een koe die 24/7 staat vastgebonden met een vacuum aan de uiers volgensmij :').

daarnaast is het zo dat iedereen zegt dat die dierwelzijn belangrijk vind, maar de meeste in de supermarkt toch de goedkoopste producten pakt. iedereen roept wel, maar bijna niemand wil het betalen.

Oh ja? Ben je wel eens binnen in een megastal geweest? En komt al de melkprodukten alleen maar uit Nederland? Heerlijk leven hebben die dieren gehad? Ze kunnen lekker liggen op hun vierkantemeter grond? Ik ben 54 jaar en heb nog nooit van mijn leven een stal gezien met waterbedden. Wil je daar een foto van sturen?
Nederlanders kunnen doorslaan. Maar ook de andere kant op...zoals jij! Iemand die zegt dat het allemaal wel meevalt.

De actie is een goede actie. Mensen gaan nadenken. En wat verbetert kan worden, wordt misschien door een enkele boer opgepakt. Want die zijn er gelukkig ook. Boeren die goed zijn voor hun dieren, beseffen dat het hun bron van inkomsten is en dat de welzijn van de koeien, net zo belangrijk is als het welzijn van hunzelf. Want ik denk niet dat boeren die megastallen hebben een aardig sociaal leven kunnen opbouwen. Het is trouwens erg kort door de bocht te denken dat we niet bereid zijn meer te betalen. Die mensen zijn er wel en je hebt ook nog altijd mensen die niet"meer"hebben om allemaal duurdere produkten te kopen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:44

Marije__ schreef:
Echt Cheytjuh?

Op de stal waar mn verzorgpony ook staat, gaan de koeien zo'n 4 maanden per jaar naar buiten, en daar haalt campina het op.

Zoals ik al zei, Campina weet ik dus niet en ga ik ook echt niet over oordelen hoor tot het tegendeel bewezen zou zijn (ben er alleen sceptisch over :P ), maar van de andere 'merken' is wat ze adverteren gewoon niet helemaal waar :n

Ik snap gewoon niet waarom bedrijven waarvan bekend is dat ze net zo goed van binnenboeren melk ophalen, wel mogen adverteren dat ze weidekoeien producten leveren. Het is nogal misleidend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:55

Als een koe het hele jaar binnen staat in een mooie oppotstal heb ik er geen problemen mee. Maar de meeste koeien staan dag in dag uit op hout of beton en ik heb de laatste jaren teveel koeien gezien met doorligwonden, kapotte staarten of kreupel, op verschillende bedrijven. Dieren hebben vaak geen keuze, maar wij als mens moeten ons geld ermee verdienen en dan vind ik dat je het voor de beesten het zo aangenaam mogelijk zou moeten willen maken...

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:02

In principe moet wat er op de pakken staat over weidemelk e.d. waar zijn, de VWA zit daar volgens mij aardig boven op.

Ik zie een paar berichten hierboven de namen Campina en Friesland-Coberco staan, dat is al een aantal jaar achterhaald, want deze 2 zijn gefuseerd door tot FrieslandCampina. Voorwaarde van deze fusie was het afstoten van een aantal merken, waaronder Friesche Vlag. Het merk Friesche Vlag en een aantal melkfabrieken zijn gekocht door Arla. Hoe het daar zit met weidemelk e.d. weet ik niet, maar bij FrieslandCampina, waar wij thuis aan leveren, zijn daar regels voor en deze worden ook gecontroleerd. Boeren die weidemelk leveren moeten de koeien 120 dagen per jaar minimaal 6 uur per dag in de weide laten lopen. Daarvoor krijgt de boer een toeslag boven de normale melkprijs.

Ik las nog iets over waterbedden voor de koeien: ja deze bestaan echt! Liggen niet in veel stallen, maar er zijn wel stallen waar ze in gebruik zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:04

Cheytjuh schreef:
Zoals ik al zei, Campina weet ik dus niet en ga ik ook echt niet over oordelen hoor tot het tegendeel bewezen zou zijn (ben er alleen sceptisch over :P ), maar van de andere 'merken' is wat ze adverteren gewoon niet helemaal waar :n

Ik snap gewoon niet waarom bedrijven waarvan bekend is dat ze net zo goed van binnenboeren melk ophalen, wel mogen adverteren dat ze weidekoeien producten leveren. Het is nogal misleidend.

Campina haalt hier bij meerdere buitenbedrijven op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:06

Winna schreef:
In principe moet wat er op de pakken staat over weidemelk e.d. waar zijn, de VWA zit daar volgens mij aardig boven op.

Ik zie een paar berichten hierboven de namen Campina en Friesland-Coberco staan, dat is al een aantal jaar achterhaald, want deze 2 zijn gefuseerd door tot FrieslandCampina. Voorwaarde van deze fusie was het afstoten van een aantal merken, waaronder Friesche Vlag. Het merk Friesche Vlag en een aantal melkfabrieken zijn gekocht door Arla. Hoe het daar zit met weidemelk e.d. weet ik niet, maar bij FrieslandCampina, waar wij thuis aan leveren, zijn daar regels voor en deze worden ook gecontroleerd. Boeren die weidemelk leveren moeten de koeien 120 dagen per jaar minimaal 6 uur per dag in de weide laten lopen. Daarvoor krijgt de boer een toeslag boven de normale melkprijs.

