Hoe komen we uit deze crisis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:27

DaniBanani schreef:
Bovendien is er ook het probleem dat politici op macroniveau denken en mensen vaak op microniveau.

Ik vind het grote probleem nou juist dat de politici veel te weinig op macroniveau (en al helemaal niet op lange termijn) lijken te denken.

Anoniem

Re: Hoe komen we uit deze crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:05

Shadow0, kun je daar voorbeelden bij geven?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:40

Je bedoelt afgezien van de economische crisis zelf?
Dan denk ik aan het gebrek aan een behoorlijke visie op de economie, onderwijs, zorg, huisvesting, energievoorziening en infrastructuur. Aan de nadelige gevolgen van privatisering en schaalvergroting, het continu veranderen van onderwijs en zorg. Dat gesodemieter over Europa, terwijl een groot deel van de crisis wereldwijd is en we met een sterke Europese visie heel wat beter hadden kunnen staan tegenover de VS (de investeerders daar profiteren heel goed van het gebrek aan eenheid hier in Europa.)

In plaats daarvan worden er allemaal kleine dingetjes gedaan. 130 op de snelweg, hoger eigen risico, maatregelen die de huizenmarkt alleen maar verder op slot zetten, de hedwigepolder.

Maar een kleine greep uit de verzameling hoor.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:58

Lovely schreef:
Het is voor de discussie wel prettig als jullie ook wat in brengen.

Het lijkt mij voorbeeld helemaal niet erg als het bedrijfsleven meebetaalt aan het oplossen van de crisis. HOgere loonkosten horen daarbij, soms door nieuwe banen of meer pt'ers en tegelijk ook om het koopkracht probleem op te lossen door de werknemers te vergoeden voor het verlies van de fiscale korting op reiskosten.

Waar moet het bedrijfsleven die centen dan vandaan halen, volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:47

Sflj, gewoon bij de kosten optellen.

Shadow0, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zie niet hoe je met jouw benadering een weg uit deze crisis vindt? Je geeft heel erg een 'alles is poedersuiker' houding af en dat discussieert best lastig. Als je enige doel is om je mening neer te kwakken zodt je tenminste kwijt bent wat je er allemaal zo slecht aan vindt, dan is dat prima, maar zeg het even.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:07

Shadow - waar ik op doel is dat mensen vaak verwachten dat de politiek er voor hen persoonlijk is. Als persoon X zijn baan kwijtraakt door maatregel A, dan is de politiek slecht wánt hij is z'n baan kwijt; terwijl maatregel A voor het land misschien wel hartstikke goed is.

Langetermijnvisie versus kortetermijnvisie, waar jij het over hebt, is (voor mij) niet hetzelfde.
Ik begrijp bijvoorbeeld ook niet waarom ze nadenken over hoger eigen risico, 'liggeld' in het ziekenhuis, en nog wat van die maatregels, terwijl vanuit de zorg zelf wordt gezegd dat er enorm veel bespaard kan worden door betere preventie en efficiëntere samenwerking.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:30

Lovely schreef:
Shadow0, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zie niet hoe je met jouw benadering een weg uit deze crisis vindt? Je geeft heel erg een 'alles is poedersuiker' houding af en dat discussieert best lastig. Als je enige doel is om je mening neer te kwakken zodt je tenminste kwijt bent wat je er allemaal zo slecht aan vindt, dan is dat prima, maar zeg het even.

Ik heb in het zorgtopic een aantal dingen genoemd die mi veranderd en verbeterd kunnen worden. Maar hier een paar algemenere dingen: het eerste dat nodig is om een weg uit de crisis te vinden is een visie. Iets dat verder gaat dan kleine frutseltjes aan bezuinigingen: een plan over hoe we verder willen. Waar zien we onszelf over 5 tot 10 jaar: in welk soort werk, welke branches, welk opleidingsniveau?
Willen we wezenlijk inkrimpen van de levensstandaard omdat deze niet houdbaar is? Wat willen we met de energie, en daarmee samenhangend onze infrastructuur: wat zijn handige manieren om te zorgen dat mensen op hun werk komen?
Wat willen we met de zorg? Wat willen we met de huisvesting en de huizenmarkt?

Dat zijn vragen die ik nog niet beantwoord heb gezien - zelfs maar heel mondjesmaat gesteld. Maar je trekt de huizenmarkt niet recht zonder op z'n minst te bedenken wat je er eigenlijk mee wilt. Je krijgt de bestedingen niet op gang als je als kabinet alleen maar heel plotselinge bezuinigingen doorvoert: natuurlijk geven de meeste mensen dan niets uit.

@DaniBanani: ja, het klopt wat je zegt dat mensen het heel erg persoonlijk nemen. Maar de politiek neemt op dit moment een hoop beslissingen die slecht zijn voor veel individuen, maar zonder dat het echt goed is voor het land. De politiek maakt ook microeconomische keuzes: het afschaffen van de reiskostenvergoeding is er een van. Het treft een boel mensen, maar er zit niet echt een wezenlijke gedachte achter over, behalve dan dat het makkelijk schrappen is. Het is waar dat mensen daar nogal kortzichtig op reageren ('ik stem op een partij die belooft de vergoeding niet af te schaffen') - maar gedeeltelijk heeft de politiek het daar zelf naar gemaakt want ze benoemen helemaal niet waarom maatregel A voor het land ook echt goed zou zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:28

Lovely schreef:

Aha. Gewoon doorberekenen aan de klant (de consument bijvoorbeeld) dus? En aftrekken van de belasting (zodat de rest van de belastingbetalers het uiteindelijk betalen?)
Nah... ik laat het nog maar even achterwege.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:51

sflj schreef:
Lovely schreef:

Aha. Gewoon doorberekenen aan de klant (de consument bijvoorbeeld) dus? En aftrekken van de belasting (zodat de rest van de belastingbetalers het uiteindelijk betalen?)
Nah... ik laat het nog maar even achterwege.

Het is inderdaad mogelijk om dit bij de totale loonkosten door te berekenen.
Maar het is volgens mij niet echt mogelijk dat "aftrekken van de belasting", hooguit minder (bij een natuurlijk persoon) inkomstenbelasting te betalen.

Volgens mij is wat de politiek op het moment doet toch min of meer korte-termijn-denken, dan iets anders.

Een behoorlijk grote groep (inderdaad weer die AOW-ers) gaan er volgend jaar flink op achteruit.
De AOW is al flink in gesneden en in 2015 nog meer, de pensioen-aanvulling wordt (hoogst waarschijnlijk) gekort, meer kosten voor zorgverzekering, hogere kosten levensonderhoud door BTW-verhogingen etc

Buiten dit, gaat iedereen er volgend jaar behoorlijk op achteruit.
Zet inderdaad alles wat bezuinigd gaat worden maar eens op een rijtje.

Door de koopkracht-daling zal het nog langer duren voordat de economie weer enigszins op gang gaat komen.
Duitsland heeft 10 jaar geleden behoorlijke veranderingen doorgevoerd en plukt daar nu pas enigszins de (toch nog wrange) vruchten van.

De huizenmarkt zit bijna helemaal op slot, woningen veel te duur, banken behoorlijk terughoudend om nieuwe hypotheken te verstrekken en die lasten worden dan veel hoger door de nieuwe regeling van HRA dus bijna wordt zo goed als zeker helemaal op slot.
Dus in totaal nog meer koopkracht-daling doordat ook de (nieuw)bouw er op deze manier aan gaat en veel toe-leveranciers hier ook nog eens de dupe van worden.

Dat er hervormd moet worden, lijkt me duidelijk. Maar of het op deze manier helpt om uit de crisis te komen?