Fukushima kerncentra #4 bedreigt leven op aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:53

HolyPope schreef:
Volgens HC zou er een kans zijn dat 98% zeker er weinig van de aarde overblijft, is dat dan alleen maar bangmakerij?
Waarom toch? Ik ben al zooooo bang! :')

Dat er 'weinig van de aarde overblijft' lijkt me enigszins overdreven. Dat we het gaan 'merken' als het daar écht fout gaat, dat denk ik wel.

'Merken' tussen aanhalingstekens, want behalve de accuut aan extreme doses blootgestelde opruimmedewerkers, zal er waarschijnlijk niemand ineens plotseling dood neervallen.
Als de dosis niet zo hoog is dat je accute stralingsziekte krijgt, openbaren de gevolgen van verhoogde blootstelling aan radioactiviteit zich vaak pas op de langere termijn. Of niet.

Het probleem is dat je vooral met hogere kansen op allerlei aandoeningen zit. Je hebt een verhoogde kans op bepaalde vormen van kanker (afhankelijk van waar, waarmee, hoe en hoelang je bent blootgesteld), maar dat wil niet zeggen dat je per se binnen x dagen/weken/maanden/jaren die vorm van kanker zult krijgen.
Omgekeerd, áls je ooit die vorm van kanker ontwikkelt, is heel moeilijk aan te tonen dat je het daadwerkelijk hebt gekregen door stralingsblootstelling als gevolg van Fukushima, en niet door roken, röntgenfoto's, voeding, aanleg, vliegreizen, tv-kijken, etc.

Dat maakt het ook zo'n ongrijpbaar risico.
Er kunnen daar lokaal, of zelfs wereldwijd, vele mensen extra aan sterven (vervroegd sterven dan, want dood gaat iedereen een keer) en het verband met de ramp zal statistisch misschien achteraf heel goed aan te tonen zijn.
Dat zegt echter níets over individuele sterfgevallen.
Je kunt vrijwel nooit zeker stellen dat persoon X is overleden door blootstelling op moment Y aan stofje Z afkomstig uit Fukushima.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:59

HolyPope schreef:
Citaat:
- de kans op een beving waardoor dit kan gebeuren is 98% over 3 jaar

Ik zet m'n centen in op 21 december 2012. :P

Even serieus, ik denk niet dat de mensheid zo makkelijk uit te roeien is, misschien lokaal wel weg te jagen, maar over de hele wereld geen mens meer over?

Nu geloof ik ook dat geen Japanse auto's meer kopen niet zoveel invloed heeft op Fukushima...

HolyPope

Re: Fukushima kerncentra #4 bedreigt leven op aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:04

Ja, en anders hebben we altijd Noord-Korea nog....... :D :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:19

In Japan zijn alle kernreactoren nu stilgelegd (een paar dagen geleden).
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120504_085

http://www.greenpeace.org/belgium/nl/ni ... besparing/
Ok, dit is ook geen neutrale bron voor informatie.. maar het geeft toch wel te denken. In Japan gaat het leven met 50 (!) kerncentrales minder wel 'gewoon' door. Gewoon tussen aanhalingstekens omdat iedereen wel zijn levenswijze heeft moeten aanpassen en minder stroom verbruikt. Maar iedereen heeft elektriciteit in huis, bedrijven werken gewoon enz.. er is geen tekort.

Waarom pikken wij het hier dan dat er op nog geen 100 km van mijn deur een rotversleten kerncentrale pal op een breuklijn staat?! Opruimen!
Als een land als Japan in een noodsituatie 50 centrales kan afsluiten op 6 maand tijd en er in slaagt om toch een normale levensstijl voor de burgers te handhaven, waar zitten wij hier dan eigenlijk op te wachten??

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:37

Pfff wat een belachelijke bangmakerij dit. Wat heb je er in godsnaam aan? Alsof je ook maar enig invloed kan hebben op de grootmacht van de wereld. En die uilskuikens zullen wel slim genoeg zijn om dit te voorkomen.

Daarnaast vind ik dit bericht zeer ongepast voor jonge lezers onder ons, wat moeten die nu denken?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:49

Kattenbak schreef:
Pfff wat een belachelijke bangmakerij dit. Wat heb je er in godsnaam aan? Alsof je ook maar enig invloed kan hebben op de grootmacht van de wereld. En die uilskuikens zullen wel slim genoeg zijn om dit te voorkomen.