Ik las nog iets over waterbedden voor de koeien: ja deze bestaan echt! Liggen niet in veel stallen, maar er zijn wel stallen waar ze in gebruik zijn

Heb je ook helemaal gelijk in. Hier heb je echter wel twee types melkwagens rijden, zowel een met campina er op en eentje met alleen friesland (nog in het coberco lettertype) er op.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:19

Weten jullie hoe het dan zit met de term 'biologische melk'?
Die boerderij waar mijn paard staat is biologisch.
Ze gebruiken geen bestrijdingsmiddelen/kunstmest enzo, en de koeien staan s zomers op de wei.
Maar ze staan s winters wel aan een ketting , op stro. Dus geen beweging in de winter..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:06

En welk pak melk pak jij? De goedkoopste in de supermarkt of de biologische melk of weide melk? Zolang we met z'n allen niet meer dan ongeveer 55 cent per pak melk willen betalen kan de boer zijn winstmarges ook niet hoger maken en zal moeten zoeken om manieren te vinden om zo goedkoop mogelijk melk te produceren. Ten koste van het welzijn van het dier.

Dus koop allemaal "duurdere" melk en dan kan de goedkopere melkprijs ook opgeschroefd worden!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:11

Fred_Kroket schreef:
En welk pak melk pak jij? De goedkoopste in de supermarkt of de biologische melk of weide melk? Zolang we met z'n allen niet meer dan ongeveer 55 cent per pak melk willen betalen kan de boer zijn winstmarges ook niet hoger maken en zal moeten zoeken om manieren te vinden om zo goedkoop mogelijk melk te produceren. Ten koste van het welzijn van het dier.

Dus koop allemaal "duurdere" melk en dan kan de goedkopere melkprijs ook opgeschroefd worden!

Het ligt daar niet alleen aan hoor, zolang mensen verkeerd voorgelicht worden door bepaalde merken als Friesche vlag e.d. , zijn deze mensen ervan overtuigd dat zij de 'juiste' melk in huis halen.

Daarbij zie ik toch nergens melk te koop voor 55 cent, hier kosten de pakken melk tussen de 75 cent en 1,15 euro de liter.

Soms zijn de prijzen voor de 'goede' producten domweg te hoog ten opzichte van de minder goede producten, mensen die een minimum inkomen hebben kunnen echt geen 2 euro voor bijvoorbeeld 6 eieren betalen, met 1,15 voor de melk, 3 euro voor het brood, noem maar op :) Ook al zou je willen, dan nog is het niet altijd rendabel.

Daarbij krijgen de boeren die 'biologisch' en 'bewust' boeren geloof ik ook een subsidie voor hun extra werk, zover ik het weet. Ik zeg niet dat het een vetpot is, ik zeg enkel dat het niet alleen bij de consument ligt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:25

Cheytjuh schreef:
Fred_Kroket schreef:

Het ligt daar niet alleen aan hoor, zolang mensen verkeerd voorgelicht worden door bepaalde merken als Friesche vlag e.d. , zijn deze mensen ervan overtuigd dat zij de 'juiste' melk in huis halen.

Daarbij zie ik toch nergens melk te koop voor 55 cent, hier kosten de pakken melk tussen de 75 cent en 1,15 euro de liter.

Soms zijn de prijzen voor de 'goede' producten domweg te hoog ten opzichte van de minder goede producten, mensen die een minimum inkomen hebben kunnen echt geen 2 euro voor bijvoorbeeld 6 eieren betalen, met 1,15 voor de melk, 3 euro voor het brood, noem maar op :) Ook al zou je willen, dan nog is het niet altijd rendabel.

Daarbij krijgen de boeren die 'biologisch' en 'bewust' boeren geloof ik ook een subsidie voor hun extra werk, zover ik het weet. Ik zeg niet dat het een vetpot is, ik zeg enkel dat het niet alleen bij de consument ligt

Bij de Aldi is het geloof ik wel rond die prijs. Het gaat niet om de prijs die wij als consument maar gewoon meer moeten betalen. We zouden kunnen proberen om die goedkopere melk niet te kopen. Ik ben bereid om meer te betalen voor een liter melk als het welzijn van het dier goed is. Dus buiten met de zomermaanden, en niet in een ligboxenstal met kunstlicht. Zo betaal ik ook graag meer voor een goed stuk vlees van dieren die goed leven en dus ook een mooi stukje vlees opleveren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:34

Fred_Kroket schreef:
Bij de Aldi is het geloof ik wel rond die prijs. Het gaat niet om de prijs die wij als consument maar gewoon meer moeten betalen. We zouden kunnen proberen om die goedkopere melk niet te kopen. Ik ben bereid om meer te betalen voor een liter melk als het welzijn van het dier goed is. Dus buiten met de zomermaanden, en niet in een ligboxenstal met kunstlicht. Zo betaal ik ook graag meer voor een goed stuk vlees van dieren die goed leven en dus ook een mooi stukje vlees opleveren!

Ik wou dat meer mensen zo dachten.

Ik zie hier juist dat de boeren met de nieuwe grote stallen met kunstmatig daglicht hun koeien naar buiten doen en de boeren met een kleine loopstal en ook flink gedateerd hun koeien binnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:37

Dat zou ik ook wel doen hoor, meer betalen voor iets wat 'biologisch' is, maar ik heb er niet zo veel vertrouwen meer in, wie kan mij garanderen dat het echt biologisch vlees is. als je hoort dat er hier boven ook al gesjoemeld wordt met binnen en buiten koeien...

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:38

Ongeloofelijk om te lezen dat sommige mensen 'gewoon' vinden dat koeien niet naar buiten hoeven ! :oo :oo
Ik sta vol verbazing..... Ja, ik vind dat ook koeien naar buiten net als ieder ander dier.