De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:43

Pletje123 schreef:
Fiffil, de waarheid is vaak niet zo mooi, dat geldt ook voor overgewicht :) voordat je er iets aan kunt/wil doen, moet je eerst erkennen dat het écht nodig is. Vaak komt het spiegelen hard aan.. het is een gevoelige snaar voor mensen die te dik zijn. Ze zien het zelf ook natuurlijk en ergens weten ze ook wel.dat het eigenlijk anders moet. Maar ja..

Denk dat je dat zo heel goed onder woorden hebt gebracht :j

@ Pleiada: Daar heb je ook een punt! Mensen die zogenaamd 'alles kunnen eten' of zichzelf de pletter roken en drinken door de stress maar daarbij ook graatmager blijven door diezelfde stress. Die helpen hun lijf net zo goed de afgrond in. Om 't maar even hard te zeggen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:44

phormicola schreef:
Fiffill schreef:
Volgens mij wil gewoon bijna niemand eerlijk erkennen waar hun probleem zit... want mensen, wie hier in het topic heeft (flink) overgewicht en niet door medicijnen? Vraag ik me dan af. Het lijkt wel alsof iedereen meteen in de verdediging schiet als het woordje "overgewicht" valt. Niet nodig lijkt me om altijd in dat slachtofferhoekje te kruipen.

Vandaar ook dat ik dat heb gevraagd :Y) maar niemand geeft antwoord. Als het om overgewicht gaat is iedereen opeens een heel stuk minder transparant.

Wat ook opvalt: in alle andere topics wordt ik eigenlijk altijd minstens 1 keer gequote. Maar in een topic als deze, als ik vertel dat ik van BMI 31 (obees) naar BMI 22,8 ben gegaan, dan zegt niemand er wat op. Het gaat mij niet om complimentjes, het gaat mij erom dat dat schijnbaar als 'niet belangrijk' wordt bestempeld, want aan zwaar overgewicht kun je toch niets doen? Die ene persoon die het wel doet telt schijnbaar niet :')
Beetje ongelukkig geformuleerd, ik vind het moeilijk om dit onder woorden te brengen.

Ik ben juist blij met.jouw inbreng hier!! Voor mij het bewijs naar veel mensen dat het inderdaad kan. Waar een wil is, is een weg.. you go girl!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:44

Precies phormicola. Je kunt het niet oplossen als je het niet accepteert. Ik zeg overigens niet dat dat makkelijk is (ook afvallen niet, ik heb altijd heel veel respect voor mensen die het voor elkaar krijgen zoveel gewicht te verliezen!)
Mij gaat het niet om ziektekosten ed. maar ik vind het wel zorgwekkend dat kinderen steeds dikker worden. Die kunnen daar niks aan doen en worden vaak (onbewust) volgepropt door de ouders met alle gevolgen van dien.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:45

Fiffill schreef:
Precies phormicola. Je kunt het niet oplossen als je het niet accepteert. Ik zeg overigens niet dat dat makkelijk is (ook afvallen niet, ik heb altijd heel veel respect voor mensen die het voor elkaar krijgen zoveel gewicht te verliezen!)
Mij gaat het niet om ziektekosten ed. maar ik vind het wel zorgwekkend dat kinderen steeds dikker worden. Die kunnen daar niks aan doen en worden vaak (onbewust) volgepropt door de ouders met alle gevolgen van dien.

Helemaal mee eens :j En als je zo opgevoed wordt, ga je dat later zelf ook zo doen bij jouw kinderen. Tenminste de kans daar op lijkt mij dan erg groot.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:46

Er zijn zoveel oorzaken van overgewicht dat je er niet zo kort door de bocht wat over kunt zeggen. Bij de een gaat het ook gewoon makkelijker dan bij de ander. Ja, 46% van de Nederlanders is (iets of veel) te zwaar. Dat is teveel, dat is zo, en daar heb je een punt.
Maar het oordelen over mensen die je niet kent, dat stuit ook mij tegen de borst (en ik heb niet eens overgewicht, ik heb een keurig BMI van 23,5). Niet iedereen die teveel gewicht meetorst doet er niets aan. Sommige mensen zijn al hun hele leven op dieet en het wil maar niet lukken (of tijdelijk met een crashdieet, om daarna weer het dubbele aan te komen). Ik vind het knap als je veel af kunt vallen. Mijn zus is vorig jaar 28 kilo afgevallen. Ik vind het nog veel knapper als je die kilo's eraf kunt houden, want dat is nog veel moeilijker.
Steek de hand in eigen boezem, zou ik zeggen. Maak het jezelf en anderen niet zo moeilijk.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:46