Daarnaast vind ik dit bericht zeer ongepast voor jonge lezers onder ons, wat moeten die nu denken?

Die jonge lezers zijn blijkbaar oud genoeg voor het internet, dan zijn ze ook oud genoeg voor dit soort berichten, wil je dat als ouder niet dan moet je ze imo niet op internet laten, want elke gek kan daar op zetten wat hij/zij wilt.

Overigens ís het een féit dat het een enorme dreiging is, of ze er nou wel of niet iets aan doen. Er is te weinig over bekend om het helemaal veilig te maken en men wíst dat dit zo was. En als ze het dan zo nodig moesten doen hadden ze toch tenminste een aantal oplossingen klaar moeten hebben liggen, zodat er meteen actie ondernomen kon worden als er wat zou gebeuren. Wat een heerlijk ras zijn we toch ook, we werken op alle mogelijke manieren mee aan onze eigen ondergang. Ach, hoe sneller we het doen, hoe minder lang de rest van de wereld last van ons en ons gepruts zal houden.

Ik betwijfel trouwens ook of meteen al het leven op aarde zal vergaan, maar er zal toch echt wel meer gebeuren dan dat een deel van de lokale bevolking weggejaagd zal worden. Ik denk o.a. dat érg veel voedsel besmet zal worden, net als drinkwater. Nu zal dat drinkwater in Nederland wat langer duren, maar hoeveel van ons eten komt wel niet uit andere landen en werelddelen en hoeveel daarvan komt uit werelddelen die in de buurt van japan liggen? Toch wel erg veel en aangezien we afhankelijk zijn van al die dingen vind ik het nog niet eens zo onwaarschijnlijk dat er wél een derde wereldoorlog komt, of tenminste een grote chaos. Of wacht, misschien wel niets, misschien stopt men deze keer wel álles in de doofpot en worden we als onwetende burgers wel vreselijk bloodgesteld aan straling :7
Sorry, ik fantaseer graag

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 15:52

HolyPope schreef:
Volgens HC zou er een kans zijn dat 98% zeker er weinig van de aarde overblijft, is dat dan alleen maar bangmakerij?

Dat is alleen maar slecht lezen en/of wat anders van máken door jou.

Er is volgens geologen over drie jaar gerekend 98% kans op een aardbeving bij Fukushima van genoeg kracht om de bak waar de staven in zijn opgeslagen te doen scheuren.

Het ergste geval dan is het door oververhitten in de brand vliegen en in de lucht stoten van het materiaal wat daar ligt. Dat door de luchtstromen over de aarde verspeid is genoeg om alles te veel te besmetten voor duurzaam overleven door de mens.
Let wel: ergste geval.
Dat is echter nogal wat. Zelfs de meest onwaarschijnlijk kleine kans hierop is al een onaanvaardbaar groot risico en zo klein is die kans niet -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 16:00

Bandida schreef:
In Japan zijn alle kernreactoren nu stilgelegd (een paar dagen geleden).
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120504_085

http://www.greenpeace.org/belgium/nl/ni ... besparing/
Ok, dit is ook geen neutrale bron voor informatie.. maar het geeft toch wel te denken. In Japan gaat het leven met 50 (!) kerncentrales minder wel 'gewoon' door. Gewoon tussen aanhalingstekens omdat iedereen wel zijn levenswijze heeft moeten aanpassen en minder stroom verbruikt. Maar iedereen heeft elektriciteit in huis, bedrijven werken gewoon enz.. er is geen tekort.

Waarom pikken wij het hier dan dat er op nog geen 100 km van mijn deur een rotversleten kerncentrale pal op een breuklijn staat?! Opruimen!
Als een land als Japan in een noodsituatie 50 centrales kan afsluiten op 6 maand tijd en er in slaagt om toch een normale levensstijl voor de burgers te handhaven, waar zitten wij hier dan eigenlijk op te wachten??

Daar kan iedere bokt(st)er aan bijdragen.
Door de kop niet in het zand te steken en het allemaal aan de grote klok te hangen.

Het zonder probelemen van het net halen van alle centrales in nota bene Japan wat er zo van afhankelijk zou zijn bewijst inderdaad dat de burger voorgelogen wordt.
Over de risicos en over de ´noodzaak´.

