Lovely schreef:Shadow0, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zie niet hoe je met jouw benadering een weg uit deze crisis vindt? Je geeft heel erg een 'alles is poedersuiker' houding af en dat discussieert best lastig. Als je enige doel is om je mening neer te kwakken zodt je tenminste kwijt bent wat je er allemaal zo slecht aan vindt, dan is dat prima, maar zeg het even.
Ik heb in het zorgtopic een aantal dingen genoemd die mi veranderd en verbeterd kunnen worden. Maar hier een paar algemenere dingen: het eerste dat nodig is om een weg uit de crisis te vinden is een visie. Iets dat verder gaat dan kleine frutseltjes aan bezuinigingen: een plan over hoe we verder willen. Waar zien we onszelf over 5 tot 10 jaar: in welk soort werk, welke branches, welk opleidingsniveau?
Willen we wezenlijk inkrimpen van de levensstandaard omdat deze niet houdbaar is? Wat willen we met de energie, en daarmee samenhangend onze infrastructuur: wat zijn handige manieren om te zorgen dat mensen op hun werk komen?
Wat willen we met de zorg? Wat willen we met de huisvesting en de huizenmarkt?
Dat zijn vragen die ik nog niet beantwoord heb gezien - zelfs maar heel mondjesmaat gesteld. Maar je trekt de huizenmarkt niet recht zonder op z'n minst te bedenken wat je er eigenlijk mee wilt. Je krijgt de bestedingen niet op gang als je als kabinet alleen maar heel plotselinge bezuinigingen doorvoert: natuurlijk geven de meeste mensen dan niets uit.
@DaniBanani: ja, het klopt wat je zegt dat mensen het heel erg persoonlijk nemen. Maar de politiek neemt op dit moment een hoop beslissingen die slecht zijn voor veel individuen, maar zonder dat het echt goed is voor het land. De politiek maakt ook microeconomische keuzes: het afschaffen van de reiskostenvergoeding is er een van. Het treft een boel mensen, maar er zit niet echt een wezenlijke gedachte achter over, behalve dan dat het makkelijk schrappen is. Het is waar dat mensen daar nogal kortzichtig op reageren ('ik stem op een partij die belooft de vergoeding niet af te schaffen') - maar gedeeltelijk heeft de politiek het daar zelf naar gemaakt want ze benoemen helemaal niet waarom maatregel A voor het land ook echt goed zou zijn.