Dat kan wel een feit zijn maar daarom schrijf ik ook dat ik daar net even anders over denk :) Niet dat ik overgewicht toejuich hoor,maar iemand die niet super slank is kan best gezond zijn met een gezonde levensstijl..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:48

Pletje123 schreef:
Ik ben juist blij met.jouw inbreng hier!! Voor mij het bewijs naar veel mensen dat het inderdaad kan. Waar een wil is, is een weg.. you go girl!

Het gaat mij echt niet om complimentjes, al is dat erg goed voor het blauw in m'n ogen :D Ik vertel alleen vaak m'n verhaal in de hoop dat mensen dan ook zien dat het wél kan. Ik hoor zo vaak om me heen dat het onmogelijk is en ondanks dat het jaren duurt en dat je keihard voor jezelf moet worden, is het in 99% van de gevallen zeer zeker wel mogelijk :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:49

pleiada schreef:
Dat kan wel een feit zijn maar daarom schrijf ik ook dat ik daar net even anders over denk :) Niet dat ik overgewicht toejuich hoor,maar iemand die niet super slank is kan best gezond zijn met een gezonde levensstijl..

Tuurlijk, met roken kun je ook 100 worden. Dat doet alleen niets af aan het feit dat het ongezond is :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:49

ts ik lees wel goed.
maar jij gaat mij niet wijsmaken dat op een station meer dikkere mensen lopen dan elders.
Dus jou beeld van wat goed en te dik is klopt niet.

Was jij dat topic begonnen met volgens het cbs zijn dit aantal mensen te dik wat vinden jullie daarvan had ik niet zoveel geplaatst hier.
Maar het topic met zulke grote vinger wijzen.
Nee dat mag en kan niet.

Ik kom terug als het topic wat rustiger is want met gsm geen doen omdat er steeds berichten voor zijn met verzenden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:51

phormicola schreef:
Pletje123 schreef:

Het gaat mij echt niet om complimentjes, al is dat erg goed voor het blauw in m'n ogen :D Ik vertel alleen vaak m'n verhaal in de hoop dat mensen dan ook zien dat het wél kan. Ik hoor zo vaak om me heen dat het onmogelijk is en ondanks dat het jaren duurt en dat je keihard voor jezelf moet worden, is het in 99% van de gevallen zeer zeker wel mogelijk :)

Jij bent misschien voor sommige mensen haast te sterk. Denk dat er ook veel mensen zijn die er simpelweg niet meer in geloven..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:53

Pletje123 schreef:
Jij bent misschien voor sommige mensen haast te sterk. Denk dat er ook veel mensen zijn die er simpelweg niet meer in geloven..

Ik ben jarenlang, keer op keer, op m'n bek gegaan. Afvallen, aankomen, repeat en steeds natuurlijk een paar extra kilo's erbij. Ik wéét hoe moeilijk het is, ik ben ervaringsdeskundige :') Maar ik weet óók dat het kan. Ik heb ontzettend veel respect voor mensen die met dit probleem worstelen :j

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:55

Ja, veel mensen zijn te dik. Maar ik denk dan ach; ik ben blij dat ik niet zo ben (nee ik ben ook niet echt heel dun ofzo, maar ook niet echt dik) en verder maak ik me er toch niet echt druk om.