Vervolgens áls het dan uit de hand loopt met een ongeluk wordt er een jaar alleen maar naar gekeken, tot alle locale goden gebeden en vooral het geld wat de BV Japan (en GE) ondertussen gewoon blijft verdienen niet aan uitgegeven.
Boycot die maatschappij!
Laat je geld EISEN dat er wat aan gedaan wordt!!
Van míj gaat er geen cént meer naar dat land wat mijn zoon dit risico laat lopen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:06

Colorado schreef:
Die jonge lezers zijn blijkbaar oud genoeg voor het internet, dan zijn ze ook oud genoeg voor dit soort berichten, wil je dat als ouder niet dan moet je ze imo niet op internet laten, want elke gek kan daar op zetten wat hij/zij wilt.............

En daar is dit topic een heel mooi voorbeeld van....! :D :D :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:07

Huertecilla schreef:
HolyPope schreef:
Ik zou en ga me er niet druk om maken. :evaw:

En zó komen de financiële wereld, groot corp, het vs industrieel militair complex etc. weg met wat ze doen.

De sheeple grazen liever in vermeende rust.

Ze komen niet weg, want als we dit hele verhaal moeten geloven, gaan we er allemaal aan. Dan liever in -hetzij onterechte - rust, dan in massahysterie. Maar dat is mijn persoonlijke, bescheiden mening.

Overigens denk ik niet dat - gezien de vermeende bakken met geld die verdiend zouden worden - de wereld gered gaat worden door een stel protesterende bokkers die weigeren dingen uit de omgeving van de Stille Oceaan te kopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 16:10

Kattenbak schreef:

Dat kan je vínden. Of dat een stevige basis heeft is wat anders.

De jonge lezers die op het internet zitten en dit lezen denken hópelijk dat dit, de risicos van kernenergie niet acceptabel zijn en daar luikeels over protesteren.

Wat Bandida schrijft moet je eens gaan bekíjken.
Waar zij het over heeft, daar staat een kasteel met er naast kerk. Beiden diep indrukwekkend van van de ene tot de andere kant van boven tot onder gescheurd door een beving van de breuklijk waar ze op staan. Achter het bos staat een oude kerncentrale met zwak deksel in het uitzicht op diezelfde breuklijn.
Ga maar eens kíjken daar.
Daar mág je gillend van wakker worden, want zo erg ís het.
Dat dit ding niet gelíjk uitgezet is, kan een weldenkend mens die begrijpt hoe groot de ernst van de mogelijke gevolgen is, niet bevatten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 16:22

mylittlejoy schreef:
Overigens denk ik niet

Dat dacht ik al.

Het grote probleem is dat het grootste deel van de bevolking per definitie niet het meest intelligente deel is.
Ze bepaalt echter wel door de grootste stem de koers.
De gevestigde orde heeft wederom per definitie de grootse invloed op de voorlichting van de massa en dus stemt die de koers welke de gevstigde orde het beste uitkomt.

Pas bij enórme ongelijkheid welke de massa raakt en bij rampen van ditto omvang welke niet ontkent kúnnen worden gaat de massa morren.
De gevestigde orde moet dan bijsturen of revolutie incalculeren. Om dit laatste te voorkomen is er polite/leger. Die zijn er itt tot wat ´de beste vriend´ roet voor het handhaven van de gevestigde! orde.
Zie het door ME met geweld wegmeppen van vreedzame betogingen over Wallstreet en 15M in NYC, A´dam, Barcelona etc.
Geweld tegen vreedzaam protesterende burgers die hun grondwettelijk recht uitoefenen.
Angstagressie gestuurd door de finciële wereld.
Zie Griekenland; Sheeple gij zult werken voor uwe hypotheek, pl en afbetalingen. Het afbetalen van schulden voor zaken die door ons minder waard geworden zijn.

Denk!
Of niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 16:30

Nog even de link van het artikel in een krant waar ieder kind wat kan lezen kennis van kan nemen:

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... eegd.dhtml

Denk je dat het zo´n vaart niet zal lopen?
Jammer, want als de meerderheid dit denkt, blijft ook iedereen die wél op het netvlies heeft wat het risico is dat lopen.
Hoe zit het dan met het recht op zelfverdediging van jezelf en gezin eigenlijk?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:37

Huertecilla schreef:
Wat Bandida schrijft moet je eens gaan bekíjken.
Waar zij het over heeft, daar staat een kasteel met er naast kerk. Beiden diep indrukwekkend van van de ene tot de andere kant van boven tot onder gescheurd door een beving van de breuklijk waar ze op staan. Achter het bos staat een oude kerncentrale met zwak deksel in het uitzicht op diezelfde breuklijn.
Ga maar eens kíjken daar.
Daar mág je gillend van wakker worden, want zo erg ís het.
Dat dit ding niet gelíjk uitgezet is, kan een weldenkend mens die begrijpt hoe groot de ernst van de mogelijke gevolgen is, niet bevatten.

En waar is dit?

Overigens blijf ik er wel bij dat een aardbeving of andere natuurramp niet te voorspellen is (man, ze kunnen het weer voor morgen nog niet eens voorspellen) maar dat is natuurlijk geen reden om geen maatregelen te treffen. Zeker in een gebied vol seismologische activiteit!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:42

HC, je kan persoonlijk, beledigend of uit de hoogte gaan doen; je punt wordt hier niet duidelijker of meer waar door. Dat je van mijn post kiest om vier woorden te quoten en hierop te reageren, getuigt van weinig respect voor je medemens. Ik heb een andere mening dan jij, niet meer, niet minder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 17:10

Neej schreef:
En waar is dit?

Belgisch Limburg. Binnen uurtje op de fiets vanuit NL.
Mooie streek dus +:)+ voor een zondag toerisme.
Bezoek eerst kasteel en kapel.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:15

Huertecilla schreef:
Denk!
Of niet.

Correctie, er had moeten staan:
Huertecilla schreef:
Denk op de Enige Juiste Manier, die van HC!
Of niet.

HC, ik weet niet of je in Spanje TV hebt en Comedy Central kunt ontvangen, maar zo ja, kijk dan eens naar Dharma&Craig. De personage van Dharma's vader is een prachtig gecaste flower-power idealist die in de goeie ouwe tijd z'n hersens zodanig utopia heeft ingesnoven, -gespoten en -gezopen dat hij het stuk film waarin bleek dat 'the bad guys' geen gewetenloze geniën zijn en dat zeepkisten en demonstraties van 'de gewone man' in deze tijd weinig zinvol en gewoon behoorlijk passé zijn, totaal heeft gemist. Jij doet mee enorm aan dat personage denken.

Dat de rotzooi in Fukushima moet worden opgeruimd zal ieder weldenkend mens met je eens zijn. Dat op Bokt oproepen tot een boycot van Japanse en Amerikaanse producten een zinnige actie is om de Japanse regering of welke corp. dan ook op de knieën te dwingen, tsja. Een meewarige glimlach kun je krijgen, maar als je in reactie op nog behoorlijk welwillende en belangstellende vragen opmerkingen alleen maar kunt schamperen dat hier sheeple zitten die vooral verder moeten slapen, dan begint het toch wat flauw te worden. En dan kun je een flauwe reactie terug verwachten, zoals knip-plakwerk in een quote van jezelf. }>

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:19

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:20

Hahahaha HC moet je niet serieus nemen, als we dat gaan doen zien we elkaar toch allemaal over drie jaar.
Ik kan nu m'n lol al niet op! =:)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:29

Huertecilla schreef:
Belgisch Limburg. Binnen uurtje op de fiets vanuit NL.

:D Nah, het is net over de taalgrens, 37 km ten zuiden van mijn woonplaats.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:36

maura schreef:
Dat op Bokt oproepen tot een boycot van Japanse en Amerikaanse producten een zinnige actie is om de Japanse regering of welke corp. dan ook op de knieën te dwingen, tsja. Een meewarige glimlach kun je krijgen

Mja, maar er is nog wel een ander aspect aan. Ik wilde laatst een nieuwe Nikkor-lens. Na wat zoekwerk bleek dat de producent zelf aangeeft dat die lens inderdaad lichtje radioactief zal zijn, maar onder alle normering zit en dus niet gevaarlijk is bij normaal gebruik. Dus zo lang je je lens niet gaat aflikken zit je safe zeg maar..
Allemaal goed en wel, maar ik heb niet besteld. Hoef die lens niet.
Ik heb gelukkig eentje gespot die voor de tsunami al in Europa was, en daar gaat dan toch mijn voorkeur naar uit.

Hetzelfde met een hoop oceaanvis en schaaldieren. Het krijgt hier nauwelijks tot geen media, maar deze winter was ik in Canada, en daar maakten ze zich wel degelijk (terecht) ongerust. Als oplossing hebben ze de normering voor 'veilig' bijgesteld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 17:38

Bandida schreef:
Neej schreef:
En waar is dit?