M'n moeder had ook flink overgewicht (ze is ook best wel klein) maar ze is een heel end afgevallen. Ze weegt voor het mooie nog wel iets teveel maar als ze nog meer afvalt voelt ze zich er gewoon niet lekker bij. Licht in d'r hoofd enzo. Dus dan denk ik, ach joh, zij voelt zich er goed bij, ze is niet extreem dik.. Prima dan toch.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:00

TS, ik zie ook dat veel mensen te dik zijn. Daarin geef ik je gelijk.
Wat ik niet snap, is waarom jij vraagt wat anderen erover denken? Wat moet je denken over dat feit?
Moeten we kritiek leveren op dikkerds die hun impulsen niet de baas kunnen? Op mensen die lui en gemakzuchtig zijn? Op hoe steeds meer mensen hun emoties eigenlijk niet de baas kunnen en zich aan het junkfood vergrijpen en zo Binge Eating Disorder/eetbuistoornis ontwikkelen in plaats van op een gezonde manier met hun stress om te gaan? (Er wordt geschat dat zeker 1% van de Nederlanders hieraan lijd. Da's dus zo'n 170.000 mensen. En daarnaast heb je nog mensen met Boulimia, die soms ook te zwaar zijn)

Ik vind zelf de vraag hoe men op gezonde wijze blijvend van dit overgewicht afkomt interessanter. (Ik denk dat de oplossing ligt in mensen beter voorlichten over voeding, bewegen stimuleren, maar ook kijken waarom men te veel eet en wat je beter kunt doen als je je rot voelt cq. de oorzaak van het rotvoelen wegnemen)

Kahawa

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:01

Eens met Gaby.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:07

Gaby schreef:
TS, ik zie ook dat veel mensen te dik zijn. Daarin geef ik je gelijk.
Wat ik niet snap, is waarom jij vraagt wat anderen erover denken? Wat moet je denken over dat feit?
Moeten we kritiek leveren op dikkerds die hun impulsen niet de baas kunnen? Op mensen die lui en gemakzuchtig zijn? Op hoe steeds meer mensen hun emoties eigenlijk niet de baas kunnen en zich aan het junkfood vergrijpen en zo Binge Eating Disorder/eetbuistoornis ontwikkelen in plaats van op een gezonde manier met hun stress om te gaan? (Er wordt geschat dat zeker 1% van de Nederlanders hieraan lijd. Da's dus zo'n 170.000 mensen. En daarnaast heb je nog mensen met Boulimia, die soms ook te zwaar zijn)

Ik vind zelf de vraag hoe men op gezonde wijze blijvend van dit overgewicht afkomt interessanter. (Ik denk dat de oplossing ligt in mensen beter voorlichten over voeding, bewegen stimuleren, maar ook kijken waarom men te veel eet en wat je beter kunt doen als je je rot voelt cq. de oorzaak van het rotvoelen wegnemen)

Ik geef de schuld zelfs niet aan de mensen zelf. Mensen blijven mensen, met al hun tekortkomingen en wensen. Het grootste probleem ligt volgens mij in de economie zelf. Er is te veel troep te koop voor te weinig geld. Pak 'm beet 100 jaar geleden had je lang niet zoveel junkfood in de winkels liggen, ik denk dat je met een koekje en een Oud-Hollands snoepje al heel rijk was! Om nog maar te zwijgen over reclames.

In de supermarkt moet je rigoureus om de 'slechte' schappen heen lopen en dan blijft er echt niet veel over :n En wat er over is is veel duurder dan een zak chips of een zak goedkope koekjes.
En als je dan een dagje gaat shoppen word je doodgegooid met Mac, BK en de Febo, of natuurlijk de kraam met Echte Stroopwafels uit Gouda. Het is niet makkelijk om keer op keer goede keuzes te maken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:09

Plus dat er ook nog genoeg mensen zijn die niet weten wat nou de juiste keuzes zijn... sommigen eten gewoon onbewust jaar in jaar uit verkeerd. Light is ook niet beter terwijl ze je dat wel willen wijsmaken.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:12

mischien een beetje off topic maar ik las hem laatst !!

Een zwaarlijvige man zit op de bank.

Hij krijgt anonieme brieven waar in staat:

"He dikzak!

Ooit gehoord van afvallen?!"

Niemand weet dat hij last heeft van een stofwisselingsziekte.

Een meisje van 14 loopt met haar 1 jarige zoontje over straat.

"Slet!"
Roept een stel mensen.

Niemand weet dat ze op haar 12e is verkracht.

Een man met littekens en vervormde lichaamsdelen word lelijkerd genoemd.