Tihange, een 10 tal km stoomopwaarts op de Maas vanaf Luik (Liège)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Tihange

Het kasteel is dat van Jehay. http://www.chateaujehay.be/

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... map_NL.svg

Jij heb én een beving in je woonplaats bewust meegmaakt én gezien dat die ´regelmatig´ voorkomen én hebt de Tihange centrale zien staan waar die staat.
Dat is een stuk concreter dan de perceptie van de meeste mensen die de overheidsberichten graag willen geloven dat het allemaal wel goed zit.
Misschien dat nu wat Bok(st)ers gaan touren. Uitendelijk moet een maatschappelijke beweging op gang komen ergens in de ´gewone´ massa. De alternatieven/activisten worden door de gevestigde orde als belachelijk en orde verstorend randgebeuren afgeschilderd dus dáár gaat eventuele verandering niet vandaan komen. Wel uit de Bokten en dergelijke fora.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 17:50

Bandida schreef:
Als oplossing hebben ze de normering voor 'veilig' bijgesteld.

De EG ook. Al in april 2011.
Als tijdelijke noodmaatregel om de voedsel- en drinkwatervoorziening niet in gevaar te brengen.
Zonder ruchtbaarheid uiteraard, want het was een noodmaatregel.
Zo tijdelijk als belastingverhogingen ben ik bang.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:28

Huertecilla schreef:
Bandida schreef:
Als oplossing hebben ze de normering voor 'veilig' bijgesteld.

De EG ook. Al in april 2011.
Als tijdelijke noodmaatregel om de voedsel- en drinkwatervoorziening niet in gevaar te brengen.
Zonder ruchtbaarheid uiteraard, want het was een noodmaatregel.
Zo tijdelijk als belastingverhogingen ben ik bang.

Probleem is dat 'ze' het ook niet níet konden doen.

Als er inderdaad op grote schaal voedsel boven de norm zou komen, dan was er namelijk pas echt paniek uitgebroken. Je kunt namelijk niks doen op dat moment.
Niet eten en drinken is geen optie. Niets gebruiken wat afkomstig is van (landen rond) de Pacific, is wereldwijd helaas ook niet mogelijk.
Jij of ik als individu kunnen die keuze maken, maar we zijn met te veel mensen op de wereld om allemaal die keuze te maken. Als de EU vasthoudt aan de strenge veiligheidsnormen, dan wordt het spul wel in Afrika gedumpt, of waar dan ook waar mensen meer honger hebben dan angst.

Van wat er in dat gebied aan (o.a.) rijst en vis wordt geproduceerd moeten miljoenen mensen eten.
Als men massaal producten gaat boycotten van rond de Pacific, dan legt dat echt de wereldhandel lam.
Nog los van directe voedseltekorten zal dat op termijn zoveel kosten aan inkomensverlies, werkloosheid, etc. dat dat niet opweegt tegen die 'paar' levensjaren die dat mogelijk oplevert door minder radioactiviteitsslachtoffers.

Vervelend, maar helaas wel de realiteit. Als het écht fout gaat in Japan, dan doen we níets, simpelweg omdat er geen oplossing is die niet teveel nadelen heeft. Enige wat 'we' kunnen doen is hopen dat dat bassin met staven op een iets verantwoordere wijze wordt verpakt en gekoeld, dat de reactor zelf ook koel genoeg te houden is en dat er zich geen situaties voordoen waarbij geen backupsystemen kunnen ingrijpen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 19:34

oomens schreef:
Probleem is dat 'ze' het ook niet níet konden doen.

....

Vervelend, maar helaas wel de realiteit. Als het écht fout gaat in Japan, dan doen we níets, simpelweg omdat er geen oplossing is die niet teveel nadelen heeft. Enige wat 'we' kunnen doen is hopen dat dat bassin met staven op een iets verantwoordere wijze wordt verpakt en gekoeld, dat de reactor zelf ook koel genoeg te houden is en dat er zich geen situaties voordoen waarbij geen backupsystemen kunnen ingrijpen.

Wanneer de bevolking het verder helemaal niet door heeft en de overheden er geen conclusies met gevolgen mbt stoppen met kernenergie aan verbinden, dan blijft de massa braaf in noodzakelijk, goedkoop en veilig geloven; blijft die democratisch vóór glow-in-the-dark voedsel stemmen.