Niemand weet dat hij ......ernstige verwondingen is opgelopen

tijdens het vechten voor ons land in de oorlog.

Een meisje loopt met haar pruik door school.

Jongens trekken aan haar haar en als het blijkt dat ze kaal is lachen ze haar uit.

Ze weten niet dat ze kanker heeft.

mensen oordelen vaak op uiterlijk!!
meer mensen moeten eens gaan beseffen hoe gemeen het kan zijn..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:12

Juist en zolang Sultana's en ontbijtkoek als gezond worden aangeprezen.... :n

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:13

Inderdaad aan de ene kant de strijd tegen overgewicht aan de andere kant is het momenteel erg moeilijk de juiste voedingsmiddelen te kopen..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:13

Fiffill schreef:
Light is ook niet beter terwijl ze je dat wel willen wijsmaken.

Word je dan misschien niet zo dik van, maar wel ziek...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:14

Ik denk dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.
Als ik naar m'n eigen dagtaak kijk van onderzoek naar gezond eten en bewegen, volgens mij heeft bijna niemand daar zin in.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:15

Light zit vaak vol met stoffen die echt niet gezond zijn inderdaad neem aspartaam en hier reageert je lichaam hetzelfde op als suiker..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:16

missanita84 schreef:
mischien een beetje off topic maar ik las hem laatst !!

Een zwaarlijvige man zit op de bank.

Hij krijgt anonieme brieven waar in staat:

"He dikzak!

Ooit gehoord van afvallen?!"

Niemand weet dat hij last heeft van een stofwisselingsziekte.

Een meisje van 14 loopt met haar 1 jarige zoontje over straat.

"Slet!"
Roept een stel mensen.

Niemand weet dat ze op haar 12e is verkracht.

Een man met littekens en vervormde lichaamsdelen word lelijkerd genoemd.

Niemand weet dat hij ......ernstige verwondingen is opgelopen

tijdens het vechten voor ons land in de oorlog.

Een meisje loopt met haar pruik door school.

Jongens trekken aan haar haar en als het blijkt dat ze kaal is lachen ze haar uit.

Ze weten niet dat ze kanker heeft.

mensen oordelen vaak op uiterlijk!!
meer mensen moeten eens gaan beseffen hoe gemeen het kan zijn..

En dit topic gaat juist niet over mensen die door een aandoening te dik zijn! Je bericht is o.zo waar, maar in de context van dit topic sla je de plank een tikje mis..

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:16

Ik vind het helemaal niet raar dat er zoveel mensen te dik zijn.. Ik was zelf ook te dik. Van de schoolarts moest ik meedoen aan een of andere cursus om gezond te leren eten, terwijl we best wel gezond aten. Ik zat in een groep met allemaal te dikke kinderen, waarvan de ouders het allemaal heel vreemd vonden dat hun kind te dik was. De meeste ouders waren trouwens ook vaak in overconditie. Bij die cursus moesten we elke keer een eetdagboek maken. Nou, het verbaasde mij niks dat die kinderen te dik waren! Reep chocola als ontbijt, drie keer in de week friet 's avonds en dat soort dingen. En dan die ouders maar roepen; 'We vinden het zo raar dat Pietje te dik is, hoe kan dat nou?'.. Tja, zo is het natuurlijk logisch dat er steeds meer dikke mensen komen. Die cursus heeft mij trouwens niks geholpen, ik fietste 25 kilometer per dag, at een normale hoeveelheid in vergelijking bij mijn bewegingspatroon. Maar sinds ik een paard heb ben ik 12 kilo afgevallen, en heb ik nu een BMI van 23. :)

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:17

Fiffill schreef:
Volgens mij wil gewoon bijna niemand eerlijk erkennen waar hun probleem zit... want mensen, wie hier in het topic heeft (flink) overgewicht en niet door medicijnen? Vraag ik me dan af. Het lijkt wel alsof iedereen meteen in de verdediging schiet als het woordje "overgewicht" valt. Niet nodig lijkt me om altijd in dat slachtofferhoekje te kruipen.

Ik! Ik heb overgewicht, ben hard bezig om het te veranderen. En het komt zeker door teveel eten en te weinig sporten, ik zal de eerste zijn die het toegeeft :j